Smarte klær lar deg overvåke barna

Ville det ikke vært utrolig om man kunne ha full kontroll over barna uten å måtte ta del i leken selv? Nå kommer endelig klærne som tar deg ett steg nærmere total kontroll!

 

Children in winter. Happy kids on snow

 

For jeg leste nemlig en sak i VG i går om at det til høsten skal lanseres en helt ny serie ytterklær utstyrt med en chip, slik at foreldrene kan måle hvor aktive barna er i løpet av en dag. Dette skal motivere barna til å leke mer utendørs fremfor å sitte inne og spille.

Klesprodusenten som står bak klærne sier at det også på sikt kan bli aktuelt med GPS-sporing og deling på facebook, slik at man til enhver tid har full kontroll, og samtidig kan dele og diskutere deres aktivitetsnivå med venner og bekjente.

Les hele saken: “Dette yttertøyet måler om barnet ditt er aktivt nok” (vg.no)

 

Og alt dette slår meg selvfølgelig umiddelbart som en helt strålende idé.

Jeg kan i hvert fall ikke tenke meg noen bedre måte å vise barna hvilke fantastiske muligheter for lek og moro man har utendørs, enn å dytte dem ut døra med en chip i nakken, mens jeg selv tar plass i sofaen for å kartlegge det hele via app og mobil.

Produsenten av klærne sier at GPS og facebook kan komme etter hvert, og det merker jeg at provoserer meg litt. Jeg vil ha det nå! For når jeg sitter der i godstolen og koser meg, vil jeg jo for pokker vite om barna er på lekeplassen eller ute i gata. Og inntil de kommer opp med en oppfinnelse som gjør at jeg kan fjernstyre barna dit jeg vil, synes jeg det er helt håpløst å ikke bare ta denne teknologien i bruk med det samme.

Jeg har allerede sendt et irritert leserbrev til ledelsen i Reima og bedt dem sporenstreks legge inn et wifi-hotspot i dressen med direktesent live feed fra et skuldermontert 4K-kamera. Hvis vi kan lande roboter på Mars, må det da for pokker være mulig for meg å delta aktivt i leken mens jeg tar meg et avslappende fotbad?!

 

Slike skrekkscener kan snart være en saga blott!

 

Og hvorfor i all verden lanseres dette kun for ytterplagg? Hva med når de er inne? Er det virkelig for mye forlangt å få en chip i både sokker og undertøy for å måle aktiviteten innendørs også? Dette ville blant annet gjort det mye lettere å få en oversikt over hva som foregår i barnehagen, slik at man kan reagere raskt og ringe når man ser noe man ikke liker: “Ja hei, det er Peter. Nå har ikke plutten beveget seg på nærmere 15 minutter, tro meg, jeg har sittet her og fulgt med. Er det ikke på tide at dere finner på noe snart?!”

Jeg har også etterspurt hva denne aktivitetsmåleren faktisk måler, for på sikt håper jeg de har høyere ambisjoner enn å kun måle at barnet er i aktivitet. Jeg ønsker et oppgradert pedimeter som gir barnet et lite støt om de ligger på noe særlig mindre enn 600 skritt/timen. I tillegg ønsker jeg selvfølgelig at chipen måler oksygenopptak, makspuls og kaloriforbrenning, for å se om barna faktisk utretter noe eller om de bare ligger og drar seg i snøen. Det siste jeg vil er at barna koser seg utendørs uten å være i konstant aktivitet.

Dessuten ønsker jeg at chipen skal kunne synkes opp mot en vektklubb på nettet, slik at besteforeldre, de ansatte i barnehagen etc kan loggføre nøyaktig hva barna spiser i løpet av en dag. Jeg vil vite om barna mine går gjennom dagen med pluss minus 30 % protein i kosten eller ei. For man har jo ingen garanti for hva de spiser eller gjør når de er ute av huset. Slik som i forrige uke, da plutten var ute med mormor. Jeg trodde jo de var ute og jogget, men så viste det seg at de var på biblioteket! Og slappet av! Og spiste boller! Med en skikkelig aktivitetsmåler kunne jeg grepet inn før det var for sent og sørget for at han la inn noen squats og intervall-økter underveis.

 

La barna dra seg selv, mens du følger med fra sofakroken. Vinn-vinn!

 

Men inntil videre er alt dette kun fremtidsvisjoner, dessverre, men du verden som jeg gleder meg! For i mangel av en slik nyttig chip har jeg selv måttet ta del i leken mang en gang, og det begynner jeg å bli så utrolig lei av. Jeg vil sitte inne og kose meg, ikke fly rundt utendørs og fryse. Som travel småbarnsfar har jeg ikke tid til sånt, og derfor er det helt perfekt med en chip som kan motivere barna til å leke utendørs.

Da kan jeg sitte inne på mobilen og få med meg alt de gjør, samtidig som de lærer at det ikke er bra å sitte inne og spille dataspill hele dagen. Det krever uansett utrolig mye av nettet og får facebook til å gå kjempetreigt.

 

/ Hurra for ny teknologi!

* Følg Chiphjerte på Facebook *

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg