Når lekebutikken blir ekte

I det siste har vi lekt mye butikk her hjemme og det er veldig artig det, helt til noen plutselig begynner å leke butikk på helt feil tidspunkt…

 

Lillesnupp i læra hos bror sin 🙂

 

For de siste par ukene har det vært veldig populært å leke butikk her i heimen. Plutten har laget seg sin egen lille disk, der han har både varer og kasseapparat. Og det behandler han med største respekt! Han opererer med strenge priser, åpningstider og full formalitet. Dessuten låser han kasseapparatet etter endt skift.

Og siden han tar det sånn på alvor, svinger vi oss naturligvis med i valsen og betaler pent for varene våre ved hver eneste handel. Kort eller kontant, alt ettersom. Han har jo vært med på en del handleturer i sitt liv og fått med seg dette med pin-kode, så vi blir pent nødt til å oppgi koden vår til ham når vi handler i butikken hans også. Ingen kode, ingen varer. Grei skuring, det. Jeg har for enkelthets skyld gått for å holde på min ekte kode, slik at ikke hjernen min plutselig en dag går i surr.

Men siden han sitter bak kassa og jeg på andre siden må jeg ofte si koden høyt, så slår han den inn manuelt selv. La oss si den er 1-2-3-4. Jeg sier koden, han gjentar, gir meg kortet, gir meg varene, låser kassa og går for dagen.

På grunn av all butikk-lekingen her hjemme elsker han også å få være med å betale når vi er i butikken. Enten ved å få taste inn ett av tallene eller trykke OK på slutten. Artig greie det, bare atte… det jo selvfølgelig har ført til at han over natta har lært kanskje litt mer enn han burde.

Og det innså jeg ikke før vi var på butikken i går, for da skjedde det som selvfølgelig absolutt ikke skulle skje.

Vi har funnet våre varer, støtt litt i kø og er klare for å betale. På bakken står plutten og drar meg i buksebeinet.

Har du lyst til å betale? spør jeg.

Ja! sier han entusiastisk og lyser opp.

Så løfter jeg ham opp og gir ham kortet, og akkurat i det han setter det i maskinen, roper han ut så høyt at alle i butikken kan høre det:

OKEI, JEG VIL TRYKKE KODEN! 1-2-3-4.

 

 

/ Ja, hallo, DNB? Skulle gjerne endret PIN-kode jeg…

* Følg Pinhjerte på Facebook *

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg