Smaken av gudenes mat

I dag var det endelig duket for å dra i den store gullsnora og la pinnekjøttet regne. Og pinnekjøtt er jo rett og slett det beste som finnes. Eller hva? 😉

 

Haaaalleluja!

 

I ganske nøyaktig 11 måneder har jeg gledet meg, så da gryta endelig ble skrudd på kl. 11.00 i dag tidlig, sto tennene til knærne i vann. Jeg er ikke egentlig oppvokst med pinnekjøtt, men helt siden jeg først fikk snusen i denne herlige, vestlandske frekkasen for noen år siden, har min kjærlighet for den vokst.

Og da jeg satt tennene i den første, supersalte lille kjøttbiten i dag, var det som om en rad med bittesmå sølvgutter satt seg på ørebrusken og nynnet sine flotteste sang, mens engler slo salto i luften over. Og det var kjærlighet. Ja, det var kjærlighet 😉

 

Inn i ovnen og skjerpe seg litt, så blir det straks en svipptur til himmels.

 

Jo da, ribbe er sikkert ålreit det. Litt kjedelig, men svoren er god da. Men pinnekjøtt… det er en annen liga. Dessuten er det helt latterlig enkelt å lage. Ja, faktisk så enkelt at selv et barn kan gjøre det.

 

Gryte.

Vanne.

 

Stable.

Også den smaken da… Saltere enn bacon, mer himmelsk enn englevinger. Nei, folkens, her er det bare å legge seg langflat og se seg slått. Ribba når ikke pinnekjøtt til knærne. Vi tok feil, vestlandet hadde rett. Gratulerer.

Så glad har jeg blitt i denne vestlandske fristelsen at jeg seriøst vurderer å innføre den som fast hovedgjest ved middagsbordet på selveste julaften. Og DET sier litt, for høyere ære kan knapt fattes.

Det blir litt sånn Romeo og Julie over det hele, for her må jeg jo faktisk gå mot min egen families stolte juletradisjoner om jeg skal holde pinnekjøttets hånd når sølvguttene synger julen inn. Men det får bare stå sin prøve. Vi har kommet for langt, kan ikke snu nå. Vi elsker hverandre for høyt.

 

Åh, du lille pinnevennen min, nå skal du få møte magevennen din.

Så tenner vi et lys i kveld, vi tenner det for pinner.
Det står og lyser for seg selv, mens vi kjøttet finner.
Så tenner vi et lys i kveld, vi tenner det for pinner.

 

Hva med deg? Hva spiser DU på julaften – og kunne du vurdert å bytte til pinnekjøtt??

/ Vi sees snart igjen, du min kjære pinnevenn

* Følg Pinnehjerte på Facebook *

3 kommentarer
    1. Vet du, jeg klarer aldri å bestemme meg! Pleier å kjøpe halvparten av hver for å ta en smakstest, men så blander jeg det underveis og glemmer å smake x-)
      Men jeg trooor jeg holder en knapp på røkt, hvis ikke jeg husker helt feil. Bare noen uker igjen til pinnekjøtt-sesong, wiiiii!

    2. Hehe Okei, skal prøve røkt siden jeg egentlig ikke liker lam/sau (har blitt invitert på pinnekjøttmiddag) men veit ikke hvilket merke som er best. 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg