Dagens gullkorn: Hvem er kulest?

Noe av det beste med å ha en 3-åring i hus er at man aldri vet når det plutselig skjer noe som kan få deg til å bryte ut i latter.

Dette er dagens gullkorn 🙂

 

 

Vi sitter rundt kjøkkenbordet og spiser middag. Spiser, prater og koser oss. Litt ekstra kos, for i dag er det hjemmelaget pizza og plutten spiser som om det var hans siste måltid før en Mars-ekspedisjon.

I dag har han for første gang bestemt seg for at han vil sitte ved siden av lillesnuppa, så mamma og pappa sitter sammen på den andre siden av bordet. Det føles nesten som et avhør der vi sitter, og derfor blir jeg litt nysgjerrig. Og på høyst upedagogisk vis spør jeg bare for moro skyld:

– “Du pluttis? Hvem synes du er snillest av mamma og pappa?”

Han tenker seg om. Mumser litt pizza, så peker han på mamma.

– “Yes!” roper hun triumferende.

“Oookei, men hvem synes du er tøffest da?” følger jeg opp og kremter, blunker og peker på meg selv.

Han peker på meg.

“Jadda!” svarer jeg og dunker meg fornøyd på brystet som en gorilla. En tøff gorilla.

Nå er det Christina sin tur:

“Greit, pappa er tøffest, men du.. hvem synes du er mest sur da?”

Han ser på mamma og lenge tenker jeg at seieren er i boks, men akkurat i det fingeren skal peke ut sitt mål, vrir han den rundt og peker rett på meg.

“Neeeeeei! Jeg? Hæ? Men mamma er jo …. åååkei, glem det” sier jeg og spiser ordene mine raskere enn frua rekker å ta frem dødsblikket.

Søren heller, den stakk. Jeg trenger en seier, noe jeg kan pensle selvtilliten med.

Så kommer jeg på det perfekte spørsmålet, denne kommer jeg til å vinne lett!

“Okei okei, jeg tar den, greit nok. Men… siste spørsmål, og vær helt ærlig nå: Hvem er kulest?”

Stillhet.

Tenking.

Han ser på meg.

Han ser på henne.

Så gir han fra seg et lite smil. Han har bestemt seg.

Han setter kroppen i bevegelse – nå kommer dommen…

Og i én eneste rask bevegelse skyter han begge hendene rett til værs.

 

Hahaha! Case closed 🙂 🙂

 

/ Plutten 1 – Mamma/Pappa 0.

Les flere gullkorn:

Hva er det som lukter?

Helt ute av telling

*Følg Gullkornhjerte på Facebook *

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg