Dette blogginnlegget kan redde liv!

Hvis du bare skal lese ETT innlegg på denne bloggen noensinne – la det bli dette.

For dette blogginnlegget er muligens det viktigste jeg noensinne kommer til å skrive. Det kan faktisk redde liv. Ditt barns liv.

 

 

Tidligere i dag så jeg en video som satt en skikkelig støkk i meg. Og for å være helt ærlig har jeg nesten ikke lyst til å dele videoen. Den gir meg tårer i øynene, gjør meg kvalm, uvel, bekymret og redd. Men jeg gjør det gladelig for å advare alle småbarnsforeldre om en livsfarlig gjenstand som finnes i de aller fleste hjem. Og den tar livet av flere barn hvert eneste år!

Det høres kanskje banalt og overdrevet ut, men se denne videoen og du vil forstå. For si meg: Ser du gutten som blir kvalt i videoen? Det gjorde ikke jeg på første forsøk, og det er akkurat det som gjør det så utrolig skummelt.

 

(Får du sett videoen over? Den ligger også her: VG – Skrekkvideoen alle foreldre bør se)

Man tenker selvfølgelig at barn som blir kvalt vil sprelle med armer og bein og gjør masse ut av seg, men personer som blir kvalt kan ofte være helt rolige. Jeg har både sett det selv og hørt historier om barn som setter pølsebiter og eplebåter i halsen og (nesten) blitt kvalt til døde uten å lee på en finger. Ingen ting, bare stillhet.

Så etter å ha denne sett videoen bestemte vi oss umiddelbart for å gjøre noe med saken. Altfor lenge har vi tenkt på det uten å ta affære, men i dag fikk vi endelig sparket i ræva vi trengte. Og nå håper jeg å gjøre det samme for deg.

Hvis du har liftgardiner, persienner e.l. med snor: Stikk innom din nærmeste interiørbutikk og spør etter snorfester. Vi kjøpte våre på Kid til 20 kroner stykket, og utgiften på svimlende 100 kroner totalt kan muligens være den viktigste investeringen vi har gjort for barnas helse i år.

Jeg er ikke egentlig noen tilhenger av skremselspropaganda og fryktretorikk, men i dette tilfellet gjør jeg gladelig et unntak. For hvert år dør flere barn i hendelser slik som i videoen over, og det er så sinnssykt unødvendig når løsningen på problemet er så latterlig enkel!

 

Denne er alt som skal til…

For å gjøre denne potensielle dødsfellen…

 

Helt ufarlig.

 

Man kan selvfølgelig ikke beskytte seg mot alt, men visse ting er for enkelt til å ikke bare ta tak i med en gang. Jeg sier ikke at du skal klippe av persiennesnorene eller kjøpe nye persienner uten snor (men gjør gjerne det altså), jeg vil bare at alle skal være klar over faren og kanskje enda viktigere hvor utrolig lett det er å gjøre noe med. Et par snorfester kan være alt som skal til for å unngå en fatal ulykke.

Det tar deg ikke mange minutter og koster deg ikke mange kroner, men kanskje, bare kanskje, kan det en dag redde et liv.

 

 

/ Hjelp meg å spre informasjonen – del med dine venner.

* Følg Pappahjerte på Facebook *

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg