Farfar på spansk

At 3-åringen min er en skikkelig luring har jeg forstått for lengst, men når han begynner å finte meg ut midt i en diskusjon, har det begynt å gå for langt.

 

 

Vi sitter i bilen, jeg foran han bak. Vi småprater. Litt om løst, litt om fast, mest om ingenting. Promp og den type ting.

Han begynner å prate om smør. Men det høres mest ut som smøll. Enda har vi noen minutter til vi er fremme og jeg tenker til meg selv at det er på tide å ta tak i problemet. Det er kjipt, men han kan jo ikke fortsette sånn i all evighet. På tide å sette skapet på plass og intensivere treningen.

– Men du pluttis?

– Ja?

– Si smør en gang til.

– Smøll.

– Ja, så bra, men bare den r-en på starten der. Husker du hvordan du lagde den?

– Ja.

– Så bra! Si smør.

– Smøll.

Okei, det var nesten. Bra! Ehm… Men altså.. R. Ærrrrr. Klarer du å rulle den av tunga skikkelig? Prøv å bare lag sånn prompelyd nesten, bare ehm.. ikke helt på en måte.

– Hva?

– Okei, glem det. Si… ehm… Hva heter farfar?

– Dolf.

– Næææh, nesten. Hva heter farfar igjen?

– Dolf, han heter Dolf.

– Ja! Rolf var det ja. Rolf. Rrrrrrrolf.

– Dolf.

– Rrrrrrolf.

 

På dette tidspunktet av samtalen hadde vi vel egentlig kjørt oss fast. Og det var da plutten ble lei og fant ut at at det var på tide å ta loven i egne hender. På tide å overliste fattern. For klarer man ikke å komme seg til mål på vanlig vis, får man bare grave sin egen vei ut.

– Men han heter Dolf!

– Njaaaaa, nesten altså, men jeg må nesten be om en r på slutten der. Ikke meningen å være vanskelig altså, men prøv en gang til. Rolf.

– Dolf.

– Rolf.

– Zolf.

– Zolf?

– Ja. Zolf.

– Hæ? Zolf?

– Ja, Zolf.

– Uhm.. jaha. Hva er Zolf for noe da?

– Det er farfar på spansk.

– Hæ?

– Ja, det er det faktisk.

 

Sjakk. Matt. Han må ha hørt av mine klønete forsøk på å lære meg spansk at jeg fortsatt står fast på hei og hallo. Jeg har ingen anelse om hva farfar er på spansk. Det kan være grand papa, det kan være senior padre, det kan også være Zolf. Og det er det. For nå.

Plutten 1 – Pappa 0.

 

 

/ Hola, me llamo es… øøøh… yes, hello.

* Følg Pappahjerte på Facebook *

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg