Ting man gjør når man egentlig skal jobbe

Er det ikke fascinerende hvordan man noen ganger gjør absolutt gjør alt annet enn akkurat det man skal?

Det er mye jeg ikke kan, men når det kommer til å kaste bort tid er jeg en slags ekspert 😉

 

 

Hotellrom er kanskje det verste.

Hver gang jeg bor på hotell for en kveld går jeg alltid og tenker på hvor mye jeg skal få gjort om kvelden. I hodet mitt finregner jeg på tiden fra plutten sovner til jeg selv skal legge meg, og alt jeg vil få gjort i mellomtiden.

Et helt hotellrom for meg selv og 3-4 timer til rådighet? Ved Odins skjegg så mye jeg skal få gjort!

Men så sovner han, og da begynner det…

Jeg tenker at jeg skal få gjort så mye at jeg begynner å gjøre tusen ting på likt og ender dermed opp med å få gjort nesten ingenting. Det har skjedd før og i går kveld skjedde det igjen.

Først scroller jeg litt. Gjerne et par dagers oppdateringer på Instagram, så litt snap, så et par nettaviser. Helt til bunns og gjerne videre, hvis mulig. Det er ikke helt umulig at jeg finner en eller annen tilfeldig person på Insta som jeg plutselig må sjekke absolutt alle bildene til. Og da er det selvfølgelig livsviktig å holde tunga rett i munnen, for ingenting er mer pinlig enn å like et 68-uker gammelt bilde 😉

Bare gjemmer meg litt her jeg.. #kleint

 

Så skrur jeg på macen og ser hva for noe spennende de har å tilby på nrk.no. I går ble det først 10 minutter fra en dokumentar om koreanske, profesjonelle dataspillere, før jeg slo over på NRK2 på tv. Der ble det 15 minutter med en dokumentar om skatteunndragelse i britiske bedrifter og høyere samfunnslag. I innslaget var det et klipp datert 1913 av en kvinne som av politiske årsaker kastet seg ut foran kongens hest under et hesteløp. Hun døde fire dager etter.

Dette gjorde meg nysgjerrig. Det klippet må jeg se.

Over på youtube og der var klippet gitt. Og for alle som har endt opp inne på youtube en kveld med tid til overs vet at det er døden for effektiviteten. For når jeg først var der måtte jeg jo se på andre klipp i samme gata og endte opp med å bruke langt mer enn bare litt tid på å se ekte klipp fra andre verdenskrig. Og ikke minst, det rareste klippet jeg nok har sett på en god stund, om denne kvinnen som kan lokalisere vann mens hun samtidig sprader rundt som en zombie…

 

 

Men okei, jeg kan ikke bruke kvelden min på dette, må få gjort noe produktivt!

Men like fullt… Hva skjedde med hun som kastet seg under hesten? Hva var det for en merkelig dame egentlig?

Tilbake på nett, dette må jeg vite mer om. Søke søke søke. Emily Davison. Rett inn på Wikipedia, som jo er det internasjonale tegnet på at man er på god vei til å ta drepen på resten av kvelden. Etter å ha lest meg opp på Emily og alt hun noensinne tok del i, måtte jeg snuse opp et par ord jeg ikke hadde hørt om før. Som Sufragette. Takk Wikipedia, nå kan jeg alt jeg noensinne vil trenge å vite om Sufragett (en. Sufragette) og bevegelsen som arbeidet for kvinnelig stemmerett i Storbritannia på starten av 1900-tallet.

Det begynte nå for alvor å bli mørkt ute, så også så det mørkt ut for mine store planer.

På dette tidspunktet var jeg blitt så lei av mitt eget tidssløseri at jeg tok meg en lang, varm dusj. Sånn tropisk regn vet du, det er gøy. Og hotellsjampoen luktet godt også. Som alltid når man bor på hotell, brukte jeg mesteparten av tiden i dusjen på å lure på om noen hadde tisset i sjampoflaska. Men den luktet så godt at jeg tok sjansen på at den var tissefri #YOLO

 

Så. Digg! Håper ingen har miget i sjampoen…

 

Så ble jeg sittende oppå dolokket og chatte med Christina en god stund.

Tilbake på rommet og nå var snart hele kvelden spist opp.

Til slutt, når jeg endelig gir opp og innser at jeg aldri kommer til å få gjort noe, først da senker roen seg. Ikke lenger tid til å gjør 1000 ting, så da får jeg bare konsentrere meg om én. Og da først fikk jeg satt meg ned og skrevet dette innlegget. Som selvfølgelig ville tatt bare en brøkdel av tiden om det ikke var fordi det midtveis i skrivingen plutselig dukket opp en gammel Nirvana-låt på spillelisten. Det fikk selvfølgelig tankene til å spinne.

Unplugged in New York – for et fantastisk album! Herregud, når ble det gitt ut igjen? 1994?! Jesus Kristiansen, det var jo samme år som Lillehammer-OL! Hmmm, lurer på om det finnes noen klipp fra Lillehammer på youtube, jeg? Og Kurt Cobain, vet jeg egentlig nok om ham? Det mystiske selvmordsbrevet hans jeg har jo faktisk aldri lest!

Okei greit, alt dette må jeg vite alt om – NÅ! Google, youtube, wikipedia – take me away!

Og sånn, kjære barn, brenner man av en hel kveld på sånne ting man gjør når man egentlig skal jobbe 😉

 

 

/ Ha en produktiv fredag!

* Følg Prokrastineringshjerte på Facebook *

P.S. Å jasså, du vet ikke hva “prokrastinering” er? Google det da vel 😉

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg