Snikskryt og bursdagshilsener

Jeg hater snikskryt – og sosiale medier er fullt av det!

Hvor enn man snur seg er det noen som snikskryter. Facebook er jo ikke stort mer enn en eneste stor portal for bursdagshilsener, ultralydbilder og flyplass-innsjekkinger. Og snikskryt. Overalt.

 

“Sjukt trøtt! Vært oppe hele natta med hu her…” #pulesveis

 

Folk som later som de klager bare for å pakke inn litt skryt i diskret forkledning. Det finnes faktisk en formel på det: Du ønsker å skryte av X, derfor introduserer du klagen Y, som henleder oppmerksomheten i retning X.

Slik som for eksempel:

– “Så utrolig sliten etter å ha bakt kaker til barnedåpen i hele dag.”

– “FML! Kom for seint til et møte på jobben i dag! Måtte hjelpe en dement, gammel dame å finne veien hjem igjen.”

– “Blæh, junkfood til frokost! Håper vi får noe annet å spise når vi ankommer Barcelona.”

– “Æsj, rakk ikke trening i dag. Ble sittende å lese forskningsartikler om Higgs-bosonet til langt på natt.”

 

Mang en gang har jeg tenkt at jeg heldigvis ikke snikskryter, men det var først da jeg la ut dette bildet på Snap i går at det slo meg…

 

 

Jeg er en snikskryter!

Det var ikke bevisst, jeg ville jo bare.. ja, altså.. jeg ville jo bare vise at.. søren. Jeg innser jo nå at jeg egentlig bare ville snikskryte. Se som han koser seg mens jeg klipper gresset. Hvorfor ellers skulle jeg postet bildet? Noe så teit. Men sånn har det blitt, man kan liksom ikke klippe gresset engang uten å snike inn litt skryt. Usj.

Det verste er jo at snikskryt også fungerer som en slags motivasjon til å gjøre noe. Slik som å stable all veden som ligger strødd ute i boden. Jeg kan tenke at jeg verken orker eller gidder, men så slår det meg plutselig: “Hei vent, hva med å legge ut et bilde av all veden og skrive: Æsj, her har du min kveld da!” – da vil jo folk se hvor flink jeg er. Perfekt!

Det er utrolig trist å innrømme dette og jeg har egentlig aldri skjønt det før nå, men here goes: Mitt navn er Peter og jeg snikskryter.

Okei, puh, det var godt å få det ut i det åpne. Nå kan jeg gå videre med livet og jeg lover å aldri snikskryte igjen! Makan til teit opplegg.

Forskning viser også at snikskryt faktisk ikke fungerer. Folk ser gjennom det. Så hvis man ønsker å skryte: Skryt! Ikke pakk det inn som en klage.

Men nå må jeg seriøst stikke, for denne teksten har tatt altfor lang tid å skrive og nå må jeg løpe hvis jeg både skal rekke å ta med lillesnuppa på trilletur og bake en eplekake før svigerfar kommer på besøk.

 

/ Neida. Joda.

* Følg Snikskrytehjerte på Facebook *

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg