Bruk. Hjelm!

Jeg har alltid vært han fyren som mener at hjelm er for pyser og kjipinger.

Hjelm får deg til å se utrolig døll ut og jeg mener, herregud, hvor ofte smeller man hodet i bakken uansett? Man klarer jo å ta seg for!

Tenkte jeg..

Før.

Og den idiotiske tankegangen er jeg sjeleglad for at jeg har lagt av meg, for i kveld smalt det!

 

Foslått liten plutt :-/

 

Jeg var ikke til stede da det skjedde, jeg har bare fått det gjenfortalt med grøss og gru.

Plutten i full fart på sparkesykkelen full av barnlig overmot og glede, som sekunder senere var blitt til redsel, skrik og hyl.

Christina stormet til, men heldigvis gikk det relativt bra denne gangen. Noen stygge kutt, sår og riper over stort sett hele kroppen, men ingenting som ikke lar seg trøste bort med rause mengder kos og en pære-is. Heldigvis.

Trodde jeg.

Det var inntil jeg sjekket hjelmen..

 

Å f…

 

Hvordan ville skaden sett ut om ikke hjelmen hadde tatt den verste støyten? Hadde vi sittet på sykehuset nå? Hull i hodet? Hjernerystelse? Kanskje enda verre?

Vanskelig å si, og heldigvis også unødvendig å spekulere i, for han hadde på seg hjelm og bare derfor fungerte pære-isen som doktor i kveld.

Og dette var bare fra et fall i en bitteliten bakke i relativt lav hastighet på en sparkesykkel. Hva da med større barn og større hastighet? Enkel logikk tilsier større skader.

 

Stoler du på flaksen?

 

Skader, knall og fall er selvfølgelig en helt naturlig del av oppveksten og ikke skal man kle barn i rustning heller, men å slå hodet er noe helt annet enn å skade armen. Hodet er så veldig utsatt og sårbart, og det er så utrolig unødvendig å risikere alvorlige hodeskader når løsningen er så rask, enkel og genial: Bruk hjelm!

Hodet er altfor viktig til å bli overlatt til flaks.

Venner barna seg til å ha på hjelm på hver eneste lille snurr, tenker de seg ikke om to ganger før de tar på hjelmen. La det bli like naturlig som å ta på seg sko. Det skal ikke være et spørsmål om man vil eller ikke vil. Bruk hjelm eller bli inne, ferdig arbeid.

Og den jobben gjøres veldig enkel ved å gå foran som et godt eksempel og bruke hjelm selv 🙂

 

Eldre søsken er også rollemodeller 🙂

 

Jeg er så ekstremt takknemlig for at jeg ikke akkurat nå sitter på et sykehus og spekulerer i om vi kunne ha unngått en alvorlig hodeskade eller ikke, og det har jeg bare hjelmen å takke for.

Jeg liker egentlig ikke å være løpegutt for sikkerhetsbudskap du helt sikkert har hørt tusen ganger før, men nå som jeg har sett hjelmens effekt i praksis, sier jeg det gladelig ti ganger til om jeg må:

Bruk hjelm.

Bruk hjelm.

Bruk hjelm.

Bruk hjelm.

Bruk hjelm.

Bruk hjelm.

Bruk hjelm.

Bruk hjelm.

Bruk hjelm.

Bruk hjelm.

 

Hilsen tidligere hjelmskeptiker som nå har sett lyset.

 

Tommel opp for hjelm 🙂 (pluttens aller første sykkeltur)

 

 

/ Lik og del for å hjelpe meg å spre det viktige budskapet!

VET DU HVEM av kvinner og menn som tar best vare på hodet? #sykkeltrygghet

Posted by Trygg Trafikk on Sunday, June 19, 2016

* Følg Hjelmhjerte på Facebook *

 

(function(d, s, id) {
var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0];
if (d.getElementById(id)) return;
js = d.createElement(s); js.id = id;
js.src = “//connect.facebook.net/en_US/sdk.js#xfbml=1&version=v2.6&appId=469649219760554”;
fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs);
}(document, ‘script’, ‘facebook-jssdk’));

1 kommentar
    1. Og nesten viktigere.
      Sørg for å ha hjelmen på riktig.
      Ser så mange som har den dinglende bak på hode med stroppene alt for løst. Hjelmen skal sitte fast oppå hodet med stroppene fast under haka.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg