Dagens leketips – Lekesand!

Å dæven, tre uker med fri fra barnehagen ja. Uhm.. Hva søren skal vi finne på hele dagen?

For det slo meg plutselig at nå som plutten er hjemme på sommerferie, blir det ertt stykk veeeeldig lang helg som strekker seg over flere uker. Og med det melder det seg et preserende behov for nye leker og aktiviteter.

Derfor kommer jeg i ukene fremover til å dele tips til leker, aktiviteter og spill man kan fylle lange sommerdager med. Noe vil koste penger, andre ting er gratis, alt ettersom hva vi kommer over 🙂

Og vi starter med en ganske genial oppfinnelse!

Lekesand!

 

Det er mulig det er en godt kjent leke blant erfarne småbarnsforeldre, men jeg har i hvert fall aldri sett det før.

Lekesanden fungerer litt som en krysning mellom sand og plastelina, med den merkverdige egenskapen at den kan formes som plastelina, men faller fra hverandre som våt sand. Jeg klarer ikke helt å forklare konsistensen på sanden, for det er altså noe av det aller rareste jeg har kjent noen gang.

 

 

Man skulle kanske tro at det blir mye søl og rot av å leke med sand inne, men nei da! Sanden fester seg verken til klær eller hud, er superenkelt å rydde vekk og er ikke farlig å spise. Sanden passer perfekt for å svi av en time eller to på kjøkkenbordet og er like lett å rydde vekk som plastelina. Den tørker heller ikke ut og kan brukes igjen og igjen.

Søk opp “kinetisk sand” eller les denne saken om du ønsker å vite mer om produktet.

Vi kjøpte en boks med 450 g lekesand + tre lekeformer for 99 kr (tilbud) og de pengene er det vel verdt! 🙂

 

 

/ Have fun!

* Følg Sandhjerte på Facebook *

2 kommentarer
    1. Hvor har du funnet info om at det ikke er farlig å spise? De typene jeg finner er ikke anbefalt for barn under 3 år nemlig, og tenker at det kanskje er fordi det ikke bør spises. Men tror dette kunne vært helt supert for sønnen min på 1,5 år

    2. Jeg har ikke det, jeg bare antok det 😉 Tror den 3-årsgrensen gjelder at det kan settes i halsen og derfor er farlig, som en generell advarsel på stort sett alle småleker. Tror ikke innholdet i sanden selv er farlig, men skal ikke gi noen garantier for det. Vi passer bare på at lillesnuppa ikke spiser sanden når hun leker med den, så går det så det griner 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg