Fredag og fruktpastiller

Så sitter vi der i bilen, på vei hjem fra barnehagen. Det er fredag, det er god stemning.

Han fastspent i baksetet, jeg foran bak rattet. Jeg fyrer opp bilen, skrur på radioen og spenner setebeltet.

Mellom setene ligger en pastilleske og jeg flikker opp lokket og pirker ut to fristende forlystelser. Uten en lyd. Tror jeg.

– “Få.”

Fra baksetet lyder det kontant. Jeg forstår ikke først hva han sier.

– “Få!”

– “Hva sier du, plutten?”

– “Få!”

“Få?” tenker jeg og snur meg. Alt jeg ser er dette:

 

 

Da må jeg le. Hvordan i all verden hørte han at jeg åpnet pastillesken over lyden av radioen og den brummende motoren?

Har han superhørsel eller er han bare virkelig virkelig glad i pastiller?

Han som til vanlig er så høflig og spør om ting med dådyrøyne og et langdrygt “vær så sniiiil”. Med fruktpastiller er det visst ingen nåde. Få. Bare få.

Klart han skal få.

 

 

Mens jeg sitter og tenker over hvordan jeg skal takle den uhøflige måten å kreve pastiller på, kjenner jeg plutselig et sultent sug i magen. Tankene glir med ett over på hva vi skal ha til middag. Taco. Tacofredag, ukens indrefilet.

Det er nesten så jeg kan kjenne lukten av stekt kjøttdeig, smake guacamolen rett ut av lufta og puste inn de friske grønnsakene. Tennene begynner å løpe i vann og jeg dagdrømmer om å sitte i “uniformen” (joggebukse) i sofaen og maule taco til krampa tar meg.

Jeg kan tydelig se meg selv sitte der i sofaen og peke fra skål til skål, dirigere frua til alt hun må strekke seg etter som jeg ikke kan nå. Når sulten tar overhånd og folkeskikken får vike. Få kjøttdeig. Få jalapenos. Få ei ekstra lefse.

 

Kongen av tacotårn? C´est moi.

 

Og vipps så var den beslutningen tatt. Jeg kan ikke irettesette ham stakkar, han mener ikke egentlig å være uhøflig, han er bare veldig veldig glad i pastiller.

 

/ God freddan!

* Følg Tacohjerte på Facebook *

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg