Topp 10 Eurovision-favoritter

Hold på hatten, her kommer en betroelse: Jeg elsker Eurovision!

Jeg tror faktisk jeg er Norges mest Eurovision-frelste heterofile mann. Derfor har jeg i år, som i fjor, vært tidlig ute med å snuse på finalelåtene i god tid før showet fyrer i gang med glitter og glam og konfetti.

I månedsvis gleder jeg meg til den store kvelden der man endelig kan finne frem egenkomponerte skjemaer, den stooore skålen med snop og noe passende drikke attåt. Enten det er full fest i finklærne eller joggebuksefeiring på høyt nivå: Eurovision er alltid tipp topp stemning!

 

La re schwinge, la re råkknroll


Gleden var derfor stor da jeg ble kontaktet av escNorge med en forespørsel om jeg kunne høre meg gjennom alle årets finalister og plukke meg ut 10 favoritter. Med glede!!

For 40 sanger skal barke sammen i et overdådig jålekaos av paljetter, flagg og festligheter, men bare én vil stikke av med gullkalven; Europas samlede doux points. Her er mine ti favoritter for årets Eurovision.

Og la meg bare få legge til: Jeg spekulerer ikke i forhåndsfavoritter, ekspertvurderinger, eller noe i den gata. Jeg går utelukkende for egen smak, hva som behager øret og får kroppen til å smile. Finalistene nummereres i stigende rekkefølge, fra hmmm, tja tjo” til Åherregudjegelskerdensangen!!”

Og med det: Kjør musikk!

 

10. Moldova: Eduard Romanyuta – I want your love

Denne sangen lukter en merkelig miks av Eric Saade, Tooji, Christina Aguilera og Fast & Furious. Det er et eller annet småharry over det hele, som selvfølgelig understrekes av en musikkvide full av råkjøring og kåte blikk fra vokalisten. Men det fenger på en sånn Lady Gaga-ish måte. Ingen vinnerkandidat, men irriterende fengende okke som.

 

9. Kypros: John Karayiannis – One thing I should have done

Se det for deg: 90-tallets superballade “More than words” av Extreme smeltet sammen i et deilig parforhold med John Legends fløyelsesrøst, servert i en litt billig souvenirskål med påskriften “I <3 Cyprus”. Da har du denne sangen. En fin liten perle for regnværsdager.

 

8. Australia: Guy Sebastian – Tonight again

Så utrolig kult at Australia får være med i det store jubileumsåret! Og det gjør de med bravur. Her har noen helt innlysende betalt Bruno Mars for å låne bort både stemme, riff, tekst, ja hele komposisjonen, men det er helt greit. Dette funker og lukter radiohit lang vei.

 

7. Storbritannia: Electro velvet – Still in love with you

Det rare er. .. jeg liker egentlig ikke denne sangen noe særlig. Jeg bare klarer ikke å slutte å høre på den. Den er slitsomt fengende, den får skulderen i gang og har en kul retrovibb som er umulig å overse. Det er noe herlig vampete over dette merkelige potpurriet av musikkstiler fra ulike tiår, men det får deg opp av sofaen og rett inn i danseskoene.

 

6. Spania: Edurne – Amanecer

Det er hyggelig å endelig kunne ønske Shakira velkommen tilbake på den store scenen, om enn med nytt navn og utseende. Nå skal ikke jeg si at jeg er noen ekspert på indianere, men jeg tror også de kunne satt pris på denne sangen, som inneholder et fengende element av en slags subtropisk joik. Kan denne overdådige gaulingen holde hele veien til pallplass? Jeg tror ikke det, men gjerne for meg.

 

5. Danmark: Anti Social Media – The way you are

Uff, jeg er altfor gammel til å like denne sangen. Jeg tror det er slik One Direction høres ut. Det er happy go lucky, det er ungdommelig forelskelse, altfor god stemning og et hint av Bay City Rollers. Men søren heller, den får meg til å smile med hele ansiktet! Jeg får lyst på sommerferie, jeg vil rive av meg t-skjorta og løpe gatelangs og rope lystige danske gloser til alle jeg møter. Sånt fortjener en stjerne i boka.

 

4. Norge: Mørland & Debrah Scarlett – A monster like me

Jeg vet ikke om sangen faktisk er besnærende på et eller annet mystisk vis eller om det er mine norske øyne som holder meg for narr. Taktskiftet i refrenget er helt nydelig, samspillet og formidlingen funker prikkfritt og jeg tror på historien. Meget frysningsverdig dette, bare så synd at noen har glemt strikketøyet sitt i panna til fru Scarlett.

 

3. Sverige: Måns Zelmerlöw – Heroes

Avicii, er det deg? Jøss, så hyggelig at du tar turen i år! Men seriøst, hvis Avicii ikke har vært med på produksjonen her kan ikke et søksmål være langt unna. Dette er så absolutt tidsriktig pop og noe sier meg at denne vil bli spilt halvt i hjel på samtlige dansegulv i Sydens land i sommer, men likevel kommer jeg ikke utenom at det føles som at noen her har kokt suppe på en gammel Avicii-genser.

 

2. Slovenia: Maraaya – Here for you

For en fantastisk gladlåt! Med en smak av Ellie Goulding og et veldig fengende refreng med et nydelig innslag av strykere, satt denne lett på første forsøk. Dette er min absolutte favoritt som dark horse” i kampen om edelt metall. Jeg kan allerede nå se for meg veivende flagg og hylende publikum. Gull eller ikke: dette lukter folkefest!

 

1. Italia: Il Vovlo – Grande Amore

Ja vel … Så der var den ja. Årets vinnerlåt. Det er ingen tvil om at dette er årets beste låt i mine øyne. Altså, hallo, denne er umulig å ikke få frysninger av. Helt 100 % umulig. For en nydelig komposisjon, nesten litt over Eurovision-nivå, for dette er vakkert. Helt ut i fingertuppene. Når refrenget velter seg inn over deg som en følelsestsunami da kommer frysningene. Hver. Eneste. Gang.

Det er så mektig, så veldig svulstig, men også så fantastisk sterkt. Man trenger ikke like opera for å elske dette, man trenger bare et øre eller to og et hjerte som banker.

 

Glemte helt å pønte meg til festen i år. Måtte bare ta noen gamle filler jeg fant på jobben …

 

Er du også en Eurovision-fan?

Sleng igjen en kommentar med dine favoritter for i år 🙂

 

 

Teksten ble først publisert hos escNorge – stikk innom for siste nytt på MGP-fronten.

 

/ Grande amore

* Følg Eurovisionhjerte på Facebook *

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg