Hva er det med bjørnen?

Hva er det med bjørnen og den lille jenta med pipestemmen som vi elsker så høyt? Hvordan har denne rare russiske tegnefilmen krøpet seg rett inn i den norske hjerterota?

Jeg trodde først jeg var den eneste som hadde falt pladask for den meget enerverende Masha og den ekstremt tålmodige bjørnen Mishka, men det var inntil jeg la ut dette bildet på Instagram i går:

 

zUHZplRJV0

Jeg har aldri opplevd maken til kok! Til vanlig får jeg typ 5 kommentarer på et bilde på Instagram, men denne gangen var det full fres i hele går. 70 kommentarer fra hele landet, side opp og side ned om hvor mye folk elsker denne serien.

Plutten er ikke det spøtt bedre. Da han var syk her i forrige uke, var det eneste han ville å se på én spesifikk episode av “Mashka”. Så da gjorde vi det. Jeg tuller ikke om jeg sier at vi forrige onsdag så episoden “Syltetøys” kanskje 30 ganger på repeat. Den kan jeg nå utenat.

Og det er ikke bare på tv heller, neida, barna tar youtube fatt for å se enda mer bjørn og jente, gjerne også på russisk.

Og nå har hans umettelige appetitt for serien tatt en ny og merkelig vending. For her en dag kom jeg ut i stua og fant min lille plutt i sofaen, øyne store som tekopper limt til tv-skjermen der han spilte av Masha og Mishka via youtube på russisk!

Han har altså klart å lære seg å bytte kildesignal på tv-en, finne frem Masha & Mishka på youtube på telefonen og slå den over på chromecast-sending utelukkende motivert av å se enda mer Masha & Mishka. I følge kommentarene er han langt fra alene om det. Vi kommer altså til å få en generasjon med barn som er ganske stødige på russisk allerede når de begynner i 1. klasse. Hvis ikke DET smelter et iskaldt Putin-hjerte, vil ingenting gjøre det.

En rask titt på youtube kan for øvrig bekrefte at det ikke bare er vi fjellaper som har trykt denne serien til vårt bryst. Denne episoden her for eksempel.. hold deg fast.. 461 millioner visninger!

 

 

Jeg kan forstå at serien er populær i moderlandet, det er helt sikkert mye skjult symbolikk med den russiske bjørnen og alt, men hvorfor her hjemme i Norge?

Hvorfor?

Når de har valgt tidenes aller mest skjærende stemme på den stakkars lille jenta?

Og hvorfor gjør hun alltid om stemmen til å høres ut som en gammel dame hver gang det kommer en sang?

Og hvorfor bor hun alene på en gammel togstasjon?

Og hvorfor gidder Mishka å være venner med henne?

Hvorfor sletter han henne ikke bare fra Facebook?

Og hvorfor tar hun alltid på seg den grusomt stygge trekanthatten hver gang hun skal pynte seg?

Og hva er den rosa gugga hun spiser hele tiden?

Og hvorfor vurderer jeg å se en episode selv etter at barna har lagt seg?

Og hvorfor klarer jeg ikke å slutte å se på Masha og Mishka hver. eneste. dag?!

 

(skjermbilde: youtube)

 

Flere som har det sånn? Sleng igjen en kommentar hvis du og/eller dine barn også er tullete avhengig av den lille jenta med skrikestemmen og verdens mest tålmodige bjørn.

 

/Miiiishka!

* Følg Mashahjerte på Facebook *

12 kommentarer
    1. I skrivende øyeblikk har jenta mi på 4 installert seg på sove rommet med nettbrettet og ser på – ja, nettopp Masha og Mishka – på norsk, på spansk, på russisk, episoder i repris ikke veit jeg hvor mange ganger 🙂
      Svar på spørsmå / kommentar til dem:
      1. Masha he no vel ein av dei kulaste stemmane … (blikr litt “skarp på nynorsk, men..) Stemme eller ikke, den jenta hu klarer det meste og vet å få trøst når det trengs : rett og slett – ho er hjertevarmende og beroligende sterk og tøff (til motsatte er – ettertrykkelig bevist – og så finner hu en ordning på det)
      2. Hmm til ei gammel dame? – det har jeg gått slipp av..
      3. Ja, hvorfro bor hu aleine på ein togstasjon – og hvor er de andre mennesken blitt av … det kan fundere på – for uten om det er sånn da, at hu er ei – “survival of the fittetst” 🙂
      4. Ei som Masha, kan man ikke si nei til – personlig tror jeg det startet med at Miska en gang for lenge lenge siden, ville spise denne vesle vene jenta – og så smil hun bare verdens største smil og blinka litt med begge øynene. Når Miska prøvde å brøle alt han kunne for å skremme henne – så bare lo hun hjertelig og der, akkurat i de få minuttene, der ble det “sveiset noen bånd som tåler all verdens stress 🙂
      5. Den dagen Miska komme på at han kan slette Masha fra facebook for å få noen minutters fred … så tviler jeg ikke to sekunder på at han kommer til å gjøre det uten å blunke! …. og etter få minutter kommer han til angre så fælt at han er villig til finne opp en tids- maskin, om han så må – for å få lagt Masha til beste venn for alltid (type : umulig å slette)
      5. super fint det skautet vel (syntes jeg – inntil dattra mi begynte å ordne seg måter å ta på seg skaut …. da ble jeg lettere stressa : tenke på hvordan forklarer man dette?
      6. Den rosa gugga, er semulegrynsgrøt, kokt på saft (ligner fælt i hvert fall 🙂 ) og det er jammen meg ikke det værste man kan spise heller 🙂 (etter egen erfaring)
      7. Hvorfor du vurdere, er jeg ikke sikker på – men om vi er i samme-båt / på samme hav …. så er det fordi det er så masse god livsvisdom pakket inn i latter og lignede … sånn veldig kort oppsummert 🙂
      (. Fordi det er gøy – og det er fantastisk at de klarer å få til barnetve som vi kan kose oss med voksen som liten – kose oss alene og kose oss sammen med barna våre … eller?

    2. Hei! Selv far til en to år gammel gutt som digger jenta og bjørnen. Kan også mange episoder selv og bildene av de ulike episodene går gjennom hode da jeg ikke fysisk ser på skjermen men poden sitter spikra foran. Tror mye av sjarmen ligger i de stadig gjentagende musikkverkene som repeteres i ulike situasjoner. Til å være en frelst musikkoman er det noe ekstremt fengende over disse til tider balkaninspirerte stykkene. Også mye ligger i sunnmørsdialektas nærmest poetiske og veldig livlige klang.
      Digger det 😊

    3. Tror du er inne på noe der, for jeg kjenner jo selv at jeg har mange favoritter på musikkfronten der. Å grøss, nå kom jeg på en ting: Tenk når en hel generasjon med barn vokser opp til å synge Masha & Mishka-låter på karaoke i Ibiza. Det kan bli stygt. Haha!

    4. haha kom over innlegget nå mens jeg lette etter Masha og Mishka papptallerkener til jentungens 1-års dag.. Ikke opplevd at hun har blitt så begeistrer for noe i sitt 10-måneder lange liv! Og jeg må flaut innrømme at jeg så på det lenge etter at hun hadde lagt seg… På youtube.. #enmorserkjennelse

    5. Vi ser på M&M på netflix, nrk super, youtube osv. Vi har kjøpt dvd- spiler i bilen, og jeg er redd for at dvd- spilleren gjør ting vondt verre om vi ikke finner en dvd- film med M&M til sommerferiens ulike reisemål. Så mens jeg googlet etter filmer, så fant jeg altså dette innlegget.
      Når det er sagt; første episode heter jo “Det første møtet”. Men som barn hadde jeg en bok som het “Marsha og bjørnen- et russisk folkeeventyr”. Jeg husker ikke helt hele eventyret, men den handlet om Marsha som gjemte seg i sekken til bjørnen for å rømme hjemmefra, og ble med bjørnen hjem. Bjørnen oppdaget ikke Marsha før han kom hjem langt inne i skogen. Og samme hvor mange ganger bjørnen prøvde å levere Marsha tilbake fant hun en vei tilbake til bjørnen. Noe sånt altså.

    6. Hæ, er det seriøst en gammel bok?! Dæsken, det var jeg ikke klar over 🙂
      Her har litt av den verste M&M-feberen lagt seg, men fortsatt slår det alltid an. SPESIELT når man er syk! Da kan plutten seriøst se M&M fra morgen til kveld om han får lov 😉

    7. Jeg for min del prøver nå å finne ut hva det synges om i episoden der hun går på skøyter. Jeg hører at det er om en ulv og en gris, men det er noe foran som jeg ikke helt får med meg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg