Når fattern snekrer pepperkakehus

Et representativt pepperkakehus hører julen til, men det kan også være litt av en utfordring. Slik gikk det da fattern og plutten tok fatt på årets pepperkakebakst.

/ Samarbeid med Melange, sponsor av helsprø pepperkaker

 

Med under to uker igjen til jul er det på høy tid å ta tak i det årlige oppdraget å reise et respektabelt pepperkakehus. For et pepperkakehus er så mye mer enn bare et godterislott. Det er et symbol, et slags våpenskjold som vitner om en lykkelig familie med stolte tradisjoner. En hver familie med respekt for seg selv må ha et anstendig pepperkakehus og det er fatterns ansvar å reise det. I hvert fall føles det sånn.

Så med denne holdningen i bakhodet, fatt mot i brystet og julemusikk på radioen skred jeg til verks. Hvor vanskelig kan det være? Hah, dette fikser jeg lett!

 

Går vel for noe sånt i år.

 

Bare atte … jeg hadde helt glemt fire ganske viktige ting:

  1. Jeg har aldri laget pepperkakedeig.
  2. Jeg har aldri laget pepperkakehus.
  3. Jeg har ingen mal å gå etter.
  4. Jeg ble født med ti tommeltotter.

Og ikke bare det, men jeg liker også å eksperimentere litt og tenkte at det skulle gå helt fint å kutte ned på sukkermengden. Det var nok ikke så lurt …

 

Ække mer som skal til.

Smooooth!

 

Til slutt endte deigen med å se helt strålende ut, men da jeg tok den ut av kjølen noen timer senere var den tørrere enn vitsene til Per Inge Torkelsen og hard som en stein. 

Meeen som de sier: Det viktigste er ikke resultatet, men moroa! Så plutten, finn frem hvetemelet, her skarre bakes!

 

Godt i gang med forberedelsene

Det er en kjent sak at pepperkakedeig smaker mye bedre enn pepperkaker, så litt svinn må man regne med 😉

 

Litt rot må man også regne med 😉

 

Grunnet mitt lille eksperiment på sukker- og sirupsfronten ble pepperkakedeigen både unødvendig tørr og kjip, men heldigvis hadde jeg husket på å bruke Melange i deigen, så da ble i hvert fall pepperkakene både sprø og gode på smak til slutt.

Deigen var nesten umulig å kjevle ut, så pepperkakene ble rundt 5 ganger tykkere enn vanlige pepperkaker og selve pepperkake huset … vel. Det står i hvert fall. Skulle det vært visning her i morgen ville det vært mye “TG3” i takstrapporten foråsiresånn.

 

TG3: Mye varmetap i taket og mangel på isolasjon. Bør utbedres.

 

TG3: Porøs yttervegg og dårlig utført tetningsarbeid. Bør utbedres.

 

Det er lite finesse, det er ikke perfekt. Det er verken vakkert eller spesielt estetisk. Det er derimot vaklevorent, skjørt, sølete og falleferdig. Men det er vårt. Laget av gutta, reist av fattern. Når plutten vokser opp kan han endelig si til kompisene sine at fattern har bygd et hus med bare nevene. Så sier vi ikke mer om hva slags hus det er snakk om 😉

 

Byggherren er fornøyd, men HMS-ansvarlig river seg i håret.

 

Tenker du også å bake pepperkaker?

Sjekk ut pepperkakegalleriet!

På Pepperkakegalleriet får du mange spennende oppskrifter, helsprø maler til kjempekule 3D-pepperkaker, pepperkakefails og mye mer. Her kan du også delta i den helsprø konkurransen “Verdens sprøeste pepperkake” 🙂

 

Bli med på den helsprø konkurransen 🙂

 

Og husk: Det viktigste er ikke resultatet, men moroa! Og bruk Melange i pepperkakene da, så er du sikret et godt resultat og helsprø pepperkaker.

… med mindre du har 10 tommeltotter som meg da 😉

 

 

/ Happy baking!

* Følg Pepperkakehjerte på Facebook *

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg