Luke 8 – Mormors medisterkaker

Bak dagens luke gjemmer det seg en av julens aller herrrligste fristelser.

Det er kanskje litt tykk oppførsel, men jeg har veldig gode minner fra min barndoms jul da jeg snappet til meg nystekte medisterkaker rett fra ovnen og spiste dem rett på gaffelen. Nå er jeg kanskje ikke akkurat et barn lenger, men noen tradisjoner visner aldri.

Derfor ble jeg helt ekstatisk da det plutselig ringte på døra her en dag. Hva er det nissen kommer med i dag, mon tro?” tenkte jeg nysgjerrig og gløttet spent på døra.

Og der sto svigermor med et stort smil og tunge poser i hendene. Hun var kommet for å steke medisterkaker. Bøttevis med medisterkaker! Og det er bra, for noe av det beste med julen er jo nettopp medisterkaker. Bøttevis med medisterkaker. Servert rett i klypa.

 

Oh holy night!

 

Det eneste aberet med dagens julekalenderpakke er selvfølgelig at den totalt ødelegger den klassiske klisjeen om at svigermor er en sur megge som får smør til å harskne og blomster til å visne.

For hos oss er det snarere tvert om. Dumt for klisjeen, men bra for meg. Jeg gir gladelig slipp på en gammel floskel for en jovial svigermor og et trau med nystekte medisterkaker. Servert rett i klypa. Da er det jul.

 

/ 16 dager igjen til jul

* Følg Julekalenderen på Facebook *

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg