Den første snøen

Det begynner som oftest når svigers låser hytta for i år. Da begynner jeg å grue meg litt til vinteren. Kulda, mørket, slapset, snøen. Jeg var i mye større grad et vintermenneske da jeg var yngre, men jo eldre jeg blir, dess mindre glad i snø og vinter blir jeg.

Trodde jeg.

For da jeg våknet og trakk for gardinene i dag så jeg at den første snøen hadde kommet. Med et ambivalent smil av glede og sorgmodighet tittet jeg ut på det hvite teppet som hadde lagt seg på plenen.

 

Litt usikker på hva jeg skulle føle plukket jeg opp plutten og viste ham hva som hadde skjedd med verden i løpet av natten. Jeg åpnet opp vinduet og prøvde å fange et snøfnugg til ham. Det er jo litt stas med årets første snø, tross alt. Men kaldt da. Det første som slo meg var at jeg måtte komme meg ned i stua og fyre. Dette kom til å bli en kald dag tilbrakt inne i stua.

Plutten hadde helt andre planer. Jeg har aldri (!) sett ham så engasjert. Etter et raskt bleieskift løp han ned trappa og tok på seg støvlene rett på pysjen.

– SNØ! ropte han ut.

– Men eh … vi må jo spise froko- 

– SNØ! ropte han igjen og hoppet av glede.

Jeg trodde ikke han husket stort fra vinteren i fjor og at kulden som kom inn fra vinduet på morgenkvisten skulle virke avskrekkende, men langt derifra. Han som alltid pleier å løpe rett til matfatet hang nå på dørhåndtaket og ville ut og leke.

Litt usikker på om han egentlig visste hva han bega seg ut på, hentet jeg vovsen, snørte på oss seler og klær og spratt ut døra. Jeg vet ikke hvem av de to som koste seg mest, men det var hard konkurranse. Teo kastet seg ned på bakken og rullet rundt mens plutten lagde snøballer og sparket snøen rundt i hylende glede.

 

Snø! 🙂

Se pappa, stooor snø!

 

Og akkurat da innså jeg at vinteren jo faktisk er ganske fantastisk likevel. Snøen gjør verden til en enorm lekepark med uante muligheter for en liten pjokk som liker snøen bedre enn plommer (og det sier litt). Takket være pluttens ektefølte glede har den snøelskende pjokken i meg endelig våknet til live igjen og dette er bare første dagen!

Endelig er vinteren her igjen 🙂

 

Og hva kommer etter snø? Kakao 😉

 

/ God helg!

* Følg Pappahjerte på Facebook *

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg