Oppdagelsesferd i Oslo

Det er så kult å være tilbake i Oslo igjen! For plutten er det første besøk i storbyen på halvannet år og han digger det.

Det er så lite som skal til for å glede en liten småttis som ikke har sett en trikk før. Eller en statue av Ibsen. Eller det store neonskiltet til Freia på Egertorget.

 

Se pappa, Henrik Ibsen!

Liten plutt, stor by

 

Vel, teknisk sett har han jo sett alt dette før, han er jo tross alt født og oppvokst i Oslo, men han husker ikke lenger hvordan det var å bo her. Det rare er… det gjør ikke jeg heller.

Jeg kjenner meg så fremmed i byen, merker pulsen og tempoet her på en helt annen måte. Og jeg digger det. Oslo føles kul og sofistikert på en helt ny måte. I de ca. 10 årene jeg bodde her følte jeg det aldri sånn, for da var jeg en naturlig del av bybildet selv. Cruiset rundt i gatene på bysykkel og gikk i ett med rytmen, men nå står jeg på utsiden og titter inn. Og jeg liker det.

 

 

Oslo føles som en ekte europeisk hovedstad, en by man kunne reist til. Alle gatene er forskjellige og spennende på hver sin måte. Alle fasadene føles eksotiske og underlige, og alle de rare luktene fyller lungene med velbehag.

Det er kult å være turist i egen by, for da føles alt som en opplevelse. Det føles ikke som samme gamle Oslo, men som New York. Eller Paris, bare uten froskelår.

 

Å nei, plutten er borte! Hvor kan han være hen?!

 

I løpet av de få timene vi har vært her tror jeg ikke plutten noensinne har kost seg mer. Han ble helt oppslukt av stemningen og alle menneskene. Og trikkene, ikke minst! Et blått tog som også lignet veldig på en buss? Fascinerende.

 

Er det en buss? Er det et tog?

Og det ble selvfølgelig ikke akkurat dårlig stemning da han plutselig oppdaget at to av hans absolutte favorittpersoner, onkel Stette og tante Tess, sto og ventet på ham på Egertorget for å bli med å spise på den ultimate familierestauranten for folk i farta: McDonalds 😉

 

Ingen storbytur uten litt skikkelig nei-mat 🙂

 

Livet er godt i armene til onkel 🙂

 

Og i morgen blir det nok en dag med nye opplevelser, lukter og smaker.  Etter at vi har vært gjester på God Morgen Norge skal vi ut på en liten oppdagelsesferd der vi skal spise boller hos bakeren, drikke kaffe på Stockfleths og selvfølgelig kjøre blå trikk. Og ikke nok med det, men vi skal jo også kjøre stooooort tog hjemover.

Men for nå er vi to überkule hipstere i en überkul storby.

 

Plutten og papsen på tur


P.S. Husk å tune inn tv-en på TV2 i morgen tidlig kl. 08-09 da 😉 Prekas!

 

* Følg Pappahjerte på Facebook *

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg