Med fødebagen full av bonuspoeng

Som man roper i skogen får man svar, hetes det. Og når skogen for det meste består av småbarnsmødre med verdifull erfaring kan svarene bli rett så hjelpsomme. Slik som da jeg i går lurte på hva som kan være lurt å ha med i en fødebag.

Det haglet med gode tips og alle ble notert ned av en ivrig pappa. Ikke bare fordi jeg ønsker at vi skal være best mulig forberedt før fødselen, men også fordi jeg selvfølgelig er på konstant jakt etter bonuspoeng hos frua.

Og allerede i dag kom anledningen! Plutten var småpjusk i formen og hjemme fra barnehagen og det ga meg akkurat unnskyldningen jeg trengte for å ta pjokken under armen og fise i vei til butikken for et hemmelig ærend. Armert med en jukselapp full av deres beste tips og en brødskive med leverpostei til en sulten pluttis dro fattern ut på shopping.

 

tiS971RJZ2


Ikke helt i toppform, men lovnader om en tur til lekebutikken gjør underverker for reiselysten 😉

 

Et par små timer senere var vi tilbake. Plutten var opptil flere leketøy rikere og fattern hadde gjort et realt sveip på det lokale kjøpesenteret. Hvis ikke det blir bonuspoeng hos “Fru Vom” nå, nei da vet ikke jeg 😛

 

Se så, nu kan der fødes!

 

En rask gjennomgang: En bråta storebrorleker til plutten og “velkommen til verden”-kort til Fersken. Til frua: Sjokolade, tannkrem og tannbørste, tykke ullsokker, grine-/snytepapir, notatblokk, leppepomade, dusjkrem, sjampo, balsam og rammerull, type deluxe. Dette burde være alt en fødende kvinne kan drømme om (i tillegg til å ikke revne nedentil selvfølgelig).

Til vanlig spiser ikke frua snop, men jeg tenker at hvis jeg noensinne gjør lurt i å ha to nødsjokkiser på lur, så er det nå. Prompeputa er for øvrig til plutten. Eller pappa, alt ettersom hvem som får mest glede av den. Jeg tenker også at den kan være praktisk å skylde på underveis i fødselen, bare sånn hvisomatte dersomatte… 😛

Alt dette er for øvrig kjøpt inn etter tips fra dere, så takk så mye for fine råd og vink!

…men sjampo / balsam valgte jeg selv da. Flinke mannen 🙂

 

Stalltips: Dette må være verdens beste lukt! Stikkord: Tyggis. Et lite sniff og jeg var helt totalt hekta! Spørs om frua får ha denne helt i fred 😉

 

Men da burde alt være i boks. Så, da kan du komme. Kom så, lille Fersken. Nå er fattern klar 🙂

 

/ High five!

* Følg Pappahjerte på Facebook *

40 kommentarer
    1. Lite tips sånn på tampen.. Ullsinglet! Kan kjøpe Pierre Robert på vanlig matbutikk, eller en variant på Lindex, Kappahl osv. Alle fødedamer er bekymra for puppene og brystbetennelse, og ull er gull! Også veldig greit når den deilige barselssvetten slår inn.. Rå og klam nattskjorte på gummiert madrass på sykehus..nei takk. Ull holder henne varm selv om hun svetter og regulerer tempen 😉
      Stort bonuspoeng for å tenke på puppene også :p

    2. Hva med kamera? Det bør jo ligge i baggen. (Snakker av erfaring her, mobilbilder er ikke alltid det samme)
      Og sammen med skriveboka bør det vel ligge en kulepenn? Sånn at skriveboka kan brukes. For hva er vel mer irriterende en å komme på noe som MÅ skrives ned og ikke finne noe å skrive med?
      Ellers mange bonuspoeng her ja, toppelopp!
      Lykke til!

    3. Der scoret du masse poeng altså 🙂 Dette kan neppe slå feil 🙂 Bare å “glede” seg til fødselen 🙂 Flink du har vært 🙂 Spennende for oss lesere å få vite kjønnet etterhvert også, kan skjønne dere er kjempe spent 🙂 Er så spennende å se når fersken kommer 🙂 Tipper han eller hun kommer 2 dager før termin 😉

    4. Kan ver det går helt fint, men peanøtter i sjokolade kan bli vondt i magen for den lille vis fruen skal amme 😛 dere menn er såå flinke og omtenksomme! Lykke til når dagen kommer 🙂

    5. Kjempe insats!
      Vil bare nevne, som sykepleier, at hvis de ullsokkene er til å tusle rundt på fødeavdelingen med, så ville jeg kokt/kastet de når dere reiser hjem igjen! Og ikke la plutten krabbe rundt på gulvet heller. Få steder som som er så skittene som sykehusgulv. Når det er sagt: lykke til! 🙂

    6. Klapp på skuldra, du er jo kjempeflink! 🙂 Blir spennende å høre hva dere fikk bruk for, regner med det kommer et innlegg om det når Fersken har kommet til verden:)
      Aussie sjampo er himmelsk, blir like godtesyk hver gang den brukes! 😉

    7. Den shampooen og balsamen er helt nydelige! Både jeg og mannen bruker den 😁Lykke til med den lille når den tid kommer 🙂

    8. Min første kommentar, men ey – fødebag er viktig, så jeg slenger meg på 🙂 en av de tingene jeg selv satte mest pris på var sugerør. Veldig kjekt å slippe å holde noe flaske selv, pluss at det gir deg som heiagjeng en fin og viktig oppgave der på sidelinja 🙂 De har nok sugerør på sykehuset også, men jeg tror dere foretrekker at jordmor er på fødestua og ikke løpende i gangen for å finne sugerør 😛 Lykke til til dere!

    9. Kommer med tips på tampen her, og det er ull ammeinnleg. De engangs papir ammeinnleggene tørker ut pattene og gjør ting bare vondt være, og en pattekrem er også et supert tips. De er ganske så hardhendte disse små. Lykke til. 😃

    10. Flinke gubben det !! 🙂 🙂
      …Selv ville jeg nok hatt et potetgulllager…
      altså vanligvis ville jeg hatt mye næringsrik mat.., mandler, nøtter osv…, men den
      lille potetgulldjevelen i meg ville nok hylt etter litt gull hvis det ble ventetid… 😛
      Lykke til !! 😀

    11. Enda et tips, egen erfaring. Små babyer er kalde på beina hele tiden, hvertfall om de har kun knytetrøye og helsepledd. Jeg strikket bitte små ullsokker å hadde med, og jeg tror jeg hadde babyen med de varmeste beina 🙂

    12. Morsomt innlegg. Jeg lurer på noe. Er du bevisst på at du bruker mye smileys type: 😛 😉 og 🙂 i tekstene dine? Synes kanskje innleggene hadde blitt enda bedre uten. Du er jo en voksen kar liksom. Bare veldig konstruktivt altså, ikke kjipt ment. Kanskje du synes smileys er gøy. Lykke til med fødsel til dere alle (mest til frua selvsagt).

    13. Hahahahaha rammerull?! Måtte leses et par ganger og tenkes på før jeg skjønte sammenhengen. Fnis. Skal teste samboer i morgen og sjekke om han skjønner hva det er:-) 🙂 🙂
      Aldri kommentert her før, tommelopp for morsom og velskrevet bok. Samboer skal få boka di til jul. Han har kun lest tre bøker tidligere (ja jeg veit, men han skylder på dårlig tålmodighet) og det er de tre siste bøkene til Jo Nesbø. Så din bok blir helt klart noe helt annet, men jeg er er sikker på den kommer til å falle i smak.
      Lykke til med ny baby, jeg holder en knapp på en gutt til;-) jeg har selv en på snart 3.5 så jeg vil bare si at du har mye moro å glede deg til.

    14. Superflink mann! *Tommel opp*
      MEN – Hvor er gaven til mor etter vel gjennomført fødsel? Burde ligge en liten ting fra gullsmeden der 😉
      Ps. jeg liker smilyene!

    15. Må bare komme tilbake:
      Mine fødebager var så aldeles ikke så velfylte, og de pakka jeg helt sjæl… 😉
      Men jeg støtter henne med de bitte små ullsokkene. Så her er det bare å kaste seg over strikkepinnene!

    16. Monica r: takk for tipset, det skal vi følge med på. Husker første (og siste) gang vi prøvde oss på indisk mat da frua ammet plutten. Ja… nei 😉

    17. Ynwa: Jøss, det var et lurt tips. Tenker at de kanskje har sånt på sykehuset, men absolutt ikke sikkert nei, så det tar vi nok med oss da 🙂
      Knallfin debut på kommentarfronten 😀

    18. Leni: Haha, har vel ikke tenkt stort over det, men kan være enig. Prøver å ikke bruke smileys i tekst, men noen ganger klarer jeg bare ikke å dy meg 😉 <-- slik som der.

    19. Anja: Haha, rammerull er jo en klassiker 😀 Spent på husbondens reaksjon, selv om plottet nok er litt mindre spekulativt enn i Nesbøs klassikere 😛

    20. Sanne: Haha, takk for det! 😀 Skal ta en runde med meg selv og vurdere hva jeg gjør med smileyene, men jeg tenker vi fortsetter som før 😉 Et par smileys når man ikke klarer å styre seg har aldri skadet noen 😛

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg