Hva skal med i fødebagen?

Nå som det virkelig begynner å nærme seg er det på tide å pakke fødebagen, men hva putter man egentlig i en sånn?

/ inneholder reklame

Å pakke en god fødebag er en nobel kunst nedstammet fra mor til datter gjennom generasjoner. Et raskt søk på nettet kan bekrefte mistanken om at det finnes ørten tusen tips og råd for hva som bør være med. Og det er helt sikkert lurt, for en dag vi snakket om å få pakket ferdig fødebagen begynte jeg å tenke over hva jeg ville fylt den med hvis jeg ikke hadde kunne lett etter informasjon på nettet.

Innholdet i den fødebagen ville sett noenlunde slik ut:

 

 Her ser vi blant annet at hygiene, ernæring og underholdning har blitt tatt hensyn til. Det er mulig at noe viktig kan ha blitt oversett, men jeg tror dette skal dekke det meste.

Heldigvis for Fersken er det prosjektleder Mammahjerte som har tatt ansvar for å pakke fødebagen her i huset. Og det er nok lurt, for en bebis er helt sikkert langt mer interessert i en god og varm body enn ostepop og to årganger Pondus.

Slik ser innholdet i den egentlige fødebagen ut så langt:

 

Se så, dette var bedre!

Som jeg hadde forventet da jeg spratt opp buken på fødebagen har Mammahjerte tenkt både på babyen og seg selv. Her ser vi både klær til mor og småttis, lesestoff, bleier, crocs og toalettmappe. Den lilla posen inneholder diverse hygieneprodukter, men ikke pokkern om jeg begynner å rote rundt i ammeinnlegg, brystpumpe og diverse salver og kremer som skal brukes både her og der. Til det holder jeg livet for kjært.

Jeg fikk også streng beskjed fra frua om å si fra at crocsene ikke har vært i bruk siden februar 2012 på Ullevål sykehus 😉

Midt på bordet har vi også fått med en liten bamse, som kan være fin for bebisen å prate med, for det er klart det blir mange spørsmål når man plutselig har ramlet hodestups ut av magen til mamma og befinner seg på et sykehus fullt av folk i hvite frakker.

Det viktigste i en slik fødebag er vel kanskje mors artikler, samt bebisens klær til hjemreisen. Men det kan jo være fint å få knipset noen bilder av nurket fra sykehussenga i noe annet enn utvaskede sykehusbodyer også.. Heldigvis rakk vi en tur innom Polarn O. Pyret i helgen og fikk handlet med oss alt vi trenger til den nyfødte. På Polarn-butikken i Tønsberg fant vi alt vi lette etter av sokker, bodyer, pysjer, jakke, kosebamse, lue, teppe(!) og mer.

Det er veldig mye som helst skal med i en slik fødebag og da kan det være helt fint med litt pakkehjelp. Se for eksempel disse veldig smarte huskelistene:

 

Snedig! Slike jukselapper kan fattern like.

Genial sjekkliste! Greit å ha i hus før vannet går 😉

Vurderer å slenge med en pysj i bagen også, men har ikke helt klart å bestemme meg for om vi skal ta med begge disse eller bare gå for den ene…

 

Kjempesøte babypysjer fra Polarn O. Pyret


Vi vet jo ikke om det blir gutt eller jente, så hva gjør man egentlig? Tar man bare med “kjønnsnøytrale” klær, pakker man dobbelt eller lar man fargekodene opphøre? Ideelt sett skulle jeg likt å si at det ikke spiller noen trille hvilke farger det er på klærne, men det gjør jo faktisk det. Hvis vi får en gutt så kjenner jeg at en av disse to pysjene leveres ubrukt tilbake til butikken. Du kan jo selv gjette hvilken 😉

Er det da noe mer vi har glemt? Tar gjerne i mot tips for hva som absolutt burde være med i den ultimate fødebagen 🙂

P.S. Helsekort og mobillader ligger i håndveska allerede 😉

 

/ High five!

* Følg Pappahjerte, Mammahjerte, Plutten og Fersken på Facebook *

48 kommentarer
    1. Ser ut som dere har husket det meste.
      Ikke glem et par esker kleenex. Jeg måtte sende gubben ut for å kjøpe det på grunn av alle barseltårene og gledestårene 🙂

    2. Kanskje et skift til far også? Er faktisk ganske slitsomt for far å være med, og far er nok glad for å kunne skifte t-skjorte etter fødselen. 🙂
      Det var i alle fall husets far. 😉

    3. Du kan bare levere tebake den blå pysjen 😛 er fortsatt skråsikker på at det blir jente 😛

    4. Fruen har sikkert pakket med allerede, men jeg husker selv at jeg sparte på nye hårprodukter o.l. til etter fødsel så hadde jeg noe å glede meg til. Første dusj etter fødsel er magisk, og i tillegg til å sprette nye hårprodukter! Ah?.
      Kokosolje er forøvrig et must, kjekt å ta en skje for ekstra energi både for den fødende og ventende.
      Vi fødte jo hjemme så vi hadde vaffelrøren klar, men dere i Norge får vel sikkert skikkelig nyfødtmat. Brunost er nesten et must 🙂
      Uansett, lykke til, spennede tider!

    5. Om fødselen tar litt tid (hahahaha “litt”) kan pute til far være greit. Samt ei god ammepute som går helt rundt mors mage (ryggstøtte).
      Fin huskeliste! Jeg låner den 😉 Har snakket om å pakke den baggen i en liten evighet.
      Pakker dere en bagg til Plutten, eller får han besøk mens dere er borte? Og husk storebrorgaven uansett 😉

    6. Pen og papir. Noter ned hva som skjer på sykehuset. Er utrolig spennende å lese senere. Dette er garangtert glemt om noen uker.

    7. Jeg har fått streng beskjed om å ikke slå av lyden på tlf fra nå og til lillesøster sin baby er født. Dette er nr 2 og siden jeg bor nærmest dem, og forrige fødsel gikk veldig raskt, så er det jeg som iler til for å passe på storebroren når tiden er inne 🙂
      Jeg burde faktisk pakke en fødselsbag selv… babyer har jo en tendens til å melde sin ankomst på natta!

    8. Ser ut til at dere har fått med dere det meste;) Gubben her fikk en del av bagen, eller kofferten. Jepp, liten trillekoffert er mye mer praktisk enn bag – synes vi;)
      Den kommende pappa trenger jo også skifte? Hvis overnatting selvsagt;)
      Av annet kan jeg nevne kamera, penn og ei lita notatbok, og lipsyl:)
      Masse lykke til! 🙂

    9. Aina: Oh yes, smart tenkt. Sist hadde jeg “flaks” sånn sett siden det ble keisersnitt og jeg ble sendt hjem på kveldstid. Denne gangen skal jeg være forberedt på alt 😀

    10. Melissa Spania Kostholdsveilde: Hah, det er jo et kjempetips! Og ikke sånt man nødvendigvis finner på nettet noe sted. Takk! Jeg merker jo f.eks at jeg gleder meg til å ha på meg ny genser i morgen som jeg kjøpte i helgen og det er bare en genser på en helt vanlig dag. Kan tenke meg hva en ny shampoo må føles som etter en fødsel 😀 (ble selv forelsket i en kokossjampo på hytta i sommer, så vet et og annet om den “ny shampoo-følelsen”) 😉

      Kokosolje er selvfølgelig med og et par rawbar-sjokkiser av ymse slag som frua kan gnafle på 😀

    11. Hege: Storebrorgave hadde jeg faktisk ikke tenkt på og det er et utrooolig godt tips. Tusen takk for at du skrev det! Skal rett ut på lekebutikken i morgen og hanke inn et par storebrorgaver sånn at han får noe hver gang det dukker opp folk han også 🙂 Trenger jo ikke være noe stort, men noe. Såpebobler, sprettball, den type ting. Godt tenkt. Tusen takk! 🙂

    12. Plutten suser på feriekoloni i det alarmen går, men ellers blir han med på visitter så mye som mulig. Tror ikke vi får familierom der, så blir nok mye pendling frem og tilbake på ham og meg 🙂

    13. Famwangaasegg: Lipsyl? Her er det noen som snakker av erfaring skjønner jeg 🙂 Takker for det, fiffig idé med notatbok for det er mye som faller bort i ammetåka. Og notatbok er nok bedre enn mac og blogg 😉 hihi

    14. hoho, jeg er sånn siste liten menneske, så fødebagen ble pakket rett før ambulansen kom å henta meg (bodde så trasig til i forhold til sykehus). Fikk med meg kamera da, men jeg ble pokker så forbanna over å ha det så jævlig vondt at jeg hudfletta ekssamboeren bare han nevnte å ta bilde. Ikke pokker om han skulle få ta bilde av meg mens jeg lå å pintes, og i tillegg dritfeit og jævlig 😉 Hadde med meg crocks jeg og, og de bruker jeg stadig ellers også, for de er jo rådeilig å ha på seg 😀 Ellers var det vel med noe hjemreiseklær. Og en slapp joggebukse, eneste jeg trengte, da jeg tassa rundt i sykehustrusene med bleie i og sykehusskjorta hele tiden på sykehuset. Jeg var veldig snasen på sykehuset 😉 Jo, også hadde jeg ammebh og ullinnlegg for å forhindre brystbetennelse, og ullinnlegg er kanskje lurt nå på høsten også?
      Eneste jeg kunne tenkt meg å tatt med var egen shampoo og balsam og dusjsåpe, så om det blir en neste gang skal jeg huske det 🙂 Ammeskjell er ikke å forakte det heller 🙂

    15. Lambi dopapir, siden det på sykehuset er som sandpapir etter en fødsel. (vertfall her). Powerade, mye enklere for mor og drikke fra en flaske enn glass med sugerør 🙂 Og litt kjeks eller noe for energi.

    16. Sjokolade! Det er det viktigste til fødselen. Den nybakte tobarnsfar her i huset måtte rett på kiosken etter at arvingen var ute denne gangen 😉 Ellers savnet jeg shampo og mannen tannbørste som ble glemt i farten. Stalltipset er vel egentlig pakk så lite som mulig!

    17. Syntes det hørtes ut som en knallidé å ha med GoPro! På med hjelmen og fest på kamera, og vips har du en fødsel dere aldri vil glemme 😀 hoho

    18. Storebrorgave er et must! Og noe vi er nøye på i vår familie. Som du sier trenger det jo ikke være noe stort da babyen har en tendens til å få litt kjedelige ting som klær, men det er lov å oppfordre folk til å ta med noe til storesøsken også. Det er en grei måte å minne folk på at han faktisk også er med i bildet enda og at han nok vil sette mer pris på oppmerksomheten enn babyen er jo heller ikke negativt 🙂
      Og kjøp en fin shampoo, balsam og hårkur til mor. En lukseriøs dusjkrem er også helt magisk. Den dusjen etter fødsel er magisk selv med sykehusets såpe, men den gaven fra gubben tok hele opplevelsen til nirvana. I kid you not.
      Leste i en pappabok om at kvinner fortjener en diamant for hver fødsel. Toalettmappa er viktigere. Tips er å kjøpe ny tannbørste og tannkrem, mindre å huske kl.03.00.. 😉
      Lykke til!

    19. Vi kjøpte en stor storebrorgave fra babyen som storebror fikk første gang han kom på sykehuset. Han ble kjempeglad (kjøpte jake og sjørøverne sitt skip) og han har per dags dato aldri vært sjalu og lillesøster har nå blitt 4 mnd. Hun er ‘bebin min’ og han koser mye med henne og er flink til å hjelpe til med det han vil og kan. Ikke undervurder gave fra Fersken! 😉

    20. Se her ja, begynner snart å skje ting nå, når er termin? Selv har jeg termin om 4 uker og er midt i et flyttekaos hvor alt er pakka ned i søplesekker.. Kommer lille frøken for tidlig får jeg ikke pakka noe, her er jeg avhengig av at alt går etter planen:p husk å ta med masse kjærlighet, det skal jeg;) resten ordner seg

    21. Cola!! Eller annen sukkerholdig drikke. Og sjokolade/energibarer. Min kjære stod klar med cola og sjokolade mellom riene så jeg skulle få energi til å fortsette. Vannet gikk, samtidig som riene startet, kl 01.30 på natten, og jeg hadde sovet 1.5 time siden kl 7 den morgenen. Vesla var ikke ute før kl 20.17, så veldig godt med litt rask energi 😀

    22. Jeg fikk tips om å ha med et par ullsokker til meg selv da jeg skulle føde, og det tipset satte jeg jammen meg pris på! Etter timer med smerter og pressing skjelver kroppen ofte som et aspeløv, da var det deilig å kunne ta på et par tjukke sokker rett etter at nurket var ute:)

    23. Julie: Takk for gode tips, sender videre til frua. Jeg kan fint lite om ullinnlegg og den slags, og antar at ammeskjell ikke er det samme som tacoskjell 😀

      Joggebukse er selvfølgelig et must når man cruiser rundt med voksenbleier, keisersnitt og siste rest av kulemagen 😉

    24. Gro Karin Gifstad: Tannbørste og deodorant var det første jeg pakket ned. Ville ikke reist på en øde øy uten. Har alltid lurt på hvilken av de to jeg ville valgt om jeg bare kunne ta med én, men fortsatt ikke bestemt meg 😛 (tror det måtte blitt deo, for tannbørste kan jeg klare å lage selv)

    25. Beate: Notert! Og du, hvis jeg går for hjemmelagde boller i tillegg, så vil det jo vanke bonuspoeng også. Kan være fint å ha med seg når vi går inn i navndebattens finalerunder 😉
      /Takk for tips!

    26. Inger: Sjokolade er selvfølgelig et kjempetips. Vi har jo egentlig helt kuttet sukker en god stund nå, men frua er fysen om dagen og når det kommer til en fødsel så opphører alle regler. Hun har snakket overraskende mye om sjokkis i det siste, så det er nok lurt å ha en i bakhånd. Godt tenkt, inger 🙂

    27. Hege: Wow, her var det mye bra. Kjenner jo nå at det går mot en fødebag som frua pakker og en bonusbag fra fattern med gaver til mor og hele familien, hihi. Nye sjampoer og den slags kjenner jeg at det blir å investere i, men diamantring tror jeg ikke jeg kommer så langt med. Mammahjerte vil nok heller ha en luksuriøs dusjkrem ja 😀
      / Tusen takk!

    28. Anonym: Aaah, gave fra Ferksen ja! Haha, sneaky. DET må vi selvfølgelig ha 🙂 Tenker det blir å ha en liten gave i bakhånd hver gang det kommer besøk, men at den kanskje første gaven kommer fra Fersken selv, og den skal værra gjev 😀
      /Takk for tips!

    29. Cecilie: Daaaa, ta med masse kjærlighet du. Den vakke dum <3

      Termin er om en liten stund 😉 Dropper å si datoen for å ikke gi frua unødvendig ekstrapress 🙂 Men det er før dere i hvert fall, såpass kan jeg si.

      Lykke til med flytting og fødsel!

    30. Marie: Hmm, kanskje vi bør ta et lite avbrekk fra vår antisukkerpolicy for fødselens del? Ikke umulig 🙂 Energibarer er kjøpt inn i hopetall 😉
      Takker for tips!

    31. Anonym: Ah, smart! Ullsokker er aldri feil! 😀 Har vel sikkert noe liggende, men tenker at et par nye, freske, uhullette ullsokker kan bli rett så populært 😉
      / Takk for tips 🙂

    32. Hei. Kan dessverre meget lite om utstyr til fødebag, men ser ut til at du har fått god hjelp uansett 🙂 tror du det er mulig å fikse det slik at når du svarer på kommentarene på bloggen,så kommer svaret ditt under hver enkelt kommentar? (slik som det er til fotballfrua :p) er ikke mange blogger der det er interessant å lese kommentarene, men du er jo så flink til å svare folk,så da hadde det vært enklere å se hvilket svar du gir til hvem om du skjønner 😉

    33. Ingrid T: Hei Ingrid, tusen takk for dette innspillet. Videresender spørsmålet rett til blogg.no som styrer dette, for jeg har selv ønsket dette lenge. Vet ikke om de kan fikse det, men skal prøve. Takk for innspill!

    34. Hei!
      Det er utrolig gøy å lese en blogg som er fra et annet stå sted enn de typiske “rosa bloggerne” og om andre ting enn de skriver om. De rundt deg er veldig heldig som har en så morsom pappa/mann rundt seg! 🙂 Gleder meg til å fortsette å lese bloggen din!

    35. Benedikte: Tusen takk for det! 🙂 Ja fy søren, de er utrolig heldige faktisk. Håper de vet å sette pris på det 😛 Haha, takk for en god selvtillitsbooost på en trøtt mandag 😀
      / High five!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg