Hva skal barnet hete?

Å komme opp med et passende navn på et barn er lettere sagt enn gjort. I hvert fall synes jeg det. Vi vet ikke enda hvilket kjønn det er på minsten i magen, selv om vi i forrige uke gikk gjennom de fleste kjerringråd og hjemmetester for å se om de holdt vann.

Gutt eller jente? – se resultatet av hjemmetestene her

Siden vi ikke ønsker å vite kjønn før barnet hopper ut og setter telemarknedslag i armene til jordmor, har vi hele tiden to navnelister gående. En med jentenavn, en med guttenavn. De siste månedene har vi gått rundt og smattet på hvert eneste navn, prøvd å uttale dem på ulike måter og kjent litt på hvordan de føles på andre språk. Fra en liste på ørten millioner navn er vi nå nede på bare ni på hver side.

Det er så rart at ett av disse navnene er vinneren og skal bli navnet på vårt lille nurk! Men vi klarer altså ikke å finne bare én toppkandidat på hver side. Heldigvis vil halvparten av navnene bli borte på fødestua, men likevel blir det vanskelig å kåre en vinner.

Derfor kom jeg på en genial plan her en dag. Vi spør en utenforstående dommer! En som ikke har gått og vurdert navnene frem og tilbake i månedsvis. En som vil ha nær tilknytning til navnet, men som er en helt nøytral part i saken. Beslutningen ble tatt og valget falt på den vordende storebroren. Plutten.

 

s0VNiDxJbj

– Vi spør jo bare pluttis og navnet han velger, det må det bli. Det er jo nesten som skjebnen det! sa jeg oppglød til frua da jeg kom på planen.

Jeg tror ikke det er helt uvanlig at man spør eldre søsken om litt hjelp med navnevalget. Tanken var jo at han skulle klinke til med et av navnene vi har presentert for ham i det siste og så skulle hans valg bli den avgjørende brikken. Men jeg innser jo at det kanskje var litt tidlig å spørre ham om kvalifisert hjelp når han tross alt bare er to og et halvt år gammel, for her en dag satt jeg meg ned med ham og stilte ham det store spørsmålet.

Plutten? Du vet at mamma har en baby i magen..

Mamma!

Ja, mamma ja. Mamma har en baby i magen vet du. Men, hva synes du babyen skal hete?

Mmm?

Den lille babyen i magen, vet du… Hva skal babyen hete?

Da tenkte han seg lenge om. Han rullet litt med øynene og tenkte så det knakte. Nå kommer det, tenkte jeg. Dette er faktisk skjebnen. Det navnet han sier nå, det blir det. Da kan vi senere i livet si at det til syvende og sist faktisk var plutten som bestemte navnet og så blir det en søt greie. Ja, dette var en god plan. Det navnet han sier nå, det blir det. Bestemt av skjebnen. Bestemt av plutten.

Så skjøt øyebrynene fart høyt opp i panna på ham, før han smalt hendene sammen i et stort klapp og hylte ut med 120 % entusiasme:

– FERSKEN! 

Nå vel… jeg tror vi får lete litt til. Så mye for skjebnen i denne omgang.

* Følg Ferskenhjerte på Facebook *

68 kommentarer
    1. Hehe, det var slik jeg fikk navnet mitt, først skulle jeg hete tornerose, jeg sov jo støtt syns broren min! Helt til han hadde sett en pen jente på nabogården som het katrine. Og da ble det til at navnet mitt ble Kathrine 🙂 med tanke på noen av alternativene jeg fikk høre foreldrene mine hadde så er jeg evig glad broren min fant nabojenta pen:P han var 4år da mamma gikk med meg!

    2. Hehe. Vi slet også med navnevalg. Prøvde til og med å gå inn på ssb, tok utgangspunktet i navnestatistikken og fant frem det navnet som passet inn i guttens fødselsdato. Ett lite problem; navnet var Muhammed!!! Vil på ingen måte kalle meg rasist, men det hadde nok blitt litt i meste laget for de fleste. For å si det sånn- det ble et annet valg, og vi er veldig fornøyde. 🙂 Lykke til!

    3. Peaches e jo nydelig 😊 kan bruke det som mellomnavn om det blir jente 😊👍☺️ Ellers e det jo bare å søke opp fersken på andre språk. Kanskje man finner et kult navn som betyr det 😉

    4. Hehe…ja, her var d storebror så valgte navnet på lillebror.. Men d vart Daniel😊et navn vi ikke hadde tenkt på,og som vi ikke hadde nevnt t storebror… Så,hvor hadde han hørt d?? Bhg,tv?? Hvem vet😉

    5. Har han sett istid kanskje? Hehe. Vi gav storebror valget mellom Hedda og Ylva til lillesøster og det er en veldig morsom historie å fortelle nå som de er litt eldre 🙂

    6. Vi greide ikke bli helt enige om navnet på minimannen…så i 3 mnd het han nettopp minimannen….Vi valgte til slutt å kalle ham opp etter hans bestefar…etter at mannen slo det fra seg(det var hans far) og jeg sa, Jammen da slår vi opp i almanakken og ser hvilke navn som har navnedag på fødselsdagen til minimannen….idet vi leste navnet så hørte vi twilightmusikken i bakhodet for minimannen er født på navnedagen til sin bestefar 😀
      Hadde vi hørt på eldstemann så ville minimannen blitt Langemann 😛

    7. Venter min første 4 november, har ikke fått vitet kjønn siden pøbeln i magen ikke ville vise, og siden faren til ungen er kurder ville vi ha dobbelt navn men navn som funker i begge land og kulturer, har kommet med til 2 gutte navn og 3 jente navn
      Så nu e det bare og vente og se hva som kommer ut:)

    8. Vi hadde egentlig et navn på lillesøster, men når vi kom hjem fra sykehuset og storebror som bare var 2år såg på babyen og sa “ehmila” (smila). Så ble hun hetende Emilia, fordi hun smilte til storebror:)

    9. Her i huset var den saken grei, storebror på 2 1/2 kom inn å pekte på sin nye bror, Thomas sa han og da var det ikke noe mer å diskutere.:)

    10. Han er jo skikkelig i tiden! Det finnes jo både Peaches, Papaya og Apple her i verden, så hvorfor ikke Fersken? Det eneste er at det kan bli litt kjedelig når hun eller han (er det et jentenavn?) blir større, for det er jo litt av hvert med ordspill man kan leke seg med der… Hva med Nektarin istedenfor? Eller Drue?

    11. jeg fikk bestemme at lillesøster skulle hete Anne, da jeg så henne på fødestua trykte jeg pekefingeren mot nesa hennes og sa “nanne!” (Da var jeg 1,5 år). Og det tror jeg hun er glad for, for mamma hadde planlagt at hun skulle hete Bodil 😉

    12. Hahahaha herregud så skjønn han er 😃 kan ikke barnet i det minste hete Fersken til mellomnavn? Pål Fersken. Hører ikke L’en vøtt.. Gleder meg til kaffe med deg og Fersken!

    13. Plutten ække helt på jordet, faktisk tror jeg dette var gjennomtenkt. Fersken er jo helt på sin plass, h*n blir jo faktisk nettopp det; den ferskeste😉

    14. Men der har du jo kallenavnet fiks ferdig!
      Fersken kan like gjerne være en liten dude som en dudette. Perfekt navnevalg av Plutten, spør du meg!
      Så gjenstår det bare å finne navnet som skal på selve attesten.
      Selv om det hadde vært artig å se hvilken respons dere hadde fått fra staten om dere prøvde dere med Fersken. ;P

    15. Min lille Lui på 2,5 år blir storebror til lillesøster i januar. Vi har så smått begynt å introdusere at det kommer en til rundt kjøkkenbordet, og det med vekslende hell. Her en ettermiddag var i midlertid motivasjonen hos poden på topp og lillesøster var både en baby (ikke ku eller sau som tidligere) og hun kunne få lov til å bo her. Jeg valgte å smi mens jernet var varmt, og dristet meg til å spørre om han hadde et navnforslag (pappan og jeg har et stykke igjen til enighet). Det ble stille lenge og vi formelig hørte det knake, etter intens tankevirksomhet kom det: bestemor-Vivian eller Monica etter ped.leder aka helten i barnehagen. Vi får se om far og jeg kommer noe lengre på egenhånd, men poden skal ha for innsatsen…

    16. Ååå, Fersken er jo kjempesøtt, selv om jeg nok ville ha valgt den engelske versjonen, Peaches istedet .. 🙂 Synes Plutten er flink jeg, og veldig kreativ, ville nok trodd at en sånn liten sak ville valgt et navn han har hørt i barnehagen, men Fersken den var ny, eller er det kanskje fordi han spiser så mye fersken? Kanskje det blir Jordbær neste gang, eller oversatt til engelsk, Strawberry? Kunne jo valgt løsningen Emilie Peaches foreksempel, eller en annen løsning, og altså hatt Peaches som mellomnavn, på den måten er jo også Plutten med på navnevalget og det er jo veldig fint og veldig gøy for han da, selv om dere kanskje ikke er helt overbevist enda, så tror jeg dere vil bli det til slutt .. 🙂 Og Peaches er like kult på en liten gutt også, eller kanskje det er litt mer guttete med Lemon eller Blueberry, det fungerer liksom så mye bedre med slike fruktnavn på engelsk, også er det faktisk veldig populært å oppkalle barna sine etter frukt, i hvertfall i Sverige, Storbrittannia, USA osv. 🙂 Også er det veldig populært blant kjendiser og du er jo litt kjendis, så det må jo svinge av navnet mener jeg …

    17. Fikk nr 2 i mars og klarte ikke bli enige hverken med oss selv eller hverandre…:-) Etter 5-6 uker følte vi presset og det endte faktisk med fire guttenavn i potten og storebror på 2 år og 3 mnd fikk trekke:-) Vi var helt enige om at det han trakk, det ble det! 🙂

    18. Ihvertfall gå for Peach, ikke peaches..
      Selv skal jeg kalle min fremtidige jente Lykke Constance eller Emeli Hope eller Hannah Faith, synes navnene er NYDELIGE:) dersom mitt fremtidige barn skulle vise seg å bli en gutt må det vel bli noe litt fransk som Lionel eller noe, uten at jeg aner hvorfor, men min lidenskap er Frankrike så da får det vel bli det da:)

    19. Haha Fersken ja 🙂 Ikke så ille det.
      Den minste mammuten i istid heter jo det 🙂 Lykke til med valg av navn.
      Har selv bare uker igjen til jeg får møte nr 2 🙂

    20. Så herlig, fersken:) Navnevalg er slettes ikke lett. Vi kom til å spørre den da kommende storesøsteren om hva lillebror i magen skulle hete, men hun synes det var like vanskelig. Emil ble navnet:)

    21. Min mor født i 1922 kjente i sin barndom en dame som het Ferskenkrem. Så lille Plutten har ikke bommet på navnevalget i det hele tatt. 🙂 I tillegg visste mamma om en som het Hermetikka og en annen som het Rullgardine. Spenstige jentenavn som krever mot, og myndighetenes godkjennelse. For øvrig var myndighetene veldig tverre da vi ville bruke navnet Lorentz som mellomnavn til junior. Vi fikk ikke lov til å bruke det som fornavn fordi det ble brukt som etternavn. Det var en avgjørelse vi klagde på – og fikk medhold.

    22. Syns Fersken høres ut som et flott navnevalg, hunden vår heter Fersken 😉 Kanskje litt mindre søtt på en baby enn på en hund?? Lykke til med videre navneleting 🙂

    23. vi spurte storebror om det samme; hva skal lillebror hete? Han slikker på fingeren og drar spyttet over pannen hans og sier med høytidelig stemme: SIMBA!

    24. Vi venter en lillebror om noen få uker, og storebroren på 4 har hatt uendelig mange navneforslag. Blandt annet; Skjorte, Zombie og Mr. Freeze…

    25. Edith Lillian: Hmmm, spennende. Så morsomt med et navn dere ikke hadde tenkt på 🙂 Plutten sier for det meste navn vi har sagt eller navnene på de ansatte i barnehagen 😉 Eller navn på frukt da.

    26. Monika T Aa(Nomana): Haha! 😀 Jeg har også veldig lyst til å kalle opp en ev. sønn etter min morfar, men ingen liker det navnet, så fåkke lov 🙁 Får vel gå for noe som er litt mer safe, men hva.. nei det blikke lett.

    27. Hanna: Der er du faktisk inne på noe! Ser noen andre har delt en link på akkurat det der, så plutten er bare veldig forut for sin tid. Men hvis vi først skal gå dit tror jeg heller vi satser på “Grønn smoothie” eller “Mangosalat” 😀

    28. Jona (mammalivet.com): Oh yes, det blir helt klart plutten og fersken på bloggen fremover 😀 😀

      Husker en kompis av meg snakket om å kalle sønnen for “Dinosaur” men det ble aldri noe av. Beklageligvis. Det kunne blitt en fin søknad 😛

    29. Casa Kaos: I etterkant av Fersken-episoden har han landet veldig på ett navn som han sier gang på gang, så hvis det blir en jente ser det ut til at vi har en toppkandidat i hvert fall 😉

      Hemmelighetaaaa 😛

    30. Amdrea: Peaches er kjempekult, men funker liksom ikke helt på norsk. Jeg synes også det svensk Gunnvald er tøft, men ikke på norsk. Samme som Jack. Eller Miles.

      Mulig vi finner en løsning på det ja. Johan Pudding? Cecilie epleterte? Mjaaa, må jobbes litt med 😉

    31. Anonym: Si meg, du er ikke litt over middels glad i tv-serien Hope & Faith eller? 😀 Kule navn og alt som kommer fra Frankrike er jo bra. Bortsett fra mye av maten og holdningen deres i trafikken 😉

    32. Jill: Emil er jo hakket mer innafor og allment akseptert enn Fersken 😀 Haha! Men jeg må innrømme at jeg gjerne skulle gått for det. Frua er ikke helt enig 😉

    33. Bente: Ikke for å virke frekk altså, men du er helt sikker på at moren din ikke var på en liten snurr da hun fortalte historien om Ferskenkrem, Hermetikka og Rullgardine? 😀 Haha!

      Har jo for øvrig hørt om Hassan Isbilen når jeg tenker meg om ^_^

    34. Anne Lise: Helt ok på en baby, men se for deg en voksen mann som presenterer seg selv i et seriøst businessmøte… “Yes, jeg er da Fersken og jobber som Key account her på Eplehuset. INGEN MORSOMHETER, TAKK!” 😛

    35. Er ikke helt i tråd med innlegget, haha. Men hver eneste gang jeg trykker inn på bloggen din, blir jeg så glad! Du skriver på en utrolig herlig måte, det er umulig å ikke smile. Vet ihvertfall hvilken bok jeg skal investere i 🙂

    36. Haha!!!:) nå fikk jeg en god latter;) hærlige plutten:) han kom opp med ett kjønnsnøytralt navn da i det minste.. Funker like bra (evt dårlig) på begge kjønn;)

    37. vi gjorde det samme her og den kommende storebror på 3 år var ganske klar på at lillebror skulle hete grusomme gabriel 😉

    38. Guttenavn er sjeldent så fine (sorry ass), men jentenavn er det mange fine:) Aurora, Sofie, Sofia, Martine, Madelen (madeleine), Vilde, Ida, Ingrid, Cecilie, Kaja.. maaange.. Mine favoritter må nok være Aurora, Sofie, Kaja og Ingrid 🙂

    39. Karoline: Litt enig i at det er lettere å komme opp med fine jentenavn. Men det finnes jo mange fjonge på guttesiden også. Men om jeg avslører noen av våre kandidater? Hah, aldri! 🙂

    40. Hei igjen!
      Ferskenkrem var i levende live og navnene Hermetikka og Rullgardine fant hun i gamle kirkebøker. Velg og vrak. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg