Aldri mer ustabilt nett

/ sponset innlegg

– Aaargh, nå falt nettet ut IGJEN! Nå er jeg så leeeei!

I en lengre periode har jeg hatt store problemer med internettlinjen her hjemme. Nettet faller ut titt og ofte, det går sakte og leverer langt i fra så godt som man kan forvente. Hadde det vært 1987 ville jeg vært langt mer tilgivende, men ikke etter 2014-standard. Jeg føler meg rett og slett svindlet! Derfor fikk jeg endelig nok her forleden dag og tok saken i egne hender.

 

Så. Lei.

Først søkte jeg opp informasjon på nettet om hva man kan gjøre for å få mer stabil linje og raskere nett med den linjen man allerede har. Det viser seg jo at det faktisk er ganske mye man kan gjøre for å få mer stabilt nett. Den første teksten jeg fant listet opp mange smarte råd, men likevel følte jeg ikke helt at jeg var i mål. Det var litt for enkle svar på mitt særs kompliserte problem. Derfor bestemte jeg meg for å løfte problemet til neste nivå. Ring kundeservice.

Teksten var publisert av HomeNet, en ny og spennende leverandør av bredbånd som selv skriver at de ønsker å bli best på kundeservice og at jeg som kunde skal oppleve dem som dyktige, åpne og sjarmerende.

– “Vi får nå se på det da”, tenkte jeg. Irritert og drittlei av dårlig internett kastet jeg meg over telefonen.

En rask samtale med HomeNet avdekket flere ting jeg ikke visste fra før. De kunne blant annet fortelle meg hvilken hastighet jeg hadde i dag og at de kunne tilby inntil 20 Mbit til bare 289 kroner pr. måned. Rask hoderegning fortalte meg at det ville spart meg over 100 kroner i måneden for samme linje som jeg har i dag. I tillegg fikk jeg flere lure tips på hvordan jeg kan få mer stabilt nett, blant annet ved å løfte routeren opp fra gulvet, hvor i huset routeren plasseres og om jeg burde vurdere å oppgradere routeren.

Les flere smarte tips her: Slik får du mer stabilt nett.

 

 

Jøss, det var jo faktisk ikke verst, tenkte jeg, men ristet det fort av meg. Jeg hadde ikke kommet for et godt tilbud, jeg hadde kommet for svar. Selv så mange gode forslag hun kom opp med, så heller ikke dette ut til å hjelpe. Til tross for god kundeservice og mange smarte tips, fant jeg til slutt ut at det eneste som virkelig ville hjelpe var å ringe direkte til bredbåndleverandøren min og skjelle dem ut for elendig bredbånd og levering langt under pari.

Min mistanke om deres udugelighet ble umiddelbart bekreftet da fyren i telefonen kunne fortelle meg at det ikke var registrert noen feil hos dem på nettet på min adresse.

– Jaha, ingen feil nei?! Så hvorfor står jeg her uten nett da? Virker som et ganske stort problem, spør du meg!

Det hadde han ikke noe godt svar. Tenkte meg det ja. Fjott. Han kapitulerte raskt og innså at han fikk sende en montør til å se på det. “Endelig”, tenkte jeg. Nå skal det bli orden på sakene.

 

Også så veldig lei da!

 

Få dager senere ringte telefonen mens jeg var ute på ærend. Det var Christina.

– Ja hallois?! svarte jeg kvikt.

– Det… er det flaueste jeg har opplevd i hele mitt liv. Å herre..

Det viste seg at montøren hadde vært på besøk. Det hadde tatt ham ca. 10 sekunder med feilsøking for å finne feilen. Ledningen fra routeren inn i veggen satt så løst i at den holdt på å falle ut. Noen må ha røsket den halvveis ut og ikke sjekket kontakten på en ganske god stund. Altså flere måneder… Og jeg hadde jo selvfølgelig ikke sjekket det før jeg ringte bredbåndleverandøren i harnisk.

 

D´oh!

Så da hadde frua måttet stå skolerett og se ut som en idiot mens montøren plugget i kontakten og deretter kunne konstatere at alt var tipp topp, tommel opp. Han hadde hatt et drag i blikket som var så oppgitt at frua aller helst ønsket å smelte rett gjennom parketten. Problemet han hadde blitt sendt halvveis gjennom Vestfold for å fikse var altså ikke annet enn et klassisk tilfelle av det man på fagspråket kaller PICNIC (Problem in chair, not in computer). Med andre ord: Menneskelig svikt. Nærmere bestemt: Meg.

 

Som en fisk på land, der harru meg

Som husets herre føler jeg et visst ansvar for å ha litt peiling på alt av tekniske duppeditter og i hvert fall datautstyr. Jeg tenker liksom at fattern skal kunne litt om alt, spesielt ting som går på strøm. Så da var det flaks for meg at jeg befant meg 5 mil unna og slapp unna med skrekken og æren i behold. Haha!

…selv om det kostet meg en kvast med blomster til frua da 😉

 

Nok en gang må fattern gå kanossagang for fatterns blemmer

 

Er du usikker på om du får den netthastigheten du betaler for eller kunne du tenkt deg å betale mindre penger for samme hastighet (eller mer!)? Sjekk ut dette supertilbudet fra HomeNet som gir deg gratis bredbånd ut året, inntil 20 Mbit-linje for kun 289 kr pr. mnd etter det og knallbra kundeservice.

 

Klikk på bildet for å gå rett til tilbudet

…men du: Husk å sjekke ledningen i veggen først da 😉

* Følg Pappahjerte på Facebook *

12 kommentarer
    1. haha,du er god altså! prøvde jo å løse problemet ditt,men det er jo ikke så greit når man ikke kan tenke seg til det enkleste i verden! sånn er det hos meg også,syter og klager til kjæresten, han bare: hva med å sette i kontakten da?

    2. Hahahahaha, nå fikk jeg meg en god latter 🙂 Han fikk i det minste funnet ut av det da 🙂 Han lo nok litt selv tenker jeg. Det er nok ikke den eneste “bomturen” han har vært på 😉 Ha en fin helg 🙂

    3. Bruker homenet selv og for en helt rå kundeservice de har! De fikser og ordner som
      Bare det, faktisk helt til de har funnet feilen og løsningen 🙂 så lenge man husker å ha kabelen godt plugget i veggen da selvfølgelig 🙂 nå håper jeg at du virkelig får blogget og surfet på stabilt og godt nett igjen, og husk at det bare er moro å gjøre noen ørsmå flaue ting en gang i blant, det skal jo sies at de ofte ender i en god latter senere i livet 😉 hehe!

    4. Hehe, det enkleste er ofte det riktige. Før man ringer, sjekker man at alle kontakter sitter i. Funker ikke det, slår man helt av og så på igjen, før man tar tlf fatt. Dette er den største synden vi alle gjør, stadig vekk. Du er ikke alene, trøste deg med det😉

    5. Hehe, men banker dere flat på flauhetsskalaen… Tilkalte en gang rørlegger pga skummel suselyd på badet som ifølge oss indikerte en lekkasje i veggen. Tenkte engang ikke så langt at vi stengte stoppekrana. Det gjorde imidlertid rørleggeren.
      Det skikkelig skumle var at lyden fremdeles var der. Rørleggeren klødde seg i hodet, skjønte ingenting, inntil han begynte å sjekke de forskjellige flaskene i dusjen. Det viste seg at det var tuten på barberskummet mitt som hadde hengt seg opp…. ;-)))))))))))))

    6. Det er så langt ingen blogger jeg ennå har fulgt som klarer å flette inn reklame så fiffig inn i innleggene som deg. Jeg føler meg hverken lurt, kjedet til døde, eller noen som helst trang til å bare scrolle forbi til neste innlegg. Jeg har fulgt deg siden oppstart faktisk, lesing på pappahjerte er obligatorisk før tannpussen om kvelden. Forøvrig er det lite som er så sant som South Parks versjon av bredbåndsleverandører – dog har jeg hittil ikke opplevd å fått hjem en montør på grunn av løs ledning. Hos meg kom de ukentlig en periode, jeg serverte kaffe og kake på slutten før jeg til slutt byttet leverandør. Hehe.. God kundeservice er _alt_ – takk for godt tips til fremtidig leverandør! Flott lesing, stå på videre!

    7. Sofafrue: He heey, takk for det 🙂 Hyggelig å høre at du finner merverdi i reklameinnleggene. Prøver jo ikke å lure folk heller, men anbefale ting som virker fornuftig. Og god kundeservice, det reklamerer jeg gladelig for! Jeg er litt av den gamle skolen der jeg, sender gjerne en mail til sjefen på en restaurant hvis servitøren var eksepsjonelt hyggelig eller motsatt. Og det synes jeg man skal, for god kundeservice er viktig.

      Ingenting irriterer meg mer enn når man f.eks …. nei vent, jeg trenger ikke dikte opp et eksempel en gang. For en gang kom jeg inn på en bensinstasjon der de tidligere hadde eget verksted. Derfor tenkte jeg at det var et egnet sted å få låne noe utstyr. Alt jeg trengte var.. hold deg fast. En skrutrekker. Jenta bak kassa ga meg et blikk som om jeg hadde bedt om en rask gjennomgang av kvantefysikk. Til slutt lette hun halvhjertet gjennom bensinstasjonen før hun kunne konkludere med at de ikke hadde noen skrutrekker. Men de hadde 784 forskjellige slags pølser og boller da… Mother of f…. Sånt hater jeg. Dårlig service, dårlig konsept, dårlig stil.

      Så ja til god kundeservice 🙂

      Og ja til å lese Pappahjerte hver kveld før tannpussen 😀
      /High five!

    8. Arg, den følelsen der kjenner jeg så sinnsykt godt igjen. Men har endelig skaffet meg raskt nett fra Telenor og er godt fornøyd.
      Enda har det ikke vært nede en gang 😀
      Auch, den måtte være litt sur å oppdage det med kabelen i veggen.
      Snill du var som ga frua blomster 🙂 Nydelig farge på de og Plutten var skikkelig søt som holdte de 🙂

    9. Haha! Nå måtte jeg flire godt 🙂 Stakkars mammahjerte som måtte være hjemme med en så smipel fiksing.
      Har selv hatt homenet i 8,5 år. Strålende fornøyd, de har byttet navn 3 eller 4 ganger de årene, så til slutt husket jeg ikke navnet mer 😛
      En gang har jeg opplevd at de ikke har fått fikset nettet mitt. Det datt ut hele tiden og kunne være borte i flere dager. Til sutt snakket pappa med de å sa at hastigheten var for høy. Og det var riktig, ledningsnettet her jeg bor klarte ikke å motta hastigheten.
      Men til tross for dette har jeg vært super førnøyd, ikke minst er de billig. Andre internettleverandører vet at de er billigst.
      Men nå er jeg over på canal digital sitt da vi fikk det i boretslaget her.

    10. Trine: Ser man det, så fint å høre! Ja, den prisen ser det ikke ut til at de andre klarer å hamle opp med nei. Også god kundeservice da, bare det er verdt å betale gode penger for 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg