Anonymitet skaper netthets

Jeg leste akkurat innlegget “Oppfør dere, foreldre” av Casa Kaos.

Innlegget handler blant annet om måten vi voksne snakker vil hverandre på nettet. Det fikk meg til å tenke. De tingene vi sier til hverandre på nettet ville vi jo aldri vurdert å si ansikt til ansikt.

Det er noe med at i en samtale så deler man meninger og innspill, mens på nettet dumper man ut uraffinerte tanker og gjerne også frustrasjoner. Terskelen er så veldig lav for å si nøyaktig hva man mener og gjerne også det man kanskje ikke egentlig mener men bare vil få ristet av seg. Denne lave terskelen er en fin døråpner for ytringer, men en fallgruve for god kommunikasjon.

 

 

I en samtale ansikt til ansikt med andre er man gjerne (om enn ubevisst) opptatt av hva de mener om deg. De vurderer din person ut ifra hva du sier og mener, men på nettet kan man helt ukritisk si hva som helst. Tenk hvis man skulle snakket med naboene på samme måte som man snakker på nettet. Da ville man fort blitt ansett som raringen i gata som ingen prater med. Man ville aldri gjort det ansikt til ansikt, men på nettet er det liksom greit.

Det går et skille der som tydeligvis endrer personligheten vår, litt på samme måte som hilse-systemet i trafikken. To motorsyklister vil ofte hilse på hverandre, men så snart den ene setter seg bak rattet på en bil og den andre hiver seg på sykkelen, blir maktbalansen og forholdet brått forandret.

Og vi gjør det alle sammen. Jeg skal ikke være skinnhellig og late som jeg er noe bedre, for jeg tror vi gjør det ubevisst. Det er noe med modusen man er i når man er på nett. Man er alene, man sitter foran et tastatur, man er ikke del av en aktiv samtale. Man står liksom bare på sidelinjen og kan kaste inn brannfakler uten at det faller tilbake på en.

 

 

Verst er det når vi kan være anonyme og dette med at anonymitet er et viktig skille. Det ser man fort i kommentarfelt på nyhetssaker der leserne kan kommentere med selvvalgte pseudonymer. Å gå du hjem! Det er ikke måte på hvor ufiltrerte folk blir så snart de kan gjemme seg bak kallenavn. Hvis kommentarfeltet krever innlogging med facebook blir tonen brått en annen.

Jeg kjenner at jeg faktisk respekterer de som snakker rett fra levra med fullt navn og profilbilde, for det viser at de tør stå for det de sier og de vet at deres ord knyttes opp til deres sanne person. Det er ikke bare oppjagede gloser fra en anonym bruker, men meninger fra navngitte enkeltpersoner. Hvis alt man foretar seg på nett måtte signeres med ekte navn og profilbilde ville pipen fått en annen lyd. Jeg spår at minst 90 prosent av all netthets ville forduftet over natta, for jeg mener at netthets er et biprodukt av anonymitet.

 

Enig eller uenig? Sleng igjen et pip i kommentarfeltet 🙂

* Følg Pappahjerte på Facebook *

23 kommentarer
    1. Helt enig, har merket meg at de som er ufine og bare er ute etter å skape negativt utelukkende opererer med Anonym! Det er feigt og er vel også kalt nett-troll.
      Tror ingen av disse hadde vært i nærheten å tørre og si det samme ansikt til ansikt !

    2. Jeg har laget meg en regel jeg og det er at jeg aldri publiserer en kommentar jeg ikke kan stå og si rett i ansiktet på den jeg kommenterer hos. Jeg blir skremt av mengden netttroll og hvor stygge folk kan være mot hverandre når de gjemmer seg bak ett kallenavn…hvor ble den normale folkeskikken av?

    3. Monika T Aa(Nomana): Godt prinsipp! Ja nei hvor blir det av folkeskikken.. Her inne er det for det aller meste gooood stemning og fin folkeskikk, men en rask titt innom ymse nyhetssaker og bloggsider viser en litt annen stemning. Mest overraskende er kanskje disse mammaforumene for der inne kan stemningen bli overraskende dårlig, overraskende fort 😉

    4. Nettopp av den grunn har jeg holdt meg unna mammaforumer-det er akkurat som om noen har en egen greie med at de absolutt MÅ mistolke og vri på alt….jeg har stort sett også opplevd god stemning og koselig kommentarer, og tidvis så er det god underholdning i å lese kommentarfeltet på diverse nettaviser…og jg må jo innrømme at jeg innimellom tenker mitt om intelligensnivået til enkelte…men jeg føler aldri behov for å fortelle folk hvor dumme de fremstår.. MEN noen ganger kan man ikke la være, slik som her : http://www.mandatory.com/2014/09/09/wed-like-to-introduce-you-to-the-stupidest-people-on-the-intern/

    5. Om noen hadde giddet å innføre det på kvinneguiden hadde ihvertfall jeg og flere andre bloggere satt pris på det vet jeg 😛 Det er faen i meg galt uansett hva man sier og gjør!

    6. Jeg er en jente på 20 år og det jeg er lei av er at vi blir så kritisert, “dagens ungdom er late, frekke…” og blabla. Men hvem er det som sitter på kvinneforum og rakker ned på alt fra fotballfrue til gravide tenåringsjenter? Og igjen forstår jeg ikke logikken i å blant annet kritisere for eksempel @mammasiljebe på instagram fordi hun lager babymat fra bunn, og mener det er bedre for sine barn. Jeg skjønner ikke hvordan man kan spesielt rakke ned på andre foreldre fordi man mener de gjør noe galt. Hvis det er riktig for dem, kan noen andre si at det da er galt? Er man da en bedre forelder seg som viser til barna sine at det er riktig å rakke ned på andre og si ifra dersom de gjør annet enn en selv ville gjort..? Jeg blir så oppgitt! Endelig ferdig med jentedrama på ungdomsskolen og vgs, også viser det seg at voksne (spesielt kvinner) ikke er det gram bedre.. (Ser at den første setningen ikke helt passer, men lar det stå likevel!) Ha en fortsatt fin uke 🙂

    7. For en gjeng med sirkelronkere!
      Det dere ikke innser er at det pisset denne blogg-personen (eller blogg-hund, hvem faen vet?), ikke engang klarer å skjønne at kommunikasjon er toveis.
      Så det man oppfatter som netthets er jo faen hakke meg noe som foregår i hodet hos mottager, og ikke hos avsender.
      Dette blir jo jævlig tragikomiske når man ender med slike blogger, og man ser at hipsterne strømmer på for å gi hverandre annerkjennelse.
      Det sjuke her er jo faktisk ikke nettrolla, men den helvetes konsensussøkende narissismen man så sjukt tydelig ser i blogg+kommentarer.
      Og har noen lest så langt som jeg har skrevet nå?
      Tenk i såtilfelle over hva du eventuelt reagerer på. Er det formen? Eller innholdet? Og om du faktisk reagerer, er du ikke veldig nær å være ett nettroll selv?

    8. Victoria: Så herrens enig. Foreldre er veldig fæle til å plukke på andre foreldre og det er så lett å komme med nedsettende kommentarer på nettet for å fremheve seg selv. Jeg tror nok mange hadde hatt godt av å være flue på veggen i sitt eget hjem 😉

      Før jeg fikk barn var jeg fæl på å lete etter feil hos andre foreldre og tenkte at folk kunne gjort ditt og datt bedre, men etter at jeg selv har fått barn legger jeg meg ikke lenger opp i andres oppdragelse, men tenker som deg at alle kjenner sitt barn best og det som er riktig for dem er riktig for dem 🙂

      Vet at mange sikkert vil være uenig i det du skriver om mammaforum, men jeg er ikke en av dem. Jeg har vært inne på et par av dem og lest det som skrives der inne, og der er det mye som er langt over streken. Skulle egentlig vært artig å dratt frem et par eksempler jeg har kommet over som omhandler meg og min blogg, for som blogger får man jo lese mye rart om seg selv 😉

    9. Helene Drage: Kan skrive under på denne, for som blogger er det jo ofte jeg klarer å sette i gang en brann eller to hos leserne. Det er rett og slett ganske utrolig å se hva folk kan finne på å skrive om andre på slike forumer når de er anonyme. Og i hvert fall når de tror at personen ikke ser det 😉 Vet at man er best tjent med å bare la det passere i stillhet og heve seg over det, men det er jaggu ikke alltid lett 😉

    10. Monika T Aa(Nomana): Søren, der har du jo faktisk et utrolig godt poeng, for det er utrolig artig å sette seg ned med kommentarfeltene på diverse nettaviser og kose seg med all misnøyen, hetsen og mistolkningene. Ville jo ikke vært de foruten 😛

      Haha, fantastisk link! Takker 😀

    11. Nettroll: Artig variant å skrive så overdrevent trollete, men så funker det liksom ikke helt når du ber om innspill på kommentaren din. Det er dårlig trollstil. Et godt troll skal jo heve seg over enhver kritikk og i hvert fall ikke være åpen for innspill. Jeg synes vel egentlig kommentaren er mer kontaktsøkende enn provoserende, men du får en femmer på terningen for forsøket 😀

      At netthets kun er snakk om en subjektiv vurdering hos mottaker er jeg helt uenig i. Når ord skrives i et bevisst forsøk på å rakke ned og hetse en person, kan det vanskelig tolkes som noe annet. OBS: Jeg klager absolutt ikke altså, jeg har egentlig aldri opplevd hetsing, bare krasse kommentarer, men som narsissistisk, konsensussøkende blogghund så tåler jeg da såpass 😉

    12. Jeg prøver å unngå så godt jeg kan å kommentere på ting, med mindre jeg føler det er noe positivt. Leser gjennom ting både to og tre og gjerne fem ganger, før jeg trykker “send”. Kjedelig om feks fremtidige arbeidsgivere skulle google deg og finne masse teite kommentarer fra, si Facebook, hvor man poster ting med fullt navn.. Men jeg er farlig nær noen ganger, det skal jeg innrømme 😛 men positivt er uansett mye hyggeligere for alle 😀

    13. Ahh, så du klarte å “se” igjennom det altså.
      Intredasting.
      Mind you: Det jeg skrev var bevisst å “rakke” ned på deg. Og jeg anser deg faktisk for å være psykisk sjuk. Faktisk.
      Og jeg ville så absolutt ikke hatt noe som helst problemer med å forklare deg hvorfor denne adferden din her er langt fra allfarvei i alle andre medier, inklusiv ansikt til ansikt. Og muligens med hardere ord i det virkelig liv enn her.
      Å forsøke en slik latterlig hersketeknikk som du gjør nå, er enda mer bevis på din (og andres) sykdom. Du ble trollet, og du ble ett nettroll selv. Du bare så det ikke.
      Du kommer med personlige karakteristikker av meg, og forsøker å rakke ned på mine trollforsøk. Det kan vanskelig oppfattes annerledes enn netthets. Det er mulig du tror fortegnet her har noen som helst betydning, men det har det faktisk ikke. Du reagerte nøyaktig som forutsett, og beskrevet, og blir det samme du tar avstand fra i din blogg.
      Det er morsomt fordi det er sant!
      Beklager.

    14. Er fullstendig enig i det du sier. Er ufattelig trist og se hvor langt mange mennesker bak en pc skjerm faktisk er villig til og gå med sine uttalelser, helst anonyme. Tror ikke mange vet av virkningene slike ekle kommentarer kan ha over tid og hvilke skader de kanskje kan bringe med seg. men dette er nok enda ett tema i norges land som er TABU-lagt

    15. Nettroll: Aaah, mind games. Dette føltes plutselig som en episode av Sherlock 😀

      Men vet du, da utroper jeg bare deg til vinneren med det samme, for det ser ut til at du er langt mer drillet i dette enn meg. Gratulerer.

    16. Alexandra: Haha, jeg har en sånn som plager meg! Kommenterte en gang i et reiseforum om mine forventninger til en ferietur til Bulgaria og den kommer opp hver gang jeg googler meg selv i forkant av et jobbintervju, haha! 😀

    17. Det er egentlig ikke snakk om være vinner her.
      Vinneren er ikke heller den som tier stille, som du forsøker så pent å indikere her videre. Det er mulig du får pult i SU med slike taktikker, men…
      Det er jo ganske betenkelig at du har en slik trollaktig adferd her, når du skriver en blogg imot trollaktivitet.
      Hva vil du egentlig? Er du interessert i å diskutere hva trolladferd er? Hvem blir trollet? Når blir noen trollet? Er trolladferd det samme som netthets? Hvilken trolladferd er netthets?
      Finnes netthets? Er det noen forskjeller på netthets og vanlig adferd (tenk baksnakking som nesten alltid lekker ut)?
      Ønsker du en faktisk diskusjon?
      Min definisjon av et troll er mer eller mindre følgende: Noen som slenger ut påstander og ikke er i stand til eller ønsker noe annet enn å skape reaksjoner. Diskusjoner er absolutt utelukket. Du faller fint inn i denne definisjonen.
      Så hva med netthets? Hvordan skaper anonymitet netthets? Finnes anonymitet på nett? Var det ingen som sendte brev med kuler i posten pre-nett-tid til politikere? Eller til andre? Ble aldri personer sjikanert tidligere? Finnes det ikke nabotrøbbel i det virkelige liv? Hyttekrangler i arveoppgjør i nær familie? Bryggekonflikter? Erting? baksnakking som nevnt? Mobbing?
      Man må ikke forsøke å skape ett inntrykk av nettet er veldig spesielt.
      Det er ikke det om man faktisk tenker etter. Bare fordi man kan sette “nett-” foran så er det ikke noe nytt. hets, troll, bomber, nazier og gud vet hva man kan sette “nett-“-foran har for det meste alltid vært der.
      Om man er noe eldre enn bleieunge sjøl så husker man katastrofe-overskriftene i avisene fra tidligere av typen:
      “Internet gjør det enklere for bombe-nazi-pedoene!”
      Så kom igjen, gjør en ordentlig jobb, ikke noe trolling nå. Skriv en fucking interessant blogg, som sier noe som helst om hvordan nettet introdusere noe nytt, noen nye vinklinger, gjør det verre enn det var tidligere. Hva som helst liksom?
      Jeg vedder sjukt mye på at firkantbrille-kompisene dine ville fått mye mer vann i bamsen om du klarte å klemme noe slikt ut deg, enn det vasstrukne oppgulpet du har prestert så langt.

    18. Nettroll: Du har jo faktisk ganske mange gode poeng mellom alt tullballet. Mitt poeng er vel egentlig bare, som tittelen indikerer, at anonymiteten man kan gjemme seg bak på nettet skaper grobunn for netthets. Det er så mye lettere å si ufine ting når man ikke selv trenger å stå til ansvar for det og bare kan kaste ut budskap uten avsender.

      Litt usikker på hva som gjør meg til et nettroll, men vi har sikkert ulike definisjoner. Jeg ser ikke helt hva du kan være uenig i hva gjelder mitt innlegg, for vi er vel enige om at terskelen virker å være vesentlig lavere for å si stygge ting på nett kontra ansikt til ansikt?

      Og selvfølgelig fantes det hets før nettet, ref dine eksempler, men dette er jo i høy grad én til én situasjoner der man har uenigheter basert på enten person-, interesse-, politisk- eller annen form for konflikt. Noe annet blir det når man bare lesser av seg usakligheter på nettet fordi man vet at man ikke trenger å stå til ansvar for det. Det er en form for sjikane med mye lavere terksel og det er så mye mer utbredt enn f.eks antall personer som sender kuler i posten til politikere. Dette er et fenomen som i større grad omfatter vanlige folk og ikke den typen ekstremister som nevnte kulesendere.

      Så er det sikkert ikke svar godt nok for å tilfredsstille dine ønsker om nyvinning på hetsfeltet, men jeg er sikker på at du har et godt svar å komme med her også. Men gjerne litt mer røddig språkbruk altså, du trenger ikke være så grov i målet for å få min oppmerksomhet 😉

    19. Er man anonym og slenger kommentarer så er det jo nesten umulig å ta vedkommende seriøst. Men de som står fram med navn og sier hva de mener, da er det konstruktiv kritikk, og det kan jo være med på å gjøre en bedre. Syntes du skriver så fantastisk mye bra!
      Enig i at de som snakker rett fra levra med navn, de fortjener creds, så lenge de klarer å være konstruktive 🙂 Drittslenging er unødvendig uansett, navn eller ikke 🙂

    20. Marit: Hør hør 🙂 Husker for øvrig fra tiden jeg studerte næringslivsjournalistikk at man sa at en anonym kilde ikke er verdt stort for en sak. Hvis det skal være noe “umph” i sitatet må kilden være navngitt. Sånn er det jo faktisk med meningsutvekslinger på nettet også 😉

    21. Jeg er temmelig sikker på at vi ville fått en rekke falske profiler dersom alle måtte signere med fullt navn for hver ytring. Dessuten tror jeg at antall ytringer ville gått kraftig ned.
      Jeg har registrert at en del opphøyer ytringer med fullt navn, men selv synes jeg innholdet teller mer enn navnet. Å bruke nick er ikke ensbetydet med drittslenging, akkurat som navn ikke er ensbetydet med saklighet og høflighet.
      Jeg er dessuten litt skeptisk til om motstand i form av motargumentasjon ville blitt kraftig neddempet dersom man ikke kunne bruke nick – noe som ikke er noen fordel for den offentlige debatten.
      Hva tenker du om det? Tar du meg mer seriøs om du vet navnet mitt og har sett ansiktet mitt?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg