Ubudne gjester i hekken

 * Gjesteinnlegg av Christina Mammahjerte *

Peter kaller seg kanskje for en tøff mann, men når det kommer til å prate om intimhelse er han en skikkelig pyse. Like fullt har han blitt pent nødt til å lære seg et par ting i løpet av mine to svangerskap, for med svangerskap følger en del mindre behagelige skavanker… Skavanker som man muligens ikke var klar over at kunne dukke opp.

For når man har en voksende baby inni sin egen mage, sier det seg selv at det mot slutten av graviditeten begynner å bli trangt om plassen. Urinblæra må tømmes hyppig, magesekken fylles fortere, og man blir andpusten ved selv den minste anstrengelse. Men en ting jeg ikke var klar over på forhånd, var at den voksende livmoren trykker ned mot endetarmen. Dette kan føre til at man får uønsket besøk der bak – nemlig av hemoroider.

 

Da jeg gikk gravid i 2012, skjedde dette meg mot slutten av svangerskapet. Det kom som lyn fra klar himmel, og jeg ble tatt skikkelig på senga. Jeg hadde aldri hatt sånt djevelskap før, og trodde det var noe pensjonister fikk fordi de spiste for mye fyrstekake og drakk for mye portvin. Hemoroider er helt klart ikke noe man snakker om rundt middagsbordet. Eller med naboen. Eller med noen som helst. Bare ordet i seg selv får Peter til å brekke seg, så jeg kunne ikke nevne dette for ham da det stod på som verst for et par år siden.

Litt rart er det jo egentlig, for et raskt søk på Google forteller at hele 1 av 3 nordmenn sliter med dette problemet. Og det er jo et overraskende høyt tall, spør du meg. Det betyr jo egentlig at dersom du ikke har hemoroider selv, så har naboen din det. Eller moren eller faren din. Men ingen snakker om det.. Hvilket ved nærmere ettertanke kanskje er like greit.

 

– Unnskyld, min herre, men klør De også litt i –
– Ty!
– Om forlatelse.

 

Men nå har det seg altså sånn, at jeg jo ikke er dummere enn at jeg forstår at når jeg nå befinner meg i en relativt høygravid tilstand, så betyr det at jeg sannsynligvis snart får besøk av disse rakkerne igjen.

Enda et raskt søk på Google kan fortelle at det finnes forebyggende salver på markedet, men at de preparatene som blant annet inneholder prednisolon bør unngås når man er gravid.
Salven som derimot anbefales for gravide, og som jeg tydeligvis er ute etter, har dessverre klart å gå tapende ut av navneforslag-konkurransen. Den har nemlig fått det klingende navnet «Alcos Anal». Er det noe du ikke ønsker å be om hjelp til å finne i apotekhylla, så er det «Alcos ANAL». Jeg var derfor helt klar på at dette produktet skulle jeg finne selv når jeg tok turen til apoteket – uten hjelp fra en eller annen apotektekniker. Det var selvsagt lettere sagt enn gjort.

«Hei! Hva kan jeg hjelpe deg med – leter du etter noe spesielt?»

Jeg hadde knapt fått satt det ene benet på innsiden av apotekets lokaler, før den mørkhårede damen kastet seg over meg. Hva skulle jeg svare..
«Nei, jeg er bare ute og kikker litt»..? Ingen drar vel på apoteket for å se seg rundt.
«Nei takk, jeg vet hva jeg skal ha..» føltes heller ikke riktig.
Jeg sveipet blikket raskt rundt for å se om «Alcos Anal» lyste mot meg fra en av reolene. No such luck.

Det var to andre kunder i lokalet i tillegg til meg, og selvsagt var det dørgende stille. Det bråker dessverre aldri på apoteket.

 

Jaha, så det er du som er klar for litt.. ALCOS ANAL?!

Jeg turte ikke møte blikket til den hyggelige damen som ventet på svaret mitt. I stedet begynte jeg å stotre.

«Eh ja, jo jeg tenkte jeg skulle være litt tidlig ute.. Eller tja, du vet, jeg har hørt at man skal være litt forsiktig når man er gravid..» Great, dette gikk jo fint. Damen rynket pannen forsiktig, men lot meg fortsette:

«Jeg skal ha.. Alcos Anal..», hvisket jeg så lavt jeg kunne.

Damen fortrakk ikke en mine. Profesjonelt.

«Ja, det har vi her borte!», svarte hun, en smule for høyt, stillheten i rommet tatt i betraktning. «Problemet er bare at vi er helt utsolgt, og leverandøren klarer ikke levere på en stund.»

«Eh, okei. Har du noe annet da, som fungerer på tilsvarende måte og som er godkjent under graviditet?», mumlet jeg.

«Ja, denne salven her», fortsatte damen i samme volum som før, «denne lindrer kløe og smerte og annet ubehag som man har i og omkring endetarmsåpningen. Gjør stort sett samme nytten som Alcos Anal, bare med andre virkestoffer

Jeg hadde nå tiltrukket meg de to andre kundenes oppmerksomhet, begge kikket nysgjerrig i min retning.

«Ja, eh, eh, altså», stammet jeg, «jeg skal liksom bare bruke dette forebyggende jeg da, det er ikke sånn at jeg allerede har et problem, men jeg tenkte at det var best å være tidlig ute sånn at problemene ikke oppstår kanskje, jeg har hørt at det kan være veldig plagsomt, og.

Oh lord. Rødmen i fjeset mitt må ha gitt mitt ufødte barn i magen midlertidig blodmangel – for jeg må ha vært tomatrød på dette tidspunktet. Damen smilte til meg, ville åpenbart ikke avbryte mitt lille foredrag.

«Eh, ja takk, jeg tar den salven der, jeg», gryntet jeg før jeg løp til kassa, betalte i en kjempefart og stresset ut av butikken.

På hjemveien kom jeg plutselig på ordene fra jordmoren på fødselsforberedende kurs: «Det finnes mange gravide som ikke får en eneste hemoroide, så ikke gå og vent på dem!»

Men en ting er i alle fall sikkert; skulle de først dukke opp, så er det i det minste en mager trøst at leverandøren ikke klarer å levere nok «Alcos Anal» i forhold til etterspørselen. For det kan jo ikke bety annet enn at du muligens har en liten salvetube innerst i skuffen på badet, du også.

 

– Au.. Fingra av fatet, takk!.

 

/ lik hvis du liker den frittalende Mammahjerte /

* Følg Pappahjerte på Facebook *

23 kommentarer
    1. Fantastisk!!! Mammahjerte skriver like underholdende som pappahjerte.. Hun bør absolutt slippe til flere ganger uten begrensninger 🙂

    2. Hahah! Jeg jobber på apoteket, og har tenkt masse over hvordan jeg tar i mot kunder som skal spørre om noe intimt og relativt flaut. Dere skal vite at vi er så utrolig vant til det, at vi tenker ikke over det en gang. Hemoroider er som å snakke om vær og vind for oss! Veldig morsomt å få lese et innlegg som jeg føler treffer mange kunder jeg har innom, man ser at panikken stiger i dem, noen snur og tør ikke spørre en gang (gjelder spesielt unge menn), da jeg er en ung jente selv. Antar det for hvertfall gutter er lettere å spørre gamle damer/menn. hehe!

    3. Takk for et morsomt og veldig gjenkjennlig innlegg. Synes mammahjerte hører til på bloggen, veldig god hun også. Supert 👍😉

    4. Så flott at du tar opp dette temaet! Alltid snakket om det som pesten selv, og selvfølgelig aldri trodd det skulle skje meg. Men her sitter jeg da, men en ukoselig “ert” i rumpa.. Og jeg som ikke klarer å dy meg, måtte selvfølgelig fortelle dette til min andre halvdel (prøvde først på en teit humoristisk måte, som ikke fungerte så bra.. ) men han tok beskjeden med knakende ro 🙂
      Lykke til ihvertfall 😉

    5. Et lite tips jeg leste på en mødregruppe. Så skal det funke å smøre tannkrem på hemorider. Lykke til med resten av svangerskapet. Håper du slipper unna dem denne gangen;-)

    6. Knallbra 🙂
      Og når plagene er borte kan du, i følgen Hollywood-eliten,smøre litt under gluggene for å fjerne posene under øya 😉

    7. Veldig bra innlegg! Men hemmoroider er ingenting- prøv åreknuter….i kjønnsleppene!!!!! Auch 🙁

    8. Åhhh hjelpes!! Som man kjenner seg igjen! Ler godt her.
      Og kniser litt ekstra med tanke på han som kveiler seg i sofaen. Men noen er ikke fullt så blyge da. Som min nabo, feks. Der var alle hemoroidedetaljer med…. O.o Bare pass på at det ikke går hull på dem.. For det er skummelt det!
      Morsomt skrevet om noe som i grunnen ikke er så gøy.

    9. JEG DÆVVER av latter! Å den traff RETT hjem 😂😄.
      Vi befant oss nylig på sommerferie i Spania, å jeg som ALDRI får noe som helst problemer med mage og sånt utenlands valgte derfor i år å ikke pakke ned noe mer “medisinske nødvendigheter” enn paracetraketter til mini på 1 år.
      Hva skjer etter 2 dager i Spania? Yes. Feber, magekramper med påfølgende diare. Var heeelt ferdig og holdt ikke på noe mat what-so-ever, så til slutt innså jeg at jeg fint ble nødt for å få tak i hjelp!
      Vi drar hele familien til et lokalt kjøpesenter, å jeg stiger forsiktig inn i apoteket. Kjenner panikken tar meg når jeg ser 2 køer mot hver sin kasse, med sikkert 10 menneKer i hver kø – og ordet “diarrhea” er relativt internasjonalt! Går ut av butikken å tar en runde på kjøpesenteret i håp om at folkemengden skal minske.
      Etter en drøy time myser jeg på avstand inn i apoteket igjen å ser at det kun er 1 person som får hjelp å en ledig ekspeditør.
      Går inn, titter litt poengløst rundt før jeg åler meg bort til den mørkhårede spanjoldama som står å stirrer meg inn i sjela. “Yes?” Sier hun spørrende. Nå har det selvfølgelig kommet 5-6 folk i kø bak meg å jeg kjenner at jeg sliter med å finne rette ord.. ” ehm, well…i have a problem..yes..hmm…with my belly. Ao-ao, stutrer jeg frem mens jeg viser å vifter med hendene i håp om at hun TAR HINTET(!). Etter å ha rynket litt på nesen svarer (SKRIKER) hun med god spansk aksent “EL DIHARREA?!
      Trodde jeg skulle omkomme der og da. KAN DU SKRIKE LITT HØYERE ELLER? tror ikke de hørte deg i nabobyen?!??!!.
      Heldigvis ordna hun noe godsaker å magen kom på rett kjøl..

    10. Salver er noe tull. Funka ikke for meg iallfall. 1-2 behandlinger med fotsoneterapi+ akupunktur og de var helt borte! 😀 kan absolute anbefales hvis du skulle trenge det. Også slipper man den pinlige turen inn på apoteket 😉 lykke til!

    11. I mine snart 10 år i eldreomsorgen har æ funne ut at honning kan hjelpe. Litte mindre flaut å handle inn e det åsså 😉 Bra innlegg!

    12. Åreknuter i kjønnslepper – au!
      Går som regel bort etter fødsel – som regel! Ikke her!!!
      Inngrep neste…
      Håper du slipper hemorider! Synes liksom det er nok med alt det andre vi må igjennom ved svangerskapene! 🙂

    13. Hahaha! Jeg har en Alcos anal innerst i medisinskapet fra første svangerskap. Heldigvis var holdbarheten tre år, det holdt akkurat ut dette siste svangerskapet 😉

    14. hihi,rart det der med oss mennesker!jeg i en alder av snart 30 synes det fortsatt er litt ekkelt å kjøpe bind! å i hvert fall den ene gangen jeg skulle kjøpe sånn greier for hard mage til mamma,uff. det er ikke greit :-p godt skrevet! god helg!

    15. De forsvinner ikke hos alle etter fødselen nei… Etter flere år tok jeg mot til meg og var til undersøkelse på sykehuset for å få en vurdering på om den kunne fjernes. Legen som var på min egen alder spurte:
      – hvorfor vil du ha den fjernet?
      – du, nå er jeg ute på bruktmarkedet igjen og den hemmer meg en smule!
      Jeg trodde ikke legen skulle klare å slutte å le. *hehe*

    16. Mammahjerte er herlig! Og nå sitter jeg her med voksende mage og lurer på om jeg også må ta turen til apoteket – som et forebyggende tiltak, altså!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg