Alene på Ikea

I dag befant jeg meg helt plutselig på Ikea. Alene. Det er ikke et sted å være for en mann uten anstand.

Først gikk det greit. Jeg hadde fått med en liste fra frua over ting jeg skulle lete etter og ganske tidlig fant jeg den første tingen på lista. Tossig toalettsete, check. God flyt, dette klarer du Peter.

Etter å ha sust gjennom andreetasjen på rekordtid svinset jeg ned trappen og kastet meg ut i felten. Den beryktede førsteetasjen lå foran meg. I posen hadde jeg heldigvis bare kjøpt én ting fra lista og ingen unødvendige.. Hey?! Hva er dette? Hvor kom usb-lampa, slikkepotten, slipsboksen, lyspæra og duftlysene fra?

Aha, så er det Ikea-spøkelset som har slått til igjen. I det ene øyeblikket går du målbevisst rundt og leter kun etter ting på lista, men så fort du ser bort dumper han rare impulsprodukter ned i kurven din. Jeg mener: vi bruker jo aldri servietter, hva farken skal vi med hundrevis av servietter i alle regnbuens farger?!

 

Vil jeg noensinne få bruk for denne? Hvem vet, men opp i kurven med deg. #IKEA-effekten

Så kom jeg plutselig inn i en dårlig sone der de verken hadde lampene jeg var ute etter eller bilderammene frua ønsket seg. Jeg ringte henne, hun tok den ikke. Jeg kjente at jeg begynte å føle på Ikea-aggresjonen. Det er jo en velkjent sak at intet menneske kan oppholde seg på Ikea i mer enn 23 minutter før humøret ryker og man begynner å hisse seg opp over småting. Hvilken vei er ut? Tror de virkelig noen ville kjøpt de stygge lampene der? Hvorfor må folk sette vogna midt i gangen?! Jeg vil bare ha to glass, hvorfor må dere selge dem i bokser av søtten tusen?! Men seriøst, hvilken vei er ut?!

Plutselig ble jeg grepet av klaustrofobisk angst. Jeg så på bakken etter piler, men ingen var å se. Jeg prøvde å se hvilken vei de andre gikk, men alle vaset rundt i alle himmelretninger. Et øyeblikk fikk jeg faktisk litt panikk, for jeg hater virkelig å være desorientert. Hvis det begynner å brenne nå, hvilken vei løper jeg da? Og for å gjøre det enda verre kom det plutselig en dame bort til meg med et forstyrret blikk og spurte meg hvilken vei utgangen var. Jeg pekte henne i den retningen jeg trodde det var, før jeg smilte nervøst og rullet videre. Så kjøpte jeg en ørten-pack med duftlys med vaniljelukt og sniffet på de til jeg fikk roet meg ned.

Da først fant jeg selv veien mot utgangen og befant meg kort tid senere i kassekøen. Jeg var fornøyd. Et raskt overslag av det som lå i kurven viste at jeg hadde holdt meg på rundt 50 % planlagte kjøp og 50 % impuls. Det er bra til Ikea å være. Ja vel så trengte jeg kanskje ikke tennisracketsett til meg og plutten, to ulike lamper til kontorrommet eller en papirholder, men frua får skylde seg selv. Sånn går det når man sender en heterofil mann alene på shopping.

 

Lukten av bakverk, pølser og pizza fortalte meg at jeg nærmet meg. Dette roet nervene. Så kom jeg på at jeg er på en streng diett som ikke på noen som helst måte tillater verken bakverk pølser eller pizza. I tillegg var jeg skrubbsulten og en halvannen times kjøretur hjemmefra. Topp stemning. Ja ja, en får bare komme seg ut så fort som overhodet mulig og klampe gassen i bånn, tenkte jeg.

Da først tok jeg en titt på handlelappen. I min iver etter å komme meg ut av djevelens forgård og tilbake på motorveien hadde jeg selvfølgelig oversett den ene tingen jeg faktisk kom hit for å kjøpe. Og hvis jeg ikke husker feil, synes jeg å huske at jeg så de greiene der helt i starten av andreetasje. Ja.. da er det bare å begynne å bevege seg mot strømmen av irriterte shoppere da og være han fyren som alle irriterer seg over. Ja, denne dagen tror jeg blir fin…

For å si det sånn: Plutten, fattern kommer hjem med to stykk Bolmen trappestige og de har du å bli glad for.

 

* Følg Pappahjerte på Facebook *

P.S. Dette er på ingen måte et sponset innlegg. Hvis noen skulle være i tvil.

12 kommentarer
    1. “Så kjøpte jeg en ørten-pack med duftlys med vaniljelukt og sniffet på de til jeg fikk roet meg ned.”
      Haha, dauer!!! Dette er videoblogg-emne!! 😀

    2. Hahaha, så utrolig bra skrevet om din ikea opplevelse 🙂 Dette var virkelig humor på sitt beste 🙂 Kjenner jeg gleder meg skikkelig til å få boka di i posten en av de nærmeste dagene 🙂 Enig i at å bli på ikea lenge gjør en bare utslitt og sinna 🙂 High five!

    3. Jeg kava meg ned på seneteret i dag høygravid som jeg er for å kjøpe boken din. Har tenkt på den konstant i flere dager etter du la ut link. Til min store skuffelse kommer den ikke ut før 29/9. Er det ikke mulig å kjøpe et eksemplar før det? Gleder meg så inni granskauen

    4. Jobber på IKEA, og ser mannfolk med panikk i øya hver dag. Prøver å fortelle hvilken avdeling det de skal ha befinner seg i, og hjelper med å sortere lista etter avdeling. Alt for å ikke gjøre opplevelsen til ett mareritt. 🙂

    5. Haha, jeg kan ikke gjøre annet enn å le :p Elsker innleggene dine 🙂 Ikke greit å være alene på ikea for mannfolk. Trenger å ta med kvinnfolket sitt dit ja tror jeg 🙂

    6. Åååå, gud det der var MEG igår!! Helt forferdelig å finne ut at de var tomme for stolben som tilhørte stolene jeg så målbevisst var kommet dit for å handle. Når man er alene på IKEA er det ikke enkelt å måtte OPP igjen for å finne et annet alternativ. Når du som hetero kommer ut med 50/50, tenk deg da hva en shoppingal tobarnsmor kommer ut med!!!

    7. Haha, så flink du er! Din fru må være stolt. Jeg hadde aldri sendt min mann alene til IKEA, da hadde han kommet ut med alt annet en det han kom for.
      Boken din skal bli julegave til min kjære, da vi venter en liten baby i januar:D

    8. For en blogg! Har ikke ledd så godt på lenge. Er glad jeg “snublet” over bloggen din. Kommer definitivt til å bli en fast følger:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg