Nesten perfekt

Jeg står med vann til knærne i det deilige vannet. Sommervarmen har gjort det merkelig varmt, nærmest ikke forfriskende. Foran meg ligger den blikkstille innsjøen omkranset av grønne trær som spent følger med. Jeg tar et skritt lenger ut og kjenner vannet kile. Så klarer jeg ikke vente lenger og skyver i fra.

Foran meg ligger plutten på et flytemadrass og holder seg fast mens han jubler og smiler. Dette er første sommeren han har dristet seg til å bade og han elsker det. Han kan ikke svømme riktig enda, så når pappa vil ut på dypere vann blir han med ut og får med seg alt fra sin orkesterplass på flytemadrassen. Der ligger han som en gallionsfigur og bare nyter ferden mens pappa ligger bakerst og fungerer som påhengsmotor.

– Pinne, roper han engasjert.

Den er grei, kaptein, svarer jeg. Vi er på vei mot en påle som stikker opp av vannet rundt 20 meter fra land. Han vil at vi skal ta oss ut, rundt pinnen og tilbake.

 

Vi har tatt denne ferden flere ganger de siste dagene og han er i ekstase. Bare ligge der i sommervarmen og kjenne solen steke på ryggen mens pappa følger ordre. Et godt liv.

Selv ligger jeg og tenker mye av det samme. Jeg er på hytta med familien og koser meg på sommerferie. Foran meg ligger en lykkelig plutt som ståler av glede mens tottelottene vifter muntert. Oppe på hytta står farmor og farfar og forbereder lunsj mens resten av reisefølget suser rundt og nyter diverse sommeraktiviteter. Noen bader mens andre plukker bær eller tar seg en velfortjent cowboystrekk i skyggen. Det er sommer, det er glede, det er idyll.

 

Tanken slår meg at livet i akkurat dette øyeblikket rett og slett føles helt perfekt. Jeg blir revet med av den gode stemningen og klarer ikke dy meg:

– Glad i deg, plutten sier jeg til den lille pjokken som ligger og koser seg.

Han snur seg rundt og ser på meg. Bak smilende øyne ser jeg at han tenker så det knaker. Han har det lure smilet sitt igjen, det smilet som forteller meg at han roter rundt i hodet etter en passende ting å si. Skal han virkelig svare tilbake med samme mynt? Skal han endelig gjengjelde lovordene og fortelle pappa hvor glad han er i ham?

Jeg blir så full av forventning at jeg nesten sprekker. Så kommer det.

– Ehm… glad i deg… plutte.

Vel, nesten perfekt da.

 

 

Fortsatt god sommer!

* Følg Plutten og Pappahjerte på Facebook *

16 kommentarer
    1. Herlig innlegg 🙂
      Gleder meg til å lese boka di når den kommer ut ^^ 🙂
      du er kjempeflink til å skrive og skriver utrolig bra 🙂

    2. Denne bloggen er bare helt fantastisk og jeg gleder meg til å lese hvert eneste innlegg. Begynte å lese bloggen for ca et halvt år siden og er nå en stor fan (om man kan si fan?).
      Litt irritert er jeg på deg, for når jeg begynte å lese hadde du så mange morsomme innlegg at jeg måtte lese ALLE innlegg.. med en gang.. midt på natten… ikke veldig smart når jeg hadde junior på 3 mnd liggende ved siden av meg. Jeg lo så jeg ristet, tårene trillet og junior og samboer ble vekket flere ganger 😛
      Men dette innlegget rørte meg veldig, så nå sitter jeg her med tårer i øynene igjen. Junior som nå er 9 mnd sa nemlig sitt første ord i dag og nå gleder jeg meg så veldig til å høre alle de andre ordene for første gang.
      sånn helt på slutten, GRATULERER SÅ MYE MED BOKUTGIVELSE!!! jeg skal stå først i køen! Om det er èn bok jeg skal kjøpe OG lese i år, så er det din 🙂

    3. Dnååååh! Dere to altså. Herlig! Håper du har tid til å hilse på en dag snart! Tacofredag i kantina kanskje 😋

    4. Kjerst Ene: Å ja, det hadde vært helt nydelig! Litt kaos for tiden, men skal prøve å komme meg innover snart 🙂 Kanskje i forbindelse med boklansering 😉 😛

    5. Charlotte: Yo! Beklager sent svar, men jeg vil at du skal vite at jeg leste kommentaren din høyt for frua og den har gitt meg et stooort smil om munnen i helgen. Tusen tusen takk for fine ord! Jeg setter så utrolig stor pris på slike kommentarer og sender en MASSIV High five din vei 😀 😀

      Og lykke til med junior. Og du, jeg kan love deg: Det blir bare bedre og bedre 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg