En dag skal vi fiske

Båten, det er pappas sted. Det er her jeg finner min etterlengtede pappatid og smaker på livet utenfor husets fire vegger. Her ute rufser vinden i håret og jeg kan være bare meg selv. Her er luften forfriskende skarp i lungene og nasjonalromantikken strutter blant måkeskrik. Her kan jeg mette jaktinstinktet og leve som en urmann. Med påhengsmotor.

 

 

Men om noen år, lille plutt, om noen år er det din tur. Da skal du bli med pappa ut og fiske. Da skal jeg lære deg det jeg kan. Forhåpentligvis blir du like glad i å fiske som meg. Kanskje synes du det er teit, kanskje vil du ikke være med i det hele tatt. Jeg skal ikke tvinge deg, men jeg håper så inderlig at du som meg vil kjenne adrenalinet i kroppen når det napper i snøret.

 

 

Føle gleden og spenningen når du ser det glinsende skjæret i vannet av en sprelsk makrell som nærmer seg overflaten. Da kan vi sprette mellom bølgetoppene og sammen gjøre livet utrygt for alle havets fisker. Vi kan liste oss ut en tidlig morgen og koke kaffe på brygga før vi legger i vei. Vi kan ta med oss niste og bli i båten til solen går ned. Bare du og jeg, lille plutt, bare du og jeg.

 

 

Men ikke i dag, for i dag er båten bare pappas sted. Mitt lille fristed der jeg kan leve som en mann. Men en dag, lille plutt.

En dag skal vi fiske.

 

 

* Følg Pappa Fiskehjerte på Facebook *

14 kommentarer
    1. Flotte bilder 🙂 Det er godt å ha et sted bare for seg selv 🙂 Og godt å dele dem i de rette stundene 🙂

    2. Åååååå! Husker fisketurene sammen med pappa med stor glede!
      Kos deg i båten, alene nå og sammen med plutten, både en og to, senere! 🙂

    3. Mmm.. Minner minner…
      Ørretfiske på hytta.. Ute om natta.. Renske om morgenen og så steike ørret til frokost 🙂
      Du får invitere deg selv oppover.. Ådalselva 🙂

    4. Fisking er vel den roligste aktiviteten en kan bedrive, eller hva?
      Ser ut som du har det veldig bra i båten for deg selv, sikker på at du vil bli forstyrret av en liten gutt?

    5. Lammelåret: Fisking er sjelepleie ^_^ Med mindre det biter på en skikkelig rugg da 😉
      Pjokken har å oppføre seg i båten til far ellers er det rett på land igjen 😛

    6. Anonym: Hehe, ja tar selvkritikk der. Tenker han skal bli litt eldre selv om han selvfølgelig allerede burde vært på sjøen og fått erfaring fra de syv hav 😉

    7. Geriatriks: Gladelig! Ingenting er bedre enn ørettfiske 🙂 Med unntak av gjeddefiske kanskje. Og dorging etter makrell. Okei da, all fisking er magisk 😉

    8. Irene: Ah, good times. Fisketurer med fattern altså, håper det blir en greie for pjokken også. Selv kan jeg melde om at min far kommer på besøk om et par uker og hva skal vi da? Jepp, ute og jakte på makrellen 😀

    9. Anonym: Takk for det 🙂 Ja, tenker jeg kan ha det for meg selv helt til han blir klar for å dele det med meg. Ingen aning når det er forsvarlig å ta med pjokken ut på sjøen, men kan vel være greit å kunne svømme litt først. Og han må selvfølgelig kunne ta hånd om en fiskestang ellers får det bare være 😛 haha!

    10. Fra tidligere anonym: Hadde med Lilleulv på 2,5 år ut og fiska tidligere i kveld…han har selvsagt egen stang å fiske med også 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg