Smart tips, smarte bleier

 / skrevet i samarbeid med Libero

Som nybakt forelder er det veldig mye nytt som skal læres. Når skal den lille småtten ha mat og hvor ofte spiser en baby? Hvorfor så mye gråting og hvorfor kan det ikke være mulig å sove en eneste hel natt sammenhengende? Og hvor ofte burde man egentlig skifte bleie?

Jeg husker i hvert fall at det var veldig mye jeg lurte på da jeg gikk fra å være en bekymringsfri ungkar til å plutselig sitte med en liten pjokk i hendene. Verst av alt var nok bleieskiftene.


“Kom så fattern, denne bleia skifter ikke seg selv.”


I over 30 år hadde jeg fryktet bleier og alt de sto for. Da jeg var yngre var jeg faktisk så pinglete på avføringsfronten at jeg ofte ikke klarte å plukke opp etter hunden vår hvis den gjorde fra seg da vi var på tur. Beklager til alle gamle naboer for det.

Heldigvis har ting endret seg med årene. Nå plukker jeg opp hundens alle etterlatenskaper og skifter bleier som en fagkyndig. I starten måtte jeg manne meg opp i 5 minutter før jeg kunne ta en bleie og skiftet kun med tung rockemusikk spillende på badet. Og det hjalp faktisk. Ved å gjøre det hele til en mannegreie overvant jeg den verste frykten. Etter hvert gikk drittjobben som en lek (pun intended). Nå har jeg over to års erfaring som bleieskiftarbeider og har opparbeidet meg et trent øye som kan se en skifteklar bleie på en mils avstand.

Men det var jo ikke alltid sånn og i starten kunne det faktisk være kjekt med litt drahjelp. Som en mann som fryktet bleieskift mer enn Dodraugen ønsket jeg i hvert fall ikke å skifte bleier oftere enn nødvendig, men uten å helt vite hvor ofte en liten bebis tisser kan det være vanskelig å vite.

Libero har nå kommet med “våtindikator” på alle bleier til nyfødte barn. Det virker egentlig ganske genialt, for når bleien blir våt vil en gul linje langs bleien endre farge til blå og da kan du fort se om bleien bør skiftes.

 

Ser man det. Blå linje, på tide å skifte. Grei skuring.

På den måten slipper man at barnet går rundt med våt bleie unødvendig lenge OG man unngår overflødige bleieskift av tørre bleier. To fluer i en smekk, der altså. Selvfølgelig kan man fint klare seg uten en slik “våtindiikator”, men i starten har man 100 ting å stri med og selv om dette produktet ikke løser alle verdensproblemer, så kan det i hvert fall hjelpe deg til å si: Jeg har 99 problemer, men en bleie er ikke en 😉

 

Billig humorpoeng, men jeg kjøper´n 😛

Ønsker du å lese mer om babyer og hudpleie? Hudpleietips og nyttige produkter finner du her: Hvordan pleier jeg huden til min nyfødte?

 

Les også:
– Vær litt forsiktig, da

13 kommentarer
    1. Regner med disse bleiene er ekstra dyre også da ? 🙂 libero og pampers flår jo foreldre som skal kjøpe bleier. Billige bleier fungerer like bra og er uten lotion og alt annet rart de putter i bleiene. Å følge med når barnet trenger ny bleie burde være det minste problemet 🙂

    2. Sånn indikator var supert husker jeg! Pampers har det på sine nyfødt bleier, som forøvrig er kjempe billig på rema;-) Bra at libero også har begynt med det nå da, siden det er en del som foretrekker libero fremfor pampers;-)

    3. Sverger til Kiwi sin Libero-deal her i huset! Begynner nærme meg sort belte i bleibytte på småen her hjemme nå=)
      Er du og dine lesere forresten intressert i film, spill, gadgets eller alle awsme ting på internett? Ta en titt på min blogg, da vel;)
      http://www.sniik.no
      Masse gøy for deg og dine lesere.
      Pappor og bloggere – sammen er vi sterke!

    4. Bare Libero som funker på nyfødt-stumper her i huset, men Rema sine er godkjent etter en måneds tid (og da er behovet for våthetsindikator over også), men når ungen når en viss alder, er det igjen Libero som funker. Upandgo-bleiene er supre når de begynner å bevege seg mer, spesielt krabbe/reise seg/forsøke å gå-fasen:) De har også sikret oss mot nattlekasjer i flere år. Si hva du vil om prisen, men nattesøvn er gull verdt (eventuelt 60 kroner for 18-pk verdt) 🙂

    5. unicorntobias: Takker for det! Jepp jessør, mekka sjæl 🙂 Såklart jeg kan svinge innom bloggen, alltid hyggelig med nye impulser 🙂
      /brofist

      P.S. Etter en rask titt på bloggen din, vil jeg bare si dette: Hvis du er homofil, bare vent til den dagen du føler deg komfortabel med å komme ut av skapet. Og da: Stand tall, stand proud. Det finnes mye kjipe folk der ute og spesielt i den fasen av livet du er nå, men hva er det kidsa sier da: Haters gonna hate. Og la meg få legge til: FCKH8 ;-). Ungdomsårene kan være merkelige og mange er nok dessverre ikke fullt utviklet i verken hode eller kropp, men som denne videoen vil vise deg: It gets better 🙂 Husk det hvis du møter homofobe idioter 🙂 http://www.youtube.com/watch?v=4a4MR8oI_B8

    6. Eva: Joda, men når den først er der så er det jo en kjekk ting. Blir litt som engangsmopper. Man “må” ikke nødvendigvis ha det, men fryktelig kjekt å ha på en regnværsda´ 😉

    7. Ida (trønderen): Vi gikk også for Libero i starten, men har holdt oss til Remableiene en stund nå. Det blir vel en smakssak, men når man først har funnet noe som funker gidder man ikke bytte tilbake 😛 Men når den lille bebisen kommer til høsten, ja da blir det Libero og våtindikator for fulle mugger/bleier 😀

    8. Ettersom jeg ikke har noen små enda, hvilket sikkert ikke kommer til å skje med tanke på meg og min kropp, så får jeg satse på at disse bleiene kan lages til voksne også! På den måten så kan jeg også få oppleve den flotte indikatoren når jeg ligger gammel og grå på et pleiehjem!:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg