Hellige hotellfrokost!

/ skrevet i samarbeid med Ving

Merhaba! Jeg er 70 % sikker på at det betyr “hei” på tyrkisk. Det kan også bety “Vil du kjøpe Converse-sko”, men samme kan det være. Jeg befinner meg som du kanskje forstår i kebabens hjemland, Tyrkia! Jeg kunne selvfølgelig sagt at været er dritt og maten er vond, men der må jeg beklageligvis være såpass ærlig og si at jeg har det som plommen.

Vi kom ned i går etter en lang og kurant reise som tok knekken på plutten. Det er jo bare så typisk at han skal holde seg våken hele veien, men sovne 200 meter fra bussen kjører inn på hotellet. Så da ble det en power nap når vi kom frem, hvilket selvfølgelig resulterte i at kvelden gikk med til den klassiske leken: Opp av senga, ned i senga, opp av senga, ned i senga. Sånn holdt vi det gående selv lenge etter at smørsangeren på hotellets diskotek tok kvelden.

“Gjør døren høy, gjør porten vid! Her kommer en som skal bade!

For sent…

Dessuten gjorde babyen som satt bak meg på flyet sitt mest fornødne akkurat idet vi begynte på nedstigninen. Det ble altså ikke anledning for foreldrene å skifte på henne. Luften fra hennes etterlatenskaper gikk dermed rett opp i ventilasjonsanlegget og ble returnert rett ned i fleisen på undertegnede. Ingen knallstart der altså, men sånn er det alltid på avreisedagen.

Da er det så sinnssykt deilig å våkne opp til en hotellfrokost som er en sann konge verdig! Jeg har alltid vært svak for hotellfrokoster og hadde gledet meg på forhånd, men at de skulle levere så til de grader hadde jeg ikke våget å håpe på. For et overflødighetshorn av godsaker! Man vet aldri hva man kommer til på hotellfrokost i utlandet, men dette var en innertier. Og det er selvfølgelig ikke noe jeg bare sier uten å komme med fotobevis.

Lystig juicedame

Jovial eggtype

Hyggelig pannekakebaker

Trivelig fruktkis

Etter frokost hadde jeg motvillig gått med på å bestille en behandling på hotellets spa sammen med madammen. Jeg vet at man burde ta seg en real skrubb før en uke med sol, men “Pasha Ritual” hørtes litt i overkant ut. Jeg så for meg ofring av geiter og tilbedelse av mørkere makter. Jeg fikk delvis rett. Den hyggelige damen som behandlet meg så kanskje søt og uskyldig ut først, men ved Odins skjegg(!) den dama var besatt av noen mørke krefter som garantert ikke står på CV´n.

You talkin´to me, little blogger man? I show you pain!

Jeg ante fred og ingen fare da jeg først lot meg skrubbe og skummes som en bil i bilvasken. Pulsen begynte å roe seg, dette virket som et ryddig opplegg. Hun snakket heller ikke spesielt mye engelsk, så da slapp jeg unna klein small talk. Perfekt! Men så… Vi ble ført inn i et annet rom der vi skulle få massasje. Først tok hun i meg som om hun pirket borti kadaveret av en overkjørt grevling. Men så kjente jeg plutselig noe veldig rart. To knær på rumpa, deretter to albuer plantet mellom skulderbladene. Hun satt oppå meg! Og først DA startet massasjen. Å gå du hjem!

Jeg mener… jeg veier ca. 90 kilo og er en ganske kraftig mann i min beste alder. Spa-damen kan ikke ha veid mer enn et nett med appelsiner, men i en hel time var jeg som plastelina i hennes hender. Etter at hun hadde knekt opp alt en klassisk kontorkropp har å by på av utfordringer, masserte hun vekk smertene. Det endte selvfølgelig som det måtte gå når jeg får ligge stille i mer enn 5 minutter i et varmt rom med harmonisk musikk.

“Hellååå?” hørte jeg i det fjerne.

“I think he´s asleep” hørte jeg fra min kjære.

Først da spratt jeg opp fra benken og prøvde å late som ingenting, men det var ganske tydelig at jeg hadde sovet en god stund. Ikke visste jeg hvor pokker jeg var heller. Men kroppen kjentes ut som om den var kliss ny! På vei ut gikk vi smilende og fornøyde hånd i hånd. “Å søren, jeg glemte å spørre om en happy ending” sa jeg spøkefullt til min kjære. Den vitsen slo visst ikke sånn kjempegodt an. Heldigvis smakte lunsjen langt bedre enn mine morsomheter.

Plutten har fått seg ny livrett: Vannmelon!

Så, annet enn en midlertidig frykt for å dø av massasjesmerte og en bleie som gikk sin seiersgang på flyet, har det vært en fantastisk start på ferien. Vi befinner oss for øvrig på det ikke helt uefne hotellet Sunwing Side East Beach, som nylig ble kåret til det beste familiehotellet i Tyrkia 2014.

Helt kurant utsikt, men best av alt er frokosten

Men nå må jeg løpe, frøkna sitter og tripper etter en runde yatzy. Jeg kommer tilbake med mer senere. Til da: Ha en knallfin dag videre i moderlandet 🙂

/ Elveda!

Les også:
Sommer kommer

* Følg ferien videre på Facebook *

1. Ser ut som pluttings har kommet til hektene og fått smaken på godsakene! Gleder meg til fortsettelsen 👍

2. Det både ser og høres fantastisk herlig ut!!
      Kommer neppe til å reise til Tyrkia igjen (ever!) men jeg ble definitivt i feriemodus. Enjoy!! 😀

3. Hadde det vært drittvær her nå så hadde jeg hata dypt og inderlig. Men siden det bare er middels ruskete ute så sender jeg bare over en velment fik. Nyt! 🙂

4. Åååå.. Vil ta med meg StoreSjefen og lilleSjefen og dra imorra! Det så fint ut! Bare vært i Alanya før, og som 15 år gammel, blond jente, var det en selsom opplevelse, selv om landet var vakkert, maten god og alt slikt, 🙂 Som 30ognoehemmelig småbarnsmor, må jo opplevelsen være en annen, ihvertdall når man reiser medsin mann.
      Håper dere får et opphold som svarer til alle forbentninger og litt mer. 🙂

5. Ser ut som ferielykken har truffet godt. Skal tilfeldigvis på samme hotellet om 3 uker så er spent på det og Tyrkia. Den usikre følelsen ble bedre når jeg ser positive feebacks om hotellet. Kom gjerne med mer om det er noe som skulle være verdt å vite:)
      Uansett ha en fortreffelig ferie!

6. Der var eg i haust! Fantastisk hotell 🙂 anbefaler virkelig restauranten Litte Norway som ligg i gangavstand til hotellet! Berre sjekk ut tripadvisor.COM 🙂 det er ein hyggelig nordmann som er eigar av restauranten. Fotografen på hotellet tar forresten fantastiske bilder også, men avtal gjerne pris og antall bilder
      på forhånd:) sist men ikkje minst er frisørene rågode til ein fiiin pris! Kos dåke masse!

7. Alltid deilig i Tyrkia, og mye god mat ja!! Deilig med hammam!! 😉 Du har rett i at “merhaba” betyr hei. Si “gureshylles” når du går fra butikk eller restaurant etc, da blir de imponert. Det betyr “på gjensyn”. Kanskje litt mer rabatt neste gang?! 😉 De kan si det samme, eller så sier de “gule’ gule'” (det siste kan bare sies av de som bor på el. eier/jobber på stedet du forlater).
      Kos dere!! Jeg og jentene mine skal til Tyrkia igjen i juli!! 🙂

8. Det så ikke annet enn fantastisk ut! Her nede i sør har vi også hatt kanonvær, så det var ikke så trist å være på hytta ved sjøen i noen timer da, dog bading!? Nei takk:)
      Fysj.. Bæsjebleier jah.. Hæli. Vi var til syden i påska. Da var det en eller annen som jevnt og trutt over 4-5 timer satt og slapp seg noe så utrolig. Tror til og med et stinkdyr hadde blitt imponert. Hadde jeg hatt en stor lunsj da – så hadde alt kommet i retur. Da hadde nok flyverten og vertinnene blitt enda mer gretne enn de alt var!:) Ha en strålende ferie!

9. Hvordan ser du for deg å være på hotellet uten barn? Vi er et par på 22-24 år, rolige og alt det der. Liker unger altså, men ja.. Klarer ikke forklare det, uten at det virker feil. :p Ser forøvrig for oss å reise 16.august, når skolen har startet igjen.

10. Heia!!!
      Sååå heldige dere er. Var på samme hotellet for noen år siden. Fantastisk fint og nyoppusset da. Fint for både stor og liten.
      Ellers kan jeg anbefale dere å ta dolmus (busses), til Manavgat og spise på den restauranten som ligger ved siden av elva med en hvit båt. Alltid masse tyrkere der. Vidunderlig mat. Ellers fine shoppingmuligheter der.
      Kjenner jeg er litt misunnelig 😃

11. Tina: Tyrkia er jo helt rått. Hvis det er lenge siden du var her, så vil jeg bare få snike inn at det ble innført nye regler for tyrkiske selgere for noen år siden som forbyr dem å være pågående og masete. Slitsomme selgere kan faktisk få bøter og få stengt boden sin i flere måneder, så stemningen langs handlegatene nå er noe helt annet enn tidligere 🙂

Selv har jeg alltid vært skeptisk til Tyrkia før jeg reiste hit for første gang for noen år siden. Nå er jeg kjempebegeistret for landet. I fjor høst tok jeg med fattern og reiste på langhelg til Istanbul. Det var helt rått og anbefales sterkt 😀

12. Anna: Haha, leste “medisinmann”. Trodde du tok med egen shaman når du skulle på ferie ^_^ Man blir nok behandlet litt annerledes som skjeggete mann på 30+ ja 😉 Få tyrkere som har prøvd å sjekke meg opp så langt, men jeg lever i håpet 😛

13. Kristian: Halloisen. Godt valg! Bare å glede seg 🙂 Bare å komme med spørsmål om det er noe du lurer på. Maten er helt nydelig og i kveld har jeg sett at det er texmex buffet og som ivrig tacofantast gleder jeg meg som et lite barn! Veldig lurt system her med et eget betalingskort som man setter alt på, så man slipper å ha med kontanter rundt på hotellet. Bare sett det på rommet, så tar man regningen ved avreise 🙂

Skal sørge for å skrive om mer som kan være av interesse for deg 🙂

14. Heidi: Takker for tips! Får se hva vi rekker, for jeg er jo ikke egentlig en sånn “all inclusive” type, men maten på hotellet har så langt vært tipp topp tommel opp, så spørs hvor mange middager vi tar ute 😉 Er så praktisk å kunne skubbe pjokken rett i seng etter middag 🙂

15. Stine: Noen burde starte et hamam hjemme i Norge. I Larvik. Rett bori gata for meg 😀 Hvem hadde trodd det kunne være så deilig å ligge på et marmorbord ^_^

16. Iselin: Mmm, alltid deilig når folk sitter og prutter på flyet 😀

Forresten, ref. debatten om “barnehagetante/-onkel”. Det er visst ikke lov å si flyvert/-inne lenger, men kabinpersonale. Bare sånn obs obs neste gang du er ute og flyr 😉

17. Kath: Hei og tusen takk for knallfint tips! Skal absolutt vurdere det, for jeg har veldig lyst til å se Manavgat-elven. Får se om vi klarer å rive oss løs fra buffeten en dag 😉

Alltid et godt tips å spise der lokalfolket spiser selv 🙂

18. Isabelle: Hmmm…. litt usikker faktisk. Det er jo veldig mange barn her, men så er det heller ingen partyungdom. Det er fullt opp av barn rundt bassengene, men nede på stranden er det roligere og bedre plass. Hotellet holder høy standard og har fint treningsrom, spa og det hele, så veldig fint sted å bo, men må nok regne med å høre lyden av latter og gråt fra tidlig morgen til kvelden. Men så blir det også stille veldig tidlig på kvelden da 😉

Hvis dere skal hit ville jeg absolutt anbefalt å bestille med Sunwing inclusive, slik at dere kan nyte maten på hotellet. Buffeten på hotellet er faktisk knallbra. Da har man middag på hotellet 5 av 7 kvelder, og kan gå ut og spise de to andre dagene. Så får man litt variasjon også 🙂

Reiser dere hit i midten av august er det nok ikke så mange barn her heller pga skolestart, så sikkert fin timing hvis man ikke har egne barn.

Jeg sier: Go for it! 😀

19. Du verden! Ja, det må jeg jammen meg huske å gjøre ja..! Man kan vel snart ikke si lastebilsjåfør heller. Det vel sikkert heller noe så dumt som godstransportør eller noe. Haha! For en fantastisk verden vi lever i!!:)

20. Vi har vært på dette hotellet 2 ganger, første gang uten og andre gang med barn. Like vellykket begge gangene. Maten smaker bra og varierer ofte, “fruktkisen” er restaurantsjef, fin fyr! Gøy med barne-og ungdomsklubb, kos underholdning, greit med buss til stranden hvis man er fryktelig varm.. Kos dere på ferie 🙂

21. Kristine: Jøss, så han er restaurantsjef han altså. Good to know 🙂 Ja, herlig sted altså. Deilig å bare labbe ned til stranden eller ta bussen hvis det haster for å få badet 😛 Life is good!

22. Nyt ferien 🌞❤️ Det er dere vel unt…. Eia var vi der…..hadde vært så godt med en real ferie i Tyrkia, Sist gang vi var på Side Resort, så var jeg syk 6 av 7 dager, med 2 døgn på sykehuset i Manavgat 😳

23. jeg er en generetl ung pappa(18) til en kjempe gutt på over 8 mndr nå, og jeg lurer på om du har noen tips til aktiviteter som du tror en 8 mndrs gutt ville elsket, jeg har ikke fått brukt fantasien så mye i det siste så det er vell egentlig derfor jeg spørr deg som ser ut som om finner på masse gøy med sønnen din :)?

24. Hehe… Det må du gjøre 🙂 Dæm har me seg en på Plutten sin alder 🙂 Fantastisk lekekompis 🙂 Lille Maximilian 🙂

25. Kos dere masse i mitt nye hjemland. Side er en utrolig fin by. Ta dere tid å gå ut av hotellet, se dere om og dra på utflukter som er utenfor Side by. Aspendos og Perge er fine steder å besøke, Antalya er en time unna og gamlebyen der er bare nydelug. Så har vi vakre Alanya da som har vært byen min de siste 3 årene og som bare er nydelig 🙂