Smelt på tjukka og full av promp – igjen!

* Gjesteinnlegg skrevet av Christina Mammahjerte *

Så var det på’n igjen! Jeg må innrømme at det var en befrielse å slippe katta ut av sekken. Blikkene fra naboer og bekjente begynte å bli lange – og bare så dere vet det; det er lett å lese tankene deres når det står skrevet i panna: «har hun blitt feit eller er a’ gravid?!» For ikke å snakke om den stakkars gutten i kassa på butikken som må lure på hvorfor jeg kjøper tre kurver med jordbær hver eneste dag. Bortsett fra de gangene som jeg har kjøpt corn flakes, rømmegrøt, oliven eller potetgull med eddiksmak… Jeg som hater eddik! Men som jeg sier til Peter; det er ikke meg, det er babyen.

 

Ta fire, ta åtte, ta mange

 

Ingen svangerskap er like, sies det. Men hvorfor endre oppskriften fra forrige gang, for eksempel nytelsen ved å gå kvalm fra morgen til kveld? Denne gangen får jeg kanskje litt mer omtanke fra Peter, tenker du. Peter som klager opp og ned og i mente hvis han føler seg litt uggen et par timer en dag. Neida. Når man ikke er kvalm selv, er det umulig å huske på at andre kanskje er det. «Å sorry!», kan han si, «jeg har spist masse hvitløk i dag, håper det går greit»
Nei! Det går ikke greit. Det er ikke greit at jeg må brekke meg resten av kvelden bare fordi du ikke klarte å styre unna hvitløks-oliven til lønsj.

Siden sist jeg var gravid har apotekene skrudd opp prisene på urinprøveglass. Fryktelig irriterende. Er det noe vi gravide blir gode på i løpet av ni måneder, så er det å tisse på prøveglass. Jeg lurer på om urinprøveglassene er den største utgiften i et svangerskap. Ja, ved siden av jordbærkurver, da. Det koster å spise jordbær også. Da min mor var gravid for 30 år siden, kunne man tisse på syltetøyglass. Det var en fordel at de var vasket relativt rene først. Men det er altså ikke lov lenger.

En annen merkelig ting, er at nå trenger kroppen min næringsrik mat mer enn noen gang. Men jeg har ikke lyst på næringsrik mat. Vi kjøper inn sunne ingredienser, men jeg vil helst bare få sitte i fred med brødskivene og knekkebrødet mitt. Heldigvis har jeg noen måneder til å skjerpe meg på, da. Jeg skal skjerpe meg. I morgen.

Det er en vanvittig følelse å tenke at vi skal bli fire! Takk og lov at vi har en hel sommer hvor vi kan forberede oss mentalt. Plutten har liksom blitt så stor, og nå skal vi ta fatt helt fra scratch igjen… Er det fordi vi er gode foreldre at vi har fått en pjokk som stort sett har vært fornøyd og tilfreds fra første stund, eller er det bare flaks?

 


Flinke foreldre eller bare flaks?

 

I går kjente jeg babyen hikke for første gang. Som jeg har savnet den følelsen! Peter kastet seg over magen min, presset hånda hardt og stødig mot den harde kula.
«Jeg kjenner ikke no!», sa Peter.
«Bare vent litt», sa jeg, «det kommer snart igjen». Et halvt minutt gikk.
«Der!!», ropte Peter, «Jeg kjente det!! Åååå, herregud så fantastisk!»
Men det var slett ikke et hikk han kjente, det var en promp som lette etter veien ut. Resten av kvelden klarte jeg ikke tenke på annet. Lykkelig uvitende hadde han kjent en promp, og han syns det var fantastisk.

Jeg droppet å fortelle ham sannheten. Det er straffen for å spise mat med hvitløk til lunsj.

/ God helg folkens, ha en flott 17. mai – og tusen takk for alle hyggelige hilsener!


Les også:
Gassen og bremsen

* Følg graviditeten på facebook *

53 kommentarer
    1. Gratulerer med graviditeten! Jeg var gravid i 2013 og både jordmor og lege ga meg nytt urinprøveglass etter hver urinprøve jeg leverte. Ergo kjøpte jeg bare et par stykker selv. Veldig greit! Hvilken gravid dame husker på å kjøpe de glassene liksom… Holdt lenge å huske på å ta urinprøven.

    2. Hehehe! Så herlig! 🙂 jeg tror Plutten blir en fantastisk storebror! 🙂 kos deg med jordbæra di, den er hellig til en gravid kvinne! 🙂

    3. Kjempespennende å følge dere:) har faktisk bare venta på dette,så jeg håper du fortsetter å komme med gjesteinnlegg:)

    4. Prisene på utinprøveglassene er blitt drøye! Kjøpte to stk her en dag og de kostet jo 19kr stk 😮
      Meen gratulerer så mye😃

    5. Hehe! En promp som leita etter veien ut, jeg ler! Gratulerer så mye med graviditeten! Spør på legekontoret om du kan få et glass når du leverer, det fikk jeg 🙂 (fikk ikke hos jordmor, så om du spør fint på legekontoret får du kanskje flere) 🙂

    6. Gratulerer :-)! Kjempebra innlegg :-)! Dere skriver så fantastisk bra, begge to :-)! Ha en fin fredag videre og ha en kjempefin 17.mai feiring i morgen.

    7. Hehe, fikk meg en god latter nå. Promp på vei ut som var helt fantastisk 🙂 Hehe, godt han ikke viste noe, helt til nå. (er spent på hva han sa når han las dette)
      Når jeg gikk gravid i fjor, sa jm på ABC klinikken på Ullevål, vask den og hiv den i vaskemaskinen. Så er den så god som ny. Og urin er ganske så rein i seg selv vistnok. Så det er ikke noe krise med det 🙂 Ergo mangen penger spart 🙂

    8. Så utrolig bra 🙂 Virkelig morsomt og fantastisk skrevet 🙂 Gratulerer så mye 🙂 Kjempe spennende 🙂

    9. Så utrolig bra skrevet 🙂 Virkelig morsomt og fantastisk skrevet 🙂 Gratulerer så mye 🙂 Kjempe spennende 🙂

    10. Vi ELSKER gjesteinnlegg fra deg! Å som jeg husker lysta på jordbær! Og vannmelon! Bedre enn sjokolade.. Og definitivt bedre enn den hersens kvalmen.. Du har min fulle sympati! Håper den går fort over! Og håper han gir seg med hvitløkoliven til lunsj! Noen oppofrelser må han da gjøre han og. 😉 Ønsker deg et strålende svangerskap med dalende kvalme og mange fine hikk. 😉 God 17-mai feiring til hele familien. 🙂

    11. Endelig kom det et innlegg av mammahjerte!!! Gratulerer til dere begge:D ha en strålende feiring i morra!

    12. Oh my oh my, hahaha! For en lykke -bare- på grunn av en liten promb! Ahaha! Jeg kjønner ham, selv om jeg ikke er man. Selv om jeg ikke har barn selv. Fikk en gang kjenne på maken til tante, fikk kjenne hånda til søskenbarnet mitt mot min egen 🙂 Deilige minner ^^

    13. Betaler dere for urinprøveglass? På vitus apotek er det gratis, i hvert fall der jeg bor! Men det så kjedelig å bare hente glass, så jeg kjøper alltid noe i tillegg :p
      Uansett, koselig å høre at dere skal bli 4 🙂

    14. gratulerer så mye til dere 🙂 koslig altså! haha jeg lo høyt her nå! en promp som ble til et spark,jada 😉 hahahaah.
      selv turte jeg ikke spise jordbær under svangerskapet mitt,er visst noe med no bakterier eller no.lenge leve hysteri! spis jordbær du,bedre enn en sjokolade som jeg spiste en gang om dagen :-p

    15. Jeg fikk beskjed fra jordmor om å bruke vannkokern, koke opp vann og helle i glasset, da er det reint og kan benyttes på nytt!:-) Lykke til videre!

    16. Sykepleier Ann: Nå som den verste kvalmen har lagt seg, kan det jo hende skrivekløen vender tilbake… Jeg håper det 🙂
      Hilsen tjukka rundt svingen

    17. Hilde: Hva?! Nye glass etter hver prøve? Hvilken luksus… Må man spørre om det selv kanskje, for her jeg bor har jeg ikke sett snurten av nye glass. Det er like ille å huske å kjøpe nye, som det er å huske å fylle dem ja! Helt enig 🙂
      Hilsen bolla

    18. Beate Brurok: Skal love deg at det var deilig å legge bena høyt sammen med jordbærkurven etter en lang dag i dag 😉 Og ja, jeg tror også storebror-rollen kommer til å takles bra! Håper det i alle fall, han er en god gutt.
      Hilsen fra jordbærkurven 😉

    19. Anonym: Så koselig å høre! Det dukker nok opp noen flere gjesteinnlegg framover.. Når Peter tar sommerferie og ligger og sover i sola for eksempel 😉
      Hilsen christina 🙂

    20. Anette: Godt å høre jeg ikke er alene om denne oppfatningen… Kanskje vi skal starte en protestgruppe?! Hehe 🙂
      Takk og takk for gratulasjonen også!

    21. Fru Jacobsen (@frujacobsenno): Takk for det Fru J! Og dagen ble helt super i strålende sol med en liten tass som ropte hurra og viftet med flagget 🙂 Håper dere også hadde det fint!

    22. Tonje: Tusen takk! Og takk for tips, det skal jeg jaggu gjøre neste gang! Føler meg som verdens gjerrigste person som gnåler om disse prisene, men jeg får jo stå for det jeg mener, haha 😉
      God kveld til deg!

    23. Jeanette: Tusen takk for koselig kommentar! 17 mai er utrolig moro – også er det sååå deilig å krype opp i sofaen når kvelden kommer… Håper du og dine har hatt det fint i dag og!
      Hilsen christina 🙂

    24. hege: Hehe, mulig Peter får kommentere selv hva han tenkte da han leste innlegget… 😛 Men når det gjelder urinprøveglassene, da må man jo spørre om å få det brukte glasset med hjem igjen…? Er ikke det litt uvanlig? Mulig jeg er helt på jordet nå altså 🙂 Men takk for tips!

    25. Linda: Takk for fine ord! Ja, dette blir spennende 🙂 Skjønner jo at det kan bli mange blogginnlegg i året som kommer… Både morsomme og mindre morsomme, hihi 🙂
      God kveld til deg!

    26. Anna: Haha, nå ble jeg skikkelig glad, tusen takk for tidenes gladeste kommentar 😀 Kvalmen er heldigvis på vei bort, så nå håper jeg energien kan komme snikende også – så blir dette så bra så! Imens skal jeg nyte jordbærene – og jeg gleder meg stort til vannmelon-sesongen setter inn for fullt!
      Håper du har hatt en fin dag Anna 🙂
      Hilsen tjukka

    27. Iselin: Haha, har jeg vært savnet? SÅ hyggelig da 🙂 Tusen takk for gratulasjon – håper du har hatt en like topp 17. mai som vi har!
      Hilsen Christina 🙂

    28. frynsefar: Hei hei, trenger dere egentlig en frynsete far til på kontoret..? Han er uttafor nok som det er i skrivende stund, etter inntak av altfor mange pølser har han nå lagt ut på joggerunda si… Besøker forresten bloggen din så ofte jeg kan – elsker skriveriene dine!! Keep up the good work 🙂 And be gentle on monday 😛
      Hilsen tjukkeprompen

    29. nikitasworld: Så koselig minne å ha, når du kjente søskenbarnet ditt inni magen! Det er helt uvirkelig når man kjenner sparkene 🙂
      God kveld til deg!

    30. Ingrid: Hvaaaa er det du sier?! Gratis?! Jeg kjøpte fire glass på vitus i forrige uke, og de var definitivt ikke gratis… Hvordan er dette mulig da, hvor bort du, hvor bor du?! Haha 🙂
      Hilsen christina 🙂

    31. interiorgirl1: Tusen takk 🙂 Nei, man kan bli gal av alle rådene man får! Jeg har bestemt meg for at jordbær ikke er farlig, men sushi derimot… I første svangerskap spiste jeg mye sushi, også traff jeg en dame som jobbet innen forskning, og mat spesielt. Hun fortalte at sannsynligheten for å bli smittet av listeria var veldig liten, men dersom man ble smittet, så kunne skadene på fosteret bli skikkelig fatale. Så denne gangen har jeg bestemt meg for å droppe sushi helt – selv om det sannsynligvis ville gått helt fint 🙂 Og gjett hvem som har sjuuukt lyst på sushi?! Hehe 🙂
      God kveld til deg!

    32. Ingvild: Takk for tips! Men altså, da må man jo spørre om å få med det brukte glasset hjem igjen..? Det virker lissom litt… uvanlig. Det har aldri vært et spørsmål på lekekontoret mitt hvertfall. Men jeg skal spørre om praksisen neste gang jeg er der! Hvis jeg tør 😛
      Hilsen christina 🙂

    33. Hihi, kos deg m brødskive og knekkebrød du 🙂 jeg tror kroppen sier fra hva den vil ha. Jeg klarte ikke en eneste grønnsak jeg i månedsvis i noen av svangerskapene mine.Da sier mamman min at kanskje det var noen giftstoffer jeg reagerte på i grønnsakene etter sprøyting. Og brått etter litt stod det en artikkel i avisen om nettopp dette, at funnet av giftstoffer i grønnsaker var høyere enn antatt. Så kanskje jeg var ekstra sensitiv på det… Gudene veit 🙂
      Og tilpass for gubben med den prompen!! Haha 😉

    34. Hahahahah! Nå døde jeg like hardt IGJEN! Jeg ler og jeg ler, også hørte jeg fra min kjære; “Går det bra? Det høres ut som om du holder på å dø!! Hahahah! Så TUSEN TAKK!!! Haha, nå redda du dagen min :p

    35. Charlotte: Hahahaha, takk for kveldens mest fantastiske kommentar – så faktisk for meg scenarioet i hodet da jeg leste det 😀 Hohoho!! Så takk sjæl! 😉 Ha en fin kveld!
      Hilsen tjukka 🙂

    36. Ja det er rart å plutelig gå fra 3 til 4 i huset. Vi befinner oss faktisk i samme situasjon som dere med termin til høsten og junior blir storebror. Helt vilt hvor fort det går andre gang! Ukene flyr jo avgårde. Hvor ble de av?
      Når jeg gikk og var diger med junior husker jeg en gang jeg avga prøve på ei cola flaske. Dro rett fra feltøvelse til kontroll og hadde ikke med meg glass fra apoteket akkurat. Jordmor var imponert. Anbefaler deg å prøve, kanskje du blir tilgitt om du varierer med vansklighetsgrad? 😛 Bare det er reint nok så går det helt sikkert bra.
      Og kos deg med jordbæra, de er jo c-vitaminbomber så er jo ikke feil å hive innpå 😉

    37. maria: Akkurat den tanken har jeg vært inne på også! Det må jo være en eller annen grunn til at grønnsaker byr oss imot? Og det er tross alt bedre med brødskiver enn ostepop og cola 😉
      Takk for kommmentar! Ha en fin dag 🙂

    38. Hege: Gratulerer selv med en mini på gang! Helt enig med deg, første svangerskap hadde jeg full kontroll på hvilken uke jeg befant meg i osv, denne gangen bare raser dagene avsted… Men jeg setter like mye pris på spark og liv inni der, det er ekstra koselig nå som jeg tenker at det sannsynligvis blir mitt siste svangerskap 🙂
      Sprekt av deg å ta med cola-flaske, haha! Men enda mer sprekt å komme fra feltøvelse til kontroll… Jeg er ikke heeelt på det formstadiet, haha 😉

      Jordbær må’n ha! Fortsatt fin dag til deg! 🙂

    39. Hehe, jeg bare elsker å lese gjesteinnleggene dine! Helt fantastisk. Kjenner meg så godt igjen i alt du skriver om graviditet at det er helt latterlig! Her har jeg rett og slett bare begynt å gå til forskjellige butikker, for jordbærinnkjøpet ble FLAUT stort!
      Lykke til videre! 🙂

    40. Hahaha, Mammahjerte, du må skreve flere gjesteinnlegg!;) Er selv mor til en usedvanlig grei tass…, selv om ordet sjalusi nå stadig oftere har dukket opp som samtaleemne med en “ny” mini i hus. Men hva er vel en dag uten litt nye utfordringer? 😉 Masse lykke til med nr 2!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg