5 tips til kjøp av babyting

Baby på vei, men hva trenger dere egentlig? Her kommer fem smarte tips for deg som sliter med å finne frem i utstyrsjungelen.

Første gang man setter fot i en butikk som selger barneutstyr kan man fort miste både munn, mæle og livsglede. Det er hylle på hylle med ting man aldri visste man hadde behov for og alt er dyrt. Jeg husker min første visitt til en slik butikk. I hodet mitt så jeg hvordan leiligheten min ble fylt til taket av plastdingser og duppeditter, og fra lomma hørte jeg lommebokens mollstemte blues. Farvel mynter og sedler, jeg vil nok aldri se dere igjen. Jeg følte meg tom innvendig. Hva gjør jeg nå?

Jeg antar at jeg ikke er den eneste som har opplevd dette. Det kan være vanskelig å vite hva man trenger og hvordan skal man få råd til alt? Derfor har jeg snekret sammen fem raske tips som vil guide deg gjennom utstyrsjungelen. Dette er ikke tips om hvilke spesifikke produkter du trenger / ikke trenger, men en mental rettesnor som forhåpentligvis vil spare deg både plass og penger.

 

1. Trenger vi egentlig dette?

Dette er et fint mantra å jobbe etter når man skal i gang med å kjøpe produkter til en baby. Hva er det egentlig vi trenger. En bleiebøtte kan være kjekt å ha, men trenger du egentlig en bleiebøtte eller er det bare tull? Vi skaffet oss bleiebøtte og brukte den to ganger. Refillposene til de bøttene koster flesk og man kan like gjerne henge en vanlig bærepose på dørhåndtaket. Så, selv om en bleiebøtte kanskje virker praktisk, så er den dyr i drift og tar opp unødvendig mye plass. Trenger du egentlig en bleiebøtte? Jeg kan ikke bestemme hva du skal kjøpe, men jeg kan love deg at utvalget av ting du kan kjøpe er massivt, så gjør noen prioriteringer underveis. Start med det du MÅ ha og se hva som blir igjen til bleiebøtter og duppeditter.

 

Joda, det er absolutt kjekt å ha, men trenger du egentlig en orangutang?

 

2. Dekker produktet et behov eller skaper det et nytt?

Det kan være lett å bli lurt når man står i en butikk og lar seg overtale av en drivende dyktig selger. Men husk at selgere ikke bryr seg om deg, de bryr seg kun om pengene. Du har ingen forpliktelse til dem, selv om det kan være vanskelig å si nei. Den gylne regel går slik: Dekker dette behovet et behov eller skaper det et nytt? En god selger får deg til å føle at du må kjøpe et produkt fordi det dekker et viktig behov, men hvis du ikke var klar over dette behovet før du gikk inn i butikken, er det fullt mulig at selgeren skaper et behov som kanskje egentlig ikke er der. Husk dette når du leter etter info på nettet også. Mange artikler på nett er kjøpt og betalt. Det kan være en ny type vugge du ikke har hørt om før, babyhjelm, ammepute eller andre ting. Husk at ALT barneutstyr kan virke uunværlig om det selges inn riktig, så husk hovedregelen: Trenger du egentlig dette?

 

Excellent… muhahaha

 

3. Kjøp brukt

Babyting er ofte overdrevent søtt og overdrevent overpriset. Kan det være en mulighet for å finne det dere leter etter på nettet? Husk at veldig mange kjøper veldig mye og babyer vokser opp fort, hvilket igjen betyr at mange sitter igjen med babyting de gjerne vil bli kvitt. Det betyr at du kan få lite brukte produkter til en billig penge og her er det mye penger å spare. Vi kjøpte f. eks. en elektrisk brystpumpe på nett som fungerte som juling. Husk bare å vaske og desinfisere slike ting en ekstra gang før det tas i bruk.

 

4. Ta min hånd og la oss arve

Mye lar seg kjøpe brukt på nett, men brukte babyklær kan være greit å unngå. Du vil ikke motta en pose med snuskete klær som noen bare vil bli kvitt. Men kanskje har du venner eller familie som har klær dere kan arve? Arveklær er en gullgruve og en gylden mulighet til å spare massive mengder med penger. Send ut en etterlysning på facebook eller ta et par telefoner. Plutselig er du  med i det fantastiske pyramidespillet også kjent som: Arvekarusellen.

 

Sånn kan det også føles å arve klær…

 

5. Peters stalltips

Så hva trenger du egentlig? Vel, i utgangspunktet er det faktisk ikke så mye du trenger. Mitt tips er å ikke gå helt bananer før barnet kommer til verden. Den første tiden trenger du egentlig bare noen helt enkle bodyer, klær tilpasset sesongen, en seng å sove i, sinksalve, gulpekluter, bleier, tåteflaske ved morsmelkerstatning, et bilsete og muligens en smokk. Jeg har sikkert glemt noe viktig, men det skal ikke være så mye mer du egentlig trenger. Få barnet i hus og la det gå noen dager for å kjenne litt på rytmen. Først da begynner du å merke hva du faktisk trenger. Ikke kjøp masse rask i forkant fordi du antar at du trenger det. Spar heller pengene til senere, for de vil tidsnok få bein å gå på.

Det er derimot to ting en liten baby absolutt MÅ ha: Nærhet og kjærlighet. Gi beng i om klærne ikke matcher eller om stelleveska er fra krigens dager. Du trenger ikke dyre merkeklær til en baby, det viktigste er at du er der for den lille kroppen. Det er utvilsomt det aller viktigste og ikke noe man kan kjøpe for penger. Det viktigste i livet kan sjeldent kjøpes for penger.

 

Plutten som baby. Chillin’ 

 

Om jeg skal anbefale én ting å faktisk legge litt penger i, så må det være en god barnevogn.

…eller ørten barnevogner da, slik det ble her i huset. I prosessen med å finne den perfekte barnevogna, gikk frøkna på en klassisk smell og fikk barnevogndilla. Men det er en annen historie,,,

 

/ lik hvis du egentlig liker dette innlegget.

Les også:
Slik fungerer pyramidespillet med arveklær

* Følg Pappahjerte på Facebook *

10 kommentarer
    1. så enig med deg! barnevogndilla? vi kvinner har da ikke det? hilsen hun som har 4 vogner! :-p en til barnehagen,en til baby,en til ut på tur og en til bilen. den perfekte sportsvogna er ikke funnet enda!kun fornøyd med babydel på vogn nr 1 her i huset :))

    2. strengt tatt trenger man ikke barnevogn heller. Hvis du virkelig vil gå helt basic så trenger du bare et bæresjal eller en enkel meitai å bære barnet i. Forøvrig er jeg helt enig i alt du skriver 🙂

    3. Enig! Siden toåringen vår kom til verden har vi nesten ikke kjøpt klær til ham, størsteparten av garderoben er arvegods. Jeg skjønner at det selvfølgelig er hyggelig å gå i butikken for å kunne velge ut akkurat den søte bodyen eller genseren du selv har lyst på en gang i blant, men det er faktisk kjempespennende når du får en haug stappfulle bæreposer med “ny-gamle” klær. Det føles som en skattekiste du kan rote gjennom for å se hva slags fine ting du fikk denne gangen 🙂
      Er du heldig så finner du deg et vennepar med barn et år eller to eldre enn ditt, så får du regelmessig påfyll etter hvert som deres barn vokser ut av ting. Når de er så små så rekker de sjelden å slite ut klærne sine uansett, og det at en annen liten gutt har brukt den supertøffe dinosaurgenseren en sesong før plager verken oss eller gutten det spor.

    4. Stemmer for utdypende innlegg om vogndilla. Har nemlig det selv, men får ikke lov av mannen til å dra flere vogner inn i leiligheten..
      Et sparetips er å få nr 2 (og evt 3,4,5 osv) på samme årstid som nr 1. Klarer man samme kjønn også er det gull. Da passer nemlig alt av klær og ikke minst vinterdresser/regntøy/støvler/pengesluk til nestemann.
      Takk for bra blogg!

    5. melkesjokolade: Man er jo selvfølgelig livredd for at man har glemt noe, men problemet er nok heller at man oftest fyller huset med masse drit man aldri kommer til å trenge 😉

    6. Så hjertens enig. Litt komisk å si det når jeg sitter her i uke 41+1 med huset fullt av alt mulig babygreier; to stellebord, to vogner, en bærepose full av flasker, to brystpumper, klær i str 44-80, 2 uroer, en kasse babyleker etc, etc… Men vi er et givende par med mange småbarnsforeldre rundt oss, som er foreløpig “ferdige” og dermed så sitt snitt til å gi noe tilbake, dermed har det rydd inn med utstyr.
      Vi har takket nei til bæremeiser, bæreseler, en stokkevogn(!!!), sengehimmel, flasker, stellebord… for å nevne noe… og det kun fordi vi hadde fra før. Det morsomste er at noen få leker og klær som tilhørte storebror på snart 13år har kommet rundt og er her igjen i god stand. Det er morro! 🙂
      De gangene jeg har vært rundt på babybutikkene og sett tenker jeg med gru på hvor dyrt alt er, og forundrer meg over hvor mye unødvendig det er. Men selv det man faktisk trenger er jo så dyrt. Da storebror var liten var en drikkekopp en kopp med lokk med hull i. Disse som kan snus oppned og ligge uten en dråpe, kom da han var rundt året. Til ømme brystvorter brukte man morsmelk og albueskjell. Jeg er ikke runda tredve år men føler meg gammel når jeg skriver om dette. 😛
      Vi har kjøpt noen få ting, men ikke fordi vi trengte det, fordi vi har fått så mye har vi kunnet kjøpe ting vi har ønsket kun fordi vi har ønsket.
      Det ene vi har kjøpt er en 4moms Origami trille, og ActaGraco bilstol(brukt) som passer til denne. Ellers noen småting som heller ikke var helt nødvendige: maling og madrass til familiens 40år gamle sprinkelseng som var ganske slitt, stellematte til stellekommoden vi fikk, et par klesplagg bare for gleden av å kjøpe så smått, ett par ammeinnlegg til mor, og sikkert noen småting til.
      Meget takknemlig for at vi er så priviligert. Nå syns jeg bare lillesøsken kan komme ut så vi kan ta i bruk altsammen. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg