Trenger din barnehage et pappahjerte?

De siste dagene har mildt sagt vært turbulente. Hele denne barnehagediskusjonen har tatt helt av og ting har blitt sagt på begge sider av bordet som både har vært konstruktive og latterlige. Jeg synes det er litt morsomt at mange er opptatt av å si flåsete halvsannheter om hva jeg har skrevet og sitere meg på ting jeg aldri har sagt eller ment.

Det er litt trist at så mange ser ut til å hoppe rett til konklusjonen at jeg tilsynelatende synes at barnehageansatte er søppel når det aldri var intensjonen. Jeg sier det en siste gang jeg, selv om du sikkert har lest det før: Det er den nærmest eksplosive aggresjonen jeg vil til livs, ikke rakke ned på yrket. Jeg trodde barnehagetante var et koseord, jeg visste ikke at mange anså det som nedverdigende. For en utenforstående fant jeg det veldig merkverdig og underholdende. Dere som umiddelbart blusset opp og fylte kommentarfeltet med ukvemsord bekrefter bare teorien min, men til dere andre som føler dere ufortjent tråkket på tærne: Beklager.

Når jeg først er i det hjørnet, kan jeg også beklage til medlemmene av “Feministisk forum”. Det var flåsete å kalle dere for snauklipte lesber, selv om kommentaren helt innlysende var morsomt ment. Det var et harselas med en gammel stigmatisering og det burde jeg nok holdt meg for god for. Dårlig humor der altså, så beklager for den.

 

Dårlig dag å selge aksjene på 🙂

Resten står jeg for.

Jeg mener: Hvem er jeg til å rakke ned på barnehageansatte uansett? Jeg kan jo ikke en pøkk om sånt! Hadde jeg skulle rakket ned på dem, så ville jeg vel stilt med noen saklige argumenter? Slik som da jeg svarte på en kommentar som oppfordret meg til å lese en årsplan eller to med: Nei takk, det høres gørrkjedelig ut! Hadde jeg visst at en årsplan faktisk er planen for hva barna skal foreta seg i barnehagen i løpet av et år og ikke bare nok et tørt byråkratisk styringsdokument, så ville jeg nok svart annerledes. Det var det heldigvis ingen som la merke til. Så dere trenger altså ikke komme opp med halvsannheter om dumme ting jeg visstnok har skrevet, for det klarer jeg utmerket godt selv.

Jeg hadde egentlig tenkt til å legge denne saken død, men det var inntil min medblogger Eivor Evenrud åpent brødsaksa. Med innlegget “Kjære Pappablogger” åpnet hun en stor boks med uggenskap og inn lesset ukvemsordene. I hennes blogginnlegg ble jeg bevisst feilsitert, svartmalt og debatten ble flyttet fra sak til person. Jeg anså dette som et klokkerent personangrep og kjente at jeg motvillig ble nødt til å plukke opp ballen igjen.

Så da begynte tankeprosessen. Hvordan skal jeg svare på denne kritikken? Jeg ønsket mest å ignorere det, men innså at noe måtte gjøres. Men så plutselig plinget det inn en melding fra Eivor i innboksen min på facebook i går. Vi hadde begge blitt spurt om å delta i en debatt hos NRK, som nok ønsket at vi skulle krangle som bikkjer på direkten. Jeg skrev et langt svar til Eivor om nøyaktig hva jeg synes om hennes svartmaling av meg og hvorfor jeg ikke ønsket å møte en som henne til debatt. Flere meldinger ble utvekslet og vi ble enige om å prate på telefonen før flere ord ble skrevet. Jeg kvesset klørne og gjorde meg klar til kamp.

 

 

Men så skjedde akkurat det som IKKE skulle skje: Eivor var drithyggelig! Det endte med at vi pratet sammen i halvannen time og det tok jo selvfølgelig brodden av kampånden min, så da var det tilbake til tegnebrettet.

Men enn hvor hyggelig hun måtte være på telefonen, så hadde hun allerede klasket meg i ansiktet med en hanske. Jeg måtte akseptere utfordringen og plukke opp sverdet. Og det var da det slo meg:

 

Hvorfor ikke prøve seg som barnehageansatt for en dag?!

Helt siden plutten kom til verden har jeg lurt fælt på hvordan det er å jobbe i barnehage, om jeg ville klart tempoet, hva man gjør i løpet av en dag, hvordan det er å ha styr på så mange barn og mye mer. Så derfor, Eivor og alle andre barnehageansatte der ute:

Jeg melder meg herved frivillig til å stille som barnehageansatt for en dag med alt det innebærer. Gi meg sjansen og jeg skal vise meg verdig. Tror jeg. Jeg synes det virker som et røddig svar på tiltale å gå rett til verks med å bygge en bro fremfor å brenne en ny en. Dessuten virker det som en spennende utfordring å steppe inn i en barnehage uten noen egentlige forkunnskaper annet enn to år som bleieskiftarbeider.

Barnehagen bør helst ligge i Vestfold, men jeg er åpen for det meste. Hvis du er en av dem som har hisset deg opp her inne, inviter meg inn da og vis meg at jeg har et feil inntrykk. Så, hva venter du på? La oss danse!

Se så hyggelig vi har det når fattern ikke egler på seg halve Norges befolkning

 

Jeg tar med kamera og penn, så lager jeg en bloggsak i etterkant om nøyaktig hvordan jeg opplevde å være barnehageansatt for en dag. Det tror jeg kan bli skikkelig ball! Jeg ønsker selvfølgelig ikke betalt for dette, men stiller med en hel dags gratis arbeidskraft. I tillegg tar jeg med et knippe gaver til barnehagen.

Send meg e-post på: [email protected] eller legg igjen et spor i kommentarefeltet, så tar vi det derfra.

Så… tar du utfordringen?

 

/ lik hvis du liker og del gjerne med venner som jobber i barnehage. Æ glær mæ!

Les også:
Gravid, oppblåst og full av promp 

* Følg Pappahjerte på Facebook *

99 kommentarer
    1. hmm.. de som syns du er nedlatende er jo nedlatende selv! De sitter jo og baksnakker deg til hverandre på et forum! Må bare riste på hodet… Stå på du Pappahjerte, og ikke bry deg så mye om de 🙂

    2. Å du er fantastisk 😛
      tenk om alle kunne hatt din positive innstilling.
      (barnehagetante er desidert et koseord 🙂 )
      med hilsen fra ei som studerer det som het førskolelærer, men som nå heter barnehagelærer og gleder seg til å kalle seg selv for barnehagetante

    3. Hahahaha! Jeg er selv BARNEHAGETANTE og skjønnere vel ikke helt hva de tok seg nær av?! Jøsses.. da har man lite å ta seg til! Stå på du, kjære “pappahjerte”! Du er knall 😀

    4. Huff, kjenner jeg er glad for at jeg ikke er deg nå :S
      Helt ærlig skjønner jeg ikke helt oppstyret.
      Altså jeg setter de som jobber i barnehagen til sønnen min utrolig høyt, og syntes de er utrolig dyktige ! Jeg omtaler de med navn når de er der, eller når jeg snakker med gullungen. Men hvis jeg snakker med noen som ikke vet hvem de er, så hender det at jeg kaller de for barnehage tanter. Ikke fordi jeg ikke respekterer den jobben de gjør , men fordi det er en gammel vane, og hvis jeg nevner navnet deres vil ikke de jeg snakker med skjønne noe. Ei heller vet jeg hvilken utdannelse de har. Jeg selv er utdannet som omsorgsarbeider. Men jeg KLIKKER da ikke hvis noen eldre kaller meg søster eller pleier. Kjært barn har mange navn tenker jeg. Å syntes du er blitt unødvendig naglet til veggen. Uansett skal de være glad for innlegget ditt, fordi nå er jo dette blitt et kjempe tema ! så er det en måte å få “avlivet” barnehagetante navnet på så er det jo denne. At halve Norge viser at de ikke setter pris på det. Så egentlig burde de takke deg 😛 å snauklipte lesber, unødvendig helt klart. Men altså det er helt klart at det var en spøk. Man må ikke ta alt i verste mening hele tiden !

    5. Stå på pappahjerte <3 Flirer alltid av blogginnleggene og humoren din. Mannen lurer støtt på hva jeg ler av og jeg gleder meg til han kan lese innleggene dine selv (han er engelsk). Jeg har selv akkurat begynt å jobbe i barnehage og jeg syns det bare er koselig å bli kalt barnehagetante jeg, minner meg om barndommen min liksom.
      Ha en kjempekveld og gi katta i alle haterne!!!!

    6. Høres morsomt ut! Så lenge du insisterer på å bli kalt barnehageonkel 😉
      Nei, nå har vel denne debatten blitt mjølka nok?? (Skjønner fortsatt ikke helt hvorfor det er en debatt)
      Stå på pappahjerte, vi heier på deg!!

    7. Hei, jeg jobber i bhg og er da mann… Jeg kunne vært ærlig i forhold til hvordan det egentlig er å jobbe i bhg. Men det blir mye som da kommer frem i lyset 😉
      Klart det er irriterende til tider og bare jobbe sammen med kvinner, vi er veldig forskjellig (kvinner/menn altså) det kommer vi ikke bort fra.
      Hva er det viktigste med jobben vår? Hvordan går vi frem?
      Er mange spm jeg kan stille, men det blir bare store diskusjoner av det…
      Har jobbet i 11 år i bhg, jeg har vært på mange kurs og foredrag. Jeg har vært i debatter. Alt kommer til samme konklusjon og det er at det er STORE ord…
      Trekk bhg tankene ned og mot barna, ikke bare en fin nettside! Det er ikke så vanskelig og jobbe med barn, men en må virkelig bry seg om barna, gi dem det de trenger!!!!!!!! Alt for mange voksne i bhg er bare der for tilstedeværelsen for å sette det litt på spissen 😉
      Vil ikke starte en debatt, men vil bare spørre. Hvis det jeg skriver her nå er fakta. Er det da kanskje noen tanter igjen i bhg?? 😉 ha en fin kveld videre! 🙂

    8. Skjønner ikke oppstyret, men er nok av folk som tar deg i mot vil jeg tro. Kan du ikke stille deg frivillig til andre yrker og, f.eks sykepleier? Trenger ikke å si noe stygt o forkant, men gjerne blogge om det i etterkant så folk kanskje får en forståelse for hvorfor sykepleiere “klager”. Og det samme med læreryrket. Med så mange lesere kunne du nok lært ett og annet til befolkningen. 🙂

    9. Jeg har fulgt med på det her, og jeg skjønner virkelig ikke hvorfor barnehageansatte henger seg opp i dette. Da jeg gikk i barnehagen kalte jeg de ansatte for tante. Også var det en onkel. Eksen min jobbet i barnehage, han ble kalt onkel og kalte sine kollegaer for tanter. Uten at han fikk rumpa full av pepper.
      Selv er jeg utdannet revisor. Folk kaller yrket mitt kjedelig, de kaller revisorer for regelryttere. Tar jeg meg nær av det da? Langt derifra, jeg er en sprudlende og oppegående person. Derfor tar jeg meg ikke nær av at utenforstående tror jeg er kjedelig basert på yrket – det er jo ikke sant! Så de som jobber i barnehage bør kanskje gå og se seg i speilet, og spørre seg hvorfor de tar det så ille opp.
      Problemet er ikke deg Pappahjerte, det er alle de forbanna dårlige selvtillitene som er ute og går, ønsket om at vi ikke er middelmådige, men viktige mennesker. Og her slår det helt feil. Om vi bare kunne være litt stolte av å være “kjedelige” som i mitt tilfelle, og koselige “tanter.”
      Man skal bli ganske gammel før man lar seg underholde i stedet for å bli sjokkert. Men i denne debatten blir jeg sjokkert over tantene. Jeg må helt ærlig si at jeg synes de bringer skam over yrket sitt når de reagerer som de gjør.

    10. Jeg har ikke vært med i denne diskusjonen, men liker ikke å bli kalt barnehagetante. Lager ingen krig ut av det og skjønner ikke helt hvordan dette hysteriet har oppstått… men jeg mener at 1 dag ikke er nok å jobbe hvis du skal se at det ikke er barnehage”tanter”. En barnehageansatt gjør mer enn å smøre brødskiver, skifte bleie og leke i sandkassa (noe de aller fleste som ikke har peiling på barnehagearbeid tror dessverre) En dag går unna som bare det, og for å nevene noe er det oppgaver og ting som det pedagogiske ansvaret, matlagning for hele barnegrupper på 28-40 barn, HMS, internkontrolll, foreldrekontakt, foreldresamtaler, møter, stell, avdelingsmøter, sykefravær, vikarer, månedsplaner og mye mer.
      Jeg håper du får plass i en barnehage, du skulle gjerne få jobbet hos oss, men vi er for langt unna Vestfold. Ønsker deg masse lykke til!

    11. Jeg jobber i barnehage og skal studere barnehagelærer til høsten. Kan ikke si jeg tar meg så veldig nær av dine innlegg. Ta det med et klype salt, alt som skrives skal ikke taes helt seriøst. Du er en “humorblogg” og da er det meste det du skriver humor. Synd at alle ikke skjønner dette.
      Du har denne barnehagetanten med på din side haha.

    12. Du blir bare bedre og bedre Peter! 👍 synst du takler dette helt fantastisk bra. Ikke minst, du er blitt en ekte blogger 😉 hysteri av et blogginnlegg, som river det norske folk i filler 😜 Det må alle gode bloggere ha på cv’n. 📇 Gleder meg til bhg oppholdet. Dette blir bra 👍 HEIA PAPPAHJERTE 👏

    13. Heiaheia barnehagetanter 🙂 vi har jaggu lite å klage på i dette landet når det blir oppstyr av dette. Jobbe selv som sykepleier å blitt kaldt søster .. So what? 🙂 nope, heng dåkk itj opp i bagatella. Livet e for kort te det:-) stå på ! Æ heie på dæ;-)

    14. Kan ikke fatte at det er så galt å bli kalt bhg tante… Har selv jobbet i bhg, og syns det var kjempe koselig at barna (og foreldrene) kalte meg for “tante”
      Som du tidligere har skrevet så bør man ta det som et kompliment, en tante er et familiemedlem ❤️

    15. Oioi, for et oppstyr!
      Jeg føler med deg… og ser heller ikke vinklingen at barnehagetante skal være et ord som rakker ned på noen eller ikke står i samsvar med den utdannelsen den enkelte måtte ha. “Heldigvis” hadde jeg lest noe om at dette begrepet er fy-fy før eldstemann begynte i bhg for snart 4 år siden, ellers hadde jeg fint kunnet bruke det selv. Og når jeg har stilt sønnen min spm om bhg og skal omtale de ansatte i flertall, var det lenge “barnehagetantene” som falt meg inn, men jeg tok meg i det og endte opp med “de voksne” istedet for. En gang svarte faktisk poden at “Men Hildegunn, hun er ikke voksen!” – hun var den yngste av de som jobbet på avdelingen 😀
      Det er trist at noen tar dette så ille opp, for vi som ikke helt har skjønt greia her har jo gode assosiasjoner med dette ordet.
      Og når feministene henger seg opp i “Rull inn puppen a”, kanskje de heller burde lese blogger som de liker enn å bruke tid og krefter på å mislike noe de frivillig har gått inn på…? Jeg mener, hvis de har lest bloggen din tidligere burde de ikke være overrasket over skrivemåte, uttrykk, fantastiske beskrivelser og alt det andre du er så dyktig på, og som gjør bloggen din så bra! Stående applaus herfra 😀

    16. Hei. Får ta turen til Lilehammer;) Jeg mener at barnehahetante/barnehage onkel blir feil å bruke i dagens samfunn. Vi jobber hardt for å øke yrkets status og kompetanae har blitt mye viktigere. Jeg selv er pedagogisk leder og vil kalles for det, førskolelærer eller barnehagelærer. Synes barnehagetante/onkel er et negativt ord som krenker yrkets status. Mange i barnehage har en lederutdanning, og ofte tilleggsutdanning. Hva om f.eks. lærere i skolen skulle blitt kalt for skoletanter/onkler? Det hadde blitt litt av et show;)

    17. Vell…hvis du tar med kamera og papir og virkelig tror at du får tid til det, så tar du feil. Med mindre du bruker pausen din til det… Men supert at du tar initiativet, og vinkler debatten mot å heller få et innblikk i hva barnehagen faktisk gjør. Det vil nok være positivt for pluttens opphold i barnehagen også 🙂 Og bare for å ha det sagt, så synes jeg debatten har vokst så til de grader ut av bollen! Men det er vel baksiden ved å være toppblogger? Alle som har meninger vil dele dem :p

    18. Line: Hei Line, tusen takk for dette 🙂 Det er mange som er litt forvirret rundt tantebegrepet, meg inklduert, så det greieste er bare å respektere de ansattes ønske og kaste begrepet på dør 🙂 Så er vi ferri ferri med den saken liksom.

      Men du, jeg legger alltid veldig merke til når tekstene mine deles og eksponeres til lesere som aldri har vært inne på bloggen min før, for nye lesere leser konsekvent ALLTID bloggen så utrolig mye mer seriøst enn jeg egentlig hadde tenkt det og humoren kommer alltid til kort med disse leserne. Gamle travere her inne vet å lese tekstene med en stor klype salt og derfor tenker jeg at jeg kan tillate meg å skrive så sleivete jeg bare vil og spøke med alt, men så blir teksten delt av Nettavisen eller på en facebookgruppe et sted og da er vi i gang 😉 Så jeg skal ikke klandre nye lesere for å ikke helt forstå greia, det tar vel litt tid å bli kjent med formatet, som med alle andre ting 🙂

      Men nå skal jeg i hvert fall rulle inn puppen for i kveld og hooke opp med Bill Bryson på sengekanten 🙂

      /natti

    19. Hanne: Haha, jeg tenkte på det faktisk! Kommer vel ikke til å få tid til annet enn en rask selfie på do! 😀 Men det blir spennende, så jeg krysser fingrene for at noen slår til. Ser det allerede har kommet noen invitasjoner på facebook og her på bloggen, så dette ser lovende ut! 😀

    20. Knut Erland: Etter et par hundre kommentarer og halvannen time med Eivor på tråden, så har jeg mye mer forståelse for det nå enn tidligere 🙂 Selv om det høres fint ut i mitt hode, så går jeg for å respektere deres ønske om å ikke bruke det. Men øy, kan du gjøre meg en tjeneste tilbake. Skjermbilde! Si skjermbilde, aldri aldri skjermdump. Verste ordet jeg vet om 😀 haha!
      /haifai

    21. Kristine: Hvis du hadde lest noen av de andre innleggene på min blogg så hadde du forhåpentligvis ment noe annet enn at jeg (og andre i bhg) bringer skam over yrket:/

    22. Kjære pappahjerte!
      Jeg er den Line som skrev at hun elsket deg for noen innlegg siden, og jeg vil bare minne deg på at det gjør jeg fortsatt, til tross for at du har fått halve Norge på nakken!;D Skulle virkelig ønske folk kunne puste og tenke litt før de hamrer løs på tastaturet og spyr ut eder og galle, for da hadde ikke dette blitt noen sak i det hele tatt. De fleste av oss ville med stor sannsynlighet fortsatt å bruke ordet “barnehagetante” med assosiasjon til trygghet og hygge, og ikke til frykten for å bli lynsjet, om ordet skulle glippe ut av oss.
      Ville bare si; heia deg! Takk for morsomme innlegg, du lyser opp hverdagen for en student på vei inn i eksamensperioden! SKRIV DEN BOKA NÅ DA, så slipper jeg å lese pensum:))
      Natta!

    23. Du morsomme fyr! 😊 Digger virkelig bloggen din! Du skriver så utrolig levende, ler så jeg griner iblant!
      Barnehagetante diskusjonen har virkelig tatt av gitt! Haha! Festlig 😜
      For meg har du gitt ordet barnehagetante en helt ny & fantastisk betydning! Har jobba i barnehage i 13 år, og blitt kalt tante maaange ganger. Har jo tenkt at “oooofff, tante du lissom! Er jeg 100 år eller?!” Men så kommer du da vett, med dine herlige skriblerier og snur hele den litt enspora tankegangen på hue! Tusentusentakk! Hvor koselig er det ikke å bli sammenlignet med ei tante? Her snakker vi familie jo! Trygghet,kjærlighet og den innerste sirkel! (jaffal nest innerst!) Så alle dere selvhøytidelige folk der ute : SNAVLA!
      TAKK for at du gav ordet barnehagetante positive vibber! Lykke ❤

    24. Hei Peter!
      Må bare si med en gang at jeg digger bloggen din, og det har jeg gjort siden jeg fant den.. Begynner å bli en stund siden.. Og leser alltid alle innleggene dine! Men… må bli et men her.. Gadd ikke lese dette, for jeg begynner rett og slett å bli lei av at alle maser om “barnehagetante”-innlegget ditt. Guri land. Hvor skal grensa gå med all masinga? Deler din mening om at barnehagetante er et koselig ord, og kan virkelig ikke forstå hvorfor folk synes det er stygt. For min del, som er tante selv. Og elsker å være det,så tenker jeg nesten litt sånn “ey, ikke kall de barnehageansatte barnehagetante.. det er jo JEG som er tanta.. de er jo ikke i familie med ungen en gang!!” – men driter jeg i det? Ja, for jeg synes det er et koselig ord og heller et pluss til de som jobber i barnehage.. Men men! Folk får ha sine syn på tingene. Heldigvis deler jeg som oftest ditt syn (ser på det som det rette,hoho)
      Stå på Peter! Digger å lese ordene dine, og om det blir en bok en dag skal jeg absolutt kjøpe den:)
      Heidå:D

    25. Marialven: Tusen takk for det Marialven 🙂 Hyggelig å høre at det har kommet noe godt ut av dette også, for meningen var aldri å snakke nedsettende om barnehageansatte som yrke 🙂 Må si jeg gleder meg til praksisplassen, tror det kan bli en knallfin dag. Men nåde de barna som kaller meg onkel 😛

      Tusen takk for fine ord, gode vibber liker vi så sent på kvelden! 🙂
      /Haifai

    26. Line M: Hællæ! 😀 Tusen takk for det. Skulle gjerne sagt at jeg elsker deg tilbake, men da tror jeg kjerringa blir gærn 😉 Så får heller si takk for støtten og JADA MASA, jeg skriver så blekket spruter og svetten siler, så får vi se om det blir noe da 😉

      /haaaai fai!

    27. Knut Erland: Haha, ok det var enda godt. Når folk skal ta en “print screen” av bildet på skjermen så sier mange skjermdump og det får jeg litt brekninger av 😉

    28. Linusen: Halloisen! Skjønner at denne debatten kan bli litt mye for folk, så la meg raskt oppsummere innlegget for deg: Debatten er nå lagt død fra min side og jeg har nå sendt ut en invitasjon til alle landets barnehager til å ta meg inn som ansatt på praksis for en dag 😀
      Håper med det å ende diskusjonen og bygge bro til et nytt kapittel 🙂

      Og tusen takk for at du henger med på bloggen gjennom tykt og tynt. Mye tynt egentlig, haha! 😀
      /haaaifai!

    29. Wihu, der var innlegget som du lovte tidligere i dag ute gitt 😀 Håper virkelig en barnehage tar deg i mot, for det hadde vært veldig spennende å lese i ettertid! Jeg krysser fingrene for det!

    30. Jeg studerer første år som barnehagelærer, og jeg må si at jeg synes barnehagetante er et utrolig koselig ord. Man skal jo være rundt barna nesten hver dag, og da synes jeg en “familietittel” passer bra.
      Jeg skjønner også at noen ikke liker å bli kalt barnehagetante da det kan gi et inntrykk av at man har et avslappende arbeid uten problemer og stress. Og det jeg har fått inntrykk av fra både lærere, media og praksis er at å være barnehagelærer er en evig kamp mot politikerne om penger og støtte, og at det i tillegg fortsatt har en veldig lav status i samfunnet til tross for at man trenger utdannelse for å bli pedagog og at det er en jobb med enormt ansvar. Både for barna, men også for foreldrene.
      Jeg gru-gleder meg til å bli ferdig utdannet. Jeg gruer meg til å ta opp kampene for mer tid med barn og mindre tid på møter/dokumentering, penger og støtte. Jeg gruer meg til møter med barnevern og de vanskelige spørsmålene. Jeg gleder meg derimot til å jobbe med barna. Være rundt dem og hjelpe dem videre. Jeg gleder meg til å være en som barna stoler på og føler seg trygg rundt. Jeg gleder meg til å bli en barnehagetante.
      Jeg vil også nevne en siste ting; De aller fleste kan være “barnehagetante” for en dag. Da har du støtte fra de voksne som allerede kjenner barna. Det er ikke så krevende. Det er først når du kjenner barna og foreldrene, og de kjenner deg det kan bli en utfordring. Det er da man må ta stilling til vanskelige spørsmål. Det er da man må ta ansvar. Og det er da faglig kompetanse kommer inn i bildet.

    31. Det holder ikke med EN dag. Prøv en uke, så kan du avgjøre hvordan det er å jobbe i barnehage 🙂 Det er en utmattende jobb. Anbefaler å jobbe på avdeling med barn fra 1-6 år, DA skal du fort se at det er krevende haha. Lykke til hvis det blir aktuelt 🙂

    32. Latterlig hvordan de kan lage så big deal av ett ord som er plasert i norsk folkemunne i en årrekke!
      Lykke til i barnehage!
      Hilsen kommende barnehagetante!!

    33. Huh… trodde utrykket barnehagetante var et vanlig utrykk jeg. De ble da kaldt det når jeg gikk i barnehagen. Nå begynner riktignok det å bli noen år siden må jeg vel innse men allikevel… Enkelte greier jo å hisse seg opp for det minste også da. Ting som skrives/sies tas helt ut av sammenheng og de biter fast i en liten detalj de er uenige i og lager gigantiske saker ut av ingenting… Ta det som et kompliment…Du er tydeligvis langt mer interessant for dem enn deres egne liv er!

    34. Heilt fantastisk at folk e så hårsår! Barnehagetante e ætter mi meining et varmt uttrykk. Stå på! Du e så fantastisk artig – og løkke tell som barnehagetante 😉

    35. hehe… nok en gang sitter undertegnede å lurer på om folk har lest “denne saken” fra starten av før de snakker om barnehagetante/onkel begrepet.. Jeg kommenterte også på Eivor sin side om dette..og her er hva jeg -som fast leser av en excellent humorblogg- har fått sneket inn i mitt litt hockeypuckskadede hode:
      Pappahjerte snakket om barnehagetante i et opprinnelig innlegg… Det innlegget medførte middels med reaksjoner egentlig…men det var oppfølgingsinnlegget der pappahjerte prøvde seg på endel spøker -som faktisk er fryktelig vanskelig skriftlig fordi vi alle leser på forskjellige måter.. Tenk selv du som leser dette…Har du noengang fått en sms og blitt sittende sur og grinete… og så kommer en oppfølging en stund etterpå som oppklarer den første sms’n og så sitter du der å gremmes over din egen idioti?- som da medførte rennet av kommentarer og harme og ildsprutende kommentarer i flere mediaer..
      Min mening.. “tante” (for det var ingen onkler da jeg gikk i bhg) ble brukt fordi det var trygt og godt å ha en person som det i bhg.. “tante” ble sett på som selveste trygghetspersonen utenfor hjemmet..og slettes ikke som noe negativt..
      At noen er “tantete” og at det har blitt et særs negativt uttrykk…vel det kan man ta opp med NRK og de som lagde Onkel Blå og tante Brun og gjengen..
      Så… det var min oppfatning.. Feil? Papsheart? Eivor?

    36. Geriatriks: Dette. Stemmer. Alt dette. Problemet er nok både at jeg med min meget lettbeinte skrivestil til tider kan egle på meg en gråstein, hvis gråsteinen aldri har vært innom bloggen min og i tillegg har en litt grå dag (ba dum tss).

      At noe er tantete står jo forsåvidt ikke i stil til flere års utdannelse og den ser jeg jo, jeg var bare ikke klar over den betente holdningen. Og det var DET jeg ønsket å uttrykke og det var der vi startet. Så spant det hele ut av kontroll fordi jeg med mitt fargefulle, uformelle språk pirket rett inn i et vepsebol av følelser. Jeg snakket lenge med Eivor på telefonen om akkurat dette med barnehageansattes situasjon og fikk da en bedre forestilling av hvor alle disse surmaga følelsene kom fra, men holder fortsatt på at mange reaksjoner ikke sto i stil til mine tekster, dersom man hadde lest dem da.

      Og der er vi over på siste punkt: Hvordan man leser en tekst. Ingen har sagt det bedre og kan vel egentlig noen gang si det bedre enn Arj Barker. Sjekk ut dette fantastiske klippet og spol gjerne frem til 1 min 35 sek hvis du ikke ønsker å høre den første biten om Michael Phellps og pot 😉
      https://www.youtube.com/watch?v=H-WU0pV2AXE

      Enjoy 🙂
      Og tusen takk for kommentaren, din pøkk

    37. Sykepleier Ann: Haha, det er jo en kjempeidé! 😀 La oss se hvordan en dag i barnehagen går først, så ser vi det an, Ann 😛 Men stiller du med sykehus, så stiller jeg med penn og kamera 😉
      /Pete

    38. LinnHaug: Halloisen! Takk for det 🙂 Nå har jeg fått noen henvendelser som ligger i nærmiljøet, så satser på å suse dit, men hvis det ikke blir noen deal der, så tar jeg gjerne turen til Buskerud 😀

      Fasan heller, jeg burde jo gjort dette til en slags norgesturné for å vise flere av Norges mange barnehager. Har fått mange henvendelser og det kunne jo vært en knallfin idé. Vel vel, det er notert 😉 La oss starte med én og se hvordan det går 😀

      /Goood helg!

    39. Dessverre vil det alltid finnes de som lager større problemer ut av noe andre ville oversett.
      Det hjelper ikke på situasjonen at yrker innen omsorg er overfylt av østrogen. Vi har blant annet kampen mellom sykepleiere og hjelpepleiere ved siden av “tantedebatten”.
      Vi har det jaggu GODT i Norge, i stedet for å bekymre oss om det alle andre i verden sliter med, fokuserer vi hellere på ordbruk, pels/fjærindustri og at ikke alle får utbetalt 500′ i året og hvor urettferdig det er.
      God hælj!

    40. Her må jeg bare kommentere.
      Jeg har lest mangt et blogginnlegg de siste årene, sett mye rart bli skrevet. Men dette tror jeg må være et av de beste blogginnlegg jeg noengang har lest.
      Jeg har til min frustrasjon lagt merke til at det å komme med en genuin beklagelse, en unnskyldning, sitter veldig langt inne hos mange. Og flere bloggere har tidligere forsøkt seg på en beklagelse, som i stedet ender opp med en “beklager HVIS du ble såret av det jeg skrev.”
      Dette var noe annet! Du legger deg flat du, og beklager. Beklager det du SA. Ikke at noen ble lei seg. Du innser at det var dumt. Og ved det fremstår du for meg, som en veldig sympatisk og empatisk person.
      (Hva diskusjonen angår, så er jeg enig med deg. Barnehagetante er et koseord i mine ører, men jeg skal selvfølgelig være bevisst at det kan være sårende for noen.. )
      Tusen takk for å skrive min absolutte favorittblogg og gi meg mye latter i hverdagen (som trengs i det man nå leser til avsluttende eksamen etter seks års studier).
      En riktig god helg.
      Æ digge dæ!

    41. Hei:)
      Vil bare si at min samboer og jeg følger deg på alle innlegg og dette er dagens høydepunkt når du legger ut noe nytt:). Vi venter vårt første barn og liker alt du tar opp i forhold til det:). Jeg skulle gjerne hatt deg som barnehage onkel den gangen jeg gikk i barnehage:p. Stå på, vi fortsetter å lese alt du skriver. Vurderte selv å begynne å blogge men har foreløpig droppet det pga alt for mange meninger….hihi

    42. Hahahahaha, pappahjerte -jeg synes du har en KONGE måte å gripe an saken på. No offence til Kongen med stor K altså, han må ikke tro at jeg på noen måte undervurderer jobben hans… (Puh, nå blir vel ingen sinte…??). JAAA til pappahjerte reiser rundt og prøver forskjellige yrker;-) Spøk til side; pliiis fortsett med ditt humoristiske skråblikk på et hverdagsliv de fleste kjenner seg igjen i, tror flertallet av oss ser humoren i det og ikke tar alt bokstavelig og i verste mening… Gooo hælj!

    43. Syns hele denne diskusjonen har vært humor fra A til Å! Det har vært fantastisk morsomt å lese kommentarer fra barnehagetantene, unnskyld barnehage-pedagogene om all utdanningen de har osv. Hvorfor forklare seg, unnskylde og lage uro ? hvorfor ikke ta det for det det var; humor. Alle vet at de er viktige,dog, jeg personlig ville heller vært i skolen hvis jeg først måtte tatt en utdannelse som er over noen år.

    44. Jeg syntes synd på alle barnehagetantene som føler seg støtt av å kalles tante..!! Har aldri vært i mine tanker at det har vært en sårt tema, men tydeligvis, her har du virkelig truffet spikeren på hode altså. Trist, er det! Og jeg har fornærmet mange i min tid nå skjønner jeg med å bruke tante. Digger at du er ærlig, og jeg elsker bloggen din. Stå på pappahjerte…..<3

    45. Tini fra barnehagen jeg gikk i – er å blir min barnehagetante til evig tid. Mer fantastisk person fantes ikke. Jeg ville heller tatt det personlig motsatt.

    46. Må bare si at du har en fantastisk blogg,digger humoren din i hverdagen,ler alltid av innleggene dine,man kjenner seg igjen:))

    47. Hei! Har tvillingutter på snart 17, hvis du vil kan vi ta en prat om tenåringhormoner og pms SAMTIDIG! Du er flott “Pappahjerte”! Leser din blogg til øyet blir vått (og bittelitt rødvinsmarinert) God helg til mamma, pappa og Plutten(som vi er aå glade i)

    48. Først vil jeg bare si :.skjermdump!!
      For det andre, tror mange av de som tar seg nær av bhg.tante er litt nyligere utdannede. Jeg er selv 30 år og min generasjon og de litt yngre er nok vant med bhg.tante.Men på et punkt ble det vel så viktig å bli anerkjent for den skolegangen man har tatt og at man ikke er noens tante i bhg.
      Selv er jeg utdannet handelskanditat… Dvs at jeg har en bachelorgrad i varehandelsledelse fra bi som igjen gir denne forklaringen når folk spør “jeg har 300tusen i gjeld for å jobbe i butikk”. Slå den du!!

    49. Maria: Haha, ska gi ræ skjermdump jeg.. hehe

      Selv dro jeg på meg rundt 400 000 i studielån for en bachelorgrad fra BI som gikk over x antall år takket være et eksilår på blindern, utenlandstur til Japan etc. De pengene… hvor ble de av? BI-kjelleren kanskje? 😉

    50. Anonym: Ouch, det hørtes ikke så greit ut, haha! Tenåringer altså, for en herlig alder. Plutselig vet man liksom ALT 😉

      Og tusen takk for fine ord, veldig hyggelig å høre! 🙂 Stemmer for flere rødvinsmarienert kommentarer 😉

    51. Lene: Tusen hjertelig takk for det, Lene! Hehe, ja det var virkelig heltreff på den spikeren gitt, ramlet liksom med rumpa først inn i et bjørnehi 😀

    52. Bente: Tusen tusen takk, nok en gang Bente 😀 Jeg har jo hvitt år i år og kan derfor ikke oppfordre til alkoholinntak, men hadde det ikke vært for det, skulle jeg sendt deg ukens champagne 😀 😀
      /Høy fem!

    53. cecilie: HVA?! Det har jeg ikke hørt noe om. Jøssssss, det hadde vært utrolig morsomt, så her må jeg inn og sjekke sendinga deres merker jeg. Hvis det lar seg gjøre da. Hmm, håper det var noe hyggelig da og ikke bare skitsnakk 😛

    54. Merethe: Hei Merethe! Tusen hjertelig takk for det! 😀 Så utrolig hyggelig å høre og håper alt står bra til med de vordende foreldrene. Bare å stålsette seg og glede seg masstivt, store endringer er på vei. En følelsesoverflod som du ikke skulle tro var mulig. I hvert fall var det sånn for meg. Lykke til med resten av svangerskapet og husk at dere alltid kan sende meg en kommentar eller melding på fb om det er noe dere lurer på, så svarer jeg etter beste evne 🙂
      Goood helg!

    55. Studentmamma: Wow, her kan jeg ikke annet enn å reise meg fra stolen og klappe taktfast for en fantastisk hyggelig kommentar! Tusen hjertelig takk for det. Kommentarer som dette er absolutt det som er med på å drive bloggen og lysten til å blogge iherdig videre.

      Lykke til videre med lesingen! Husk at det bare er en kort periode igjen av studentlivet, det er nå du skal vise hva du er laget av og vise de 6 årene hva du har lært. La det stå til, spis pulverkaffen tørr om du må. Ta ut alt, så har du resten av livet til å surfe på godt investert tid frem mot siste eksamen nå.

      Lykke til! 🙂
      /Hai fai!

    56. På 1 dag skal du altså hvis eg har forstått deg rett; Finne ut hvorfor det ikke går an å kalle en barnehageansatt for tante ved å sette deg inn i en barnehageansatts hverdag?
      INGEN som er ansatt i en barnehage unasett skole/sosial bakgrunn fortjener å bli kalt for tante.
      På denne ene dagen skal du som pedagog med 3 årig høyere utdanning altså:
      1 Planlegge neste ukes pedagogiske aktiviteter ligge tilrette og organisere
      2 Observere, kartlegge + språkteste barn
      3 Holde avdelingsmøte,styre pedagogisk ledermøte,ha foreldresamtale, holde foreldremøte, holde ansvarsmøte med ulike instanser som barnehagen samarbeider tett med som PPT, helsestasjonen, barnevertnet og skole
      4 Ha veiledingsamtaler + drive med opplæring av personalet på avdelingen din (det er du som pedagogisk leder skal sikre at personalet på din avdeling har en faglig utvikling) ++ veiledning til foreldre
      5 Ha medarbeidersamtale + trivselsamtale med perosnalet på din avdeling
      6 Skrive ukeplan, måndesreferat + drive med årsplanarbeid
      7 Være tilstede for barna, gi dem trygghet,leke, gi omsorg og læring
      8 Du skal gå på kurs og holde deg faglig oppdatert for å så videreformilde dette til resten av de ansatte
      9 Alt du gjør av pedagogisk arbeid skal også dokumenteres og synliggjøres for foreldre, personalet og barna
      10 Du skal også være psykolog for både ansatte og forledre som trenger å få åpne seg
      Du vil få en hektisk dag 🙂 Lykke til!

    57. Er ikke så langt fra Larvik til Porsgrunn da, eplehagen barnehage hadde nok satt pris på å få besøk av deg! De er veldig glad for å ha menn i barnehagen, så selv bare for en dag hadde de nok likt det godt 😀

    58. Heisann! Utrolig hyggelig å høre 🙂 Er i prat med et par barnehager her i Larvik, men hvis det ikke går i boks så hører jeg fra meg. Skulle veldig gjerne besøkt mange flere barnehager og lagt ut på turné, men vi får starte med én og ta det derfra 🙂
      Hepp hepp

    59. Hei igjen! Rettskrivning er oppskrytt har jeg funnet ut, barnehagen jeg skulle frem til heter Nore barnehage, ikke bore… :p lykke til som barnehageonkel for en dag, gleder meg til å lese resultatet!

    60. Får nesten litt vondt av deg jeg. Så mye hat! Stå på videre og ikke finn fram munnkurven på grunn av dette 🙂

    61. Takk for besøket på bloggen min – ja jeg så denne debatten raste – og siden jeg er mann og har jobbet i barnehage relativt nylig kan jeg komme med mitt innspill. Jeg fikk inntrykk av at det var litt tabu å si tante eventuelt onkel. på mine 16 måneder hørt jeg bare én far si tante én gang. Jeg syntes det hørtes litt rart ut, og på lunsjrommet var det konsensus om at det var et uttrykk man ønsket seg bort fra. På en unrelated topic så kan jeg si at jeg så i relativt ny bok nå for noen timer siden en relativt kjent mann i 40-årene kalle en afrikaner med n-ordet – slik vi alle gjorde på 80-tallet. Så det er vel bare å innse at språket er i stadig utvikling og ikke alle klarer å henge med på alle endringene. Fint at du søker en positiv/sporty løsning på problemet og håper du “får deg jobb” i barnehage. En flott arbeidsplass selv om jeg tjener like mye nå i 80% stilling som jeg gjorde i barnehage i 100 % stilling. (PS om du får jobb i barnehage så blir det testing av dine grenser den første dagen, og de kommer til å tråkke langt over grensen, så du får kanskje et feil inntrykk. Dag 2 og 3 har de testet deg ut og blir lettere å ha med å gjøre – tenk: Hyeneflokk og du er ny i flokken 🙂 )

    62. Kjære Pappahjerte. Jeg har siden forrige uke en gang ivrig forsøkt å rulle inn puppen, uten nevneverdig suksess.For meg virker den ganske urullbar, og jeg klarer ikke å finne en konstruktiv måte å gjøre dette på! Jeg ber om at denne debatten droppes til fordel for et ordentlig innlegg med instruksjoner om mulige framgansmåter, festemetoder og illustrerende bilder. Eller, ved næmere ettertanke, la oss droppe bildene. Det ender bare med grining.
      Takk for en underholdende blogg! 😀

    63. Du pappahjerte, du pappahjerte! Nå er det pokker så dumt jeg ikke jobber i bhg lengre, hadde vært en utrolig opplevelse å få jobbet en dag med deg! (Ikke noe stygt ment!) Syns det er super tøft av deg å hive deg rundt med en slik utfordring, men en dag er da pice of cake! Sats på en uke!!! Alltid noen som trenger vikarer! Gleder meg til å lese om dine opplevelser i bhg! Verdagsglede med bloggen din;)

    64. En del av de ansatte i barnehagene har hengt seg opp i at ikke alle vet hvor mye de gjør i løpet av en dag og hva det innebærer å jobbe i barnehage. Vel…..vet de som jobber i barnehage hva alle andre jobber innebærer? Vet alle i Norges land hva en butikkansatt gjør hele dagen, eller en som jobber på kontor. Alle jobber har vel elementer ved seg som ikke alle andre kjenner til. Vi som har barn vet nok i de fleste tilfeller hva som skjer i løpet av dagen i en barnehage og hva de ansatte må kunne og hvilket ansvar de har. Tenk over hva dere kaller andre yrkesgrupper og hvordan holdninger og kunnskap dere har til andre, før dere forlanger at ALLE andre skal referere til dere med korrekt tittel. Pappahjerte skrev barnehagetante i en bisetning og på en humoristisk måte, en slags samlebetegnelse. Jeg har masse respekt for de som jobber i barnehage og tar seg av våre små håpefulle og gjør de klare for resten av livet, men jeg forventer også samme respekt tilbake – til både mine medmennesker og meg.

    65. Det er alltid noen som skal krangle og lage kvalm, jeg synes du tar det veldig veldig bra! :)) og jeg (i likhet med den andre halvparten av norges befolkning) – digger bloggen din!

    66. Jøsses! Mye drit skal man tåle!
      Jeg jobber jo også i barnehage som du vet,og jeg elsker det!!!
      OG jeg blir kalt for Tante Live av alle barna i bhg!
      -Hva er egentlig koseligere enn det ???? Ikke vet jeg altså! <3
      Ha en finfin dag Pappahjertet 😉

    67. PS, får fortsatt ikke mail om du svarer på kommentaren eller ikke… Men da kommer jeg jo oftere innom og sjekker og da 😉
      Er det noen her som får svar per mail ? Evt hvordan får dere det til? 😀

    68. Hei 🙂 Som jeg har forstått så har du lagt denne diskusjonen død, men jeg vil råde deg til å gå inn på siden http://www.fylkesmannen.no/telemark. Der finner du under nyheter ” barnehagelærere fortjener høyere status” Kanskje raporten kan være et fasit svar på hvorfor mange føler at du tråkket i ” salaten ” God lesning 🙂

    69. Jeg har jobbet en del år i bhg, og har et delt forhold til tante-begrepet. På den ene siden så forstår jeg veldig godt at begrepet kan være ment som et hyggelig uttrykk for takknemlighet, tilknytting og glede for meg og andre i barnehagen. På den andre siden, så vil jeg gjerne at yrket mitt skal vise seg som en profesjonell virksomhet, som også er konkurransedyktig på lønn. Det er vel strengt talt ikke til å stikke under en stol at kvinnedominerte yrker ikke har samme lønnsforhold som mannsdominerte. Dette er en av de ting FN’s likestillingskomisjon (trooor jeg det het) faktisk gir Norge refs for. Vi er for dårlige på å likestille utdannings grad i manns- og kvinnedominerte yrker. Se spesielt sykepleiere og deres vansker for å fylle hele stillinger.
      Gjennom mange år har jeg møtt foreldre som har vært både har satt pris på meg, men også behandlet meg med så lite respekt at det har vært direkte ubehagelig å være på jobb. Jeg kjenner assistenter som gruer seg til enkeltbarn skal hentes, siden det oppleves så urett den måten foreldre snakker med dem på. Oppegående, hyggelige og høflige assistenter, som ikke har gjort noe for å trø foreldrene på føttene. Og det er da jeg lurer litt på om tante-begrepet henger igjen, at bhg betraktes som en gjeng tanter uten yrkes stolthet. Men så vet jeg også at noen mennesker bare ikke eier respekt for andre og har den oppfatning at andre er til for å tråkkes ned…
      Vi er privilegert til å ta vare på det viktigste i samfunnet og i foreldres liv.
      Vi skal bidra til gi barna en god hverdag, til å skape trivsel, glede og tilknytting.
      I mange tilfeller fyller vi ut for dårlige relasjoner i hjemmet, barn som har tilknyttningsvansker eller lever i utsatte livssituasjoner, slik som rusmisbruk, sykdom og dødsfall.
      Vi har plikt til å melde fra til barnevernet dersom vi er bekymret for barns livssituasjon.
      Vi melder fra til instanser dersom vi er bekymret for barnets utvikling.
      Vi utarbeider pedagogiske planer for å sikre at barn skal få et best mulig utgangspunkt før skolestart…
      Og så mye mye mer!
      Det jeg prøver å si er at jeg (og så mange andre barnehageansatte) tar jobben min veldig seriøst! Lever og ånder for den! Jeg legger ned mer tid enn de fire timene ubundet arbeid jeg er lønnet for, slik at dagene til barna skal være best mulig! Et lite ønske til gjengjeld er at samfunnet verdsetter det jeg gjør også! Jeg sier ikke at de som kaller meg tante IKKE gjør det – jeg skjønner godt at hjertet ditt Pappahjerte, og mange andres, ikke ligger der! Jeg vet at hensikter sjeldent er vonde, men at det finnes så mye godhet i mennesker rundt meg! Derfor blir jeg ikke arg eller frustrert om noen kaller meg tante, men jeg liker det best når barn og voksne/foreldre bruker navnet mitt!
      Jeg kjenner jeg blir frustrert når for eksempel mine barndomsvenner omtaler jobben min som bare “hyggelig”, jeg passer bare barn. Er jo bare å kose! At det ikke skulle være behov for utdanning for å gjøre min jobb! Jeg tror det er disse utsagnene og holdningene vi barnehageansatte egentlig vil ha bukt med, men så blir tante-begrepet et håndfast kamprop.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg