Takk for alt, barnehagetante

Det er søndag og på høy tid å stikke pinnen inn i vepsebolet og bli ferdig med denne debatten en gang for alle.

 

Blogging er rart det. Her kan man skrive de flotteste tekster og tro man skal få ny norgesrekord i likes, men så glir innlegget like taust forbi som en fjert på havet. Men sier man en liten glose eller to om holdningen til norske barnehagetanter… Hold deg fast Johnny-Bob, her kommer stormen!

I skrivende stund teller vi 323 kommentarer og X antall e-poster, meldinger og kommentarer på facebook. Istedenfor å bruke de neste tre årene av mitt liv på å svare på en etter en, så samler jeg heller alt i en og samme pose. Svaret får du her:

Før denne helgen tenkte jeg at barnehagetante var et helt røddig uttrykk og en betegnelse som alle brukte. Det har rett og slett aldri falt meg inn å tenke på det som noe annet enn utelukkende trivelig og fint. Men så er jo jeg en mann av min tid. Mine assosiasjoner til ordet går tilbake til min egen barndom og den klassiske parktanten, de damene som fortsatt blir kalt Tante Tulla og den slags også privat.

Jeg har aldri pratet med noen om ordet fordi det rett og slett ikke ville falt meg inn. Det ville vært som at “håndverker” skulle være nedsettende. Noe det kanskje er, for alt jeg vet. Jeg har aldri vært en del av det universet der man diskuterer slikt. Jeg har aldri kjent tantebegrepet på kroppen slik barnehagefolket gjør. Og det innså jeg først denne helgen.

Det er utrolig å se hvor mange som dro denne debatten til et helt annet sted enn hva jeg hadde forventet. Det var aldri snakk om at jeg ikke kan lære meg navnet på de ansatte i barnehagen eller at jeg skal lære barna mine å omtale dem som barnehagetanter. Det var aldri snakk om at jeg tvilte på deres kompetanse eller anså dem som gamle tanter som bare kan lage grøt og har verdens enkleste jobb.

Det eneste jeg prøvde å si var at jeg synes det var merkverdig på grensa til skremmende og nesten idiotisk hvor fort man kan hisse seg opp for et utrykk som i mitt hode er ment som noe positivt. Og det står jeg for. Denne voldsomme aggresjonen noen viser rett fra startblokka synes jeg fortsatt virker upassende. For noen som påberoper seg mange års utdannelse innen pedagogikk, virker det som en dårlig innfallsvinkel å starte med sinne og aggresjon. Man trenger ingen voldsomt lang utdannelse for å påstå såpass. Men nok om det.

 

I løpet av helgen har jeg altså gått fra uvitende til belært. Jeg ser nå at det finnes veldig mange flere sider til denne saken enn jeg var klar over. Sider som på sett og vis kan rettferdiggjøre mye av aggresjonen. Det er kvinnekamp, det er mangel på anseelse, kompetanse utover grøtlaging, lønnskamp og mer attåt. Jeg skal ærlig innrømme at jeg synes det ble litt i overkant mye fokus på utdannelse, bachelorgrader, spesialpedagogikk meg i hue og akterspeilet, men det viser vel bare at folk er så til de grader engasjert og at det ligger mange tungtveiende grunner bak argumentene.

Det har også blitt sagt at barnehagelærer nyter liten respekt blant mange småbarnsforeldre som dumper av barna i barnehagen og behandler de ansatte som tjenere. Slik jeg forstår det, så får tantebegrepet mye av skylden for dette og har blitt en slags syndebukk for mange av grunnene som gjør at barnehageansatte føler seg diskriminert. Derfor vil mange ha seg frabedt å bli redusert til en tantetittel, som høres veldig forenklende og utdatert ut.

Selv om mange fortsatt mener at tantebegrepet er helt uproblematisk og synes hele saken er helt idiotisk, så er det også mange som tar dette veldig seriøst. Og det har jeg tenkt til å respektere.

For stikk i strid med hva mange har hevdet denne helgen, så er jeg ingen idiot. Hvis det betyr så mye for så mange, ja så får jeg vel bare innse at det ligger mer bak dette enn jeg kanskje aner og at tiden er moden for å oppdatere vokabularet. Av alle kommentarene som har kommet inn, er det fortsatt ingen som har argumentert veldig sterkt for å la tantebegrepet bli værende.

De aller fleste som taler for begrepet synes det er en hyggelig sak på lik linje med min oppfatning. Argumentene for å fjerne tantetittelen er derimot veldig fyldige, så da synes jeg bare vi gjør det. Selv om jeg ikke helt har latt meg overbevise av alle som har lekset opp hva de har studert de siste ørten årene, så synes jeg like fullt at det viser et engasjement og en innbitt ekthet som jeg akter å respektere. Det er uansett ikke akkurat dette som opptar meg mest her i verden, så hvorfor klore seg fast i en gammel vane bare på trass.

Jeg henter spaden og begraver barnehagetanta i hagen i kveld. Så fra i morgen av blir det: “Okei plutten, nå må pappa på jobb, så da kan du løpe bort til spesialpedagog innen psykologi tre års høyere utdannelse og mellomfag i lingvistikk, barns adferd og valgfag matte-lærer Tone”. (Haha, sorry klarte ikke å dy meg.)

Men er ikke det en god deal da? Dette er på ingen måte noen unnskyldning eller beklagelse, for i mitt hode er fortsatt barnehagetante et fint ord, men jeg er villig til å sette henne igjen i grøftekanten og fortsette livet uten.

 

Helt til slutt vil jeg bare få takke alle som har skrevet inn og deltatt i denne debatten på begge sider av saken. Blant annet Siri som har gått gjennom noen tøffe tak i helgen og du som delte linken på “Feministisk forum” på facebook. Der inne tenker jeg aksjekursen min ligger rekordlavt akkurat nå, så til uka skal jeg legge ut noen søte bilder av plutten for å veie opp. Det siste jeg trenger nå er en gjeng med snauklipte lesber på døra. (Haha, sorry. Igjen.)

Nå skal pappa logge av og slutte å provosere folk.

Ha en fortsatt knallfin søndag og god ny uke, folkens 🙂

P.S. Vi har planer om å få fikset litt på huset, så i morgen skal jeg ringe og ta en prat med en erfaren håndverker med fagbrev og mange års utdannelse. Eller som jeg liker å kalle det: luksuspolakk. (Humre humre)

 

/ high five for verdensfred


Les også:
Faen, så fort de lærer (det ene ordet som startet debatten)
Kjære barnehagetanter (innlegget som fikk igang bålet)

* Følg Pappahjerte på Facebook *

82 kommentarer
    1. “luksuspolakk” *fnis*
      Polen er forresten fantastisk. Og godt håndtverk er magisk!
      Min lillesøster er oppkalt etter min yndlingsbarnehagetante. Fra nå av er hun oppkalt etter min yndlingsbarnehageansatt… (?)

    2. Hei:)
      Jeg likte begge innleggene dine jeg, og det må sies at jeg er nok en av de som syns ordet “barnehagetante” assosieres med noe koselig og trygt. selv sier jeg ikke “tante” om noen av de ppedagogiske ansatte i barnehagen til min datter. Jeg kaller de med navn, for det er det man gjør det med folk som en overlater din mest dyrebare skatt. Jeg stoler på at disse menneskene passer på,og sørger for at min datter har det kjekt, lærer, og føler seg trygg den tiden hun tilbringer der. Og de gjør sitt beste, uavhengig av relevant erfaring og 70 år med pedagogiske studier.. jeg stoler på de, for jeg ser hvor godt min datter har det.
      Barnehagetante er IKKE negativt i mine øyne, heller nok litt gammeldags.. men nå er vi da i nyere tider, så kanskje vi må omstille oss vi og..oss “barnehagetantegenerasjoner”
      🙂

    3. HAHA for et supert innlegg ! tok meg i å le høyt for meg selv nå, virket en smule gal, men de gærne har det godt 😛
      Likte særlig denne : Okei plutten, nå må pappa på jobb, så da kan du løpe bort til spesialpedagog innen psykologi tre års høyere utdannelse og mellomfag i lingvistikk, barns adferd og valgfag matte-lærer Tone. Hehe må ha en aldri så liten pustepause før man må gå videre. hehe igjen . utrolig morsomt innlegg.

    4. Jeg la ut link til blogginnlegget om tanter på FB siden min. Ble kjempegod stemning der også…not… Jeg skjønte fort at dette IKKE var morsomt og som du sier, det stikker dypere enn vi trudde! Hjælp assa!!

    5. La oss snakke litt om DIN jobb/utdanning/tittel siden du synes det er artig. Nei forresten, hva skal man si om Tekstforfatter… Jeg har nesten aldri hørt det før.. Er det en wannabe-forfatter? En nesten-forfatter? En jeg-kom-ikke-inn-på-forfatterlinjen utdanning? Eller jeg-ville-egentlig-bli-journalist-men-kom-ikke-inn? En skriver? Mulig at disse yrkene ikke har så mye til felles når det kommer til stykket, men det har jo ikke en barnehage og tante å gjøre heller, men shit au, du bryr deg vel ikke noe om at noen skulle kalle deg noe annet enn det du er utdannet som -det er jo ikke så nøye med disse titlene. Det viktigste er å trives i jobben sin 🙂

    6. Jeg blir så utrolig glad når jeg leser dette.
      At du ikke legge deg paddeflat og unnskylder deg for noe du står for og mener.
      Lurer på om enkelte kvinner har det så dårlig med seg selv eller er sammen med en kvinnenedlatende mann, ellers kan jeg ikke fatte og begripe hvorfor man skal ta seg nær av et “kallenavn” som er så trygt og godt for de fleste barn.
      Blir flau over å være kvinne enkelte ganger. Noen er tydeligvis født med rødstrømper og høystakker.
      Jeg vil alltid kalle de i barnehagen for barnehagetante eller onkel.

    7. Haha, synes du takler dette hysteriet bra. Og enig med deg 🙂 Best å legge seg flat, og la førskolelærerpedagogene bestemme hva de vil kalles 🙂

    8. Disse titteldebattene kommer vi ikke utenom i statusopptatte Norge. Jeg skjønner at man ønsker å bli møtt med yrkesrespekt og at “barnehagetante” i visse foraer kan oppleves som respektløst, men så er det også forskjell på hva man kaller barnehageansatte foran barna sine og hva man kaller dem når man snakker med andre voksne. Visste du forresten at vaskehjelp/renholdsarbeider nå skal kalles “overflatetekniker”. Det høres ganske kult ut da, men om ti år er det sikker sykt nedlatende å kalle noen for det.

    9. Haha, jeg elsker blogger din! Super lesning, herlig underholdning!
      Kjenner at det var litt deilig å legge denne debatten død nå, tror ikke man kommer til en enighet. Det finnes tross alt viktigere ting her i verden. Som den lille herlige klumpen av lykke som mumler mamma i søvne.
      Ha en fortreffelig aften.

    10. Anonym: Hællæ anonym. Hvis du ikke har hørt om tekstforfatter før, så er du ikke veldig bereist i markedsføringens verden. Tekstforfatter er et nobelt yrke som ofte knyttes opp mot reklamebransjen og den slags. Det er gjerne oppdragsbasert og kan omfatte alt fra å skrive sanger til å jobbe i en markedsavdeling, men dette får du lese deg opp på selv. I mange kretser vil man kalle det en fisefin tittel, men bokstavonkel funker like bra. Selv har jeg aldri søkt på journalisthøyskolen og det ville aldri falt meg inn heller. Jeg gikk ett år på næringslivsjournalistikk, men det var ikke min kopp te. Så da vet du det 🙂

    11. siri: Jepp, bare å innse at det er nye tider. Nå som barnehagetanta er død, er det på høy tid å komme seg i gang med Snapchat. Er jo det alle de kule kidsa gjør nå til dags 😉

    12. Spela inga rolle ka en blir kalla i bhg, dei fleste jer samme jobben, å de e å passe ungane, å iverksette ulike aktiviteter .. Blir gjerne kalla for bhgtante ka tid som helst.. Bære elska å lese innlegga dine..😃

    13. Marit: Helt enig med det, Marit! Jeg savner å sove godt en hel natt uten å måtte frykte å våkne opp til 100 nye oppjagede kommentarer om barnehagetitler 😛 Føler vi dro dette fint i land og at forhåpentligvis mange har lært litt. Det har i hvert fall jeg 😉

      natti natt

    14. Jeg må bare si at jeg syntes alle de tre siste innleggene dine (også) var både velskrevet og bra. Etter å ha lest en god del (ikke alle, man nådde et metningspunkt underveis…) av kommentarene sammen med tidligere erfaringer, så sitter jeg igjen med et heeelt annet spørsmål, men det tror jeg ikke jeg tør å nevne her. Da hadde nok sirkuset vært i gang igjen!
      Gleder meg til flere flotte blogginnlegg fra deg! 🙂

    15. Sandra 25 år og gravid.: Takk for det, Sandra! Kan jo ikke flate ut helt for kritikken, men kanskje sette seg ned på gulvet i hvert fall 🙂

      Resten av tingene du tar opp får du skrive om på din egen blogg, jeg tar ikke sjansen. Klok av skade, haha!! 😀
      /goood aften

    16. Haha…jeg bor med en slik luksuspolakk. Han likte sin nå nye tittel veldig godt, så du er inne i varmen hos oss. Jeg tar ikke tak i noen spade og begraver barnehagetanten. Får snart en knubb selv, og gjett hva hans første ord skal bli?!

    17. Irene: Tusen takk for det, Irene! Og du, det spørsmålet ditt… Hva enn det måtte være… Skriv det ned på en lapp, pakk det inn i en liten boks
      …og sett fyr på boksen
      😀 😀

    18. Haha, det kan du være sikker på at jeg IKKE kommer til å gjøre! Det er allerede sluppet ut, blant likesinnede, og de er selvfølgelig enig med meg… 😉

    19. Vær glad du ikke skrev noe om dagmamma, for det må jo være dobbelt så galt som barnehagetante! 😀 Og tror nesten jeg skal bytte ut “ta dæ ei bolle!” med “rull inn puppen”! Ha en strålende kveld 🙂

    20. hahaha 😀 Du skriver nå bra uansett… 😀
      Husker jeg var av de første som leste det innlegget ditt… Før kommentarene..
      .. og Ja, jeg husker vi lærte på skolen jeg også gikk at det ikke het tante lenger for de som valgte å lære mye om å “jobbe med fremtiden” -(Barna).
      Så ja, jeg tenkte over ordet og tenkte at nå ble det nok tråkket på noen tær…men alikevel… Jeg leste videre og overså det .. , smilte litt… Resten var jo positivt 🙂
      Hvis vi skal bli fengslet eller ihvertfall skjelt ut for et skeivt ord i godhet…så blir jeg nesten redd. 😀
      Ikke minst, skjelt ut av folk som jobber med barn….oups! ! ! Da håper jeg de ikke skjeller ut barna … <3

    21. Drit i teite titler på utdannelse, vi elsker dere for det dere gjør for barna våre. Om du har utdanning eller ikke så er det viktigste for meg at dere tar vare på mit barn, at hvis det skulle brenne i barnehagen så hadde dere tatt med barnet mitt på vei ut.
      Ingen tittel vil kunne beskrive hvor viktige de er, og det er skremmende at vite at tittelen er så mye viktigere enn den kjærligheten våre barn og vi føler. Barnehagetante er det mest positive uttrykk jeg vet om på en barnehageansatt.
      Kall meg gjerne kontorrotte, punsher’n, albinoen og alt annet man kan kalle en økonom. I dont give a flying f**k, jeg er en kontorrotte som sitter og punsher hele dagen innendørs.
      Er ingen som vil kalle meg tante… :'(

    22. Min pode er ennå ikke i barnehagealder, men som skap-rødstrømpe har jeg fått med meg at “tante” er avleggs. Så jeg tenker at førskolelærerne får smøre seg med samme tålmodighet som meg: generasjonen som kaller meg “søster” blir eldre og eldre. Og dere som leverer ungene til “tanta” blir etterhvert besteforeldre 😛

    23. Hm. Jeg lar meg overraske over hvor fort temperaturen kan stige på enkelte debatter, Jeg TROR at noe av det kommer av at det henger igjen fra før, at man er redd slike navn kan virke nedvurderende på jobben de gjør, og utdannelsen de har tatt for å komme dit. Det som er leit, er at enkelte ikke ser at det slett ikke er en nedvurdering, men en hederstittel. Vi er jo, forhåpentligvis, svært glad i mange av de som faktisk er med barna våre, og lærer dem fantastiske ting, mesteparten av dagen. Hadde ikke jeg vært fornøyd med de som jobbet der sønnen vår er, ville jeg skiftet barnehage! Tror du gjør rett i å legge tittelen død, og ikke bruke det mer, selv om det er litt.. leit? Nå som du er blitt såpass til elsket blogger, ligger det endel makt i dine ord. Lik det eller ei 😉

    24. Helt idiotisk at de skal reagere på “barnehagetante”. Hyggelig det da. Selv blir vi kalt “hvite engler” som jobber på sykehus..ha ha Det er jo bare godt ment!

    25. Skal huske på dette når neste søte, gamle dame på 90+ sier “tusen takk søster, du et en engel i hvitt”
      Da skal jeg, naturligvis, bli blodrød i ansiktet og rope: “Hva sa du?! SØSTER?! Ser jeg ut som søstra di?! Tror du jeg har studert i 6 år, tatt en bachelorgrad i sykepleie pluss master i psykologi, for å bli nedverdiget av deg, kvinnemenneske?! Dere uvitende, skrukkete damer er altså så FREKKE!!”
      Nei, veit du. Jeg tror jeg holder meg til å holde henne i handa og gi et varmt takk i stedet. Så får jeg heller spare den korte lunta mi til en annen dag…
      Sukk.

    26. Jeg er tante på fulltid. Med 6 tantebarn og travle søsken er jeg egentlig ekstramamma for 6. Jeg er den som oppdrar foreldrene, jeg tar smokken fra barna, jeg nekter dem godteri.
      Jeg gir meg aldri, og er alltid konsekvent. Jeg er supertante som henter i bhg og på skole, er med på babysvømming og helsekontroller. Jeg er med i kirken når de får bøker, og jeg har en lang liste over natta-sanger som jeg er god på. Jeg svarer alltid telefonen, i tilfellet en av de små vil at tante skal synge for dem.
      Jeg er en fantastisk tante.. Jeg har ungene på overnatting når mamma og pappa er trøtte, jeg tar med ungene på bilturer og opplevelsesturer i naturen.
      Kjære barnehagetanter – be proud, det er en ærestittel ingen utdannelse kan kjøpe. Det er en hedersbetegnelse man gjør seg fortjent til.

    27. Ikke noe galt i å kalles tante. Har en tante selv jeg. Fint det. Men det er ingen stillingsbenevnelse. Kanskje vi skal innføre det? Kanskje jeg skal begynne å kalle sjefen min for fatter’n? Og finansdirektøen for onkel? Det kan hende det går bra. Men antagelig ikke.

    28. Har aldri slått meg som noe negativt med “barnehagetante”.
      En venninne som jobber i barnehage lo godt og sa bare “For all del, kall meg Barnehagetante de som vil, men tror Ida er lettere” 😉
      Og jeg selv som er lærling på kontor synes bare “kontorrotte” er morsomt. Spesielt med tanke på at jeg ikke har anelse om hvorfor en rotte skulle jobbe på ett kontor 😉

    29. Hehe Det er kjempe moro på de gyngehestene ! har du prøvd ? Det anbefales, bare ikke gynge så langt bak over, for da risikerer du å ikke komme opp 😛 Mormora eeelsker de. Tror jeg kommer til å legge ut film av sønn og Oma (mormor) som “samgynger” på hver sin hest.

    30. Som barnehagelærer som jeg er utdannet må jeg le. Å det hele blir veldig komisk. Både dine utsagn og andre sine kommentarer som er meget konstruktive. Da mener jeg i dette og forrige innlegg. Det å bli kalt barnehagetante skal da ikke være noe problem. Du som utdannet barnehagelærer eller barneveileder vet jo din kompetanse og hvor dyktig du er. Barnehagetante føler jeg er et omsorgsfullt kallenavn. Å d er jo også mye av det vi er, omsorgspersoner for barna deres. Mange barn tilbringer mer tid sammen med barnehagens ansatte i våken tilstand, enn hva man gjør med sine foreldre. Om barna eller foreldrene da ser på oss som tanter gjør ikke så mye for meg:) jeg kan godt være tante jeg. En profesjonell tante med masse pedagogisk kompetanse:) som alltid tar barna på alvor og som alltid er en god rollemodell for barna deres! En supertante 🙂 ha en fiiiin kveld!

    31. Eg er både rødstrømpe og feminist. Synes du taler “vår” sak ganske godt, jeg. Til tross for at du plantet diverse undersåtter ute i salatbedet så tidlig på våren. Stå på, jeg liker fortsatt bloggen din!

    32. Kommentarene og dine ord ble dratt i alle veier med disse innleggene og ble til tider rimelig usaklig. Sikkert vanskelig å få med seg alle kommentarene som strømmet på her, men syntes du skal lese et par til og se om du fortsatt mener det ikke kom noen gode argumentasjoner på hvorfor noen barnehageansatte ikke ønsker at “barnehagetante” brukes. Ble mange for meg å lese og, men syntes å huske at du svarte noen med et takk for en god og saklig argumentasjon.. Dette innlegget her med enkelte kommentarer kan også provosere, men tror folk er lei av å svare deg når usakelige kommentarer kommer i etterkant.. http://lodgelady.blogg.no/1396015192_kjre_pappablogger.html -les og ta det inn 😉

    33. Det du kanskje ikke forstår er at barnehagetante og andre uttalelser som undergraver pedagogisk utdannelse fratar yrket det lille det har av status i samfunnet. Forskning viser at folk anser pedagogiske yrker som av de viktigste i samfunnet samtidig som de tildeles særdeles lav status. Dette har igjen store ringvirkninger. Blant annet gjenspeiler det seg i et lavt snitt for å komme inn på førskoleutdannelsen eller pedagogisk utdannelse på universitetet samt at yrkene blir tildelt latterlig lav lønn. Det er ikke å skyve under en stol at yrker trenger status for å rekruttere. Dem som bagatelliserer og håner det pedagogiske yrket og faget er med på å drive en potensiell dyktig og VIKTIG arbeidskraft vekk fra barnehagene og skolene. Dette fører til at mange skoler og barnehager har mye gjennomtrekk og mangel på faste ansatte som også fører til utbrenthet og sykefravær. For at deres barn skal få det optimalt i skole og barnehage så er det stort behov for motiverte faglærte. Prøv å rekruttere videregående elever til å ta barnehagetante utdannelse. Det blir nok skikkelig poppis. Tenk litt mer langsiktig, reflekter!

    34. *fniiiis*
      Visste du forresten at det ikke er lov å si stuepike lenger? Det heter nå rengjøringsbetjent… mye koseligere med stuepike da!!

    35. Charoltte – bra sagt! Og som om at det ikke er lite menn i barnehagen fra før blir det i alle fall ikke flere om folk går rundt og tenker barnehagetante om dem. Om de er heldig så vil kanskje noen tenke onkel istedenfor tante, men ved å få inn de riktige, kjønnsnøytrale ordene på ansatte i barnehagen vil det muligens bli mer poulært blant gutter og utdanne seg innen barnehagesektoren også. Og jeg går ut i fra at de ansatte i barnehagen har navn som dere kan bruke i det daglige.
      Det handler ikke om titler og utdanning, og jeg blir litt provosert av at det er nettopp det du tror det gjør. Men jeg liker bloggen din likevel:)

    36. Underskriver det dem andre over meg her har påpekt .. Kommentaren til Charlotte var veldig bra !!
      Man skal ikke bli kalt tante som ansatt i barnehage , det blir bare veldig feil.

    37. Holy mansplaining, nå holder håret på å vokse ut igjen og jeg er ikke lesbisk, men jeg er eitrende forbanna !¨

    38. Jeg tror jeg hadde blitt tatt på senga om jeg ble kalt for tante, jeg har jo tross alt et navn jeg også? Jeg regner med du kan navnene på de voksne i plutte sin barnehage? Joda tante er for all del et koselig ord, men jeg tror de fleste foretrekker å bli referert til med fornavnet sitt. Jada puppa mine er helt rullet inn og eggene rolig, bare se litt enklere på det, vi i barnehagen har et navn, ungene bruker det så hvorfor kan ikke foreldrene bruke det?

    39. AHAHAHAHA! Fikk du med deg Paradise igår eller? Der var det nemlig ei som kom til skade for å si “barnehagetante” Nå blir vel snart hun hengt også.. OOOOPS

    40. Ville bare si at jeg likte dine tre siste innlegg svært godt. Mest av alt at du stod for dine meninger og ikke lot deg skremme – du har jo ikke sagt noe galt, du var jo aldri ute etter å støte.
      Det som provoserte meg mest med hele debatten var hvor opptatt alle pedagogene var av sine titler og den manglende respekten de følte seg møtt med, “dumper barn”, “behandle som tjener”… Har de glemt hvem disse barna er – og hva de betyr for oss foreldre?! De passer på det viktigste vi har! Tror de virkelig at vi “lesser av ungene” i barnehagen hos noen vi ikke respekterer?
      Uansett, fortsett å blogge, fortsett å ironiser og ha det gøy med hverdagsanekdotene. Krig har vi nok av, alvor har vi nok av, jantelov – plenty, statussymboler bader vi i. Velskrevne tekster fra en bokstav onkel…altfor lite 😉
      PS. Siden jeg leste første sinne kommentar i første innlegget ditt, har jeg krysset fingre og tær for at disse høyt utdannede, pedagogiske sjarmtrollene ikke jobber i min sønns barnehage..

    41. Hei! Jeg vil først si at jeg syns at bloggen din er fantastisk bra! Det som skjer her i disse innleggene er helt vanvittig. Som barnehagelærer aka barnehagetante syns jeg at debatten er viktig, men dette blir jo bare helt feil arena å ta den på. Tante er et omsorgsbegrep som jeg har aldri rettet på noen for å kalle meg det. Jeg vet nemlig at de fleste som vet hvilken jobb vi gjør, ikke sier tante for å trykke oss ned i søla, men fordi de setter pris på oss som person. Når det er sagt, fins det andre som bruker tantebegrepet for å nedverdige yrket vårt. Det er vel derfor det tok så av da duvar var så uheldig å skrive tante. Det som provoserer meg er at folk ikke ser at du ikke mente dette som etnegativt ladet ord i denne sammenhengen. Snakker om storm i vannglass…

    42. Du skriver “og du som delte linken på “Feministisk forum” på facebook. Der inne tenker jeg aksjekursen min ligger rekordlavt akkurat nå, så til uka skal jeg legge ut noen søte bilder av plutten for å veie opp. Det siste jeg trenger nå er en gjeng med snauklipte lesber på døra. (Haha, sorry. Igjen.)”
      Bare fordi du setter “haha, sorry” i parantes gjør det ikke greit å diskriminere med slike fordommer. Synes du virkelig det er kult å spre fordommer om at de nesten 700 stykkene i gruppen vår er korthårede lesber?
      Si meg, om en hadde postet dette i Skeiv Ungdom, hadde du da skrevet: “Og du som posta dette i Skeiv Ungdom. Tenker at aksjekursen min ikke er høy akkurat nå. Det siste jeg vil er at femi menn med brukkede håndledd skal komme på døra mi og anklage meg for dårlig motesans. (haha, sorry, kunne ikke la være”.
      Eller: “Hei du som posta dette i Ungdom Mot Rasisme, regner med at aksjekursen min ikke er høy hos dere akkurat nå. Vil jo ikke ha noen sinte pakkiser på døra mi som plaprer meg full av kebabnorsk (haha, sorry, kunne ikke la være)”.
      Det du gjør er å spre fordommer ved å snakke stygt om noen bare fordi det høres morsomt ut i hodet ditt når du skriver det. Jeg håper inderlig at du ser hvor håpløst og diskriminerende det er når det eksemplifiseres gjennom homohat og rasisme. Jeg kan spørre om adressen din senere så kan vi sende deg det nye feministiske studentmagasinet som kommer ut nå, hjem til deg i posten. Temaet er “feminismer”. Da kan du lære litt om hva det vil si å være feminist.
      Jeg har lest flere av dine blogginnlegg tidligere, og har reagert på at du ofte generaliserer, og bruker din egen “empiri” som fakta for alle andre. Det er helt greit at du lever ditt liv og vil snakke om det, men alle “par” har det ikke slik som dere, og alle kvinner er ikke slik som din samboer. I fremtiden håper jeg at du skriver mer fordomsfritt og tenker på at din penn sender viktige signaler.
      Ps. Det å kalle noen for tante bare fordi du synes det er ok, gjør det ikke ok. Du trenger ikke kalle de som jobber i barnehagen for lærere (eller det du tøyset med i innlegget ditt). De har navn. De er såpass uhøytidlige mennesker at de lar deg bruke dem. Vil du ende denne debatten så bruk tante-termen der den hører hjemme, og lær navnene på de som jobber i barnehagen.”

    43. Tror ikke det er selve utrykket som provoserer her, men det faktum at du viser ekstemt lite respekt for et yrke hvor folk har tatt lang utdanning for å hjelpe deg å gi ditt barn den beste starten på livet det kan ha.

    44. Elise: ..”det faktum at du viser ekstremt lite respekt for et yrke hvor folk har tatt lang utdanning etc…” Et VELDIG godt råd til DEG: LES det aktuelle blogginnlegget med kommentarer FØR du kommenterer!!! Pappahjertet gjør det MOTSATTE av det du påstår. Han roser yrkesgruppen opp i skyene. Du kan jo ikke ha lest innlegget i det hele tatt. Blir bare dumt!

    45. Bente: Hei Bente! Tusen tusen hjertelig takk for den utrolige jobben du har gjort med å forsvare meg og innleggene her inne 🙂 🙂 Men jeg tror nesten du bare får gjøre som meg og slutte å svare disse menneskene. De har helt innlysende ikke lest tekstene eller bestemt seg for å legge meg for hat lenge før de kom inn på bloggen. Det blir sagt veldig mange usannheter og tullball om hva jeg har skrevet, så jeg skjønner at disse menneskene er provosert allerede før de kommer inn her på bloggen. Da er kampen tapt allerede før startskuddet går. Derfor er det like greit å bare la det ligge, du taler til døve ører 🙂

      Men igjen: Tusen tusen takk! Jeg skulle gjerne sendt deg roser, champagne og en stor boks Kong Harald, men da hadde jeg sikkert blitt anklaget for smøring og korrupsjon, HAHA! 😀
      Det du derimot skal få er en
      / stoooor klem

    46. Anonym: Hei anonym 🙂 Tusen takk for kjempehyggelig kommentar 🙂 Jeg skal så absolutt fortsette å blogge ja, kan ikke la meg stoppe av et knippe kommentarer fra folk som tydeligvis ikke har lest innleggene eller bare har så vidt forskjellig syn på ting at vi står på to forskjellige øyer. Det er jo egentlig litt rart, for jeg har aldri sagt at jeg ikke respekterer barnehageansatte, men hva skal man gjørra med folk.. 😀

      Så tusen tusen takk, dette kommer godt med på en dag der det forsyne meg har gått fra sommer til vinter på tre dager 😉
      /Hai fai!

    47. Julie: Hei Julie, takk for kommentar. Del 1 av kommentaren kan jeg dessverre ikke ta seriøst, spesielt siden det er innlysende at jeg skrev den setningen om feminister bare på tull. Jeg regner med at du egentlig forstår såpass, men at hele settingen har fått deg til å inkludere også dette som et hån. Det er jo beklagelig, så håper vi kan se forbi dette.

      Del 2 kan jeg derimot ta til ettertanke. Veldig ofte fungerer mine generaliseringer utmerket, men jeg skal passe på å ikke være altfor bombastisk og si “sånn er det” for alt mulig. Men ofte får jeg veldig god tilbakemelding på slike generaslisering og folk skriver “Hahaha, akkurat slik er det hjemme hos oss også”. At du ikke kjenner deg igjen i dette, betyr vel bare at ikke alt lar seg generalisere og det er jo forståelig. Det ville vært rart om alt jeg skrev gikk rett hjem hos alle.

      Og du, hele innlegget du her kommenterer på handler om at jeg har begravet barnehagetantebegrepet, så du trenger egentlig ikke slå inn åpne dører. Den debatten er allerede lagt død 🙂

    48. Elise: Helt uenig dessverre. Jeg skriver at jeg har intet annet enn respekt for barnehageansatte, men det jeg vil til livs er den overraskende fientlige holdningen som spratt opp da jeg bruke tantebegrepet. Jeg skriver selv at jeg ikke var klar over at det var så betent og etter en lang debatt, så sier jeg at jeg er villig til å begrave tantebegrepet ut av respekt for ansatte i barnehager. Synes det er rett så røddig jeg. At jeg velger å stå på at jeg synes alt maset om titler og antall års høyere utdannelse virker litt overflødig, får jeg bare ta på min regning 🙂

      Jeg har selv tatt lang utdannelse, men velger ikke å starte hver kritikk av min blogg med: “Jeg har høyere utdannelse innen ditt, jeg har tekstkurs innen datt, så hør her…” hvis du er med på sammenligningen 🙂 Samme kan det være, vi blir nok ikke enige her uansett, men takk for kommentaren. Håper du leste begge innleggene fra topp til bunn før du kommenterte.

    49. Haha, jeg klarer ikke å slutte å le av “snauklipte lesber”
      Det er god underholdning i å se hvor SURE folk har blitt for det her. Altså.. hvor muggen kan du bli da, for at noen bruker en utdatert tittel om jobben din?
      Selv har jeg studert til å bli “førskolelærer”(den gangen det het det, for nå er det vel barnehageansatt eller noe i den duren?), og jeg kan ikke huske om noen kalte meg tante, men jeg tror ikke jeg hadde tenkt noe over det. Jeg hadde ihvertfall ikke sett på det som et forsøk på å trykke meg ned i kvinnekamphelvete sånn uten videre.
      Har forresten aldri hørt noen bruke ordet barnehagetante på den nedlatende måten som alle disse pedagogene gjør i denne debatten. Aldri har jeg hørt noen snakke om en simpel barnehagetante, dog har jeg hørt om irriterende, bedrevitende og belærende, pedagogiske førskolelærere.
      (knis, snauklipte lesber)

    50. For ordens skyld gikk jeg i en annen retning etter et års studie, før noen henger meg for å ikke vite hva stillingen min heter.

    51. Jeg vil ha meg frabedt å bli kalt “snauklipt lesbe”. Ikke fordi det er noe negativt, men fordi det er utdatert stereotypi.
      Jeg er medlem i Facebookgruppa, og har vært på forelesning med dem. Ingen jeg så i salen matcha din beskrivelse. Ikke tror jeg noen av oss kommer på døra di heller. Du kunne spart deg for sånne kommentarer. Takk for en ellers kul og koselig blogg.
      Vennlig hilsen skjeggete, langhåra cismann uten kjønnspreferanser.

    52. Marius: Hei Marius! Jeg skrev den setningen som en tullete kommentar, men innser at det var veldig unødvendig. Trekker tilbake den uttalelsen og beklager på vegne av meg selv. Det er under min verdighet å komme med idiotiske stereotyper, jeg innser det nå i etterkant. Så beklager til deg og alle feminister, jeg har intet annet enn respekt for dere og håper ikke den ene fjasesetningen der setter varige mén 🙂

      Hilsen Peter

    53. Ingrid: Hei Ingrid! Selv om det var uskyldig ment da jeg skrev det, så velger jeg å legge meg flat for snauklipte lesber-kommentaren. Jeg innser at det var en unødvendig provokasjon, selv om jeg tenkte at det var uskyldig og morsomt da. Alt annet står jeg derimot inne for 🙂

      Hilsen Bokstavonkel 🙂

    54. Hahahaha! Du er helt genial! Håper jeg finner en mann som deg. Du må aldri slutte med å ikke dy deg. De små kommentarene dine gjør dagen min 😀 Ha en fantastisk dag med plutteplutt!

    55. …og der slutter jeg å følge bloggen din. Gidder ikke kaste bort tida på folk som ikke vet hva respekt er.

    56. He he tusen takk, pappahjerte, klemmen er mottatt!! Ja man taler for døve ører, og jeg vet det så vel -men noen ganger blir man så engasjert og ikke minst oppgitt at man sliter med å slippe taket. Men har jo fått fram poenget mitt opptil flere ganger, så nå gir jeg meg herved 😉 Kan ikke love at jeg ikke blir engasjert en annen gang, da – har stor glede av å følge bloggen din. Som mamma til 4 kjenner jeg meg igjen i masse 😀

    57. Haha, folk henger seg opp i mye rare ting altså! Ler! Jeg holder på med hest, og har utdanning innen det. Når folk sier til meg: “er du hestejente du a?” skal jeg klore ut av meg diverse ting om at det kreves kunnskap og jeg har gått så så lang tid på skole osv? haha.. sier bare “ja” jeg 🙂

    58. Eller du? Hva tror du “barnehagetantene (unnskyld uttrykket) sier til folk bak kassen? Kassadame? Det blir å skyte seg selv litt i foten i hvertall, hihi!

    59. Jeg synes ikke det er hårreisende å kalle noen for en barnehagetante. Ganske avleggs ja, og det kan såre, så det er bedre å gå for “barnehageansatt” eller “førskolelærer”. Selv omtaler jeg dem ofte bare som “de ansatte i barnehagen” siden de jo har forskjellig bakgrunn og titler.
      Det jeg ble overrasket over, var tonen din i de to første innleggene. Jeg leser bloggen din ofte, og synes du er en forrykende tekstforfatter. Men den “jeg vet best og de som mener noe annet er hysteriske” -attituden gjorde meg litt paff. Jeg kjente deg ikke igjen, for å være ærlig.
      Jeg vet selv at det kan slå begge veier når man uttrykker seg via tekst, og sårer jeg noen, har jeg lært at det er lurest å beklage. Uten ironi eller sarkasme. For de tingene nuller liksom ut unnskyldningen, og fyrer under det lille bålet man uvitende har startet.
      Håper du har lært noe nyttig og at du kommer til å fortsette å skrive underholdende tekster.

    60. Veronika: Sikkert ikke så farlig Veronika, for jeg mistenker at du ikke har lest begge innleggene fra start til slutt eller har vært innom bloggen min tidligere slik at du kjenner til min skrivestil. Men for all del, jeg skjønner at innlegget kan virke provoserende, så jeg skal ikke tvinge deg til å bli 🙂
      Hej då

    61. Et spørsmål: (og nei, det er ikke det spørsmålet som jeg ikke kommer til å skrive på en lapp som puttes i en boks for så å brennes…) Hvorfor må så mange damer være så sinnsykt hårsåre og sure? Jeg blir litt flau, jeg…
      Det er i alle fall godt å se at du ikke lar deg påvirke av dem! 🙂

    62. Elin: Hei Elin. Det var dumt å høre. Hadde vært fint å høre akkurat hva du sikter til i teksten. Jeg føler nemlig at jeg har skrevet en ganske ok forklaring som jeg ikke helt ser hvordan kan utløse en slik reaksjon, så da hadde det vært fint om du kunne belyse bare kjapt hvor det går helt galt.

      Jeg håper i hvert fall at all respekten ble mistet over noe jeg selv skrev og ikke hva noen andre har formidlet. Men som sagt, det blir lettere for meg å forsvare meg hvis du kan være litt mer spesifikk 🙂

      /El Pietros

    63. Haha! Hadde ikke fått med meg stormen din før nå, og måtte lese det opprinnelige innlegget 3 ganger før jeg fant det ulmende ordet som startet krigen.
      Startet en ditto krig en gang med en dame som hadde tydelige komplekser for egen tittel. Hun skulle være gründer (sånn som meg, også dame) men at det falt meg inn å si ENKELTMANNSFORETAK til henne var nesten som å skyte henne med dorullsprettert i øyet. Og at JEG som altså var KVINNE ikke hadde fått MED MEG at det faktisk het ENKELPERSONSFORETAK var mer krenkende enn å kjøpe Black Boy Karri og jødekake på samme tid. Herregudogfader.
      Lykke til! 😉

    64. Inspirato: Hahaha, fantastisk! 😀 Tok meg laaang tid å vende meg til å si Enkeltpersonforetak, på samme måte som jeg også sliter litt med brannkvinne. Brannperson. Litt usikker på hva det heter faktisk, men alle disse begrepene sitter jo så langt inne. Jeg trodde vi hadde en slags glidende overgangsperiode på typ 50 år før de nye begrepene var etablerte sannheter, men så feil kan man ta 🙂

      Takk for sist forresten. Neste år får vi kuppe til oss en pris eller to 😉
      /Hai fai!

    65. Haha, nå er det en stund siden jeg har vært inne på bloggen din, men nå har jeg sittet og oppdatert meg på denne barnehagetante-debatten. Jeg vil bare si at jeg syns du er helt fantastisk og uformell og at jeg ler meg fillete av det du skriver.
      “Fra nå av får jeg bare begynne å kalle dem slektsbastarder eller noe annet passende, for gudene vet at jeg ikke skal håne dem med tantetittelen igjen.”
      Men dette kommer tross alt fra ei som enda sier “jallasjappe” til de butikkene utlendingene har.
      Pappahjerte in my <3

    66. Lille Moi: Haaalloisen! Tusen hjertelig takk for det 🙂 Ah, sånt elsker jeg å høre! Mens jeg bodde i Oslo kalte jeg de butikkene for pakkissjapper uten å tenke meg om to ganger, men nå som jeg har blitt en landsens mann og langt mindre urban går jeg for det langt mer politisk korrekte innvandrerbutikker e.l. 😛

      Velkommen tilbake skal du være, hyggelig å ha deg om bord igjen! 🙂

    67. Jobber selv i barnehage og ser ikke problemet selv.
      Vet at ordet barnehageansatte og onkel blir hatet av mange.
      Når ett barn kaller deg onkel eller tante betyr det at barnet viser deg tillit og føler seg trygg rundt deg. Mens ordet pedagog skaper avstand.
      Må slutta å se det som vi bare er tante eller onkel. Vår kompetanse viser vi i handlinger og ikke i titler..
      Men jeg har jo ” bare fagbrev som barne- og ungdomsarbeidet da”.
      Hilsen en “barnehageonkel”, eller barne- og ungdomsarbeidet onkel. . 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg