Spicy, sunn og snaskens søndagsmiddag

Søndag er ikke dagen for grillpølser og nudler til middag. På søndager skal man spise god mat for å kompensere for den ellers litt mollstemte stemningen som henger over denne restposten av en dag. I dag følte jeg en sterk fysing på noe skikkelig DIGG til middag og du verden, kjøkkenet leverte!

Derfor tenkte jeg at tiden var moden for å gjøre noe nytt her på bloggen og hooke dere opp med en oppskrift på en spicy middag som er både rask, sunn og superdigg. Ikke bare det, men den er også genial! Retten består egentlig bare av en veldig enkel base og resten av ingrediensene kan du fritt variere i nært sagt uendelig mange smakskombinasjoner.

Og oppskriften? Den har jeg laga sjæl 😀 Så la oss ta på oss kokkehatten og komme i gang.

 

Fædi om silka kvatte´

 

* Språkforvirret laks a la Pappahjerte *

Ingredienser (4 voksne + 1 plutt)

  • 800 gram laks (gjerne salma) (eller kylling)
  • 2 gulrøtter
  • 1 løk
  • 2 hvitløksfedd
  • 1/2 lime
  • 1 bit ingefær
  • Valgfrie grønnsaker (vannkastanjer, bambusskudd, brokkolitopper, brekkbønner etc)
  • Grønn chilipaste
  • 2 bokser kokosmelk
  • 3 limeblader (hvis tilgjengelig)
  • Sitrongress (hvis tilgjengelig)
  • Et dryss gurkemeie
  • Salt og pepper
  • Ris, aller best smaker jasminris, men gjerne villris etc

 

Slik gjør du:

 

1: Kok ris. Du må selv måle opp hvor mye ris dere trenger, men jeg tok ca. 360 gram jasminris (tørrvekt). Det ble altfor mye. Rundt 300 g holder sikkert. Bytt gjerne ut hvit ris med brun ris, villris, byggris etc, men akkurat i dette tilfellet gikk jeg for sjassmin. Både fordi det passer best til retten og fordi vi fikk svigers på besøk, så da tok jeg ingen sjanser.

2: Lag basen: Løk, hvitløk og kokosmelk. Hakk opp løk. Bruk gjerne slalombriller for å unga løktårer. Fres løk i panna med olje til den er blank og fin. Du skal ikke svi lauken, bare få kvesset ned den rå løksmaken. Press hvitløk og kast oppi. Hvitløken må ikke blir brun/brent, den skal bare mingle litt med løken.

Deretter kaster du over kokosmelken og gir dette et oppkok, gjerne sammen med litt finhakket ingefær og et dryss gurkemeie for en fin farge. Du har nå satt basen. Dette er også utgangspunktet for uendelig mange kombinasjoner av smaker. Mer om det senere.

 

Lukten av løk som freser #omnomnom

 

3: Er du helt grønn? Nå er tiden kommet for å kaste oppi det du vil av grønnsaker. Her har jeg gått for en enkel variant med tynne strimler av gulrot, men du kan bruke hva du vil av grønne erter, brekkbønner, bambusskudd etc. Mulighetene er uendelige. Selv pleier jeg å bruke bambusskudd, vannkastanjer for ekstra smak og konsistens.

4: Og inn kommer spice girls: På tide å gi retten litt spicy personlighet og her kommer de asiatiske impulsene inn. Bruk hva du vil, men i dag gikk jeg for tre limeblader, et strå sitrongress (kuttet i tre), en dæsj grønn chilipaste, en skvis lime og litt salt & pepper. Du kan gjerne også raspe limeskall hvis du vil ha litt ekstra syrlig piff på sakene.

OBS: Husk å smake! For lite salt gjør maten uinspirert og livlaus og pass på kryddermengden når du lager mat for hele familien. Med små barn i hus må du være varsom med chilien. Ta heller litt ekstra hot stuff på egen tallerken i etterkant.

 

#duckface

 

5: All aboard? Gi alt et lite oppkok, men reduser varmen når kokosmelken har blitt kokende varm. La retten stå og godgjøre seg på middels varme mens du tar av risen og gjør klar fisken.

 


God stemning i panna, klare for laks som vil bade 🙂

 

OBS: Før du legger i fisken kan det være greit å ta ut både sitrongress og limeblader. Disse burde nå har avgitt det meste av smaken og skal ikke være i sausen når maten serveres. Hvis du glemmer å ta ut disse, vil det være ubehagelig å tygge på, så ha evt. en marsipangris klar i skapet og lat som om det var meningen 😉

6: For et kjøttmarked! Nå er tiden kommet for litt kjøtt i retten. Du kan helt utmerket bruke kylling, men jeg gikk for salmalaks. Kutt laksen i små eller store biter og legg oppi.

 


Laksen tar seg en siste dukkert før middag

 

OBS: Det er viktig at retten ikke er fosskokende varm, for da vil fisken bare gi opp og gå i oppløsning. Laksen skal bare varmes opp. Du kan gjerne skru opp varmen for å gi maten et raskt oppkok, men ta av plata så snart du ser at det bobler og la den stå og trekke litt og varme laksen ferdig mens du dekker på.

7: Presto! Som de sier: Bon appétit. Server, gjerne med en dusk koriander hvis du har. Easy peasy japanesy 🙂

 


Ett stykk dutteporsjon klar for servering

 


Yum!

 

Enkelt, raskt, sunt, kjempegodt og genialt utgangspunkt for nye variasjoner.

Snusen på andre smaker?
Som sagt, så kan du egentlig kombinere den enkle basen av løk, hvitløk og kokosmelk med stort sett hva du vil. Kylling, paprika, koriander, ingefær, sitron, rød chili, bambusskudd, bønnespirer, brekkbønner, kamskjell, epler, ananas etc. Bare fantasien setter grenser.

Og du, kjære leser: Sleng igjen en kommentar hvis du ønsker flere oppskrifter i fremtiden 🙂 Hvis ikke, så dropper jeg det bare. Tenkte bare at du var sulten og har så mange improviserte, spennende oppskrifter å by på 🙂

 

Andre oppskrifter:
Grønn smoothie – Verdens sunneste frokost
Sukkerfrie vafler
Tacokrydder

/ Lik hvis du ble litt snusen på å prøve

34 kommentarer
    1. Njaaa… Må si jeg ble sykt ambivalent når jeg leste overskriften og tenkte “NEI, IKKE MATOPPSKRIFTER!!!!”. Du skiller deg sånn ut fra de andre bloggene, trenger ikke å ha oppskrifter du også vel? Haha. Mulig jeg er sær, men jeg vil heller ha dine innholdsrike, gode blogginnlegg som jeg ler meg skakk av, kjenner meg igjen i, og som utfordrer de andre bloggene. Blir kanskje litt likt, selv om du gjorde litt ut av oppskriften ved å føye til dine egne små morsomheter, samt litt morobilder!

    2. Vet du…!? Jeg er mer positiv til oppskrifter enn jeg hadde trodd på forhånd. Du skriver om hverdagen med de søte små på en fin og morsom måte, og mat er en viktig del for store og små! Hverdagsmiddag som er enkel, sunn og spennende er, som kjent, ikke alltid like lett å finne på.
      Tommel opp for inspirasjon 🙂

    3. Denne står på menyen til neste uke 😉 Godt jobber mr! Gleder meg til å se mannebeinet lage den 😉 jeg begynner i jobb og han går ut i permisjon :p

    4. ingrid: Kjør på og send rapport hvordan det ble. Men vær litt forsiktig med chilipasten, for den kan fort spice opp ting litt for mye 😉 Bare et stalltips altså. Start med en liten teskje for eksempel. Lykke til!

    5. Tina: Hurra, takk for det Tina! 🙂 Var veldig usikker på hvordan dette ville bli mottatt, men så fint at jeg klarte å overbevise en tviler. Var litt tvilende sjæl faktisk 😛

      Da får vi se om ikke det blir fler oppskrifter i fræmtia 🙂
      Ha en strålende dag!
      /High five!

    6. Maria: Hei Maria. Tusen takk for kommentaren! 🙂 Veldig hyggelig å høre innspill som også er litt kritiske. Jeg er jo faktisk litt enig med deg også, derfor jeg har hatt litt ambivalent forhold til å legge ut oppskrifter, men samtidig så er det en viktig greie for småbarnsforeldre som har lite tid til matalging og enda mindre tid til å komme opp med noe nytt og spennende. Derfor la jeg ut denne som et testprosjekt. Utifra responsen så får jeg vurdere å diske opp med noe senere også, men det skal ikke gå på bekostning av de vanlige innleggene, kun evt. bli som en bonus. Men jeg lover at det ikke skal bli noe matblogg dette altså. Pappahjerte er først og fremst forbeholdt humoristisk galskap og moro 😀 Deal?
      /Ha en strålende dag!
      P

    7. Hallois! Så sykt godt ut så måtte jo bare teste dette til middag idag! 😉 Ble godt, men kunne sikkert krydra mer, for det ble litt “tamt”. Men veldig godt altså. Men har noen spørsmål ang ingrediensene. Du skriver grønn chilipaste, er det noe annet enn grønn currypaste? Lette meg gul og blå i butikken etter grønn chilipaste, men fant kun grønn currypaste og rød chilipaste. Valget landet på grønn currypaste tilslutt etter å ha stått å grubla i sikkert 10 min.. hehe.. Også var det limebladene da, helt umulig å oppdrive på mine nærbutikker iallfal (coop extra og rema1000)l. Fant kun knuste limeblader på pose (som krydder) så droppa det.. Sitrongress var også utfordrene å finne gitt.. her fant jeg kun noe hermetiske greier, så ble greit skeptisk til det også, men slang den med i handlekurven etter mye skal/skal ikke.. Men jeg stemmer JA til flere oppskrifter fremover! Til og med guttungen på 3,5år spiste middagen mor hadde mekka idag (og han er rimlig kresen) 😀

    8. Jeg bare “Hæ?? Harre klikka for Pappahjerte??? Ska’n b’yne med oppskriftssøndag nå æ??? Æsj…hmm…laks? Oi… Og kokosmelk ja! Hmm… Og litt artige bilder ja! Hehe… Pappahjerte ass… Good ol’!” Såååeee… Fortsett med oppskrifter sånn en gang imilla!
      Og forresten… Hvis du tygger tyggis mens du kutter løk så blir’e itno grining!! Fakta f**n!! Helt serr!! Lærte det i helga, skjønner ikke hvorfor det ikke er pensum typ i barnehagen!!!
      Haifajv for livstriks!!

    9. Ida: Hei Ida, så utrolig gøy at du gikk for å lage denne retten selv! 😀 Ah for et kompliment, nei detta synes jeg var trivelig å høre. Hvis det ble for tamt, så er det jo bare å smake på basen underveis og klaske til med mer paste og salt. Og JA jeg skrev feil gitt, jeg mente grønn currypaste. Og jeg kan love deg, at hvis du tar litt ekstra av den, så blir det i hvert fall ikke tamt. Den er fyrrig og kan fort bli for sterk for små barn. Men så gøy at han likte maten!

      Jeg skal faktisk ta selvkritikk for et par av ingrediensene her, for dette er ting man typisk får kjøpt i asiatiske butikker og innvandrerbutikker, eller godt assorterte matvarebutikker, men ikke alltid små billigbutikker nei. Legger inn et stort stalltips på å svinge innom en innvandrerbutikk neste gang du er i dertil egnet storby og kjøper f.eks en pose med tørkede limeblader. Da har du limeblader for en liten evighet fremover. Sitrongress skal være å få kjøpt på Rema, men hvis du har en litt større typ Meny i nærheten, så er det nok lettere å få tak i ingredienser der.

      Skal vurdere å hooke opp en ny oppskrift i fremtiden, dersom guttungen din ønsker det 🙂
      Og beklager at du ble stående og gruble i butikken. Jeg legger meg flat 😛

    10. Mari: Haha, life hacks er gull! 🙂 Det skal visstnok også funke å stå med tunga ute. For å være ærlig så har jeg ikke grått over spilt løk på evigheter og jeg lurer egentlig på om det gråtegenet i løken har blitt manipulert bort. Uuuh konspirasjonsteori!! 😉

      Men ja, takk for støtte på oppskriftsfronten. Tok en liten råsjanse der, så får se ka fræmtia bring 😉

      /Hai fai for life

    11. Så gøy med oppskrifter, kjør på 🙂 alltid kjekt med litt inspirasjon, og hvertfall når du skriver på en så artig måte 😉 dette skal prøves, tommel opp for deg!

    12. Det så forferdelig godt ut! Hadde det nå bare vært for at jeg ikke liker laks. Men kommer du med flere oppskrifter på ting jeg også liker så skal du ikke se bort ifra at de kanskje vil testes, enda jeg ikke er så glad i hverken å lage mat eller vaske. (Takk gud jeg bor på internat og får maten servert!)
      Jeg håper det at når jeg engang finner meg en kar så er han glad i husarbeid også kan jeg gjøre alt praktisk som reparering og vedlikehold, for det er jeg mye mer glad i! Men sannsynligheten for at det skjer er vel relativt liten? 😉

    13. Kristine: Haha, hvis du leter etter en fyr som er glad i husarbeid så leter du etter en hvit elg. Jeg mener, de finnes jo, det er bare ikke så mange av dem 😀
      Den retten fungerer for øvrig uuuutmerket med kylling hvis du skulle føle for å slå på gourmettromma en dag 😉

      Haha, digger toppbildet ditt 😀

    14. Haha ja jeg har en følelse av at det er litt nåla i høystakken. Om jeg en dag får tid til å både dra på butikken for å kjøpe ingredients og lage mat så skal det testes. Problemet er bare at jeg er en av de studentene som har for mye å gjøre i motsetning til resten av gjengen her som bare syns alt er øde og kjedelig. Med lappen, NM i skog/motorsag (som jeg forøvrig måtte overstå), skole med mye fysisk arbeid og fire jobber på frikortet så blir dagene fylt opp relativt fort, og da må jeg få si at det er litt deilig å slippe å lage mat. Men jeg kommer nok ikke til å gå sulten hver dag den dagen jeg bor alene heller. Og jeg kommer i allfall ikke til å spise grandis hver dag! Når jeg klarer å bli lei av taco skal det ikke nevnes hvor fort jeg blir lei av annen mat engang! I tillegg så må jeg ha minst en porsjon varmmat hver dag så er det nå laks i kantina en dag så kanskje jeg kan teste ut en “Språkforvirret kylling a la Pappajerte” 😉
      Takk for at du sjekka ut bloggen min da! Toppbildet har forøvrig vært det samme i 4 år, og bloggen har vært inaktiv (bortsett fra kommentarer på din blogg) i et halvt år, men jeg ser rett og slett ingen grunn til å bytte det når jeg hverken har en aktiv blogg eller klarer å lage et bedre bilde uansett. Dessuten er det jo litt kult da! 😀

    15. Ja peis på med oppskrifter! Her i huset er Mini passe fisen og nekter plent å spise ferdigmat på glass, så her må mor til pers å lage hjemmelaget middag hver dag. Problemet er bare; jeg begynner å gå tom for ideer og stamper i det samme traurige matsporet!

    16. Nå fikk jeg endelig somlet meg til å prøve 🙂 Holdt meg til oppskrifta til jeg kom til krydderne – der tok jeg det jeg hadde. Ble veldig fornøyd! Takk for gode tips, og en litt annerledes matopplevelse (vi pleier ikke bruke kokosmelk noe særlig, så dette var kjempeartig)

    17. Heeei. Har enda ikke testa ut den språkforvirra kyllingen din. Men jeg ville bare si ifra om noe. For du vet den mannen du kalte hvit elg? Jeg fant han! 😉
      Jeg må lage mesteparten av maten, men det går bra, for han er flinkere til å rydde og vaske xD
      Det han ser på som rot, er noen småting i soffan eller på bordet/gulvet for meg xD
      Han liker å ha det ryddig rundt seg, noe jeg forsåvidt også liker, men er dårlig på 😉
      Glad i husarbeid er han nok ikke, men han er flink, mye flinkere enn den stereotypiske mannen (som jeg hadde falt under når det gjelder vasking/rydding). Han tar alltid oppvasken, litt fordi jeg har sagt fra at jeg nekter før vi får oppvaskmaskin xD
      Vi bytter jo på, jeg lager som oftest mat, han tar oppvask, han er flink å støvsuge og vaske gulv, vi bytter på å sette på klesmaskiner og henge opp. Men helt ærlig er han veldig mye flinkere enn meg. Så jeg fant nåla i høystakken når det kom til akkurat det punktet xD
      Møtte han forsåvidt 6 september i 2014 omtrent 5 mnd. etter at du sa jeg lette etter en hvit elg ;D

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg