Dagens foreldretips – Skaff dere vaskehjelp!

La oss bare først bli enige om at husarbeid er fryktelig kjedelig.

En skikkelig mannekropp er ikke skapt for å henge over snuskete gryter halve dagen eller bruke sårt etterlengtet fritid på å brette tøy. Og med så mye tid som går med til rydding, vasking og orging blir det jo nesten ikke noe tid til overs heller. Derfor har vi lenge tenkt at det ville vært deilig å få litt ekstra hjelp i heimen.

Vi bruker jo så utrolig mye tid på rydding og jeg er dessuten født uten et hint av noe rydde-gen. Dermed ender mye av husarbeidet i fanget til a mor og derfor har vi nå endelig bestemt oss for at det er på tide å hyre inn en vaskehjelp!

Tanken var å få inn en hyggelig vaskehjelp som kan komme inn en gang i blant og ta unna litt småtteri her og der. Vi trenger ikke fullstendig rundvask én dag i uka, men heller en som kan ta unna litt rot, rydde litt og støvsuge når det trengs. En som kan rydde vekk legoklosser og plastelina, hjelpe til med matlagingen eller vaske ned kjøkkenet når det trengs.

Vi gikk et par runder, snuste litt rundt på nett og leste anbefalinger. Vi landet på å bruke en lokal kis som har fått de beste skussmål og endte derfor med å gå for han typen her:

 

 

Jepp, det stemmer, plutten har fått sin første jobb! Livet med en 2-åring i hus byr stadig på nye overraskelser og siste tilskudd i rekken er nemlig at plutten helt plutselig har begynt å hjelpe til i hjemmet! Han rydder opp lekene etter seg, han tørker på bordet hvis han søler og han hjelper muttern med pannekakerøra.

 

Sving i sveiva!

For noen dager siden sto jeg og lagde grøt til plutten, mens han virret sulten rundt på kjøkkenet. For å kjøpe meg noen minutter lot jeg ham leke med alt det spennende som er å finne i krydderskuffen. Han har gjort dette flerfoldige ganger før og det går stort sett alltid bra, derfor tenkte jeg at han kunne få more seg fritt. To sekunder senere var hele kjøkkengulvet dekket av tørket rosmarin…

Mens plutten tok seg en selvransakende tenkepause, sa jeg på tull: “Næææ, men hva skjedde nå da? Det er jo krydder overalt. Hva gjør du nå da?”

Da labbet han i vei som om ingenting hadde skjedd og jeg tenkte at jeg fikk rydde opp sølet etter at han hadde lagt seg. Men 10 sekunder senere kommer han tilbake på kjøkkenet med håndstøvsugeren! Jeg kunne ikke tro mine egne øyne i det han klikket den på og satt i gang med å støvsuge kjøkkenflisene. Og ikke bare det, men han var godt på det også! Han holdt det gående en god stund og ga seg ikke før hver eneste lille krydderkvast var fanget opp.

 

Vaskeplutten in action!

Plutten har helt plutselig gått fra å være en sedativ ettåring til å bli en proaktiv toåring. Og det verste av alt er at han faktisk gjorde en fordømt bra jobb også! Jeg innså raskt at når det kommer til husarbeid så jobber han faktisk raskere enn meg, han gjennomfører jobben langt bedre OG han klager mindre. Billig er han også! Han jobber raskt og effektivt, og tar seg kun betalt i pærer og kornmo.

 

Vask on, vask off

Det er så rart å se ham vokse opp så fort og ofte blir jeg veldig glad når jeg ser at han ligner litt på meg. Men akkurat når det kommer til rydding, så er det helt greit at han tar etter mor si. Det minner meg på at i morgen kommer foreldrene mine på besøk for helgen. Jeg har fått den tvilsomme æren av å vaske badet før de kommer.  Kan ikke si jeg gleder meg veldig til å bruke kvelden på å skrubbe badekar og tømme sluket i dusjen. Med mindre…

 


Plutten..? Sover du..? Pappa har vært på butta og kjøpt pæææreeee…

 

/ lik hvis du mener plutten burde tatt en prat med fagforeninga

 

Les også: Pære – bare ett lite ord

* Følg Pappahjerte på Facebook *

33 kommentarer
    1. hahahah: vask on, vask off!
      Så flink a gitt, da hadde jeg blitt rimelig stolt 😀
      Du kan jo prøve å lur’n med at det er pærer å finne nedi sluket et sted!

    2. Nå lo jeg godt! 🙂 Gutten vår har begynt med samme greia, han blir to år nå i april. Vi får nyte det så lenge det varer! Snart er de tenåringer og gidder ikke løfte en finger ;p

    3. Slik ryddehjelp er jammen ikke dumt! Vi er 3 tenåringer i hus og i følge foreldrene våre er vi ikke så flinke ryddehjelper. Rommet mitt er som regel enten helt strøkent eller helt kaos. Det er ikke rukket å bli helt kaos enda, men jeg skal vel klare å få til det igjen. Du får nyte at du har en vaskehjelp som er billig så lenge det varer. Du får be en bønn om at han ikke har arvet genet ditt angånede rydding slik at det ikke kommer fram om noen år. Da blir det nemlig et problem hvis det er to rotete mannfolk i hus 😉

    4. Jeg er nok litt i overkant emosjonell i dag, for jeg gråt noen rørte tårer av lille plutt som støvsuger opp rosmarin <3

    5. Nydelig liten gutt! Likte forresten måten du forklarer hvordan røddinga foregår.. Men orginga var nytt for meg! Er det et nytt og hippt fellesord for rødding generelt som blir brukt i larvik? ;P

    6. Astrid: Haha, nei tror faktisk han har gått klar av mine gener akkurat der. Krysser fingrene for at mine gener ikke setter inn ved fjortisalder, for da blir det en grisebinge her 😀

    7. Geriatriks: Haha, ja den idretten. Ender bare med kneskader og dritt uansett. Like greit å starte tidlig med husvask, så har han litt kompetanse å ta med inn i livets skole. Og ukepenger til å kjøpe knallert 😉

    8. Leier du han ut eller??? Har plenty av pærer og kornmo! Eller kan vi sende 3,5 åringen på kurs?? Her var trikset i å få hjelp til rydding(av hans eget rot vel og merke, ikke vårt, bare så det er sagt) å lokke med sparebøsse! Sallybil(kjærsten til lynet mcqueen, for de uinvidde) står på ønskelista nemlig, og hver helg putter vi noen mynter på hvis vi har rydda. Lærer han BÅDE å spare til oe man ønsker seg, og å rydde. Var ganske fornøyd med egen genistrek. Sånn hvis vi ser bort ifra at jeg bestikker for å få han til å hjelpe da…

    9. Så herlig! 😀 her i huset har vi også en ivrig klump på 2.5 år som skal “hjæpe mamma lage middag” <3 han er ivrig etter å tørk opp søl og tripper glad av sted for å hente papir når han ser noen søle;-) Ikke minst er han er racer på oppvaskmaskina! Hadde han bare vært en racer på legoen så hadde alt vært tipp topp! Men som mor kan man vel heller ikke kreve for mye, tenker jeg;-) Kos dere med besøk i helgen:-) badet kommer sikkert til å bli bra nok ^_^
      God hælj!

    10. Ntåå, flinke gutten:) kjenner meg igjen. Da snuppa var to år, skulle hun absolutt ha brødskive og melk helt utenfor de vanlige rutinene og stilte seg opp ved enden på stuebordet og spiste. Jeg og far satt i sofaen og observerte og småhumret for oss selv. Hun var veldig veslevoksen og bestemt der hun sto:) Da mat og drikke var fortært, samlet hun plutselig opp kopp og fat, sa takk for mat, gikk ut på kjøkkenet og satte alt i oppvaskmaskinen! Deretter tuslet hun ut på rommet sitt for å leke. Tilbake i sofaen satt to ganske himmelfalne foreldre å så på hverandre:) Dette har hun fortsatt med (noe sporadisk, vel og merke), så opprydding etter måltider er hennes hovedansvar i heimen (snart tre år nå) og hun elsker det:D Mitt tips er å rope på plutten hver gang noe skal støvsuges, så kanskje, muligens, forhåpentligvis, får dere en tenåring som leter fram støvsugeren på autopilot;)

    11. Åhhhh Plutten, du må være hele norges maskott. Herlige flinke Plutten. Og du pappahjerte, takk for nok et herlig innlegg. Smiler fra øre til øre. Håper Plutten er knallhard når han ber om pærepålegg..

    12. Hvordan er muligheten for å få leid inn han plutten? Min plutt er nemlig bare et år, og siden både mora og faren er anti-ryddige, så kan jeg aldri tro at han får et eneste snev av rydde-gener!
      Morsomt innlegg! 😉

    13. Herre min så flink 🙂
      Håper han fortsetter med god entusiasme i mange år fremover 🙂
      Når det er sagt så lurer jeg på… Går det ann å få beskjed når/om du svarer på en kommentar ? Bare av ren nyskjerrighet 🙂
      God Helg til dere!!! 🙂

    14. Ikke bare er du en forkjemper for barnearbeid, men du prøver også å snike deg unna å betale fo deg på Rema’n! Tenker du skulle stæla kornmo og pærer så du slapp å legge ut for lønninga til plutten jeg 😉 Og når du ble ferska prøver du å lure deg unna ved å kaste kulepennen din på gulvet!! Makan..
      Neida, du har ikke en stalker, jeg bare heiv et blikk bort da jeg synes det var noe kjent med mannen i kassa, men skjønte fort at det måtte være deg. I løpet av de fire sekundene jeg hadde øynene mot kasseområdet rakk forøvrig treåringen å male hele smågodtstativet med appelsinjuice.. MÅ sånne smaksprøver stå i småbarnshøyde hver J@/!* gang!? 😛

    15. Plutten burde absolutt organisere seg.. Så han ikke havner i fella som vi i flokken har gjort her. Stesøsken + ekte søsken. 6 kids totalt. 4 av oss gjorde mye, 2 av de slapp unna..! Så er han lur, så sikrer han seg mot fremtidige søsken!

    16. Iselin: Haha, denne kommentaren må jeg vurdere å slette 😛 😀 Men jeg var fjerdemann i min egen søskenflokk som liten og sleipet meg ofte unna, så du har et poeng 😉

    17. Ikke sant! Så sleipt gjort vet. Min søster og jeg har hatt faste plikter siden 6.klasse. Den yngste klatten, som er ste, hadde omtrent ingenting. Bodde i forskjellige husstander da, men allikevel. Jobb har hun aldri hatt – og fyller snart 18, resten av oss har jobbet hver sommer+ siden fylte 15 år. . De yngste at-på-klattene altså:)

    18. Pernille: Hahaha, stalker ass. Det var for øvrig en plomme han prøvde å stæle 😉 Æsj, dette betyr jo at jeg må oppføre meg ute blant folk også, så ikke hele min skinnhellige, pappabloggfasade rives ned 😛 Neste gang får du bare holde en hånd i været, så skal jeg klaske til med en high five 😉

    19. Live Sandnes: Vi satser på at han holder det gående noen år til ja 😉 Men jeg tror du skal få beskjed på mail nå du får svar på en kommentar? Ikke helt sikker hvordan det der funker. Håper i hvert fall ikke alle må inn for å sjekke hver gang de har lagt igjen noen ord. Satser på det 🙂

      Goood helg! (selv om det bare er noen timer igjen da) 😀

    20. Takk, de siste timene ble brukt godt de 🙂
      Nei? Jeg får ikke noe mail, så måtte inn å sjekke nå! hehe 😉
      (Alltid koselig med en tur innom her da) 🙂
      Noen andre her som kan svare på om de får svar via mail ? 🙂
      På forhånd takk!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg