TV-kveld: Velkommen til paradis

Noen kvelder er det helt himmelsk å klaske på seg joggebuksa og nyte livet som sofapotet. Travle småbarnsforeldre har ikke alltid tid til lange TV-kvelder, så da er det ekstra deilig når man endelig kan sette livet på pause. Spesielt når det er premiere på nye tv-programmer! Eller ikke…

“Åh, dette har jeg gledet meg til. Endelig premiere på ny sesong. Jeg elsker Dag Otto!”

Frua lå klar i sofakroken med fjernkontroll og strikkepinner, mens jeg satt med macen på fanget, te i koppen og salami på skiva. Det var duket for en helaften.

Så mens jeg sendte noen mailer og svarte på hyggelige kommentarer på bloggen, rullet “På tur med Dag Otto” over skjermen og jeg lot meg imponere av gutta som på klønete vis tok seg til Skagen uten noe tidligere erfaring til sjøs. Vel blåst.

Etter at mailboksen var tatt unna, startet jobben med å komme opp med en god idé til et blogginnlegg. Jeg tenkte det ville bli null stress joggedress å gjøre dette med ett øye på tv-skjermen og ett øye på word-dokumentet. Jeg kom raskt i gang med en tekst om menn og frykten for bæsjebleier, men så flippet plutselig frua over til en annen kanal og et nytt program begynte. Da startet problemene…

Det var et program jeg egentlig aldri har sett på før, men hørt mye om. Et program som burde være forbudt ved lov. Et program som utvilsomt står på serieopptak hos djevelen selv…

Paradise Hotel.

“Glem det”, svarte jeg uinteressert da jeg så øynene til frøkna bli store som tekopper.

 “Jammen-“

“Ikke noe jammen. Vi skal IKKE se på det der. Seriøst, Paradise Hotel? Er du 14 år eller? Jeg har advart deg på facebook allerede… Det kommer rett og slett ikke på tale. Skru det av. Nuh!”


 

“Jammen, det er med to fra Larvik. Jeg må jo bare få med meg første episoden i hvert fall. Og dessuten er det filmet i Mexico, det er sol, det er sommer og det er festglade mennesker. Sånt MÅ det bare bli bra tv av! Dette må vi jo bare få med oss”. 

“Vi? Ikke bland meg inn i dette. Paradise Hotel er lavmålets indrefilet og har ingen plass i dette hus. Bytt. Kanal.”

“Men bare første episoden da? I år er det en helt ny vri og det er med en lesbisk jente. Det kommer jo til å bli så mye intriger.”

“Det dri-“ 

Så ga hun meg katteblikket. Det kvinnelige, bedende blikket som både er søtt og livsfarlig. Det blikket som sier “Får jeg vilja mi nå, så blir jeg søt og glad og gir deg masse bonuspoeng. Får jeg ikke vilja mi, kommer jeg til å rive av deg kastanjene”.

Diskusjon slutt. Lyden gikk opp, intelligensen gikk ned og en forsmådd pappa fnøs mens han fordypet seg i word-dokumentenes forlokkende verden.

 

 


Meh.

Det gikk veldig greit i starten. Jeg ristet bare oppgitt på hodet av alle de intetsigende visdomsordene som deltakerne liret av seg. Jeg jobbet uanfektet videre og hadde god flyt, men sakte men sikkert… Jo mer jeg prøvde å se bort dess mer ble øynene mine dratt mot skjermen, som en kobra til en blokkfløyte. Jeg klarte ikke å stå i mot. Til slutt bestemte jeg meg for å gi det en sjanse, egentlig mest for å rettferdiggjøre mitt hat for programmet. Da skjedde selvfølgelig akkurat det som ikke skulle skje…

Jeg prøvde å hate det for alt i hele verden. Jeg la fornuft og rasjonelle argumenter til grunn: Peter, dette er forferdelig TV. Peter, dette er søppel. Du er for god for dette. Du som aldri har sett en episode av Hotel Cæsar i ditt liv, du er sterkere enn dette. Dette er fordummende ræl som spiser opp hjernen din som batterisyre. Dette er bæsj. Du ser på bæsj, mann.

Men likevel, tross alle disse fornuftige argumentene… Jeg elsket det! Ja jeg vet, det er feil, så utrolig feil. Jeg skammer meg, jeg er en mann uten ære og jeg frasier meg all arv. Det smerter meg å si dette, men da episoden var over tok jeg meg i å glede meg til morgendagens avsnitt. Tenk på alle mulighetene til å dra frem flaueputa!

 

Oh no, she didn´t!

 

Da først så jeg bort på min kjære som satt med en aldri så liten snurtemunn i fjeset.

“Njææh. Nei, nå ble jeg faktisk litt skuffet. Det der var jo helt latterlig dårlig. Skal de plutselig ha med skuespillere? Og jeg synes egentlig ingen av deltakerne var spesielt interessante heller. Nei, dette var dårlig. Men så fint, da kan jeg slette serieopptaket, så sparer vi oss for den tiden”, sa hun og gikk rett inn på menyen og slettet serieopptaket. Så vrengte hun hele kroppen i en kjempegjesp og tuslet opp trappa for å legge seg for kvelden.

“Jeg kommer straks pus, må bare sende en siste mail her. To sekunder bare” sa jeg. Så la jeg ned macen, tok opp fjernkontrollen til TV´n og gjorde det utenkelige…

 

Sorry pus, men dette er faktisk din skyld.

 

/ lik hvis du også lever i skam /

Les også:
Ukas krangel: Det ordner seg
Bare ett lite ord

* Følg Pappahjerte på Facebook *

60 kommentarer
    1. Muhahaha. Petrus har blitt tatt av Paradise Hotel 🙂
      Har heldigvis ikke blitt tatt av det programmet, men noe enda verre. Vil du se på Kongen av Trash TV? Gjør som meg…..bli hekta på Gordie Shore. Nei, nei….ikke Jersey Shore….Gordie Shore. Engelskmenn kan lage Trash TV bedre enn noen andre 😉

    2. Monica: For kun én dag siden ville jeg svart: Gordie Shore? Vik fra meg, utyske! Men nå vet jeg jo at man kan bli hekta på alt. Alt! Sukk, hva skal´n gjørra med folk? 😛 😀

    3. Må nok dessverre si at jeg lever i skam jeg også, men til mitt forsvar kjenner jeg en av de som er med(prøver å si til meg selv at da er det greit å se på). Haha!! Blir jo spennende å se hvordan ting blir når det er skuespillere med 😉 Kos deg med episode 2 om noen minutter 😉

    4. Hahaha!!! Morsomt! Helt enig, skjønner deg godt 🙂 Nei paradise ser jeg ikke på, det var noen år siden. Stå på 🙂 Men ikke spøk med cæsar, for har man først fulgt med i alle år så klarer man ikke å slutte 😉

    5. Paradise hotel er så idiotisk at det blir god underholdning, hvertfall nå som det er spill med i spillet. Nå er jo jeg av yngre generasjon, men jeg er helt enig det er vrøvl men allikevell hekta 🙂

    6. Cathrine: Haha, ja den er der blir for tynn! Synes “plottet” med skuespillere var helt teit… men jeg kjøpte det 😀 Haha, jeg skammer meg
      /Ha en skamfull aften

    7. Hehe, som tatt ut fra vår egen stue! Spurte akkurat samboeren “vil du se Paradise Hotel med meg?”, “Nei!”, 2min senere… han har lagt fra seg mobilen og ser mer på TV enn meg.. 🙂

    8. Har faktisk i hele mitt (17 årige) liv bare sett en halv (tror jeg) episode, og jeg holdt på å dø av latter over hvor lite intelligens det var i programmet!
      Har siden den episoden ikke sløst noe mer tid på Paradise Hotel, heldig for meg liker ikke kjæresten min det heller så da står det heller aldri på 😉

    9. Du er ikke den eneste. Jeg er en “snik-seer” selv. Det foregår i stillhet, uten at samboer eller venner aner noe om det. Har funnet ut at det er best slik. 😛

    10. Tror at mange ville få det mye bedre om de la av seg fakingen om at det skal være så intelligent og meningsfullt alt som er på tv.. Hva med å bare akseptere at trash-tv finnes og bare la seg underholde. Pappahjerte: Hvis du har lyst å le så du griner så søk opp fjorårets gullkorn.. Iselin og vitsen med føding av hummerunger..
      Så jeg tenker at folk som vil la seg underholde ved å utfordre hjernen kan se på sine programmer.. Mens vi som vil underholdes mens armadaen av hjerneceller har lagt seg i hengekøya for kvelden med hver sin drink, vi ser på meningsløs tv og lettlivet oppførsel mens vi ler av hvor dumme ungdommen er..
      Skjønt.. De er i Mexico…vi er her oppe i steinrøysa..

    11. Pia: Heisann sveisann på deg sann! Oh yes, det er drømmen vettu 🙂 😀 Har faktisk skrevet en bok, men det var en relativt dårlig krimbok som ingen ville gi ut 🙂 Men jeg jo har alltids et ess i ermet, så vi får se… time will show 😉

    12. Neineineinei….Svitsj over på noe annet!!Dette programmet har deltakere med lavest IQ!!Uten tvil!!!Det finnes bedre å se på eller gjøre:-):-)tjooohei!

    13. Ole Martin: Mmmm, hypnotisert. Must. Watch. Ingen fare, kompenserer med Arrested Development på mobilen, så får litt “riktig” input også. Har du sett den serien? Fantastisk 🙂

    14. Haha kleint Peter, det er jo så ufattelig douchebag program. Fatter virkelig ikke at folk vil være med på det. Dessverre kjenner jeg en av de som er med, så har nesten blitt nødt til å se på selv..

    15. Haha… Du er herlig ass :p
      Men Paradise er min guilty pleasure også… Damn… Og vet du hva jeg fant ut idag?? Viaplay sender forhåndsvisning av morgendagens episode… Og der kan man også se uuuten reklame! Oh heaven!!
      Men gjør dette meg mer patetisk enn deg?? Ja, det tror jeg…
      /skamfull guiltypleasuryehighfive
      PS: Jeg EEELSKER tanken på “Pappa & Plutten – tha book” 😀

    16. Hahahahahaha!! Paradise hotel er utrolig avhengighetsskapende. Det fant jeg ut fordi venninna mi absolutt skulle se det. I mens hun satt å jabbet om at “jeg tror hun bare prøver å lure han andre og det er derfor hun gjør sån og bla bla bla”, så tenkte jeg bare “hvor DUM går det ann å bli?”. Eneste grunnen jeg skulle hatt til å se Paradise er at folka og programmet er så dumt og blondt at det blir morsomt. Også vil man se hvor blond og dum en person vil bli, ergo man begynner å følge med på serien. Det er en FELLE!!

    17. Hehehe;-)Jg så første episode md Petter!Faktisk hele,Men skal ikke se mer!Hår heller over til krimmen!:-)

    18. “Vanlig” Paradise er pute-TV, men dette var jo utrolig gøy. Satt og lo HØYT! De blir lurt trill rundt. Sånt er bare gull… Mannen ville heller ikke se, men ble liggende, og lo nesten like ofte som meg 🙂

    19. Hahaha! Det ble for høyt på flauhetsskalaen i går så jeg måtte bære legge meg. MIn værre halvdel derimot (også kjent som bedre halvdel før Paradise 2014) kunne ikke gå å legge seg før Paradise var ferdig i går 🙂

    20. Det sier litt om innholdet i PH når vi, som pr nå har huset fylt med 10, 12 og 13 åring heller setter på CSI New Yorki stuen og PH på opptak.. Jeg har ikke, pga sykehusoppholdet, sett noe enda.. Men jeg tviler litt på dette med skuespillere?
      Forresten : Vet hver enkelt skuespiller at de andre er skuespillere og? Eller tror hver enkelt at de er den eneste?
      Hjelp me out here Bro 😉

    21. Det kan skje den beste kjære deg, eller… Det SKJER den beste 🙂
      Håper innlegget om pappaer og bæsjebleier kommer! Det har vært et tema her i huset og…

    22. Ser du eller dere har satt på serieopptak på “Typen til”. Leo kommer til å veie opp for skammen, mann!

    23. Geriatriks: Hahaha, nei nei, du får nok gå den skamfulle veien opp til Paradise Hotel-døra og banke på selv. Men okei en rask smakebit: Skuespillerne vet hvem som er skuespillere og de har trent inn alle situasjoner etter manus. De andre vet ikke en pøkk. Aj aj, hva har skjedd med meg, sitter jeg her og diskuterer PH?! Uff… men… det er magisk, mann! 😀

    24. Tonje: Hahaha! Nei under den krangelen der tenkte jeg at det var på tide å logge ut. Det ble så utrolig klamt, men jeg klarte ikke å gi meg. Jeg hater egentlig flauepute-tv, men dette er jo bare for bra til å gå glipp av. Vi burde seriøst hatt et eget PH-forum å diskutere i 😀 haha

    25. Mari: Haha, ja det gjør deg faktisk hakket verre enn meg. Da er vi jo nesten tilbake på Big Brother -nivå, når alle gikk inn på nett for å følge live hele døgnet, kjøpte VHS-kassett med høydepunkter og hele sulamitten 😉

      P.S. Kan ikke love noe da, men drømmen er å gi ut en bok som omhandler noe av det som blir tatt opp i bloggen. “Pappa & Plutten – tha book” høres ut som en røddig arbeidstittel 😀

    26. Kristine: Hahaha!! Akkurat det samme som skjedde med meg. Dæven, du har knekt koden. Det er jo sånn de lurer deg inn i sekken. Men det verste er jo at bare etter to episoder så begynner man å få sympati med dem og tenke at “Njaaa, det var jo ikke så dumt sagt da. Hun der er jo faktisk litt fornuftig” og da fellen komplett.
      /haifai

    27. Leser egentlig ikke blogger, men må si at denne bloggen er verdt å lese. Morsom og fornuftig! Forsett slik! 🙂

    28. åå, du må oppdatere denne bloggen så ofte du kan. Dagens høydepunkt er nådd når du har postet et innlegg. Ler meg ihjel

    29. Per: Hei Per! Takk for det, mate 🙂 Hyggelig å høre at andre enn bare typiske blogglesere. Jeg er jo faktisk ingen typisk bloggleser selv, så kanskje det er derfor 🙂
      /bro fist

    30. Paradise er faktisk utrolig avhengighetsskapende! Jeg begynte å se noen episoder av første sesong i 2009, men det var først i 2010 at jeg ble skikkelig hektet. Man blir ikke noe smartere av å se slik tv, men man får titt og ofte bekreftet at man ikke er dum selv, når man hører enkelte av utsagnene som kommer fra deltakerne! Jeg har ikke sett episode nr.3, så den skal definitivt bli sett før neste episode kommer rullende.
      Ha en strålende dag og så får vi telle ned timene til neste episode kommer!

    31. På filtermagasin.no har det i noen år nå blitt skrevet festlige episode-sammendrag hver kveld. I fjor var det helt magisk stemning i kommentarfeltet der. I år er forfatteren Jazzgeir blitt byttet ut med blant andre Øivind Vogt og Hasse Hope, og det er fortsatt rimelig moro! Hett tips!
      Hilsen megaengasjert skap-PH-entusiast

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg