Fattern på lekeplassen

Når fattern er på lekeplassen blir han 5 år igjen. Det er som om en kjemisk reaksjon inntreffer når støvlene treffer sandkassa. Hele verden forandres og plutselig er vi tilbake i 1986. Verden blir ubetydelig stor og alt som betyr noe er huskestativet, sandkassa, dumphuska, klatrestativet og sklia.

Jeg prøver jo å oppføre meg som en voksen kis med full jobb og førerkort, men konkurranseinstinktet tar umiddelbart overhånd. For plutten og jeg har giret hverandre opp på veien til lekeplassen og sett frem til å gå bananas, men så kommer vi dit og da oppdager plutten den perfekte pinnen som han mye heller vi tegne streker i snøen med. Så står jeg der da, med et konkurranseinstinkt som er i ferd med å boble over. Og som ved et trylleslag blir det fullt fokus på å knive om de beste spadene, hvem som er best til å styre gravemaskinen i sandkassa, hvem som er førstemann opp på taket av dukkehuset og selvfølgelig hvem som er raskest ned sklia. Selv om det bare er meg på startstreken. Det hele blir en barnslig konkurranse og lekeplassen har raskt utviklet seg til å bli en olympisk arena i miniformat og den viktigste idrettgrenen er selvfølgelig: Hvem hopper lengst fra huska?

 

Et nydelig svev, dette må jo være bakkerekord?!



…og det ender selvfølgelig alltid med at man skader seg.
Legg merke til Plutten i bakgrunnen som krøker seg av latter…

 

Frøkna oppfører seg jo selvfølgelig ikke på samme måte. Hun ter seg slik man helst skal: Hun er helt rolig og blir kanskje med en tur på dumphusken for å utgjøre nødvendig motvekt. Hun leker høflig og nonchalant mens hodet bryr seg mest om hva vi skal ha til middag eller om plutten har på seg nok klær.

 

 

Jeg tror ikke Christina finner personlig glede i å leke på lekeplassen. Joda, selvfølgelig synes hun det er gøy å leke med plutten og se ham smile fra øre til øre, men hun er der liksom bare for hans del. Hun tar del i aktiviteten, men hun har ikke det indre barnet som plutselig blir en apekatt som går helt bananer. Hun er der liksom bare som en voksen. Fattern derimot…

 

 

Jeg lurer på om det kan være en mannegreie, for jeg synes så tydelig at jeg kjenner lukta av menns barnslige konkurranseinstinkt. Jeg sier ikke at damer ikke kan gjøre teite ting og inngå idiotiske veddemål, jeg tror bare det er langt mer fremtredende hos menn. Dessuten er vi mye flinkere på det. Jeg synes også jeg kan se det i blikket til Christina når vi er på lekeplassen og fatterns indre apekatt hopper frem for å leke. Hadde det kun vært snakk om meg, så ville jeg raskt blitt servert en rimelig kjølig skulder og en snusfornuftig tale om at “Peter, du er tross alt ikke 13 lenger”. Men hun sier ikke det, hun vet hun ikke kan kjempe imot. Hun gir meg bare blikket. Det blikket som sier: “Mannfolk… Ja ja, kom igjen da, ut og lek hvis du absolutt må”.

Jeg liker å tro at vi menn har et gen som aldri tillater oss å bli helt voksne. Enn hvor staselige vi ser ut der vi står og diskuterer politiske anliggende i nystrøket dress og vannkjemmet hår, vil det alltid være en overhengende fare for at vi utfordrer hverandre i rævkrok eller håndbak. Og da er det ingenting som heter nei takk. Da er det førstemann opp på taket av dukkehuset.

“Hah! Kæm e kongen?!”


Så er spørsmålet:
Er det egentlig en mannegreie eller er det bare meg? Er det flere som har det sånn eller sitter jeg alene i sandkassa?

/ sleng igjen en kommentar hvis du vil være med å leke
 


*Følg Pappahjerte på Facebook*

50 kommentarer
    1. Det er absolutt lov å leke og ha det gøy, OGSå ute med sønn/datter….Vi synes det nok er mest gøy noen ganger;-) Jeg sitter gjerne i sandkassen, husker eller leker i snøen!Kæm e Kongen sa du, jo det blir DEG! Veldig bra blogg, morsomt skrevet og inspirerende:-) “High five”

    2. Lek videre med plutten på ditt mannevis. Mammahjerte kompanserer, så det blir en herlig ballanse. Kan det bli bedre? Høy fæm te dokker aill tre.

    3. Hahah! Digger innlegget 😉 Må innrømme at jeg kjenner meg igjen doh. Og jeg er JENTE!
      Har en lillebror på 3 år, selv så blir jeg 17 i april og det er alltid like kos å være med han på lekeplassen! 😀
      //Highfive for å bevare barnet i seg!

    4. Jeg har vært inne på tanken om å slippe to-tre voksne menn løs på lekeplassen samtidig og gi dem frie tøyler. Mye mulig en ambulanse burde stått på vent utenfor gjerdet. Og jeg hadde sikkert dødd av latter selv…! Så det apekattsyndromet er kjent her og 😉

    5. Haha, kjenner meg igjen selv ja 😀 Lek med ungene er lov, viktig å beholde sitt indre barn og la det få utfolde seg en gang i blant 🙂 Selv har jeg bare jenter å leke med, men den mellomste av de har fått opp øya for radiostyrte biler – så her koser vi oss passe bra 😉

    6. Her i huset er det omvendt. Så snart det har blitt lyst ute, hiver jeg på klærne til sønnen min og meg og drar ut. av og til får jeg med meg mannen om jeg maser litt ekstra i forkant. Men da er det han som er den som er med for å oppleve gutten som løper fra den ene leken til den andre og ler så det rister i huska, og ikke fordi han har et barnslig konkuranseinstinkt 😛 Men inne derimot, med feks lego og lekebiler, glemmer han ofte at Lillemann er der og 😉 Tidligest i dag hørte jeg han lage noe voldsomme fly-lyder fra et fly han hadde bygget av lego inne i stuen, og da var jeg inne på stellerommet MED ungen 😛 Så alle har vel noen barnslige sider enn plass…

    7. Fantastisk innlegg! Fortsett å lek sånn! Det er nok til glede for både store og små. For et svev du hadde der 🙂 her er vi litt sånn begge to, men mannen er nok hakket mer apekatt en meg 😉 Tror man har godt av å slippe løs barnet inni seg av og til. 😉

    8. Hahaha, akkurat sånn var vi å i den tiden vi “hang rundt” på lekeplasser (da ungene var mindre), bortsett fra at her var rollene snudd om. Så nei, er ikke bare menn som blir barn igjen og får konkurranseinnstinkt. Hadde knust hoppelengden din fra huska på en dårlig dag, så her er det bare å hive seg i trening 🙂

    9. Det kan hända det ändrar sig när det blir barn på oss, men som det är nu så är det tvärtom, det är jag som går bananer och han som ger mig blicken 😉

    10. Kjære Peter!
      I url-feltet i denne kommentaren har jeg lagt ved en link til ett av mine siste blogginnlegg. Jeg synes nemlig at du er en så god blogger, som fortjener ditt eget domene. Jeg gikk fra vektlofterjenta.blogg.no til vektlofterjenta.com for litt over ei uke siden, og jeg er så glad for at jeg tok det valget! Husker jeg var veldig i tvil om hva jeg skulle gjøre, men jeg valgte til slutt å satse.
      Blogg.no har altfor lav sikkerhet, og min blogg ble blant annet hacket. Ønsker ikke at det skal skje med din, og anbefaler deg derfor å bytte til eget domene. Ta gjerne en titt på innlegget mitt der jeg forteller positive og negative sider ved det å bytte, samt også hvordan man gjør det! 🙂
      Mvh.
      Linn Therese
      vektlofterjenta.com

    11. Ole Martin: Tjena kåmpis! Tusen takk for svar 🙂 Leking er livet, eller kanskje ikke altid. Var på lekeplassen 1. nyttårsdag etter en ganske røff nyttårsfeiring og da var det ikke like mye action gitt 😛 #hvittår
      /Høy fem!

    12. Pia: Hehe, jeg liker at Mammahjerte “kompenserer” faktisk. Men det er jo sant ja 😀 Og Plutten finner uansett mye glede i å se fattern gå på trynet fra tid til annen også 😉

    13. Linn Therese: Hei du. Takk for tips, men jeg har for noen måneder flyttet fra eget domene (pappahjerte.no), da jeg ble tatt opp i Nettavisens innerste sirkel 😀 Og så langt er jeg faktisk kjempefornøyd med publiseringsverktøy, oppsett og sikkerhet. Men takk for tips uansett 🙂
      /Keep on truckin

    14. Sonja: Jøss, så det er ikke bare en mannegreie nei? Hmm, da må jeg tilbake i tankeboksen, trodde bare det var vi som holdt på sånn 😛 Det lekne mennesket lenge leve 🙂
      /Haifai

    15. Bente Lill: Hahaha, yeah right! Hvis jeg noen sinne får noen form for makt, så skal jeg bruke den på å arrangere en landsdekkende hoppekonkurranse fra huske, og jeg skal hente deg inn med helikopter for å se om det er hold i påstandene. Hvis det blir uavgjort, blir det rævkrok i finalen 😀
      /Høy fem!

    16. Cathrine: Hei Fru. strikkesokk. Ikke helt fornøyd med svevet, men det er det eneste vi fikk på film 😉 Tror også det er veldig sunt å slippe løs apekatten en gang i blant, for han blir så fryktelig rastløs av å bare sitte inne hele tiden D:
      /Høy fem

    17. Marie: Hahaha!! 😀 Hvem sier at leken opphører barna fordi småtten må ta en liten bleiepause? Mannen din var nok bare høflig og holdt lekene varme i pausen 😛 Men artig å høre at dere damer har apekatten også 😉
      /Høy fem

    18. Grimsmo: Hehe, godt å høre 😀 Flott gutt du har forresten 🙂 🙂 Du skal ikke bry deg om idioter på nett, de er bare grusomt misunnelige. Lett å være tøff bak en skjult identitet vettu. Jeg vet det er veldig vanskelig, men husk at det aldri, aldri er deg. Det er bare de som sliter med noe og tar det utover deg, fordi du har noe de mangler.
      /Ha en super dag 🙂

    19. Ha ha ha du er ikke vettu – skjønner din bedre halvdel godt, men knis..hadde jeg ikke hatt en kropp i reprasjons alderen så hadde det vært sinnsykt morro å gjøre det samme egentlig…

    20. Hahahah, for et innlegg!!!!! Ler så jeg griner!!!!
      Her i familien er begge voksne slik som deg, hvordan skal det gå? Barna ser i alle fall ut som de koser seg masse når vi leker ogtuller masse! Håper jeg aldri blir voksen når jeg er på lekeplassen!!!!!!

    21. Fantastisk!!! Du tar det HELT på kornet, og det stemmer helt med hvordan det er hjemme hos oss! Jeg er sjelden i fekte-modus og leker kun pliktskyldigst med Sabeltanns skute, mens mannen kaster seg inn i fektinga med livet som innsats og “seiler” Grevinnen og Sorte Dame som om han aldri skulle gjort noe annet… Tror det må være et eget “mannegen”…

    22. Hmm…skulle det liksom være galt å:
      -konkurrere om hvem som løper fortest..
      -konkurrere i hvem som kaster flest fiskesprett..
      -konkurrere om hvem som kaster hva som helst lengst..
      -konkurrere om hvem som går fortest på skøyter..
      -konkurrere om hvem som kan sykle lengst på bakhjulet..
      og nå?…..

    23. Du er definisjonen på hvordan den perfekte pappa skal være!
      Er kjempe glad for at du valgte å blogge, begynner å bli passe lei av rosabloggere nå:P

    24. Deal! 😀 Nå sitter mannen ved siden av å rister på hodet: “Stakkars, stakkars pappahjerte, han vet ikke hva han begir seg ut på.”
      Men ja, man er ikke skikkelig voksen før man kan være skikkelig barnslig, så fortsett med leken 🙂
      Nå skal jeg putekrige ungene i seng. Rock on 🙂

    25. Line: Ååh? Du tenker på sexylubben, selvopptatt og skinnhellig? 😀 Men tusen takk for kommentaren, den kommer godt med for en mann som ligger på sofaen og er døende.. (les: litt tett i nesa) 😉
      /Høy fem

    26. Geriatriks: Alt det der er vel og bra, bare ikke prøv å entre min barnehage, for da blir du kastet bananer på 😛 😉 Btw: Har aldri lært meg å sykle på bakhjulet. Prøvd mange ganger, men jeg fikser det bare ikke. Vræææl!

    27. Tiril: Haha, jeg VISSTE det! 🙂 Nå er det faktisk flere tupper her inne som har kommentert at de også besitter genet, men jeg velger fortsatt å tro at det er mest fremtredende hos menn 😉

    28. Mona: Hurra og amen. Den dagen jeg kan gå inn på en lekeplass uten å finne på noe sprell og gjøre mitt ytterste for å lemleste meg selv, ja nei den dagen er det gamlehjemmet neste 😉

    29. Serilinn Erlandsen: Tusen takk for det 🙂 Jeg skal surfe inn på bloggen din og sjekke den ut, selv om jeg ikke er i noe umiddelbart behov for terapi for øyeblikket. Føler jeg for ut nok innestengte følelser på lekeplassen 😛 😀

    30. Haha jeg tenker på hvor høyt du setter ungen din og hvor mye energi du bruker opp på han, ikke alle fedre gjør det vettu 🙂
      Hadde gjort mye for en mann som ville blitt en så god pappa som deg for ungen vår:p

    31. Line: Daaa, tusen takk for det 🙂 Skal ikke si at jeg er verdens beste far på noen måte, men jeg gjør nå i hvert fall så godt jeg kan 🙂 Og ingen fare: Menn som meg finnes det sikkert bøttevis av, men du må ikke regne med at han nødvendigvis vet at han vil ha barn selv før han står der med et lite nurk i hånda 😉

    32. Tror vel det også har noe med at alle tre kan ikke være barn på samme tid, må jo i hvert fall være en voksen på lekeplassen som passer på, blant annet at putten har nok klær på seg. 😛

    33. Haha! Ikke bare mannfolk det nei! Blir gjerne med å leke 😃 det er jo så gøy når man finner fram barnet i seg. Bor i Larvik sjæl, med barnslig samboer og. Ses sikkert på lekeplassen.

    34. Sykepleier Ann: He hey, en larviking jo! Vær hilset 🙂 Kom gjerne og konkurrer på lekeplassen “min” en dag, men forvent en kamp på liv og død om den beste huska og den kuleste spaden 😉
      /Haifai

    35. Ut i fra bildene tror jeg nesten vi er naboer også.. Den veggen du sitter på har jeg gått forbi utallige ganger hvertfall. 😛
      Spaden kan du få ha, da tar jeg huska istedet 😛
      😀

    36. Sykepleier Ann: Haha, ja der kan du se. Da blir det jo grillparty til sommern og goood stemning. Passerer veggen hver kveld og vokter mitt domene 😉 Så pass på, ikke skli på bananskallene 😀
      /Hai fai!

    37. Wihuu, nytt blogginnlegg fra denne kanten er alltid en stor opptur. Haha, så godt det var å trekke på smilebåndet og le av både film, bilder og tekst etter en lang dag som har for det meste bestått av å fylle varmeflasker for å dempe irriterende knesmerter.
      Jeg er helt sikker på at Plutten digger at han har en slik pappa som er så ivrig på lekingen. Hvordan gikk det med det lange svevet da? Fikk du til et nedslag før du falt? Ha en super torsdagskveld 😀

    38. Astrid: OM jeg fikk til et nedslag? Selvfølgelig satt jeg en råflott nedslag 😉 …men tyngdekraften ville ha det annerledes 😀 Og du snakker om irriterende knesmerter? Som gammel håndballspiller og overivrig apekatt kan jeg alt om knesmerter. Hello røket korsbånd, røket menisk, røket alt som er og fire operasjoner 😉 ….og der har vi svaret for at jeg sviktet litt i landingen også 😉
      /knestående five!

    39. Hei hei! Jeg må virkelig si jeg er imponert over at du har kommet deg opp på ballveggen, haha. Den har jeg prøvd å komme meg opp på i snart 10 år, haha! Kjempe fin blogg du har. Gøy å se at en fra Husebyløkka kan klarte opp på topplista på blogg.no! :))
      Stå på videre!

    40. Julie Storlien: Haha, but of course 😀 Har bare bodd her et halvt års tid, men ballveggen var noe av det første jeg måtte bryne meg på 😉 Ja dæven, vi trenger larvikinger på topplistene. Det mysser jo ikke akkurat av dem der 😉
      /snakkas

    41. Her i huset er det faktisk motsatt. Jeg hiver meg inn i det med kropp og sjel mens sambo myser litt sånn flau ned i kaffekoppen (ja!! han har medbrakt kaffekoo :O). Unger er en blessing på så mange måter, deribland at nå kan jeg gjøre alle de teite greiene jeg alltid har gjort, men med en mye bedre unnskyldning 😀 “Ja, du vet….. ungene syns jo det er så morro, så klart jeg blir med!”… 😉

    42. Hahaha, du har så rett! Samboeren min som fyller 27 nå i februar, ønsker seg bare “en” ting til bursdag, og det er leker han kan kjøre eller fly med, altså fjernstyrte biler/ helikoptre osv. Han har sine voksne sider, men har også god kontakt med guttungen i seg. Og det blir ALLTID utfordret til rævkrok og håndbak hver gang han er med broren eller faren sin 😛

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg