Nissan Leaf – duppedittmaskinen fra fremtiden

/ inneholder reklame

I dag skal vi se om en elbil kan hamle opp med fossilbilene når det kommer til komfort, duppeditter og kjøreglede. Til dette ærverdige oppdraget har jeg prøvekjørt en Nissan Leaf og resultatet var veldig overraskende.

 

 

Jeg har alltid trodd at å kjøre elbil er som å sette hjul og motor på en plastboks og rulle kun i nedoverbakker og medvind. Der tok jeg skammelig feil gitt! Etter å ha prøvd Nissan Leaf i et par dager er jeg faktisk “blåst ut av parken”-entusiastisk over kjøregleden i denne frekke lille saken. Om jeg skal være helt ærlig, så tror jeg faktisk det er den beste bilen jeg noensinne har kjørt.

Det høres helt sikkert overdrevet ut, men det er faktisk sant. Jeg vet ikke hva det er med denne frekke lille doningen, men det er som om vi snakker samme språk. Servostyringen gir helt perfekt mengde motstand og sørger for at bilen sklir gjennom trafikken som en rev i snøen. Nå er ikke jeg noen bilekspert, men jeg merker jo hva jeg selv liker og hva som føles bra bak rattet. Bilen sitter på veien som en klegg, følger svingene som en blodtørst kemner og har mer komfort enn en bamseklem.

 

Dessuten er den rask. Et tråkk på gassen og den fiser av sted som et olja lyn. I forrige uke uttrykte jeg en viss skepsis til bilens rekkevidde i innlegget: “Kjøre elbil til hytta?”, men denne gangen tar jeg for meg kjøreglede og på dette feltet er det kun tommel opp, sekser på terningen og maxiyatzy på blokka.

Tre inn i en supercomputer
I tillegg til å være god å kjøre, er den også fullstappet med nyttige duppedingser. Blant disse finner vi ryggekamera, fire lukeparkeringskameraer, varme i rattet, bluetooth, GPS-kart og selvfølgelig en egen app til å fyre i gang varmen i bilen fra sengekanten. I tillegg til dette har man en myriade av instrumenter til å måle hvor miljøvennlig man kjører og kjørecomputeren har oversikt over samtlige ladestasjoner i mils omkrets. Alle disse duppedittene har jeg snakket mer om i videoen under. I videoen viser jeg også hvor god plass det faktisk er i bilen.

Spørsmålet er: Kan en liten elbil huse en fullvoksen mann i bagasjerommet? Svaret er bare et lite klikk unna 🙂

 

Så ja, det ER plass til en godt voksen mann i bagasjerommet. Greit å vite, greit å vite. Folkens, dett var dett for denne gang. Spørsmål eller kommentarer knyttet til elbiler? Sleng det inn, så skal jeg svare etter beste evne.

/ vroom vroom

Les også:
– Kjøre elbil til hytta?
– Boikott Statoil

26 kommentarer
    1. Kjøp Tekna versjon med skinnseter, har selv 2små og da kan du tenke deg resten! Og som bonus for du også mer lyd i stereoanlegget i den versjon 🙂
      Har hatt Leaf helt siden fredag…
      Og kan anbefale Trond på Gravdahls i Tønsberg både når det gjelder pris og tålmodighet (fra en utålmodig kunde)!!!
      Gt

    2. Glenn Thomas: Heisann. Tusen takk for tipsene! Gravdahls i Tønsberg ja, de har jeg hørt gode ting om. Hurtiglader har de også 🙂 Du skal ikke se helt bort fra at jeg må ta turen innom der en dag, for jeg har blitt frøktelig glad i den trivelige elbilen som står varm og god og venter på meg om morgenen 😉
      /Bro fist

    3. hvor lenge kan du kjøre før du må lade? Og syns du det er god utvalg ladestasjoner rundt om der du har kjørt?
      Det er nok en av de tingene jeg er litt “redd” for, med tanke på å kjøre langt og da finne et sted som tilbyr å lade 🙂 Men nå har jeg ikke lest så veldig mye rundt det.

    4. silje: Hei Silje. Som jeg skrev i forrige innlegg, så er nok rekkevidden den største utfordringen. Du kan fint kjøre 10 mil, men med økonomisk kjøring kan du visstnok komme opp i 20 mil, men da om sommeren. Selv kjører jeg ca. 4 mil hver vei til jobb og det funker som en klokke.

      Ladestasjoner.no har en komplett oversikt over ladestasjoner rundt om i landet. Selv bruker jeg bare vanlig stikkontakt i garasjen og lar bilen lade over natta. Skal man ut på lengre turer burde man planlegge å stikke innom et sted med hurtigladestasjon, slik at man kan tanke opp underveis. Da lades bilen opp til ca. 80 % på under en halvtime. Men som sagt, jeg synes bilen gjør seg best på kortere turer og det er jo uansett det jeg bruker bilen til mest likevel 🙂

    5. Hei. Dette er sikkert frekt å spørre om. men jeg skriver en blogg om min hverdag etter overgrep, og som incestoffer. Jeg har “sperret” bloggen min, slik at den ikke kan deles på face, og slik at blogg.nos samarbeidspartnere ikke skal kunne linke til den. Det hadde blitt for skummelt for meg med så mye publisitet . Men dette er et veldig tabu belagt evne, og dersom jeg kunne nådd frem til litt flere å kanskje hjelpe noen, uten å nå frem til så mange at det blir alt for skummelt, ville det betydd veldig mye.. Jeg lurte derfor på om du kunne tenke deg å legge med en link til bloggen min i et innlegg. Ingen tvnang selvfølgelig. Jeg skjønner at du sikkert får linkespørsmål hele tiden. Så jeg tar det ikke ille opp om du sier nei 🙂 jeg liker fortsatt deg og bloggen din like godt. – sukkertyven.blogg.no

    6. Crazy: Hei du! Takk for kommentaren og det er absolutt ikke frekt å spørre om litt drahjelp 🙂 Jeg har nok ikke for vane å linke videre til andres blogger kun på forespørsel, men gjør heller dette når det passer seg inn i en tekst eller hvis du skriver noe jeg liker selv og vil anbefale videre. Nå er ikke slike tunge temaer noe jeg vanligvis skriver så mye om, men hvis jeg skriver en sak der våre veier krysses, så skal jeg selvfølgelig linke til bloggen din. Kan som sagt ikke love noe, men hvis det faller seg naturlig, så er jeg egentlig åpen for å linke til alle sider eller blogger som virker relevant for temaet og viktig for leserne. Men det jeg i hvert fall kan love deg er at jeg skal suse innom bloggen din for å ta en titt når jeg har tid, så keep on truckin´ 🙂

      Håper du får en fin dag og sender deg en stooor klem fra morgentoget et sted utenfor Tønsberg i regnet 🙂
      Peter

    7. kan du ha spørsmålsrunde snart? 🙂 siden bloggen din har blitt så kjent i det siste er det sikkert mange som lurer på mye 😀

    8. Line: Hei Line! Hah, det har jeg aldri vurdert ført. Men men, jeg er jo med på alt, så skal lodde stemningen på facebook og/eller blogg, så får vi se om folket vil ha noe sånt eller ei 😀 Spent selv, merker jeg 😉
      /Haifai!

    9. Vi har hatt en Nissan Leaf Acenta siden november 2013 og vi er kjempe fornøyd. Jeg elsker den bilen så det blir alltid en skuffelse å kjøre den andre bilen vår uten alle de ekstra duppedingsene. En bil som er varm på forhånd er virkelig fantastisk, for å ikke snakke om setevarmer og rattvarmer. Du har vel ikke stort annet valg enn å anskaffe deg en Leaf nå 😉
      Helt enig med Line, jeg har også lyst på spørsmålsrunde. Svar på video hadde vært perfekt 😀

    10. Astrid: Meker at jeg gruer meg litt til å levere tilbake Leafen og gå tilbake til et liv uten magiske duppeditter. Og spørsmålsrunde med video altså? Hmm, ja ja, jeg får vel lodde stemningen litt en dag da. Kjipern å kalle inn til spørsmålrunde og få null/nill/nein/niet antall spørsmål 😀 😛

    11. Jeg prøvde BMW`s nye el bil i3. Fantastisk vil. Den annbefaler jeg virkelig at du prøver . Fantastisk arti bil. Går som ei kule! Samme pris og rekkevidde som Leaf

    12. Geir Espen: Ooooh, den skal jeg sjekke ut! 😀 Takk for tips. Haha, men du, jeg må bare fortelle. Jeg sto i et lyskryss i går og fikk en rød BMW treer opp på siden. Han prøvde å stikke foran for å snike seg inn i køen igjen, men jeg klampet strømmen i bånn og dro fra´n 😀 Haha, tenk deg drittstart på dagen for en BMW-eier a, å bli dratt fra av en elbil 😀
      /bro fist

    13. Det er ikke rygge sensoren som piper når du går bak, det er nissan som har det på alle bilene sine når du lukker døra for at du ikke skal glemme og låse.. 😉 vurderer leaf selv, så dette var moro å se på 🙂 gravdahls, jeg signerer den!!! De er helt rå! Jeg kjører fra oslo til tønsberg for å levere bilen på service der… 🙂

    14. Beth: Aaaah, I see. Jo nei men altså den pipinga er vel bare når døra er oppe? Tenkte den pipingen var for at man ikke plutselig skal begynne å rygge hvis noen går bak. Gleder meg til å sjekke ut Gravdahls, de får utrolig mye skryt 🙂 Skal innom og hurtiglade der til uka, kjenner at jeg nesten gleder meg litt. Håper jeg ikke ender opp med ny bil 😉
      /haifai

    15. Hei.
      Vi mottok vår Leaf Acenta i fjor høst, og det innfrir til de grader, både bilen, opplevelsen osv osv. angående lading/ rekkevidde. siden vi fikk vår bil i oktober, så har jeg ingen sommer temperaturer å sammenligne med, men:.. er det plussgrader, så strekker rekkevidden seg etter min kjøring opp, til 15 mil, er det minus grader, altså – 7 til – 12, så er rekkevidden ca 12,5-13 mil, på en lading. jeg har slått av alt av eco modus osv. vi har to barn, 4,5 og 8 år. De bruker hvert sitt barnesete, og barna har god plass. Dessuten så er et av dagens høydepunkt å kjøre romskip til barnehagen. Samtidig vil jeg gi en advarsel: hvis du er bil interessert, og liker å drømme deg bort på finn.no, så kommer dette til å pøkk kjedelig. blir du vandt til El-bilen, så er alt annet kjedelig. men på en annen side, da har du mer tid til flere blogg innlegg av klasse! ( altså WIN! for min del..) lykke til!!

    16. Hei, vi er en familie på fire! Kjøpte en Leaf i fjor og ble knallfornøyd-nå selger vi vår BMW 320d stasjonsvogn og kjøper en til! Leaf Tekna med skinn og full pakke! 🙂

    17. Brian Bjarndisson: Hei Brian! Wow, så kult! Ja, jeg har blitt skikkelig snusen på å gå til anskaffelse av en Tekna selv. Må jo ha fulle specs og maks moro hvis man først skal ta steget over til elbilens verden 😉 Det er utrolig mye bra bil for pengene og jeg gir deg to tomler opp for beslutningen 😀

    18. Jørn: Hei Jørn! Hah, jeg er enig, alt annet blir kjedelig. Har blitt helt hektet på utstyrspakka i bilen. Er så utrolig fint å kunne watte opp Spotify på Bose-bassen, snurre på et telepatisk ratt som vet hvor jeg skal og som i tillegg varmer fingrene på veien dit. Varmt ratt burde være en menneskerett 😉

      Rekkevidden, som stort sett er det eneste som skeptikerne prater om, er også det eneste aberet. Til turer som krever litt rekkevidde har man mange andre alternativer. Jeg har for eksempel begynt å ta tog til Oslo når jeg skal dit, så sparer jeg både tid og miljø, i tillegg til at jeg får jobbet halvannen time med bloggen hver vei. Trippel lykke 🙂

      Elbil ftw 🙂 Og en god kveld ønskes dem, monsieur.

    19. Alle som vil følge med litt det vi elbilistar pratar om kan logge seg inn på http://Www.elbilforum.no
      og lese der for kunskap og lærdom.
      Har sjølv kjørt Leaf sidan okt/nov. 12 og er kun eit stort smil. Maks tur: 190.9 km på ei ladding. Økonomisk betalar den seg sjølv.

    20. Tekna er greit-men om man må tenke økonomi kan man spare det også-hvis man kan unvære Skinn, Ledlys og Bosesound da! Tror prisen begynner på 230noe tusen!

    21. Det er bare å ta frem kalkisen og regne ut hva drivstoff og gammel bil koster…vi byttet ut bensinregning med penger til billån på leaf og har mindre utgifter nå og gleden av en ny bil. Bor du i enebolig så bør du sette deg inn i lademulighetene,10A, 16A og 32A. Men standard 10A kabel går greit overalt, så er 16A og 32A med på å gi Leaf rask lading så du kan bruke den enda mer. For meg var parkering med lademuligheter med i regnestykket da jeg byttet jobb.

    22. Leaf frelst: Halloisen. Japp, dette høres fornuftig ut. Det eneste som uroer meg litt er gjensalgsverdien på bilen hvis teknologien utvikler seg, men det er jo egentlig bare spekulasjoner 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg