Verdien av god kundeservice

/ sponset innlegg

For noen uker siden skrev jeg et innlegg om Smarte sparetips for småbarnsforeldre. Jeg var egentlig ganske fornøyd med listen, men så ringte plutselig telefonen her for noen dager siden.

Hei, det er Marte fra Nordea“.

Å nei” tenkte jeg, nå kommer det en lang tirade med argumenter om hvorfor jeg burde bytte bank, hvorfor Nordea er så utrolig mye bedre enn konkurrerende banker etc etc. Her er det bare å sette over kaffen, for dette vil ta tid.

Men neida, Marte ville bare takke for en fin sak om et viktig tema, men hun ville også få komme med sitt eget sparetips. Så ble vi sittende og prate da. Om sparing og renter, om risiko og avkastning. Og hva var supertipset?

 

 

Spar barnetrygden i fond!

Barnetrygden er på nærmere 1000 kroner per måned per barn. Det er mye penger det. Mange trenger disse pengene for å få hjulene til å gå rundt, men det er også veldig mange som ikke egentlig er avhengig av denne pengestøtten. Hvis du er i denne situasjonen, bør du seriøst vurdere å sette av så mye som mulig til sparing hver måned.

 

 

Sett av halvparten til forbruk (bleier, leker, mat etc) og halvparten til sparing, så får du det beste av begge verdener. Tenk hvilken fantastisk start på voksenlivet du kan gi til ditt barn ved å sette av 500 kroner av det som teknisk sett er deres penger hver måned. 500 kr x 12 måneder x 18 år = 108 000 + renter. Og rentene kan virkelig beløpe seg til stoore penger. Det er her sparing i fond kommer inn.

Sparing i fond gir deg muligheten til å få langt høyere avkastning på sparekronene enn ved vanlig sparing i bank. Ja, det er litt høyere risiko og det er kanskje også litt mer ukjent territorium. Det er her bankene kommer inn.

Bankene vet alt om penger, renter og prosenter. De kan komme med de beste råd for hva du kan gjøre med sparepengene dine og de kan hjelpe deg med å komme i gang.

Det er her god kundeservice kommer inn. Velg en bank som har gode vilkår, men også god kundeservice. Det er helt greit med lunken service når du skal kjøpe en grillpølse, men når det gjelder store penger og familiens fremtid, så blir saken en helt annen.

Det er her Marte kommer inn. Rådgivere som Marte gir deg akkurat den gode magefølelsen du trenger for å la noen andre ta roret på ditt eget pengeskip. Og det er litt av en tillitserklæring, for når det kommer til pluttens fremtid, så leker vi ikke bank.

 

 

Peters stalltips – Gjør deg kostbar!

Vurderer du å bytte bank? Det burde du. Vurdere det, altså. For når det gjelder norske banker, så er det ikke akkurat ost eller ullgenser. Du får +/- de samme tjenestene og vilkårene hos alle. Derfor er det stor konkurranse om kundene og det kan du gjøre god butikk ut av. Enkelt er det også. Banken fikser alt det praktiske med noen raske tastetrykk, så kan du spise ostepop og se på Norske Talenter mens du venter.

  • Ta kontakt med flere banker og be om et tilbud.
  • Gjør deg kostbar og la dem få konkurrere og kjempe om din gunst.
  • Passiv lojalitet til din gamle bank kan koste deg penger. La dem få bevise at de bryr seg om deg tilbake.
  • Om din gamle bank ikke kan ikke matche konkurrentens tilbud, er det kanskje på tide å si adieu?
  • Klysete rådgivere som tror de eier verden, sender du på dør.
  • Hyggelige rådgivere som byr på gode råd og store smil, inviterer du inn på kaffe.
  • Deretter plukker du bare den som gir deg best kundeservice og vilkår.
  • Ikke vær bekymret for alt det praktiske, det tar banken seg av.

 

Nordea – Skal vi danse?

Jeg har alltid vært passivt lojal til en annen bank, men etter praten med Marte i Nordea så er jeg blitt litt nyfiken… Så Marte: Ring meg til uka, så får vi se. Jeg er en hyggelig kis på 32 år, som liker turer i skog og mark, fisking, taco og god musikk. Jeg er eeeegentlig i et fast forhold med en annen bank, men la oss ta en dans og prate litt, så kanskje det blir te.

 

Vurderer du også å bytte bank eller ønsker info om sparing i fond? Sjekk ut Nordea.no eller ring 06001 (døgnåpen kundeservice!). Det har du alt å tjene på.

 

Les også:
Ukas krangel – Det ordner seg

/ Lik hvis du kunne tenke deg å se to banker slåss med nebb og klør for din hånd

17 kommentarer
    1. Fond? Ja, jøss. Svigers gjorde det for sine barn. Etter 18 år kunne fruen ta ut ca 3/4-deler alt dom var satt inn over alle år. Null avkastning, kun masse tap. Fond hos DnBNor.

    2. Du vet at såkalte “rådgivere” i bank er rett og slett selgere?
      Men uansett, fond er bedre enn BSU da småkids neppe har særlig inntekt å få skattefradrag for, det kan spares til senere.

    3. BSU er dumt da kidden kan plutselig gå over sperregrensen for lån i lånekassa grunnet formue.
      Da bsu kun kan bli brukt til bolig så kan du sitte litt i saksa. Min 2 om saken.

    4. arildm: Takk for tipset, Arild. Trodde bare det var positive ting med Bsu, men du har jo rett ang dette med sperregrensa. Hmm, dette skal jeg spørre Marte om 😀

    5. HansJurg: Heisann. Takk for innspillet. Og joda, jeg er fullt klar over det. Du får derimot selger til å høres så negativt ut, men vrir man det til noe positivt så vil det jo si at de er godt utdannet på sitt fagfelt, at de er trent til å servere deg de beste argumenter på et sølvfat og at de skjønner at de trenger å overbevise deg. Og det er jo det jeg mener at man skal utnytte ved å snakke med flere ulike banker, for å presse dem på pris og vilkår 🙂

    6. Nordea er en fin bank. Ikke best, men scorer bra av storbankene. Dette gjelder både brukskonto og sparekonto… Renten på huslånet er ikke gæli den heller… Byttet for noen år siden etter ren forbannelse over DnB

    7. “Jeg har alltid vært passivt lojal til en annen bank, men etter praten med Marte i Nordea så er jeg blitt litt nyfiken”… Hva betyr denne setningen? At du tenker mer på det, eller hva? Sorry! Leser bloggen din mye, men første gang jeg har kommentert 😀 Du skriver bra! 🙂

    8. Karoline: Hehe, ja det var ment å bety at jeg vurderer et hopp til Nordea, hvis Marte klarer å overbevise meg. Tror man kan tjene godt på å bytte bank eller i hvert fall true sin gamle bank med det, for vipps så får man bedre vilkår. Dette gjelder i hvert fall (!) med forsikringer. Og egentlig med mye annet også, hvis man er typen til å prute på prisen i butikk her hjemme i Norge 😉

      Hyggelig at du spør, jeg skriver jo rimelig rett fra levra noen ganger, så skjønner at det ikke alltid er så lett å forstå 😀
      /Ha en brillefin dag!

    9. gregers: Takk for det. Jeg har jo nevnte bank per i dag, så da blir det spennende å se om Marte klarer å vippe meg ut av mitt gamle forhold og over på den nye bankens hvite hest 😛

    10. Tina Helen Bergem: Så gøy å høre! Jeg fikk også en slik oppsparingsgave da jeg ble 18 og det kom veldig godt med da man skulle fikse et gammel kjøkken senere 🙂 Sparing altså, små drypp blir også hav til slutt 🙂

    11. Hei. Du skriver alltid godt, men dette innlegget smaker veldig av tekstreklame. Håper du er tydelig på hvilke innlegg som er sponset.

    12. Louise: Hei Louise! Takk for det 🙂 Ja absolutt. Det står /inneholder reklame helt øverst i innlegget 🙂 Prøver ikke å lure noen, så skriver det alltid på toppen når det er reklameinnlegg. Skrev det ikke i giveaway, siden jeg ikke fikk en smule for å lodde ut alle de premiene ^_^

    13. Hvor mye fikk du betalt av Nordea for å skrive dette?? 😉 Anbefaler deg å vurdere andre banker! 🙂

    14. Anonym: Jeg fikk 72 jomfruer, en gullkalv, statsobligasjoner, kronjuveler, en EU-godkjent Fiat og en labrador ved navn Svein. 😛
      Jeg vurderer alle banker jeg, de skal få kjempe om å få meg som kunde alle sammen. Jeg sier bare at Nordea gjorde et veldig godt inntrykk på førstedaten vår 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg