10 smarte sparetips for småbarnsforeldre

/inneholder reklame

Det er vel ingen hemmelighet at det ikke er noen lukrativ business å få barn. Til å være så små, krever de utrolig mye stæsj. Spesielt nå som julen er over oss og lommeboka ribbes som en rype. Det er vel ikke helt uvanlig at mellom kalendergaver, julemat, julegaver og julehurramegrundt, blir det lite igjen til foreldrene, som gjerne blir sittende og skrape bollen til langt ut i januar. Derfor har jeg kommet opp med en liste over 10 geniale tips som du kan bruke for å snu røde tall hos kemneren til julekort fra banken.

 

1. Unngå å bli ranet
Som småbarnsforeldre vil man det beste for sine barn og det er veldig mange som vet å utnytte dette. Mange nybakte foreldre kjøper seg halvt i hjel før de i det hele tatt tenker over hva de egentlig trenger. Trenger du virkelig den siste toppmodellen fra Emmaljunga eller kan du kjøpe en brukt vogn? Trå på bremsen før du kjøper noe nytt og tenk over om produktet dekker et faktisk behov eller om du bare er i ferd med å gå i markedsføringsfella. Pass på lommeboka, for de flinkeste lommetyvene står ofte bak kassa.

 

 

2. Spis penger til frokost
Rundt frokostbordet er det mange kroner å hanke inn. Start med å innføre et påleggsmonogami. Hva betyr dette? Ett pålegg per skive. Ønsker du både ost og salami? Sleng skivene oppå hverandre, så har du et ostesmørbrød. Det høres kanskje kjedelig ut, men du er ikke her for å delta i MasterChef.

3. Last ned genial gratis-app!
Få en ryddig oversikt over alle dagligvarekjedenes dagsaktuelle tilbud med denne helt geniale appen. Mattilbud oppdateres kontinuerlig med siste utgitte tilbudsavis og inkluderer stort sett hver eneste kjedebutikk i hele landet. Utrolig smart når man sitter og planlegger ukens innkjøp eller lurer på hvor man skal dra for å handle middag og hva man skal kjøpe. La tilbudene bestemme!

Mattilbud er 100 % gratis og vil garantert spare deg mye penger.

Last ned appen i AppStore eller Google Play

Klikk på bildet for å lese mer om Mattilbud

 

4. Gratis drikkevarer
Dropp melk, brus, juice etc og gå for vann. Selv om du gjerne kan argumentere for at andre ting smaker bedre etc, så har springvann to uslåelige argumenter: Det er sunt og det er gratis (okei, tilnærmet gratis da, din flisespikker). For er du egentlig klar over hva appelsinjuicen koster deg i løpet av et år? Se neste punkt!

5. Et badekar med kaffe, takk
En rykende varm kaffe på vei til jobb en iskald morgen smaker veldig godt. Men tenk i årsperspektiv, hva koster den kaffen egentlig? En lusen kaffekopp til 30 kroner virker ikke så dyr, men ganger du det opp med 260 arbeidsdager i året, ja nei da blir den kaffen plutselig veldig sur. Kanskje du heller kan unne deg en kaffekopp på vei til jobben (eller appelsinjuice til frokosten) en gang i blant som en sjelden bonus?

 

“Null stress å være blakk når kaffen er god”

 

6. Arveklær
Hvis du kjenner noen som du muligens kan arve barneklær fra: Hiv. Deg. På! Arveklær er en helt genial måte å spare mye penger på og det er virkelig ikke noe poeng å kjøpe kliss nye merkeklær til små barn og bebiser uansett, for før du vet ordet av det så står du på HM med hendene fulle av nye størrelser. Dette har jeg for øvrig skrevet en lang og flott tekst på, så sjekk ut innlegget: Arveklær – et pyramidespill

7. Brenn fett, ikke penger
Bokklubber, magasinabonnement og støttemedlemskap på treningssenter beløper seg fort til mye penger i løpet av et år. Gå gjennom dine månedlige utgifter og se hva du kan kvitte deg med. Husk at treningssentre fort koster deg 7000 kroner i året. Da kunne du heller kjøpt deg din egen spinningsykkel.

8. Smarte innkjøp gir trippel sparing
Planlegg middagsinnkjøpene så får du en trippelbonus på tid, penger og helse! Tenk all tiden du sparer på å kutte ned på antall handleturer og ikke minst pengene på å handle etter en liste, fremfor på impuls (som gjerne fører med seg usunne impulskjøp). Bruker du den tidligere nevnte gratisappen Mattilbud, så sparer du garantert penger.

 

Klikk på bildet for å lese mer om Mattilbud

 

9. Tvangssparing
Sett opp et autotrekk til sparing som faller rett etter lønningsdato hver måned. Da rekker du kanskje ikke å få med deg at pengene blir borte en gang, men selv 200 kroner i måneden blir penger etter hvert.

10. Forsikret forsikring?
Hvor mange forsikringer har du egentlig? Nye forsikringer får du kastet etter deg bare du tar en rask tur innom banken, så bruk noen minutter på å finne ut hvor mange forsikringer du faktisk betaler på. Det kan spare deg mye penger!

Fun fact: Så sent som i går (100 % sant) fant jeg faktisk ut at jeg fortsatt betaler innboforsikring på leiligheten jeg flyttet fra i sommer… bummer.

 

 

11. BONUSTIPS – Skyepølse!
Dette er kun for virkelig desperate tider og faktisk et ekte tips fra bestefaren til en av mine barndomskompiser. Trikset er å klare å få en enkelt salamiskive til å vare så lenge som mulig. Slik gjør du:

  • Legg en salamiskive på et stykke brød.
  • Løft brødskiven med en hånd, ta tak i salamien med den andre.
  • Ta en bit av brødskiven som vanlig, men rett før tennene treffer maten, trekker du lynraskt unna salamien.
  • Tygg brødskiven som nomalt. Du vil nå ha fornemmelsen, lukten og opplevelsen av å spise en utsøkt skive brød med den deiligste salami på, mens du i realiteten kun drøvtygger brød.
  • Gjenta prosedyren til maten er fortært.

Er du virkelig proff, klarer du å holde salamien intakt hele veien gjennom tre brødskiver. Da er det bare å legge salamiskiven tilbake i pakken og klappe seg selv på skulderen for en flott gjennomført sparejobb. Slik som mannen i videosnutten under…

 

hyxxxTxJRz

Men du: Hva er DINE beste sparetips?

45 kommentarer
    1. Love it!
      Mange gode tips her!
      Er jo ingen brødspiser så jeg slipper å lure pølsa at jeg skal spise den opp, men likevel. Smart!
      Når det gjelder arveklær er det også kjekt å bytte klær med andre mødre. Satt senest i går og gravde i en pose med tøy som en venninne skulle gi bort. Hun gjorde det samme hos meg. Veldig kjekt!
      God onsdagskveld!

    2. Jeg er ikke så veldig flink til å spare, men gjør noen få grep for at ikke den stakkars sykepleierlønna mi skal forsvinne med en gang:
      – Kjøper julegaver fra juli til desember. Da går ikke hele desemberlønna til julepresanger, og man slipper at man er bunnskrapt de første fjorten dagene av 2014. Samt at man kan kjøpe gaver på tilbud underveis. For eksempel kjøpte vi sparkesykkel til nevøen på tre år i Danmark i juli, og det på tilbud! 🙂
      – Morosom Sparing (i DNB, vet de har lignende i andre banker). Hver gang jeg trekker kortet sparer jeg 2 kr til ferie og 5 kr til bryllup. I tillegg har jeg trekk fra lønnskonto på lønningsdag til de andre sparekontoene (mini sin og min). Da “forsvinner” de kronene sammen med alt det andre som forlater kontoen de første dagene etter lønn.
      – Har en aldri så liten spareallianse med barselgruppen, venninner og familie. Når det er gode tilbud på type ullklær, fleece eller annet barnehagebarn trenger sendes det en haug med sms mellom oss, slik at vi kan spare noen kroner. Vi arver også fra hverandre siden noen har større barn, er ferdige med barn o.l.
      – De siste ti dagene har vi hatt som mål å tømme fryseskapet. VI kjøper ofte mat som vi fryser for å ha senere, men er ikke så flinke til å bruke de når det kommer til stykket, Nå har vi god plass og vi trengte ikke kaste så alt for mye pga det hadde vært nedfrosset for lenge. Så nå kan vi fylle opp etter hvert som gode tilbud oppdages via appen.
      Tror det er vikitg at man er litt bevisst hvordan man kan spare litt uansett årstid, for man kan jo plutselig få bilverkstedregning på 25.000 og sånn.. 😀

    3. Melissa Spania: Arveklær er uten tvil den nye oljen 🙂

      Tror skyvepølsetrikset kan fungere med andre ting også. Legg en rødbetbit på fiskekaka og dra den unna i tide, så sparer du mye penger på rødbeter 😉

      Nei, nå skal jeg unne meg litt avocado til kvelds! Avocado med sitronpepper, finnes det egentlig noe som smaker bedre? 🙂 God aften señorita

    4. Søster Cecilie: Takk for knallgode sparetips!

      Ang. frysern, så pleier vi å ta “Frysershow” når frysern nærmer seg toppen. Da er det å lage middager med produkter fra frysern til den nesten er tom. I den perioden går det sport i å bruke så mye som mulig fra frysern og det er jo faktisk ganske artig, samtidig som det er veldig lønnsomt, for ting eldes også i fryser ja 😉
      /High five!

    5. Tusen takk for gode tips! Likte veldig godt appen som du nevner 😉 utrolig hvor mye man kan spare når man får med seg tilbud 🙂
      Likte film! Haha 😉

    6. Denne geniale appen vil kanskje gjøre handleruta di litt mer komplisert, men det er det verdt! Jeg lukter storbyferie til sommeren.. Hmm.. Med shopping 🙂
      Hilsen kjerringa

    7. Christina: Haha, fjott! Men joa, du har jo faktisk rett. Med denne appen vil vi spare nok penger til at du kan reise på en lang weekendtur til Svinesund, heeeelt alene.
      God tur! 😉

      Hilsen mannfolket

    8. Kan ikke leve uten kaffe på vei til jobben, tror ikke kollegaene mine kan leve uten at jeg får den eller…. Men da kjøper man statoil koppen, kaffe for 149 kr for hele året.
      En annen lur ide, får du noe du ikke liker til jul, gi det videre til noen andre neste jul hehe… ( viktig at de du bytter meg ikke kjenner hverandre )
      Herlig innlegg, ble faktisk motivert til å suge litt på tommelen nå.

    9. Hahah, ja den siste der var fin 😛
      Det går an å sette purreløken (som du allerede har brukt opp) oppi et glass med vann, altså rota ned i vannet… Bytt vann ca hver dag, og så vokser det opp en ny purre! Helt gratis!!
      Man kan også spare på valg av mat. Mye spaghetti og ris, og billige grønnsaker som gulrøtter, og mindre indrefilet, kongereker og ferdigmat. Hjemmebakt gjærbakst er også et billig og deilig alternativ til middags, frokost og lunsj 🙂

    10. For meg som bor på internat så er kaffen gratis til alle måltid, og for meg som drikker “pysekaffe” med sukker og melk max 1-2 ganger om dagen så er det supert, for jeg sparer 5 kr hver gang jeg ikke kjøper utenom måltidene. Jeg er nå heller ikke avhengig av kaffe da så hadde tilbudet forsvunnet hadde jeg nok ikke dødd.
      Jeg tror egentlig skyvepølsa hadde fungert mest fordi man føler seg så dum når man gjør det. For det første så ser det uhyre rart ut, også blir man så opptatt av å tenke på hvor dum man ser ut at man glemmer smaken på det man spiser. Tror dette ville utviklet seg til en “jakte på sin egen pølse” lek hvor man til slutt ville blitt kvitt brødskiva og man fokuserer mer på leken enn smaken 🙂
      Men det mest effektive ville vel kanskje være å lukke øyene, ha en fisketråd i pølsa og få noen andre til å dra av pølsa når tar en bit 😉
      Kan du skrive et blogginlegg om å TJENE masse penger dritlett også? Kunne virkelig trengt det nå som jeg skal ta lappen. Jeg var heldig og fant en billig bil da, men 20-30 tusen dukker ikke opp av seg selv :/

    11. Bra tips altså! Jeg kan endel om å få pengene til å strekke til. Har jobbet med det i 15 år. Nå er vi en familie med to voksne og 7 barn som lever på èn inntekt. Da må man være smart og praktisk og kreativ. Den matappen skal jeg ta å sjekke ut!

    12. Skal tro om det pølsetrikset hjelper på sjokoladesug også? Om man har en sjokolade i den ene hånden og en gulrot i den andre, og rett før man skal til å tygge over sjokoladen så smetter man gulroten inn istedet? Vil man da ha fornemmelsen av at man egentlig spiser sjokolade?
      Ikke bare vil det være et godt sparetips (man kan jo få en hel pose med gulrot til samme pris som en sjokoladeplate. Og det er større sannsynlighet at man heller hadde spist hele sjokoladeplaten på en kveld enn en gulrotpose som man da kan ha over flere kvelder.), men det er jo også er helt supert slanketriks! Tenk på hvir mye kalorier man ville spart på og heller spise en gulrot en. Å trøkke nedpå en sjokoladeplate!!:O og om man i tillegg klarer å lure seg selv til å tro at det man spiser er sjokolade så er det jo en vinn vinn situasjon.
      Og med det vil jeg takke deg for at du satt meg på tanken:)) dette skal prøves ut! Med sjokolade altså.. Brødskive med salami liker jeg ikke med mindre det er masse smør og majones på, og da kunne jeg vel strengt tatt spist sjokoladeplaten min istedenfor:)

    13. Eva: Haha, suge litt på tommelen 😀

      Men ja, Statoilkoppen er selvfølgelig et kjempetips. Takk som deler!
      Og regifting er innafor hvis du er helt 100 % sikker på at det ikke vil bli oppdaget. Kjenner flere som har gått på en smell der 😉

    14. Kristine: Haha, å få hjelp til å gjennomføre trikset er ikke dumt. Da kan vedkommende også bruker begge hendene, slik at man jo faktisk kan dra unna to pålegg i samme slengen! 😀

      Men du… beklager å måtte si det, men “Jakte på sin egen pølse”-lek, er det innafor å si? 😛 knis.

      Og takk for kjempeidé til nytt innlegg. Jeg har ikke per akkurat nå noen god idé på hvordan jeg skulle utformet et “tjen penger dritlett”-innlegg, men jeg skal notere meg det bak øret og skrive ut hvis jeg kommer opp med noe lurt 🙂

    15. Hmm.. dette bytte ut rett før opplegget har jo min mor drevet med lenge hun….hun har dratt den så langt nå at hun har bytta ut all mat med bare grønnsaker.. 😉
      Men for å være litt seriøs.. Dette handler for min kone og meg om et valg. Skal vi spinke og spare og leve spartansk og klare å betale ned boliglånet på 21 år.. juuuuhuuuu…. eller skal vi leve og ha det godt de åra vi tross alt er friske og i live og har kropper til å nyte livet og være sammen med ungene osv.. og da betale ned boliglånet på 25 år isteden..
      Så får det heller være at vi føler oss som fattiglus en gang imellom.. 🙂

    16. Geriatriks: Joa, enig der, men det er jo de som faktisk bruker så mye unødvendige kronasjer i hverdagen at de har malt seg opp i et hjørne, ref. Luksusfellen, og da er det faktisk utrolig hvor mye penger en kan spare på å ta det litt piano med ekstravagansen 😉

      Selv droppet jeg kaffe på vei til jobb i dag, men nå er vi tomme for kaffe på jobb og livet er forferdelig 😛

    17. Julie: Hahaha! Jeg liker at argumentasjonsrekken går en stor sirkel, før den biter seg selv i halen igjen 😀 Ja, du kan nesten like godt spise sjokolade som smørmajjosalami-combo, men sjokoladen vil i større grad sette seg på samvittigheten 😉

      MEn du, prøv gulrot-trikset. Jeg har trua! Og hvis det ikke funker, lag en enkel dip av kesam og holiday-dip, så har du nyyydelig helgekos, for gulrøtter og dip er jo helt konge! (prøv også kålrot og blomkål, yum yum)
      /Hai fai!

    18. Linda C. Hagen: To voksne og 7 barn på én inntekt?!?!?!!? Jeg bøyer meg i støvet! Hellige dykker, det hørtes helt vanvittig ut. Med mindre du har innordnet hele familien i din egen bedrift og driver et callsenter eller lignende da. Haha 😀 Hatten er av. Og ja, sjekk ut appen, den er jaggu ikke dum!
      /Hepp hepp

    19. Jeg er selvfølgelig helt enig når du har kommet opp i Luksusfellen stadiet.
      Når det gjelder gulrottrikset så pass på å ikke spis samme dip som Else fra Pondus… Hun spiser gulrot med smultring-dip 😉

    20. Ahh… en felles Pondus-fan 🙂
      For å dra simuleringstrikset inn i Pondusverdenen… så kan man jo da klippe ut en papp-plate i ca 35cm diameter..altså grandiosastørrelse.. og så steke en grandis.. Deretter deler du pizza og papp i 4.. Frys ned 3/4 deler.. og da du skal ta en jafs av pizzaen så smyger du pappen inn isteden.. tygg og vær glad.. 🙂

    21. Geriatriks: Haha! 😀 Of course. Og det som er litt moro med det trikset der, er at du kan ha det litt gøy med å gjette om du spiser papp eller Grandiosa, forskjellen er jo minimal 😉 I hvert fall hvis man gjør som Jokke og peller av alt det brysomme fyllet. Så kan man heller gønne på med ekstra seigmenn a la Elze 😉

    22. Så utrolig genialt innlegg! Merker at det begynner å bli lite penger igjen nå i juletider, så dette må prøves ut !
      Et lite tips som jeg pleier å spare litt på er å alltid putte alle enkroninger opp i en sparegris. De ligger alltid rundt å slenger uansett, eller bare tar opp plass i lommeboka, men hvis du istedenfor velger å konsekvent putter de i sparegrisen blir det litt penger etterhvert!
      Du kan gjerne ha slike innlegg som dette oftere, fordi det er veldig hjelpsomt!

    23. Hanna: Hei Hanna, tusen takk for det! 🙂 Jeg tenker å ta et par slike saker i fremtiden også, så hyggelig å høre at det falt i smak 🙂

      Jeg liker også å bruke det småpengetrikset hvis jeg først har kontanter. Det er utrolig morsomt når man en dag går og veksler den inn, så er det plutselig blitt opp mot 1000 kr uten noen form for innsats 😀

      /High five!

    24. En grei og enkel ting vi har lært oss er å faktisk bruke korka på tøymykneren og ikke bare køle neppå det som går. Tok også måleskjeen fra en tom vanish-boks og brukte oppi vaskemiddelet. Bruker mye mindre av begge deler og klærne er velduftende og rene… Helt til de kommer tilbake fra barnehagen igjen såklart 🙂

    25. Se der, for et raskt, enkelt og smart hverdagstips som sikkert mange kan spare noen kroner på. Det er akkurat slike ting som faktisk beløper seg til å bli litt penger i løpet av et år, selv om det virker som en liten sak isolert sett. Takkær! 🙂

    26. Åh hærre..den siste der var virkelig onkel Skrue verdig! 😀
      Ellers er mitt smarteste sparetips “mikrospar” Noe greier jeg har i nettbanken, Nordea, men tror andre også har det…? Jeg har valgt 5kr som blir overført til sparekontoen hver gang jeg trekker visa-kortet. Dermed merker jeg det ikke, 5kr er jo ingenting når jeg handlet mat for 513,50 liksom, men siden sommeren 2012 har jeg faktisk opparbeidet 5000 kr på sparekonttoen 😀 Man kan også velge høyere beløp. På den måten slipper jeg å se et større beløp forsvinne rett etter lønningsdag 🙂

    27. Nå reklame popper opp i et innlegg på en innbakt måte som dette må jeg si at jeg fulstendig mister interessen for å lese videre, da det for meg virker som at hele innlegget er kontruert og dedikert for å fremme “Mattilbud” på en slags elegant og litt for smart måte. Skriv heller et eget innlegg for å tipse om reklamen, slik at jeg slipper å ta forbehold om at alle dine neste innlegg også vil “snike inn” en liten reklame innimellom alt det gøyale 😉

    28. Hei Kristina,
      Her er jeg faktisk uenig, for Mattilbud er en knallbra og gratis app som jeg gladelig anbefaler videre. Innlegget er også markert tydelig som reklame, men jeg gidder derimot ikke å skrive et platt reklameinnlegg kun for reklamens del, så derfor ønsker jeg heller å gi dere et innlegg av faktisk verdi fremfor kun et sjelløst reklameinnlegg. Det må da være ok? Synes det er en ok måte å blidgjøre alle på 🙂

    29. Hanne: Ja sånn mikrosparing er jo genialt. 2013-versjonen av å legge vekslepenger og skillemynt i en egen krukke. Det er så utrolig gøy når sånne småbeløp plutselig vokser seg store 🙂

    30. Mange gode tips her:) men jeg synes det er viktigere at man prøver å spare penger på ting som dyre klær, vaskemidler osv enn mat. Mat er viktig for en sunn livsstil. Jeg hadde heller kjøpt litt ekstra pålegg enn å spare på det. Men det er bare min mening:)

    31. Åherlighet som jeg flirer av hvert eneste innlegg! Håper du fortsetter med bloggen lenge. Du har ikke vurdert å skrive en bok? Du tar alltid ting på på kornet og skriver på en veldig humoristisk måte! Gjerne kom med videoblogger i ny og ne. Jeg ler alltid av videoene dine!

    32. Astrid: Dah *rødme* tusen takk for det Astrid! 🙂 🙂 Ingen planer om å gi meg med det første nei og ja, jeg har store drømmer om å kunne gi ut en bok en dag. Men tror kanskje jeg har litt for mye respekt for bøker til at jeg tror jeg klarer å gi ut en sånn. Men jau, det er en drøm, så kanskje en vakker dag 😉

      Og TAKK, trodde ikke de videobloggene var noe særlig poppis, men da skal jeg jaggu meg flaske til med en ny en snart 🙂
      /High five!

    33. Wohooo, tusen takk M to the J! Vi i det internasjonale markedskonglomeratet Pappahjerte takker eder 😛 Men på serr, tusen takk! Å svare på denne meldingen blir det siste jeg gjør på juleaften 2013, så takk for en veldig hyggelig energi boost på vei inn årets verste dag; første juledag 😉
      /hiiiiiigh five!

    34. Som student på stramt budsjett lever og ånder jeg for “mattilbud”-appen! Helt genial!
      Andre gode tips er å sjekke kilo-/literprisen på en vare, du vil bli overrasket. Invister i en god kaffemaskin og termokopp – så kan man få den rykende deilige kaffen slitne arbeidsjern/foreldre så sart trenger hver dag til en brøkdel av kjøpekaffeprisen.

    35. Pia: Så bra at du liker appen! Den er kjempesmart 🙂 Og dine tips er selvfølgelig knallgode. Kilospris kan variere så utrolig mye mer enn man tror. F.eks på løk i løsvekt eller i strømpe, helt enorm forskjell. Kan også være greit å stikke innom Rema før man evt. handler resten på en dyrere sjappe 😉

    36. Sparetips fra meg 🙂 Når du har poteter, om så bare en igjen etter middag, knept den sammen og hiv den i en blank plastpose, hiv i fryseren og gjør dette til du har nok til en potet stapp middag 🙂 smaker godt, lettvidt og du sparer penger 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg