Lukten av mutterns julekalender

/ inneholder en knallgod deal og litt reklame

Jeg elsker jul. Det er ikke bare noe jeg sier, for jeg elsker virkelig julen. Musikken, stemningen, maten, snopet, gavene, snøen, Sølvguttene, Macaulay Culkin, Tre nøtter til Askepott og Bing Crosby.

Et av mine absolutte favorittminner fra min barndoms juleglede er lukten av mutterns julekalender. Å våkne opp første desember og se den henge der på veggen: en gledens overflødighetshorn fylt til randen av snop og spenning. 24 mystiske poser med forbudte frukter. Det var så utrolig spennende å dytte snuta midt inn blant alle posene og snuse til meg alle deres lukter for å få et hint av deres innhold.

 

Hver morgen strakk jeg meg opp og plukket ned en pose som et eple fra kunnskapens tre. Julenissene på kalenderen så på meg med et ertende blikk og prøvde å friste meg til å begå kardinalsynden innen adventsetikette. “Kom igjen a gutt, ikke vær en pyse, ta en pose til. Du har jo så mange igjen, ingen vil merke noe”. Men er det én ting bibelen har lært meg, så er det å ikke ta råd fra slanger.

Så åpnet jeg den lille posen og nøt dens innhold, mens jeg så på de resterende posene og gjettet på hva for slags spennende hemmeligheter de skjulte. Som en slags godteriets Magnus Carlsen regnet jeg på hvilke butikker som fantes i nærheten, hva slags godbiter muttern hadde lagt i tidligere kalendere og hvor stor sannsynligheten var for å støte på en uønsket klementin.

Men det var den gang da. Når man plutselig var blitt en voksen mann så var det brått slutt på personlige kalendergaver og når jeg kommer med kalenderen min nå og drar hodet som en katt langs beina til frøkna mens jeg piper og ynker meg som en valp, så får jeg bare “blikket”. Men men, minnene smaker nok uansett bedre enn sjokoladen ville gjort. Med fire unger i hus kan jeg ikke fatte og begripe hvordan mamma rakk eller gadd å lage julekalendre år etter år, men det var nok verdt det når hun så de smørblide fjesene som dukket opp rundt frokostbordet. Men likkavæl da… 96 pakker! Respekt muttern, respekt.

 

Når tidsklemma truer

Det er vel ikke helt uvanlig at man må ofre litt av juleforberedelsene for en tidsklemme som forsyner seg med stadig større biter av døgnet. Så hvis du har lyst til å gi barna en ass kicking julekalender, men ser at du rett og slett ikke rekker å lage den selv i år, gråt ei for spilt kalender. Hjelpen er nær!

Foreldreklubben.no er en gratis fordelsklubb for småbarnsforeldre som ønsker rabattkoder, gratis stæsj og egne medlemsfordeler. Foreldreklubben har for øvrig over 19.000 medlemmer på Le Facebook.

 

Akkurat nå får du spesialpris på deres meget populære julekalendre. Joa, de er jo ikke gratis, men hvorfor ikke bake inn prisen i julegavebudsjettet? Må da være bedre å få 24 kule smågaver, enn et stort beist på juleaften (når man uansett får ørten andre gaver). Men men, ta det ikke fra meg, sjekk det ut selv:

Klikk her for kalendergaver til barn 3-6 år

Klikk her for kalendergaver til barn 7-10 år

Og du: Alle som melder seg inn i November får et gavekort på 100 flis, og det er jaggu ikke verst for en gratisklubb. OBS: Husk å oppgi kode: bloggNov

/Goood ju…. nei vent, det var litt tidlig 😉

Les også:

Papparutiner (av Christina Mammahjerte)

Når pappa er syk

10 kommentarer
    1. Ååh, jeg elsker pakkekalendere! Jeg prøver hvert år å få mamma til å lage en til meg. Senest i forrige uke sendte jeg en video av meg selv hvor jeg beskrev min vonde hånd og tryglet om å få kalender.. Funka dessverre ikke.. Heldigvis har samboeren kjøpt kalender til meg 😀 hurra! Har også kalender på andre året til hu på 1,5 år.. Bortskjemt jente <3

    2. Å yes, det varmer et gammalt kalenderhjerte å høre at det fortsatt finnes godtfolk som holder tradisjonen i hevd! Wiii snart jul! Popelku, popelkuu! 😉
      /strålande jul

    3. Pakkekalender er absolutt den beste med julen! 🙂 Jeg er oppvokst med 5 barn i huset, og mamma har enda ikke gitt opp pakkekalenderne. Alle sammen får enda pakkekalender sendt i posten, og eldste broren min blir 26! Hurra for snille mødre 😀

    4. Anonym: Hah, dæven det var ikke verst! Min eldste bror blir snart 44 og søskenflokken har til sammen produsert 9 barnebarn, så jeg synes det er helt greit at kalenderen ryker for min del 😉 Hurra for snille mødre! Merker at muttern skal få en ekstra fin julegave i år 🙂

    5. Åhh, pakkekalender er så fantastisk! Gjør julen komplett! Og i en alder av 23 år får jeg fremdeles pakkekalender og elsker det! Mine søsken (2 stk), også på 23 år får også pakkekalender. Hender også at hun lager til en av venninnene våre og.
      Velsignet, and I like it 😉 Håper du og får en pakkekalender plutselig en dag… kanskje kidden din, når han er eldre disker opp med en når du er på gamlehjemmet? 🙂

    6. kjenner jeg nesten blir litt misunnelig. Mamma lagde aldri pakkekalender til meg og min tvilling, nettopp fordi vi var to…
      Hvis jeg noen gang får en liten en, så skal ihvertfall h*n få en pakkekalender! 🙂

    7. Har man vokst opp med pakkekalender er det nok ekstra gøy å føre tradisjonen videre til barna sine:) Jeg for min del synes pakkekalender er litt smør på flesk. Ikke bare får barna et tonn med gaver på juleaften, men jaggu skal de ikke få ei pakke hver dag i 24 dager også. Mine to får nok en helt enkel sjokoladekalender, mer enn nok det:)

    8. 1stklinn: Hah, ja dæven det hadde vært noe, det skal jeg notere meg for fremtiden. Når grønnsak, krev kalender. Ah sukk, julekalendere altså, det blir man aldri for gammel for 🙂

    9. Iselin:Å mææn, bummer. Men så bra for din fremtidige kid da 😉 Den lever godt på din misnøye, det må da i hvert fall være en mager trøst 😛

    10. Silje Lien: Jeg synes absolutt ikke pakkene i en adventskalender trenger å være stort mer enn en liten påskjønnelse, kanskje 2-3 biter smågodt eller i den dimensjonen. Det kan jo fort gå inflasjon i sånt og folk overøser barna så til de grader, men different strokes for different folks. Plutten kommer i fremtiden til å få julekalendere av typen jeg fikk med bare litt snop eller andre smågaver av ubetydelig verdi 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg