Parabenjakten

/ Inneholder reklame /

“Er det parabener i denne?”

“Jeg vet da fåglarna jeg vel, kan du ikke bare sjekke selv da?”

“Hakke på meg brillene…”

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har hatt denne samtalen med frøkna, men det er mange. Jeg er ikke så veldig opptatt av parabener og den slags, men for henne er det viktig. I hennes øyne vil plutten sannsynligvis bli transformert til en radioaktiv sjøløve hvis han får så mye som en dært med krem som inneholder parabener på kroppen. Så derfor har det nå også blitt viktig for meg.

 

Hallo, er det noen parabener her?

 

Problemet med dette er bare det at uten briller så har frøkna et syn som en værbitt muldvarp, mens jeg derimot har perfekt syn. Altså virkelig, jeg er som en hønsehauk og kan se små gnagere på flere hundre meters hold (selv om jeg ikke klarer å se en stor treningsbag som har tatt asyl midt på gulvet, ref. Ukas krangel: Treningsbagen) . Dermed blir det jeg som hele tiden må sjekke emballasje etter emballasje på jakt etter skumle parabener og andre skjulte hemmeligheter. I denne jakten har jeg lagt merke til litt av problemet: Produkter er tidvis helt råttent merket. Enten er skriften så liten at kun meitemark kan lese den, eller andre ganger bruker man helt latterlige kombinasjoner av tekstfarger. Se for eksempel denne luringen fra mitt kjøleskap:

 


Den mye omtalte smoothien fra innlegget: Når pappa er på butikken

 

Det betyr at jeg kunne unngått å løpe rundt som fuglehunden til frøkna og lete etter bytte i butikkene, hvis bare produsenter av ymse forbruksartikler kunne gått i seg sjøl og laget skikkelig produktmerking. Derfor hiver jeg meg på den geniale informasjonskampanjen Uleselig.no, fra Norges Blindeforbund. Kampanjen er rett og slett intet annet enn et opprop for at fæncy schmænsy designere og produsenter av forbruksartikler skal ta litt ansvar og trykke produktinformasjon som skal være leselig for folk flest. Slutt å få folk som ser bare litt dårlig, til å tro de er svaksynte. For meg som er forlovet med en brilleslange, så vet jeg at dette faktisk kan være et reelt problem. Hva om du er allergisk mot peanøtter, har lagt igjen brillene i bilen og har spist noe nytt. Det siste du vil møte da er produkter som dette:

Unnskyld, men er det noen peanøtter her i dag?
Bare lurte på om jeg er i ferd med å stryke med eller ikke..

Målet med kampanjen er ikke å selge noe som helst, men at de som lager varedeklarasjoner, rutetabeller, produktmerking etc tar seg litt i nakken og lager tekster som folk kan lese. Det trenger ikke være like tydelig som en pensjonisttelefon, bare lag skrift som folk kan lese uten å måtte plage kjæresten sin.

 

 

…hva en pensjonisttelefon er? Farfar hadde nemlig en sånn. En fasttelefon med enorme knapper,slik at man kan se hva som står på tastene selv om man har fått selve kongen av grå stær på øyet.

…hva en fasttelefon er? En mobiltelefon som sitter fast i huset.

Anyways, sjekk ut Uleselig.no for mer info om kampanjen og morsomme videoer som tar for seg problematikken.


Klikk på bildet for å lese mer

/ God lesning!

(Lik hvis du klarer å lese dette og Følg Pappahjerte på facebook)

27 kommentarer
    1. Kan tipse om en app som heter Hormonsjekk. Den skanner strekkoden på hvertfall hygieneting og forteller om du kan kjøpe den eller ikke.

    2. Jeg ler! Du skriver som en gud! Kjempestas lesning, og ja – jeg er helt enig med dette. Dette er en viktig sak som det er vanskelig å være uenig med!

    3. Dagens latter på en lang og trist sønda m 15 timers vakt! Takk skal du ha, du skriver utrolig festlig 🙂

    4. Kristin: 15 timers vakt?! Og jeg som er utkjørt etter å ha lekt med iPaden og spist rundstykker i hele dag. Da er det bare en ære å kunne få muligheten til å sprite opp kvelden din litt. Eller er du kanskje bare overtrøt..? 😉
      /God vakt, God natt

    5. Æ må nu flire, æ huske faktisk at vi fikk telefon og gikk å venta på summetonen! Og den første mobilen som forsåvidt var mobil i og med at den var fastmontert i bilen pga størrelsen haha.
      Forøvrig e æ helt enig, viktig tema og kan også anbefale å laste ned hormonsjekken:-)

    6. FruReinfjell: Hah, jeg husker også fattern fikk en “mobiltelefon” til bilen. Det var en massiv koffert av et batteri som tok opp det meste av benplassen på passasjersiden, tilkoblet telefonen med en massiv ledning og røret var stort som en banan. Dekningen var helt håpløs, men jeg kunne i hvert fall ringe hjem til kompiser og si “Gjett hvor jeg er a? Nei, jeg er ikke hjemme, jeg er i bilen!!” Haha, gode minner 😀

    7. Det flotte med å ha en dame som er blind som ei burugle (uten sammenligning forøvrig) er at da vet du hva du kan kjøpe i julegave! 😉 forstørrelsesglass, mikroskop eller teleskop, litt avhengig av hvor dårlig hun ser… Men jeg fraskriver meg alt ansvar for hvordan hun måtte reagere på den flotte julegaven 😋

    8. Herlig innlegg! Vedr parabener så er det veldig oppskrytt! Senk skuldrene! Vedr produktet øverst- dersom det står parabenfri på den er du lurt! … Da mango inneholder MASSE parabener!!! Som bla all frukt og bær gjør naturlig for at frukten ikke skal fordervet så fort. Og disse spiser vi jo!!! Fikk undervisning av en høyskolelektor om parabener, da jeg er i Hudpleiebransjen. Hun lurte veldig på hva som kunne være i kremer som reklamerer med å være parabenfrie!!! Ofte er da mango en av ingred og det er en sv fruktene med mest parabener…!!!
      Så nyt kremer og ma! De fleste parabener er helt naturlige og ufarlige!!!!
      Lykke til og klem:)

    9. Astrid: Hah, neida, den smoooothien var ment for å illustrere dårlig produktmerking på andre produkter 😛 Men hvem vet, kanskje ER det faktisk parabener i smoothie 😉

    10. Silje B.: Hahaha! 😀 Å nei du, det tør jeg nok ikke. Da ryker alle wife credsa jeg har bygd opp 😉 Men derimot er det jo et kjempetips å kjøpe kremer etc uten parabener! 😀 Wohoo, julen er reddet. Takk, Silje!

    11. Lena: Hei Lena, takk for opplysningen. Vel i så fall er jeg meget FOR parabener, for jeg elsker mango! Shit pommes frites, da har jeg sikkert fått i meg min egen vekt i parabener og jeg lever jo fortsatt, så da kan det ikke være så fali 😛 Poenget står like fullt okke som: Merk produkter bedre slik at folk kan vite hva de får i seg 🙂

    12. Aylana Maritha: Takk fir fint tips Aylana! Ikke helt usannsynlig at det blir å shoppe noen julegaver derfra, så slipper jeg å gå i en kosmetikkbutikk og se ut som en idiot 🙂 “Øøøøh dama lissom da har lissom lyst på no sminke uten sånne øøøøh aribener” 😛

    13. Pappahjerte – Hehehehe, tror jeg skjønner poenget haha :).
      De er super bra hos Lush altså, det beste er vel igrunn at de har nettbutikk OG at produktene er fantastiske! Jeg har vært trofast i 2 år nå, til både liten og stor, kommer aldri til å slutte med Lush. Superfantastisk faktisk!:). Pris messig er det heller ikke galt, samt at produktene er utrolig drøye. ++ i boka 🙂 Lykke til med Juleshopping iallfall 😀

    14. 15 timers jobbedag er dog relativt avslappende i forhold til en søndag m småtrollene hjemme…. Minsteplutten skjønner ikke konseptet med vintertid, så mulig jeg også var litt overtrøtt også der ja….

    15. Kristin: Haha, ouch den kjenner vi på her hjemme også. Stor forskjell når småtten står opp en time tidligere enn vanlig og man selv legger seg en time senere 😉 Snart normalisert da, en får trøste seg med det 😀

    16. Du kan forelle fruen at i EN skje matolje er det like mye parabener i som et livs forbruk me shampoo å hudkrem som inneholder parabener 😉 hilsen frisør å hudpleier

    17. Camilla: Whaat?! Shit, det skal videre. Takk for opplysningen, kanskje jeg endelig klarer å bryte ned hysteriet. Men da blir det jo bare noe nytt. Men du Camilla, alle disse frisørproduktene; er det bare tøys og oppspinn? Jojoba, frukt A-HA etc etc, det er vel det samme som med parabener, kun “moteord” som hypes opp i en kort periode men som ikke egentlig utgjør noen reell forskjell=?

      /Hilsen mann som er livredd for å bruke Timotei. Man vet jo aldri 😉

    18. Vel, etter å ha stått opp halv fem i to uker ha jeg kapitulert og begyt å legge meg kl 21. Klarer ikke snu lillemann, så får snu min egen rytme for å overleve.

    19. Skal forklare deg forskjellen mellom butikk og frisør shampoo:-)
      Butikk: i disse produktene inneholder fettløslige silikoner som legger seg utenpå hårstrået om gjør det glatt, de verken reparerer fra innerst og til ytterst eller gir fuktighet. Dette kan forsake at mann trur mann har sundt hår og det vil når du minst venter det dette av under farging og andre kjemiske behandlinger å st fargen ikke vil sette seg og kan trekke inn i håret. Også som er viktig for herrer er at silikonet tetter hårsekkene som vil føre til hårtap og hodebunnsproblemer.
      Frisør: inneholder vannløslige silikoner som ikke legger seg uttenpå hårstrået som gjør at pleiestoffene kan trekke inn i håret og gjennoppbygge håret etter kjemiske behandlinger som gjør at håre blir sunnere og håre vil også tåle myemye mer og vil bli mye friskere. De som ikke inneholder parabener har et naturlig stof i seg som gjør at produktene ikke rottner som også parabener gjør.
      Håper du ble klokere 🙂

    20. Camilla: Wow, tusen takk for forklaringen! 😀 Shit, nå ble jeg jo faktisk mye klokere i dag enn jeg kunne håpet på. Denne kommentaren skal frøkna få se 🙂

      /High five!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg