Til alle slitne småbarnsmødre

For en tid tilbake satt jeg i juryen i en konkurranse der folk kunne vinne staselige premier ved å fortelle om sitt idol. Det var ingen andre rammer enn det.

“Hvem er ditt idol og hvorfor?”

Jeg begynte selv å tenke over hvem jeg ville valgt og tankene gikk selvfølgelig til personlige favoritter som Michael Jackson, Bill Hicks og Philip Seymour Hoffman. Da de første par besvarelsene begynte å tikke inn, gledet jeg meg til å se hva slags underfundige kjendiser jeg skulle høre om og hvorfor. Noen som hadde vært på fest med Bruce Springsteen? Kanskje et håndskrevet kort fra Obama?

Innen kort tid var mailboksen nesten full og et par tusen mailer sto plutselig og hamret på døren. Akkurat som jeg hadde antatt (og fryktet), så ble jeg møtt av Justin Bieber. De 4-5 første gikk rett på Justin og hans fantastiske talent. Hvordan han startet på Youtube og bla bla bla, cry me a river. Men så skjedde det noe. Jeg tok ikke telling, men fra der og ut, var det EN person som totalt utkonkurrerte alle. Vi snakker total dominans av typen Petter Northug versus Moskva-Marit på 5-mila, det var helt vilt!

Så hvem var denne helten, dette gnistrende fyrtårnet i et kaotisk hav av småbølger?

Mamma.

Uten å overdrive vil jeg anta at rundt 8 av 10 svarte mamma / min mor / verdens beste mamma / familiens bauta / bestemamsen etc. Først synes jeg det var litt irriterende, for jeg hadde jo håpet på noen skikkelig safte kjendisminner fra 80-tallet eller lignende, men etter hvert så innså jeg at det jeg først oppfattet som et antiklimaks, faktisk var rett så rørende.

 

Trygt i farmors armer

Det var historier fra barndommen, familier holdt sammen av sterke kvinner, mødre i alle aldre som har gått til utrolige lengder for sine barn og sin familie. Det var historier i alle slags farger og fasonger, fra alle landets kriker og kroker, ingen historier var like, men felles for alle var mamma.

 

Mormor vet hvordan

Mamma er mitt største idol.

Så husk det, du slitne småbarnsmor:

 

Nybakt og sliten mams (Joda, det kostet meg det hvite ut av øyet å få lov til å bruke dette bildet…)

Når de blå posene holder ansiktet ditt i et jerngrep fordi du må opp og bysselalle hver natt og aldri får sovet ut. Når alle kjøreturene til og fra håndballtreninger og speiderleire driver deg til vannvid fordi du sårt hadde trengt å synke dypt ned i sofakroken. Når de endeløse timene som følger grunnet din stilling som administrerende vaskekone, matpakkedirektør og gulvvaskkoordinator, tvinger deg ned i knestående. Når en oppgitt tåre sniker seg frem over alt som må gjøres og skulle vært gjort.

All kjærligheten blir lagret for alltid.

 

Gøy å leke med Oldemor #1

 

90 år med kjærlighet for familien, Oldemor #2

De vet det kanskje ikke selv og de tenker nok ikke over det før de blir litt eldre, men du er faktisk deres forbilde. De sier det helt sikkert ikke til deg og deres handlinger viser nok ikke tegn til det heller, men vit for deg selv at det er sant, for det er det. Det lagrer seg i hodene deres og takknemligheten blir der for alltid. Du er deres største forbilde.

 

Tante nyter lukten av karamell 😉

 

Sliten trio

Mamma er mitt største idol.

(Les også Min Historie – fra iskald barnehater til plysjmyk tussemann)

(…og sjekk ut Pappahjerte på Facebook ;))

25 kommentarer

Siste innlegg