Sommermote for småbarnsforeldre

Det finnes pappablogger, mammablogger, rosablogger, moteblogger, bloggeblogger, interiørblogger, fotballblogger etc etc. Bare fordi dette er en pappablogg, betyr det ikke at det også kan være en slags moteblogg, jeg mener: Hvor vanskelig kan det egentlig være? Vi gir det et forsøk.

Årets sommermote 2013

 

– Motebildet denne våren har vært preget av mange skarpe farger og som en slags motreaksjon til det kommer nå den grå joggebuksen for fullt! Joggebuksa skal helst være minst én størrelse for stor og kan brukes til alt. Flekker, små hull og en sjenerende lukt av gammel møll gir bare plagget ekstra karakter. Farger som gjenspeiler den norske sommeren er superhot i år, så gå for marineblått som havet eller grått som været.

 

Sommerens partyplagg?

Yoga, yoga, yoga! Yogabukser får deg ikke bare til å se slankere ut, men det gir også folk illusjonen om at du har tid til å trene. Alt innen yogautstyr signaliserer “Jeg har tid, jeg tar vare på meg selv”, men du har ikke det, vettu! Derfor er yogaklær den perfekte illusjonen. Kombiner yogabukser med treningssko og du har en uslåelig kombinasjon som vil narre alle til å tro at du er herre over tidsklemma. Bærer du rundt på en tom treningsbag i tillegg, vil narrespillet være komplett. Denne kan også med fordel brukes til å legge matvarer i. (Hvis du har tenkt til å kjøpe øl på butta, bruk det gamle fjortistrikset med sokker. Tre én sokk rundt hver flaske, slik at de ikke klirrer i sekken, ellers vil forkledningen raskt bli avkledd).

– Det definitive plagget du skal se etter i sommer er posete, rynkete t-skjorter. Det du er ute etter er en look som sier: “Klesvasken ble liggende og vente i vaskemaskinen i noen timer for lenge”. Alt av farger og fasonger er innenfor, så lenge du tenker stort. Helst i størrelsesorden amerikansk overvektig. Fasongen på skjorten skal overhodet ikke gå overens med kroppen. Fargene skal helst være duse og utvasket, med en ihjelvasket touch som sier “Jeg har ikke shoppet annet enn bleier og sinksalve siden i fjor”. Har du en gammel kick-off t-skjorte fra jobben er det en soleklar sommerfavoritt, gjerne også batikk hvis mulig.

– Mote gjelder jo selvfølgelig mer enn bare klær, så damer, glem ikke sminken. På sminkefronten skal det være minimalistisk, helst ikke-eksisterende. Du vil ha en look som sier “Jeg har ikke tid, jeg har ikke råd og jeg gir generelt sett eff i hvordan jeg ser ut, så lenge ungen sover”.

 

Krøllete skjorte med moteriktig fett hår, posetendenser under øynene OG et blikk som sier “Hakke tid!”. Frekt!

– Det samme naturlige temaet går også igjen på hårfronten. Damer, det er nå dere endelig skal få glede av etterveksten. La håret gro fritt, vask det sjeldent og vis frem din egentlige hårfarge. Når etterveksten blomstrer og hårfettet får legge seg som beis, vil håret ditt glinse stolt i solen som nypusset bunadssølv. La det henge i floker eller sett opp håret i en enkel hestehale med en lurvete strikk fra baderomsgulvet.

– Poser under øynene er det alle skriker etter på motemessene i Paris akkurat nå. Jo dypere og mørkere, dess bedre. Her er alle farger fra babyblått og azurblått, helt ned ravnsvart på moten i sommer. Har du ikke naturlige poser, kan dette evt. tegnes på ved bruk av enkel teatersminke. Passer til hverdags og fest.

– Alt med gulpeflekker er så i sesong og da snakker vi alt av gulp, men helst sterke farger. Alt antioksidant-relatert er superpopulært og blåbær er selvfølgelig en sikker vinner. Har du et barn som rett og slett nekter å gulpe, så er det lov til å være litt kreativ. Det viktigste er at du ser smashing ut.

– For menn så er det tørt hår som gjelder. La dagen naturlig forme håret selv. Hvis du stressflasser grunnet våkenetter, mangel på barnehageplass, penger etc, så er det bare et stort pluss. Det du ønsker å uttrykke, er en look som sier “Her har du en pappa som er seg sitt ansvar bevisst og derfor har gitt opp nattesøvnen, men som overlever på naivt overmot og pulverkaffe“. Du vil holde det macho, så ingen vesker over skulderen i år.

– Skjeggstubber er bare så i tiden! Dette vil understreke tidsklemme-looken som er veldig hot i London akkurat nå. Mangel på tett skjeggvekst kan manipuleres ved å stryke svart mascara langs skjegghårene (OBS, kun i pent vær. Begynner det å regne, vil du fort se ut som Alice Cooper).

Husk at for småbarnsforeldre er det ingen regler som gjelder. UT er det nye INN, så finn frem dine gamle filler og kle deg som den fattige lillebroren til Olav Thon.

/fun fact: HELE tiden mens jeg skrev dette innlegget, har jeg hatt stemmen til Per Sundnes i hodet. Selv nå! “Denne sætningen, e bare såååå Per Sundnæs liksom”. Veldig forstyrrende.

(Sjekk ut Pappahjerte på facebook for mer papparelatert tant og fjas)

8 kommentarer
    1. He, he. Nydelige tips som jeg skal kunne klare å følge. Må innrømme at jeg blir litt skeptisk og fordomsfull når jeg ser småbarnsmødre som er ulastelig antrukket, nysminkede og nyfriserte… Add to this: et par skikkelig lekre høyhelte sko og støpte negler så er vi I boks.

    2. Gulpeflekker check! resten må jeg bare stå over, for jeg er så langt inni ammetåka at jeg ikke ser forskjell på ei joggebukse og flanellpysjen. Vet ikke om du har sett mine Baby Momma Outfit-innlegg, men det gir en viss idé om hvor bææææææd ting er på motefronten for tiden…

    3. Ja, det er rett og slett intet annet enn Blasphemy! 😀 Synes det er røddig å kle seg til fest slik man gjør for en innekveld foran tv'en frem til barna er minst 4 år 😉

    4. Nei dæsken, de innleggene har gått meg hus forbi. Skal sjekkes ut i morgen den dag 😀 Men nå er det å snike seg inn til småtten og satse på at han ikke hører sin far som sniker seg inn på rommet som fantomets skygge 😛

    5. Noe å le av på en regntung dag:-) Godt å vite at den slitne tightsen kan bortforklares med yogatrening og at time hos frisør kan utsettes en stund til… Takk for tips! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg