Jeg sier opp!

* Gjesteinnlegg av Christina Mammahjerte *

Etter at jeg ble mamma, har jeg begynt å si opp ting. Lokalavisa. Aftenposten. Nyhetsbrev. Før i tida hadde jeg utrolig nok tid til å besvare kundeundersøkelser!

Nå ønsker jeg overhode ikke å motta noe som kan stjele av min dyrebare tid. Jeg har til og med sett meg nødt til å klistre et “reklame nei takk!”-merke på postkassa til tross for at hamstring av tilbudsvarer er en fetisj jeg har hatt siden ungdomsskolen. Jeg har rett og slett ikke tid eller energi til å lese, undersøke eller krysse av noe som helst lenger. Det meste av alt jeg har sagt opp til nå har ikke blitt savnet, men i dag var det på tide å melde meg ut av noe jeg har utsatt i det lengste: bokklubben.

Jeg som elsker å lese bøker! Lukten av bibliotek er et av mine beste barndomsminner. Ganske sært og nerdete, jeg vet det. Glem skiturer og appelsiner og Kvikk Lunsjer i sola; påskeferie på hytta med en stabel uleste bøker i sofakroken det var lykke det! Men nå er denne stabelen plassert i bokhylla og har blitt til en verkebyll. Sofakroken er fylt med rangler, byggeklosser, kosebamser og klesklyper. Det eneste stedet jeg kan få sitte i fred med mitt lesestoff, er på do. Og doen må man for guds skyld ikke okkupere for lenge. For går det lang nok tid, ja da må plutselig Papsen veldig på do også, så fint hvis jeg bare kan skynde meg litt.

Da månedens hovedbok igjen dumpet ned i postkassa fordi jeg nok en gang hadde glemt å avbestille, skjønte jeg at noe måtte gjøres. Returportoen er dyr, men enda dyrere er det å betale for en bok man ikke vil ha. Jeg logget meg på bokklubbens nettsider og regnet med at et enkelt tastetrykk kunne løse utmeldingsproblemet. Å neida! Utmelding på nett? Ring kundeservice du! Det var like før taktikken fungerte, for jeg måtte faktisk ta meg selv i nakken for å få tastet telefonnummeret.

Jeg: Ja hei, jeg skulle hatt litt hjelp til å melde meg ut av bokklubben…

Mann: Ja, den er grei. Har du medlemsnummeret ditt tilgjengelig?

Jeg: *ramser opp nummeret*

Mann: Ja, akkurat. Jeg ser at du har vært medlem i seks år? Kan jeg spørre hvorfor du ikke ønsker å være medlem lenger?

Humre humre, tid for salgspjatt. Here we go.

Jeg: Ja det kan du gjerne spørre om, svaret er at jeg har blitt mamma og jeg har overhode ikke tid eller energi til å lese lenger!

Mann: Åååja, haha, nei det skjønner jeg. Men, nå skal du høre her. Hva hvis jeg kommer med et meget godt tilbud til deg. Kan det friste, tror du?

Jeg visste det!

Jeg: Tja, hvis tilbudet er at jeg får sove hele natten og litt ekstra fritid på dagtid, så tror jeg at jeg takker ja, altså!

Mann: Eh, hahahaha… Ehmm… Ja, akkurat… Jo nå skal du høre her. Hvis du godtar å være medlem i ett år til… Så skal du få en gavepakke av meg! I tillegg skal du slippe å avbestille hovedboka i fire måneder! Høres ikke det meget bra ut?

Jeg: Hva er det nå du mener… Ikke avbestille hovedboka i fire måneder? Men medlem et helt år? Må jeg plutselig begynne å avbestille igjen?

Mann: Ja, etter fire måneder må du avbestille som vanlig. Men da kan jeg tilby en engangs-påminnelse, sånn at du ikke glemmer det!

Jeg: Hva? Men altså Dette hjelper jo ikke meg noenting… Jeg ønsker bare å melde meg ut av bokklubben!

Mann: Ja, men dette er et veldig godt tilbud.

Jeg: Eh ja, det forstår jeg.. Men hva med min rolle som mor? Som er årsaken til at jeg nå ønsker å melde meg ut? Jeg får vel ikke mindre å gjøre etterhvert som sønnen min vokser seg større og mer aktiv?

Mann: Nei… Men… Som jeg sa, du slipper å avbestille i fire måneder. Og den fine gavepakka jeg snakket om har en verdi på 600 kroner!

Jeg: Bare meld meg ut du okei?

Mann: Ok, da. Det skal jeg selvsagt ordne. Ha en fin dag!

Kjære bokklubb:

Dere synes kanskje ikke det er en gyldig utmeldingsgrunn at jeg som mor ikke rekker å lese bøker, men da hjelper det i hvert fall ikke å prøve og prakke på meg en gavepakke full av enda mer lesestoff! Ring meg gjerne opp igjen når vi forstår hverandre. Alt jeg ber om er 20 minutter med lesetid på dass hver dag.

– Christina

(Liker du Christina Mammahjerte sine tekster? Legg igjen en kommentar :))

(For mer moro: sjekk ut Pappahjerte på facebook)

25 kommentarer
    1. Digger det fargerike språket om noe vi alle kjenner igjen! Takk for at du setter ord på det for oss! 🙂

    2. Hahahah! Sååå braaa! Jeg meldte meg inn I all verden bokklubber før, med det resultatet at jeg satt med en drøss med dårlige bøker jeg glemte å avbestille.. Klarte etterhvert å melde meg ut av alt.. Helt til alle barnebokklubbene kom med uimotståelige tilbud, og så gikk jeg rett på limpinnen igjen :p Det tok meg en evighet, og en liten formue å få kommet meg ut av det nettet av "gode tilbud" Men NÅ har jeg lært! 🙂

    3. Hehe, jeg lever enda I fornektelse (snart trebarnsmor!) og bestiller stadig tykke, tunge godbiter på amazon… Har alltid et par ved siden av sengen slik at det I det minste *ser* ut som jeg leser….

    4. Haha! Det er så fort gjort.. Og det er spesielt én barnebokklubb som er i overkant hissig på innmeldinga – tror jeg har fått 10 adresserte reklamer i postkassa i løpet av guttens første leveår. For to uker siden ringte de også, men jeg har faktisk klart å stå imot presset sålangt. Jeg sa kanskje at det var greit at de ringte meg igjen i løpet av sommeren, da.. Sukk 😉

    5. Anbefaler Kindle.. kan ikke tenke meg at selgerene kan komme med gode argumenter for å velge bokklubben forran en liten plate som har plass til hundrevis av bøker. Må vel kanskje lese på Engelsk da men, så lenge en bok bare ligger i hyllen uten å bli lest er det vel et fett hva språk den er på 🙂

      http://vidunderpappa.no

    6. Haha, ikke snakk 🙂 Det er grusomt å trille forbi Mammutsalget i disse dager, det verste er jo at jeg i korte øyeblikk glemmer at jeg ikke får lest noe som helst. Og de feiteste bøkene frister faktisk mest 😉

    7. 😉 Jeg avbestilte Rom123 rett før jul, av samme grunn (Det var det siste jeg klamret meg til.. ET BLAD måtte jeg nå få til å lese!!!?) Det gikk ikke mange dagene før de ringte meg opp med et tilbud jeg ikke kunne si nei til.. “Ja men jeg har faktisk TRE blader liggendes her ved siden av meg, som jeg enda ikke har fått lest!!” “Men nå er det jo juleferie, så da kan du jo sette deg ned med de,så sender jeg deg nye etter nyttår!” Ehhhh.. juleFERIE?.. sette meg ned? denne selgeren hadde TYDLIGVIS IKKE barn!..
      Boka jeg kjøpte (i god tro) for hvatfall et halvt år siden, ligger og støver på nattbordet. Uåpnet. Jada, so I totally feel you! 😉

    8. Fantastisk 🙂 Kjenner meg igjen i blad-problematikken, har en stabel i hylla i tv-benken.. Uleste såklart. Men du, jeg tror jeg velger å ta selgeren din på ordet, i neste ferie skal jeg ta et skikkelig røsk 😛 (Like teit som å glede seg til helgen fordi man da kan sove lenge!)
      Og bok på sengekanten? Det har plutselig blitt tidenes sovepille.. Klin umulig 🙂

    9. Hehe, kjenner meg igjen. Har nettopp lest i avisen om han løperen uten ben som drepte kjæresten sin, fortalte det til en venninne som himlet med øynene og svarte at det var gammelt nytt. Jeg leser nemlig aviser flere dager (uker)på etterskudd, rekker aldri å holde meg ajour.

      Godt skrevet!

      Fin kveld til deg!

    10. Det er så koselig å se at jeg ikke er alene, noen ganger føler jeg at det bare er jeg som ikke får tida til å strekke til.. I sta kastet jeg faktisk VG datert lørdag 2. februar, lurte et par sekunder på om jeg skulle bla gjennom den – men en bajsebleie “reddet” meg, hohoho 😉
      God kveld til deg og!

    11. Hehe, kjenner meg veldig igjen! Selv har jeg spart 2 bøker jeg skal ta med meg til Spania i sommer. Skal være der i 4 uker i ferie/pappaperm. Bør vel bli fornøyd om jeg klarer å komme meg gjennom èn av dem,
      med en aktiv 4 åring og en på 10 mnd som ikke har ro i rompa 🙂

    12. På ferie i Spania sover barna hele natten og halve dagen! Og hvis du finfordeler “feriedager” og “pappapermdager”, så har du strengt tatt lesetid fra kl. 9-16 de dagene det er perm.. Jeg har trua! 😉

    13. Du klarte det! Grattis! Mødre I ammetåka tror jeg ligger øverst I alle telefonselgeres bunker. De er jo så distre og fulle av ømhetshormoner at de sjelden klarer å motstå… Gi meg et lynkurs til helgen er du snill…

    14. Du klarte det! Grattis! Mødre I ammetåka tror jeg ligger øverst I alle telefonselgeres bunker. De er jo så distre og fulle av ømhetshormoner at de sjelden klarer å motstå… Gi meg et lynkurs til helgen er du snill…

    15. Tusen takk Hanne! Føler faktisk jeg har gjennomført noe stort og viktig her, hehe 🙂 Skal gi deg et par av de avgjørende tipsene til helgen 🙂

    16. Ser absolutt det plassbesparende argumentet, ja! Tipset skal jeg spre videre til mine venninner som enda ikke har klart å si opp 😉 Og for min del ville nok engelsken gjort sitt til at jeg ikke lenger hadde higet etter egentid på do, så kanskje dette hadde vært den ultimate løsningen…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg