Om varme bad og kvalitetstid

Jeg har elsket å ta varme bad helt siden jeg var ung. Jeg kan enda huske at søsteren min og jeg satt i badekaret sammen med pappa og brukte barberkosten hans til å ta barberskum på knærne og late som vi barberte dem.

Bare tanken på det glovarme vannet gir meg frysninger. Den første totten stikkes ned i vannet og i et lite øyeblikk føler man seg som en hummer i sin siste time. Med begge føttene godt plantet i flytende lava, senkes hele legemet og det går kaldt nedover ryggen. Et øyeblikks panikk og man tenker at det kanskje er for varmt, men så vender man seg til det og da er man der. I noen hellige minutter slipper alle bekymringer taket og man er ett med seg selv. Det er nok det nærmeste jeg noensinne vil komme en slags religiøs åpenbaring. Tanker som okkuperer hjernen som myldrende sommerfugler, slippes fri og hodet fylles av ingenting. Store tanker blir som dugg for solen og alt man føler er ro. Det er meg, meg selv og fint lite annet.

Så blir man far.

Jeg og mine egeninteresser befinner oss nå et sted mellom hundens kveldsturer og klesvasken, på rangstigen. Jeg rekker sjeldent  aldri å bade alene lenger, men hvis jeg gjør det så finner jeg ikke roen. Det er ikke lenger et fristed. Roen har forlatt badet og det føles travelt, selv når guttungen sover og eimen av bleie har senket seg. Men som med alt her i livet, så kan man velge å kjempe i mot eller svinge med. Derfor har jeg og dutten kommet opp med en ny hobby!

Og der er pappa helten. I blant føles det nemlig som om mamsen gjør 90 % av arbeidet her i huset. Mens jeg er på jobb så forsvinner klesvasken og dukker opp nyvasket og brettet i skapet. Gulvet lukter plutselig grønnsåpe og leker finner veien tilbake til standplass helt av seg selv. Men det er én ting papsen gjør best og det er å bade. Kontrasten er stor til tidligere sjelepleie med feminint mangoskum på overflaten og Enya i øretrompeten, men gleden er den samme, om ikke større.

I det store badekaret sitter store pappa som holder kontroll på skuta, og i sin lille plastbalje sitter guttungen og har kontroll på badelekene. Min jobb er egentlig bare å være badekarets Mitch Buchannon og sørge for at alle sammen snart får feire jul igjen.

Jeg får kanskje æren av å låne en av badelekene en gang i blant, men for det meste så sitter jeg og leker med tærne hans. Det er sikkert fryktelig irriterende, men de er så små og søte. Er vi riktig heldige så får vi inn en ønskelåt på P3 mens vi sitter der og plasker, leker og småprater. Det er så fantastisk å se den lille kroppen sitte med vann til brystet og ha det som plommen i egget. Titt og ofte snur han seg rundt og ser på meg med et stort smil. Det er vår greie og da er det bare oss to i hele verden.

Etter et varmt bad er det ingenting som kan slå en runde med hårføneren (takk for tipset, onkel Thomas)! Lille dutten ler og holder pusten om hverandre, mens hårføneren blåser ham tørr på null komma svisj. Etter dette er det på med pysjen og opp på skuldrene til pappa. Jeg elsker å se i speilet på vei ut fra badet; en nydusjet gutt som sitter på skuldrene mine med en dunete hanekam på hodet og et enormt smil om munnen.

to fornøyde karer!

en liten dutt som er riiimelig slækk i puddingen etter et varmt bad

Så tasser vi ut til mamsen, nybadet og klar for kvelden. Hun blir alltid fornøyd når hun får en smørblid liten rakker i armene og hun tar i mot ham som en konge. Han smiler, hun smiler, jeg smiler. Når det kommer til vasking av gulv og bretting av klær så er jeg kanskje ikke best i klassen, men akkurat der og da, når dutten er nyvasket og mamma fornøyd, da føler jeg meg som verdens beste pappa.

Lik hvis du liker myke badepapser 🙂

For mer moro, sjekk ut Pappahjerte på facebook

9 kommentarer
    1. Så himla jættebra du skriver, o en stor eloge till goaste mamman oxå. Bad med barnen ær verkligen underbart, man førsvinner en stund från allt o det enda som finns ær barnen, badet o all kærlek man kænner! Tænk bara dofterna!

    2. Dette var en annen virkelighet enn det jeg er vandt til når jeg skal bade de tre små herlige ålene mine! Begynner som regel rolig.. en og en plopper opp i badet og får utlevert leker som passer dem.. etter 1-2 min vil alle ha hverandre sine leker. Etter 1-2 min der igjen er det gråt – og ikke sjelden avsluttes herligheten ved at minsten nyter friheten ved å “slippe lasten” i badekaret! Scenen er som tatt fra Animal Planet.. 2 jenter som får panikk fordi det flyter en brun Twix i vannskorpen og 1 liten gutt som får panikk fordi panikken allerede har fylt rommet! Herlig stund..

      http://vidunderpappa.no – hverdagens virkelighet – usminket

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg