Slik lager du hjemmelaget og sunn sjokolade!

Er det én ting jeg har lært som mann, så er det at de aller fleste damer elsker sjokolade. Og kan du tenke deg hvor glad en ihjeljobbet småbarnsmamma på heltid blir når hun blir servert hjemmelaget sjokolade i sofakroken? Vi snakker bonuspoeng, husfred, heltestatus, fredsprisen og halve kongeriket.

Kjærligheten til sjokolade er dog dessverre en konstant krig mellom fornuft og forlystelse. Inntil nå! Jeg har nemlig kommet opp med en oppskrift på hjemmelaget sjokolade som får tennene til å løpe i vann uten at den legger seg på magen som en falukorv. Kan det virkelig være? Du skal selvfølgelig få oppskriften om noen ganske få strakser, men først litt markedsføring.

Sjokolade

Bare smak litt på ordet. Ta en bit av det. Kjenn hvordan det fyller munnen med kakaoens karakteristiske sødme. La vokalene smelte ned mellom tennene. Kjenn sansenes gledesdans og smaksløkenes gåsehud. En liten bit og du innser fort at tross visse urettferdigheter her på jorden, så er det ganske fordømt godt å leve! Sånn skal en skikkelig sjokoladebit smake. Men så er det dette med buksestørrelser da. Hjernen vil ha sukker, men magen vil ha verdigheten i behold. Derfor har jeg vært så elskverdig å kombinere det beste fra flere verdener: Hjemmelaget sjokolade som er sunn, stappfull av proteiner, rask å lage og uimotståelig god!

Du tenker kanskje at dette er komplisert? Neida! Alt du trenger er kjøkkenferdighetene til en Gibbon-ape og en sulten mage. La oss komme i gang.

Hjemmelaget nøttebonanza

Du trenger:

– 150 gram ymse nøtter

(peanøtt, hasselnøtt, pekan, mandel etc. Velg fritt! The world is your oyster)

– 30 g rosiner

– 10 – 15 g kakaonibs (Kjøpes på Helsekost. Kan kuttes ut)

– 10 – 15 g kokosmasse

– 50 g kokosfett, 2-3 ss

– 30 “gram” fløte, aka en god skvett

– 2 – 3 ss kakao

– 10 dråper vaniljeessens

– 1/2 ts stevia

Slik gjør du:

1. Hakk opp nøtter og bær. Sleng i en bolle med kakaonibs og kokosmasse.

2. Smelt kokosfett i en panne på lav varme.

3. Bland inn kakaopulver, vaniljeessens og stevia i kokosfettet.

3. Bland alt sammen i en bolle, gjerne der nøttene allerede kulern.

4. Fordel blandingen i et lag på et brett/tallerken e.l. på bakepapir eller du kan være kreativ og bruke f.eks. isbitformer for å få perfekte enkeltporsjoner.

5. Hvis blandingen er varm etter oppvarming, vent litt med å sette i kjøleskap så du ikke ødelegger balansen der inne.

OBS: Siden jeg har blitt en sukkermotstander av rang, bruker jeg også minimalt av sukkererstatninger. Du kan selvfølgelig smelte opp kokesjokolade eller lignende, samt spe i f.eks Sukrin i oppskriften, men jeg liker den som den er. Your call, fritt land og alt det der. Enjoy!

Husk at dette nok er mer av en nøttefristelse enn en sjokolade slik mange ser det for seg og selv om dette er en latterlig god lekkerbisken, så er det viktig å huske følgende: Det er ikke smaken som smaker best, men samvittigheten! Spis med god samvittighet, men som med all mat: Vis måtehold. Det er tross alt gænske mye fett her, men sammenlignet med vanlig sjokolade, så er jo dette helt på grensa til helsekost 😉

P.S. Jeg har også en helt vanvittig oppskrift på en sukkerfri (!) kokossjokolade à la bounty som er så god at du ville pantsatt bestemoren din for en bit. Låter det interessant? Gi meg et lite pip, så hooker jeg det opp.

(Lik hvis du liker og sjekk ut Pappahjerte på facebook)

/high five

14 kommentarer
    1. Du er jammen et unikum av en mann 😉 Ser jammen god og fristende ut den oppskriften…..tror jeg “knabber” (noe som sikkert er tatt med i beregningen siden du legger den ut 😉 ) Skikkelig kul billedserie også…..Keep going on!

    2. Ååå,høres helt sinnsykt godt ut!
      thanx for sharing 🙂

      Ja, altså, så er det heller ikke til å stikke under en stol at den derre Bounty-saken fikk tennene til å løpe i vann bare ved namedroppingen, så det hadde slett ikke vært ueffent om du hadde laget en liten sak.
      Høres ut som en real lekkerbisken!

      ps: hvor får man lettest tak i sånn type stevia som du bruker i oppskrftene dine? Min mor pleier å ha det i drivhuset, så når det er sesong smaker det faktisk digg ferskt, men hadde vært fint å få vite om det er noen av de tørkede kjøpetypene som utmerker seg og er noe bedre enn noen andre?

    3. Tusen takk Gro Kari! Ja, det kan jeg bekrefte, jeg er slettes ikke verst 😛
      Kommentarer som det der gjør meg i hvert fall motivert til å fortsette, så for all del – keep going on, selv 😉

    4. Å blåss, gleden er på min side.

      Du, det er nesten så jeg ikke har lyst til å dele den bounty-oppskriften, for den er så latterlig avhengighetsskapende. Akkurat spist opp siste bit av forrige parti 😉 men okei da, oppskrift kommer til uka.

      Stevia er å få kjøpt i helsekostbutikker, men kan også bestilles på nett. Jeg har ikke brukt annen enn den som er på bildet, for én beholder med Stevia varer leeeeenge. Skulle veldig gjerne likt å prøve fersk Stevia en gang, så hvis moren din ønsker å donere en kvast, venter lovsang og trampeklapp 😉

    5. For ein fin blogg du har! Takk for oppskrift på sjokolade. Har hatt nokre pakkar med kakaosmør og kakaomasse liggande, men har ikkje kasta meg ut i det enda. No må eg prøve!

    6. Go for it, notisboka! Det er så utrolig verdt det og resultatet blir etter min mening mye bedre enn kjøpesjokkis, spesielt siden det ikke inneholder sukker, e-stoffer etc etc.

      …og bare vent du, når bountyoppskriften kommer, da blir det virkelig partytime! 😉

    7. Så bra!! Gleder meg til bounty-heaven 😀
      og skal selvfølgelig se hva vi kan få til fra moderns drivhus 😉
      (Hun blir garantert rørt når jeg tipser henne om pappahjertebloggen ,så det skulle helt klart fikse biffen 😉 )

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg