Grønn smoothie: Verdens sunneste frokost!

Tjolahopp tjolahej! Jeg har blitt over middels interessert i sunn mat som får magen til å smile og kroppen til å blomstre. Derfor, og fordi jeg er så fryktelig glad i dere, så sto jeg opp like før hanen rakk å dra på seg slåbroken i dag og fyrte opp både kamera og smoothiemaskin, slik at dere skulle få se hvor raskt og enkelt det er å lage verdens sunneste og beste smoothie til frokost 🙂

Oppskrift, ingredienser og steg-for-steg-gjennomgang finner du under videoen. Advarer om dårlig lydkvalitet og ja… det er ikke akkurat Jamie Oliver-kvalitet over det hele, men hey: Hva mer kan du forlange av en trøtt pappablogger? 😉

Fungerer ikke videoen over? Klikk her

Grønn Smoothie

Dette trenger du:

½ pose frisk spinat

½ agurk

½ sitron, kun saft

½ ts himalayasalt *

4 dl kaldt vann (renset, hvis mulig)

1 ss (toppet)  / 2 ss smeltet kokosolje *

1 hel avocado

Valgfri x-faktor for variasjon. Mynteblader, stangselleri, ingefær eller noe annet. Go crazy 😉

Slik gjør du:

  1. Skyll spinaten godt.
  2. Varm opp kokosolje, bare så det smelter.
  3. Press sitron.
  4. Del agurk i fire. Ta to biter i bunnen av blender, så får den litt væske å starte med. Legg resten av ingrediensene oppi blenderen (vent med kokosolje) og legg resterende agurk på toppen.
  5. La det blendes til alt er most sammen, typ 20 sekunder.
  6. Stopp blender, hell i olje og fyr opp igjen. Blend i 20 nye sekunder.
  7. Hell i 2-4 glass og nyt en ekstremt sunn og kvikk start på dagen!

* Anbefaler virkelig å få tak i kokosolje og himalayasalt. Himalayasalt er sunt “råsalt” og finnes i helsekostbutikker og velassorterte matbutikker. Kokosoljen vi bruker er bare helt uslåelig og kan bestilles på nettet. Du kan også bruke Cocosa Extra Virgin som fås kjøpt i helsekostbutikker, men Dr. Goergs variant er altså helt mirakuløs. Har akkurat bestilt 6 nye glass selv! Les mer og bestill:

http://www.tidsporten.no/products/kokosolje-ra-fra-1kaldpress-500ml

http://www.tidsporten.no/products/himalayasalt-fint-500g

/god morgen, din rabagast!

(og som alltid: Lik hvis du liker og sjekk ut Pappahjerte på facebook)

13 kommentarer
    1. Håper leserne dine har hørt om Trude Sagen og ikke tror du kjører snikreklame for taco og pepsi max 😀
      Super video! Om nom nom!

    2. Taco er gudenes livrett, så den er innafor, men Pepsi Mæx kan du få billig av meg 😉

      Regner med at det er høy RR-faktor på leserne og forventer anerkjennende knips fra erfarne kjennere 😉

    3. Bruker du denne kokosoljen og saltet i mye annen mat også? Problemet er at hver gang jeg kjøper inn noen slike “fantastiske” produkter, da finner jeg ikke noe annet å bruke dem til. Så skapet mitt er fullt av slike underlige ting akkurat nå. Og så lurer jeg på hvor du kjøper spinat i poser? Som du skjønner er dette ikke helt mitt fagområde…:-)

    4. Min gode mann, du har kommet til rett sted! 🙂

      Jeg skjønner veldig godt at du bekymrer deg for å sitte igjen med et spann kokosolje du ikke får brukt til noe annet, men fortvil ikke. Jeg bruker den i masse rart! Nå skal det sies at jeg har blitt en jævel på å lage mat fra scratch, så bruker oljen i brød, kaker, desserter etc. Den blir ikke dårlig med det første uansett.

      Saltet bruker jeg til alt. Kast det vanlige bordsaltet, det er bare skit. Himalayasalt (fint, ikke grovt) fungerer på akkurat samme måte og oppfører seg helt likt som vanlig bordsalt, men er altså helt naturlig og mye sunnere. Også ser det litt fancy ut da, når du plutselig skulle få damer på besøk 😉

      Spinat i pose fås kjøpt i stort sett alle matbutikker. Rema 1000 er faktisk helt rå på grønnsaker, så prøv der, men alle skal ha det tror jeg. Men du, husk å vaske spinaten! Den ser kanskje bruksklar ut, men den må vaskes, ellers blir du sittende og drøvtygge sand 😉

      Bare å fyre av flere spørsmål eller purre på flere oppskrifter for kvikke maratonkarer. Jeg heier på ræ!

    5. Du tenker på: Hvor er min tykkfalne kebabkompis og hva har skjedd med denne “min-kropp-er-et-tempel” typen? Spør dama ri, hun er med på greia vettu 😉 Bare vent, når det nærmer seg tid for at konf.dressen virkelig må sitte i mai, så blir det nok en smoothie eller to på deg også 😉

    6. Hei! Fin blogg – og smoothien så jo lekker ut. Flott at du går inn for sunn mat! Jeg får imidlertid litt kløe i fingrene av himalayasalt-uttalelsene dine – ikke at det nødvendigvis er noe galt i å bruke det, men jeg vil anbefale deg å oppsøke litt nyanserte kilder før du reklamerer for mye. Det er ikke nødvendigvis så mye hold i påstandene om at dette er så mye sunnere enn vanlig salt – i min erfaring kommer disse uttalelsene stort sett fra folk som har et i overkant omtrentlig forhold til fakta. Og som prøver å selge deg noe.

      Her er litt lesestoff som virket noenlunde troverdig – og som har solid kildemateriale:

      http://www.vof.se/folkvett/20073himalayasalt
      Mer fra samme skribent:
      http://www.mje.se/blogg/labels/Himalayasalt.html

      Og litt mer:
      http://skepsis.no/?p=903
      http://blog.fooducate.com/2011/08/12/sea-salt-vs-table-salt-the-truth/

      Og til slutt, en observasjon: Nettbutikken du linker til sier så flott at saltet inneholder “alle jordens 84 mineraler og sporstoffer”. Sammenlikn dette med f.eks. Skepsisartikkelen, skrevet av en geolog, og du finner at disse selgerne ikke har spesielt god forståelse av hva de selger. Når man snakker om kosthold betyr “mineraler og sporstoffer” de grunnstoffene vi trenger å få i oss små mengder av via kosten, som jern, jod og kalsium. I følge opplysningskontoret for helsekost (http://www.helsekostopplysningen.no/Innhold/Kost–Kosttilskudd/Vitamniner-og-mineraler/Mineraler-og-sporstoffer-/ ) er det ca 60 grunnstoffer som inngår i kroppens funksjoner, hvorav rundt 20 er essensielle, altså nødvendige å få i seg via kosten for å unngå mangelsykdommer. Tallet 84 har lite med dette å gjøre, det er formodentlig hentet fra antall _grunnstoffer_ som kan finnes i sjøvann. Enkel matte tilsier altså at en del av det du finner i Himalayasaltet ikke har noe som helst i kroppen å gjøre. Blant de naturlige, men ikke derfor spesielt sunne, stoffene som kan påvises i Himalayasalt, finner vi godsaker som bly, kvikksølv, arsenikk og kadmium. Det er nok godt under grenseverdiene, så neppe så veldig farlig, men jeg synes det er en ganske god illustrasjon på at de påstandene helsekostselgere bruker ikke nødvendigvis er så udelt positive som de kan høres ut som.

    7. Føler det blir mest riktig at jeg svarer på innlegget ditt, siden det nok er min overbevisning som har ført til at Pappahjerte foretrekker himalayasalt framfor “vanlig bordsalt”. Jeg er fullt klart over at dette er et noe omdiskutert produkt, men de aller fleste debattanter konkluderer med at himalayasalt er sunnere enn bordsalt.
      Nå orket jeg bare å skumme gjennom linkene du la ved, men i farta så jeg ingenting om hovedpoenget ved bruken; nemlig om saltet er bearbeidet. Jeg er verken fysiker eller kjemiker – men har lest meg opp om saltets egenskaper – kanskje først og fremst om hvor farlig vanlig bordsalt er for kroppen.
      Poenget med bruken av himalayasalt, er at det ikke har gjennomgått en kjemisk behandling. Det er dette som er viktigst for meg. Salt er undervurdert, det er livsnødvendig, vi er som kjent totalt avhengige av å få i oss nok salt for at kroppen skal fungere optimalt. (Dette er jo som du vet grunnen til at den intravenøse væskebehandlingen man får på sykehus ved feks blødninger og store væsketap består av i hovedsak elektrolytter som salt.)

      Men det er forskjell på bearbeidet og ubearbeidet salt i forhold til evnen til å lede strøm. Ubehandlede mineralsalter fungerer som en katalysator i transporten av elektrisk energi fra celle til celle i kroppen, mens behandlet salt ikke kan lede strøm.

      Det er altså ikke de påståtte “alle jordens 84 mineraler og sporstoffer” som står i fokus her, men det faktum at saltet ikke har vært gjennom en raffineringsprosess. På bakgrunn av dette mener jeg det er hold i påstanden at himalayasalt er å foretrekke framfor “vanlig salt” som vi omtaler natriumklorid som i det daglige..

      Jeg har forøvrig heldigvis aldri hørt om noen som har blitt rådet til å drikke “saltlake” på tom mage om morgenen slik det omtales i linkene du la ved. Det høres jo rett og slett ikke bra ut.

    8. Heisann.. Jeg er smoothie-jomfru som ikke aner hva jeg driver med, og spør på min søken etter en sunnere hverdag..
      Denna grønne saken.. Eller “spinat” som du sier.. Er det vanlig spinat eller babyspinat? OG burde det ikke vært no frukt oppi der, sånn for å kværke klorofyll smaken? Greit jeg er jomfru på detta, men å drekke “gress” er liksom ikke ett alternativ som frister på min vei.. Kresen sa du? Bittelitt..
      Ellers håper jeg dere har en fantastisk påske 🙂

    9. Kima: Hallois, Kima! Vanlig spinat ja, men du kan sikkert bruke babyspinat også 🙂

      Du kan absolutt ha oppi mer frukt, i tillegg til sitron. For min del liker jeg denne smoothien mer som en grønnssakssmoothie og den smaker absolutt ikke gress pga den frekke miksen av ulike ting. Men jeg tenker et eple eller to oppi sikkert gjør susen 😀 Men prøv den slik den står i oppskriften også, helt nuudelig 🙂

      God påske!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg