Oppskrift på tacokrydder – enkelt, sunt og helt latterlig godt!

Endelig har jeg funnet en helt magisk oppskrift på hjemmelaget tacokrydder som virkelig tar tacofredagen til nye høyder! Stikkordet her er smaksbalanse og friske ingredienser. Oppskriften skal du få om litt, men først litt jovial bakgrunnshistorie.

Tacokrydder – en kjærlighetshistorie

Jeg skal være den første til å innrømme at jeg er en tacofantast på min hals. Mange rare matimpulser har kommet og gått oppgjennom årene, men etter at denne meget norskifiserte avarten av en meksikansk folkehelt banet seg vei inn i det norske hus og vant våre hjerter hvor enn den snudde seg, så har jeg vært en svoren tilhenger. Denne forelskelsen, besettelsen om du vil, har totalt ødelagt middagsfriheten man tidligere hadde på fredager, for jeg begynner nå å innse at det har blitt tacofredag hver dag i … ja, det er lenge.

Med nød kan jeg bli med på fest eller annen tilstelning som ikke serverer taco hvis det er fredag, men det smerter. Jeg står kanskje med et glass spruddel og konverserer lekent om den økonomiske krisen i Hellas, om vintersesongen i Norge, om valg av skismøring, løpebukser, mitt endeløse hat til Nicki Minaj og den slags, men langt der inne bak all staffasjen og den raffe skjorten, gråter det en liten meksikaner som ikke får sin ukentlige dose. Og kom ikke her med “kan du ikke bare spise taco på lørdag?” Pfft, du vet like godt som meg at det ikke blir det samme. Taco og Dorte Skappell som skrever som en bedrukken ølhund? Nei takk. Taco uten de siste to minuttene av en hysterisk Ivar Dyrhaug som sprenger seg på sitt ytterste der han sprader rundt i lisenspenge-rus? Pøh. Nei, gi meg en tv-kveld full av optimistiske 15-åringer som balanserer på slakk line og synger julekvad, eller gamle tanter som rustent breker sure sanger fra sin barndom. Og vi har gått gjennom mye i alle disse år, men kjærligheten har ei rustet. Vi har sett forhold komme og gå, du så meg ta eksamen og få min første heltidsstilling. Vi har ledd, vi har storkost oss, men vi har også grått. Og i alle disse år har jeg holdt meg til ferdigkjøpt posekrydder. Jeg har prøvd å lage krydderet selv, med varierende hell, men jeg har alltid falt tilbake på den gamle posen med min lille brukerdose. Hadde man først opp Santa Maria tex mex (aka helt vanlig tacokrydder) på fy-skamme-seg listen til Antidoping Norge, så hadde jeg vært en tung rusmisbruker. Og nå, etter alle disse år, er det endelig slutt. Min venn i nøden, min Sancho Panza, mitt trofaste tacokrydder…

Over.

Finito.

Du er død for meg mann, du kan bare slette nummeret mitt.

The king is dead – long live the king!

For nå, med den meget usannsynlige hjelpen fra ingen ringere enn 4-stjerners middags egne superkokk og kjekkas Ole Martin, har jeg gjenoppdaget kjærligheten for hjemmelaget tacokrydder. Etter å ha sett nøyere på forpakningen til Saaaaanta Maria, innser jeg jo at det svineriet inneholder ukristelige mengder sukker og salt, og slikt vil man jo ikke nødvendigvis har i tacomaten sin. Etter å ha sett Ronny fra P3 på 4-stjerners middag rett og slett maltraktere middagen som skulle serveres, innså jeg at tiden var moden for nyvinninger. For dere som har sett Kill Bill-filmene kan man vel sammenligne min innstilling til taco med Hattori Hanzos sverdloft, kontra IKEAs bestikkfabrikk og da duger det ikke lenger med den sure posen med tacokrydder ispedd uhorvelige mengder billig sukker og salt for å skape en smakseffekt. Jeg har prøvd ulike typer tacokrydder i min tid, hjemmelaget og fra alle produsenter under Guds kuppel, men har liksom ikke funnet en vinner helt enda. Inntil nå, så spenn deg fast for her kommer den omtrentlige oppskriften.

Dette trenger du:

– morter

– en kvast frisk koriander

– 2 røde chili

– 1 fedd hvitløk

– ca. 3 ts spisskummen, helst hele frø

– ca. 2 ts korianderfrø

– ca. 1 ts paprikapulver

– ½ lime

– evt. en klype salt

– hermetisert tomat, grovhakket

Slik gjør du:

  • sleng spisskummen og korianderfrø i morter og kvern til pulver
  • fjern frø fra chilien og hakk den opp i småbiter sammen med hvitløk
  • Mos chili og hvitløk sammen med krydder
  • Hakk opp en neve koriander og gi den en skikkelig runde i morteren
  • Spe på med paprikapulver og en liten klype salt, mos dette videre
  • ooog vi avslutter med en god kladd koriander, som hakkes opp og slenges i morter sammen med en skvis lime
  • Bruk morteren som om du mener det og mos ingrediensene skikkelig. Tenk at krydderet har snakket dritt om moren din og la det stå til!

På få minutter bør du nå ha klart å produsere en chilipasta som kommer til å velsigne tacoen din med en helt ny dimensjon av snerte smaker. Hvor ble det av de hermetiserte tomatene, sier du? Fortvil ikke, for disse er nemlig ditt hemmelige våpen nr. 2! Etter du har slengt krydderblandingen på kjøttet som ligger og freser i stekepannen, sper du på med ca. 1 dl tomatjuice. OBS! Bruk dette istedenfor vann for å røre ut tacokrydderet og du vil få en saftig, fresk, spicy kjøttdeig som ville fått selv en årgangsmeksikaner til å si “Dra meg i fletta, detta var gött!”

Vær så god, din helt egen meget unøyaktige oppskrift på uuutsøkt tacokrydder.

 

P.S. Fant dette bildet mens jeg snoket rundt etter passende bilder til denne saken… ikke spesielt appetittlig eller? Snakk om å ta konseptet “posesuppe” til nye dimensjoner 😉

 

 

 

 

 

/high five

17 kommentarer
    1. av alle ting denne herlige historien bringer til torgs, så var det vemmeligste Dyrhaug i lisensrus….. FOR en grusom type 😀 liker han klimpreduden med krøllene da, men det er en helt annen historie … haifaaaiv

    2. Hahaha, Ivar den grusomme bør ikke nytes på tom mage nei 😉 Liker at jeg har fått en fast leser! Bare vent, en vakker dag venter verdensherredømme og da kommer jeg til å trenge en annonseansvarlig 😉

    3. God aften P

      Jeg har laget mitt egne tacos krydderi en stund sjæl, dog ikke denne varianten, så den skal prøves. Det jeg lurer på, er om det er meningen å putte oppi koriander to ganger:
      – Hakk opp en neve koriander og gi den en skikkelig runde i morteren
      – ooog vi avslutter med en god kladd koriander, som hakkes opp og slenges i morter sammen med en skvis lime

      Er det meningen, sprer du koriandersmaken over to runder..?

    4. Aftes min kjære kumpan,
      Joda, er meningen å slenge inn koriander i to runder. Da får den første runden bakt seg inn skikkelig, så vil du også få litt grovere tekstur på korianderbunt nr. 2. Du kan selvfølgelig legge inn hele bunten i en og samme slengen.

      Jeg har også prøvd ulike varianter av tacokrydder, men har forelsket meg helt i denne. Håper du gir den et forsøk.

      Et lite stalltips er å ikke fjerne frøene i chilien, men det bør du nok få godkjent av kjerringa først 😉

    5. Lag lompene sjæl også så har du et helt vanlig hjemmelaget måltid.

      Du trenger:
      6,5dl mel (evt. Maismel)
      2,5dl lunkent vann
      2ss smør eller olivenolje
      3/4ts salt

      Smøret bør være romtemperert. Kna alt sammen til en smidig deig.
      Del den i 12 boller. Dekk de til og la de hvile i ca. 15 minutter.
      Bak de så ut med en kjevle til de er ca. 12 cm i diameter. Jo tynnere jo bedre, når du ser hånden igjennom er de perfekte.
      Stek de på «tørr» teflonpanne på middels varme. Trykk de litt ned under stekingen for å unngå bobler. De skal være gylne og fine.
      De er litt stive når de er nystekte, men blir bløtere etter en liten stund.

    6. Ah, uuuutmerket! Har laget dette på improvisorisk vis to ganger før, men ikke blitt helt fornøyd med de tilfeldige oppskriftene. Denne varianten skal prøves ut på fredag. Får se om jeg ikke dokumenterer det hele også 😉

      taco er ikke et måltid, men en livsstil 😉

    7. Jeg har nå offisielt kjøpt min siste pose med tacopulver (vil ikke kalle det krydder engang). Nydelig oppskrift mister, selv om jeg måtte improvisere litt (pga misforståelser ang ingredienser jeg trodde jeg hadde også var det et par ting Rimi ikke hadde).
      Men lager du sausen sjæl også? Har du en god oppskrift?

    8. Det varmer mitt hjerte! 😀 Gleder meg til å piske i gang denne lille rakkeroppskriften i kveld og da skal jeg også snekre dine lefser. Tror kanskje det må dokumenteres..

      Ingen oppskrift på hjemmelaget salsa enda, men bruker det egentlig ikke så mye for jeg er ikke så veldig fan av smaken, men hey, det må da bare være å… to sek, googler. Ah, got it. Oppskrift kommer etter test og litt fri miksing 😉

    9. og ja jeg er enig, det kan knapt nok kalles krydder. Hovedsakelig salt og sukker, makan til fysak. Har man først fått smaken på ekte vare, så blir det ikke aktuelt å gå tilbake nei 🙂

    10. Gennialt, denne har jeg lett etter en stund. Har du noe formening om familievennlig mengdeforhold – snakker vi hele satsen på 400g kjøttdeig, eller litt mindre for småbarnas skyld? Og hvordan er holdbarheten i forhold til litt masseproduksjon?

    11. Hvis du tar ut frøene av chilien så blir ikke smaken så sterk, men chili og hvitløk kan jo være ganske stramt for noen, så man må vel bare prøve seg frem. Men mengden i oppskriften her passer utmerket for 400 gram kjøttdeig. Siden du først er her, så skal du få to stalltips til:

      1. Sleng en liten neve av den klassiske Bjørns lettkokte havregryn i kjøttdeigen mot slutten av steketiden, så får du “mer” kjøttdeig for pengene, uten at det går på bekostning av smaken.

      2. Kidneybønner er et helt fantastisk tillegg til tacofredagen! En skål med disse herrrrlige bønnene er ikke bare utrolig godt, men også kjempesunt. Prøv, jeg mistenker at du kommer til å digge det 🙂

    12. Takker for oppskrift på både lefser og tacopulver. Skal helt klart testes ut.
      Tenkte jeg skulle slenge med en ca-oppskrift på guacamole, om du driver med slikt til lefsene.

      Du trenger
      FERSK koriander
      1-2 chili
      salt
      1 tomat
      2 avocado
      1 liten gul løk

      og en morter

      Grovhakk koriander, chili og løk ca 2 ss av hver.
      Bruk morteren for å få en chilipasta, tilsett 1ts salt.
      tilsett grovhakket avocado(ta vare på steinen) og tomat(fjern frøene i tomaten, så slipper du at guacamolen blir så blaut)
      Rør sammen med chilipastaen.
      Tilsett resten av løken(eller så mye løk du måtte like), chilien og koriander etter smak.
      Bruk morteren til å mose sammen alt. Jeg foretrekker å ikke mose det helt, og ha litt store biter, men dette er smak og behag.

      Lurt å smake på underveis og tilsette koriander, salt og chili etter smak.

      Frøene fra tomaten pleier jeg å ta til side, er det mer igjen av løken og chilien hiver jeg dette sammen med en ekstra tomat, litt salt, koriander og pittelitt lime. Så har du salsa til og.

    13. Heeey, takk for den! Pleier å fidle med slikt ja, men går ofte for en enklere variant med kun avocado, rømme/yoghurt og salt. Denne skal prøves ut! 🙂

      Men… Du skriver at man ikke skal kaste avocadosteinen, men så kommer det ikke noe nytt bruksområde for den…? dafuq? Plante den, måske? 🙂

    14. Warum? Aldri hørt om! *Kjapp sjekk med kjerringa*…. Og hun kan bekrefte det! Jøss, det skal jeg prøve. 🙂 *tommel opp*

      Pleier ellers å ta en liten dæsj limesaft oppi for å holde på grønnheten, samt gi den et lite syrlig piff.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg